Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vi ser fram emot i Office for Mac 2011

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-18 18:21

Jag jobbar mest i Pages numera men det beror på att jag inte utbyter textfiler med någon annan i någon större utsträckning. Word 2008 var tyvärr det mest instabila Word jag använt, och jag har använt Word sedan 1987 (med stora luckor däremellan iofs).

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 12:41

Så sant, precis som det alltid varit, tyvärr

Själv har jag inte, som jag skrivit tidigare bestämt mig om jag gillar Outlook för mac. Cocoa och snyggare GUI i all ära men.. Det är ju inte outlook.

Jag skulle vara jättenöjd om Word inte kraschade hårt var tredje minut när jag försöker jobba i det.
Utan att skämta har jag varit med om 50 kraschar på en dag (!)

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 14:27

Word krashar nästan alltid när man importerar större bilder. Jag har alltid lyckas återproducera felet genom att helt enkelt klistra in 10 tal bilder i word så krashar det.

Klistra in från Excel är också farligt(tm) Jobba med klippboken är överhuvudtaget livsfarligt och bör undvikas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 16:23

Tydligen ska MS Office 2011 kräva aktivering över internet.
http://www.officeformachelp.com/2010/10/office-2011-to-require-activation/

Ursprungligen av acke:

Tydligen ska MS Office 2011 kräva aktivering över internet.
http://www.officeformachelp.com/2010/10/office-2011-to-require-activation/

Det är väl inget större problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-23 10:38
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är väl inget större problem.

Inget alls. Tycker folk ska betala för program de använder.

Ursprungligen av acke:

Inget alls. Tycker folk ska betala för program de använder.

Jag tycker inte att det är alltför viktigt att man ska behöva betala för program man använder. Jag tycker exempelvis inte att man ska behöva betala för att använda Firefox, eller känna att man lurar Red Hat på pengar när man använder CentOS. Om det blir svårare att piratkopiera Microsoft Office kommer förhoppningsvis fler att använda LibreOffice och/eller andra alternativ. Konkurrensen ökar och det vinner alla på.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tycker inte att det är alltför viktigt att man ska behöva betala för program man använder. Jag tycker exempelvis inte att man ska behöva betala för att använda Firefox, eller känna att man lurar Red Hat på pengar när man använder CentOS. Om det blir svårare att piratkopiera Microsoft Office kommer förhoppningsvis fler att använda LibreOffice och/eller andra alternativ. Konkurrensen ökar och det vinner alla på.

Nu är det väl säkert så att acke syftade på programvara som ställer krav på att man ska köpa en licens för att få använda programmet i fråga. Ingen har väl någonsin ifrågasatt att man inte betalar för att använda Centos/Fedora eller Mozillas webbläsare Firefox.

För övrigt så har jag oerhört svårt att se hur LibreOffice över huvud taget kan kallas för en konkurrent till Microsoft Office. Det är fult, har betydligt färre funktioner och egentligen ingen juridisk part att ställa till svars när något inte fungerar som man förväntar sig. Sådant kan nog inte ett seriöst och stort företag (för att ta exempel) använda sig av på sikt.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-23 15:02
Ursprungligen av Marcus K:

Jag tycker inte att det är alltför viktigt att man ska behöva betala för program man använder. Jag tycker exempelvis inte att man ska behöva betala för att använda Firefox, eller känna att man lurar Red Hat på pengar när man använder CentOS. Om det blir svårare att piratkopiera Microsoft Office kommer förhoppningsvis fler att använda LibreOffice och/eller andra alternativ. Konkurrensen ökar och det vinner alla på.

Det finns ju inget som säger att du inte behöver betala för det i framtiden. Webkit är ju gratis också, än så länge.

Konkurrensen vinner knappast på att aktörer som har tusentals anställda tvingas ge bort sina program för det kommer gratisalternativ. Stallman tror att utveckling kommer genom gratisarbete - i så fall borde detta väl göras inom medicin.

Ursprungligen av studiox:

Det finns ju inget som säger att du inte behöver betala för det i framtiden. Webkit är ju gratis också, än så länge.

Konkurrensen vinner knappast på att aktörer som har tusentals anställda tvingas ge bort sina program för det kommer gratisalternativ. Stallman tror att utveckling kommer genom gratisarbete - i så fall borde detta väl göras inom medicin.

Det var inte det jag menade. Det är absolut inget fel i att betala för programvara, det är en relativt välfungerande affärsmodell som jag inte har något alls emot. Det som jag ville peka på var dock att många som idag piratkopierar Microsoft Office gör det av gammal vana eftersom det är relativt enkelt att göra. Argumentet brukar vara att man skulle ändå inte köpa Office så Microsoft förlorar inget på det. Det kan förvisso vara sant, men vad som händer är att det indirekt påverkar mindre aktörer som du kanske hade köpt av istället.

Samma sak har exempelvis länge gällt Photoshop, ett program som har blivit oerhört populärt antagligen delvis genom att många privatpersoner piratkopierat det. På senare år har det dock kommit flera alternativ som förvisso inte gör precis samma saker som Photoshop, men som gör tillräckligt mycket av vad de flesta vill få gjort. Jag tror att många som tidigare piratkopierade Photoshop har ställt sig frågan om det är värt att gå igenom allt det innebär för att fortsätta eller om man t. ex. ska lägga ett par hundra kronor på Acorn.

Så om man istället för att piratkopiera Office använder de alternativ som finns så leder det till att fler aktörer kan vara med och spela, uppenbarligen hade folk något emot det exempel jag gav men det finns massor med andra som man kan välja bland.

Oj, David Pogues recension (av huvudsakligen Word och Outlook) är inte direkt positiv.

Igen. Office 2011 känns på många sätt riktigt fräscht. Men, det känns lite som det är funktionsmässigt i många program är framstressat för att möta en deadline. När man kollar runt i supportforumen för Mac Office så är det en del "det kommer senare i en uppdatering" från MBU. Det är precis som David Pouge skriver hyfsat så buggigt i Outlook + funktioner som helt enkelt saknas.

Såg på en killes dator att signaturer inte fungerade alls. Eller rättare sagt så kan man ange olika signaturer (man kan inte redigera dom speciellt mycket i Outlook, utan det får man göra i ett annat program, och sedan klippa och klistra in det i Outlooks signatur fönster), och givetvis standardsignaturer för olika konton. Saken är den att det inte fungerar alls. Outlook sätter in den första signaturen i listan automatiskt, oberoende på vilket konto man kör eller vad man har angett.

Om man vill då byta signatur, så får man radera den i mejlet (man kan alltså inte bara välja en signatur, så ersätts den gamla) och sätta in den korrekta via en meny. Ibland så blir det dubbla signaturer.

Ser fram emot en fungerande installationsprocess.

Körde i excel, Word men inte PP.

Fick en massa ppx-filer från lärare som inte fattar att det är smidigare med pdf till eleverna.

Startar installation, kör i PP.
Funkar ej.

Avinstallera Allt.

Installera igen. Funkar ej.

Update laddar ner samma 180MB Update hela tiden..
Installation av Update startar inte.
Bang! Fel i identity/database ( ingen clue om VAR den finns ).
Startar reparation med ngt verktyg. Done. Bang.

Tillbringar en timme med att MANUELLT radera precis allt som har med Office med mera att göra.

Installerar nu igen, MED PowerPoint.

Skall lägga på någon Gig med uppdateringar...

Älskar Microsoft och deras produkter. Vill pussa Ballmer och skicka blomster till Mac Business Unit.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-23 17:51

Nu förstår jag, fick ditt argument helt på bakfoten, sorry.

Jag tror du har någolunda rätt där. I fallet photoshop så är det ju inte alls lätt att piratkopiera, det har det inte varit dom senaste åren.

Att det finns många alternativ till kommersiella stora program tycker jag nog media faktiskt gör ett rätt bra jobb att förmedla men som konsument kan man inte lägga märke till allt. Om företaget man jobbar på väljer openoffice så finns det ju en stor chans att du själv väljer det hemma (nu gissar jag bara, och alla jobb omfattar ju inte kontorsjobb såklart)

Mindre aktörer vinner ju på att det blir svårt att få tag på office, oavsett om man tycker det för dyrt, eller för svårt att piratkopiera. Tål att tänka på faktiskt.

Gratis programvara har som största fördel att det är gratis. Om betalalternativen också blir "gratis" genom piratkopiering så försvinner fördelen för den riktiga gratisprogramvaran, så i den bemärkelsen tjänar tillverkarna både av gratis och betalprogramvara på kopieringsskydd för betalprogramvaran.

Nu blir det väl lite lätt offtopic mina herrar?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Gratis programvara har som största fördel att det är gratis. Om betalalternativen också blir "gratis" genom piratkopiering så försvinner fördelen för den riktiga gratisprogramvaran, så i den bemärkelsen tjänar tillverkarna både av gratis och betalprogramvara på kopieringsskydd för betalprogramvaran.

Jag tvivlar på att tillverkare av betalprogramvara tjänar något speciellt på kopieringsskyddet. De som inte vill betala för konsumtion av kommersiell mjukvara ser till att använda piratgruppernas "cracks" för att kringgå skyddet och få full tillgång till betalprogrammen. Jag skulle vilja se en undersökning på vad det kostar för Microsoft att konstant hålla sina skydd uppdaterade - i relation till vad kostnaderna kan uppskattas till om man skulle sluta bry sig och släppa systemet med olika nycklar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 14:31
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tvivlar på att tillverkare av betalprogramvara tjänar något speciellt på kopieringsskyddet. De som inte vill betala för konsumtion av kommersiell mjukvara ser till att använda piratgruppernas "cracks" för att kringgå skyddet och få full tillgång till betalprogrammen. Jag skulle vilja se en undersökning på vad det kostar för Microsoft att konstant hålla sina skydd uppdaterade - i relation till vad kostnaderna kan uppskattas till om man skulle sluta bry sig och släppa systemet med olika nycklar.

Lite OT och inte riktat mot dig Tobias.
Jag tror att det lönar sig. Finns massor med folk som säger: Jaha, så nu kan man inte bara installera. Ja ok då köper vi det, jag måste ju ha det. Folk som vid bara ett litet motstånd inte tycker det är värt det utan köper programvaran.

Svårt och se hur det skulle kosta massor att underhålla kopieringsskyddet. Speciellt inte om man redan har det till andra program.

En annan sak, alla klagar så mycket på att kopieringsskydd är så enormt krångligt och att det bara stället till det för hederliga användare. Hur mycket ställer det till det egentligen? Tycker ofta det är något man säger och tar fram extrema exempel för att försöka bevisa att hela idén är usel och inte fungerar. Att det finns inbyggt i datanerdar att se sig som pirater och bråkstakar och att man egentligen inte ska betala för program.
För vanliga användare tycker jag att det fungerar utmärkt och ställer sällan till några problem.

Ursprungligen av acke:

En annan sak, alla klagar så mycket på att kopieringsskydd är så enormt krångligt och att det bara stället till det för hederliga användare. Hur mycket ställer det till det egentligen? Tycker ofta det är något man säger och tar fram extrema exempel för att försöka bevisa att hela idén är usel och inte fungerar. Att det finns inbyggt i datanerdar att se sig som pirater och bråkstakar och att man egentligen inte ska betala för program.
För vanliga användare tycker jag att det fungerar utmärkt och ställer sällan till några problem.

Vi har köpt en licens för Windows Vista på min systers dator. Den levererades med datorn vid köp hos Expert. Nu när det har gått ett bra tag så har den helt plötsligt slutat att fungera, och Microsoft ville inte se till att lösa problemet med oss. Den har helt enkelt blivit blockerad av deras aktiveringsserver (av en hittills okänd anledning). Så det är ju faktiskt så att dessa kopieringsskydd och aktiveringskrav KAN ställa till det för vanliga användare som försöker att göra rätt för sig.

Jag har för övrigt inget emot att betala för mjukvara. Hittills så har jag väl köpt Transmit 4 och Linkinus. På tur att köpas står iWork '09, Paragon NTFS, Airfoil och ett par mindre och fritt utvecklade program. Däremot retar det mig att man har dessa skydd, som i slutänden leder till att man är körd om man tappar bort den mailutskickade nyckel som häver spärrarna.

Diskussionerna kring att betala för program, och hur andra program aktiveras, osv - det kan ni väl ta någon annanstans. I den här tråden håller vi oss till att diskutera Office 2011.

/Mod

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-25 17:37

Nån som tror det kommer gå att uppgradera 2011 från den engelska som släpptes idag till svenska när den blir tillgänglig? Eller är man fast med engelsk då? Ska man vänta in svensk version tro?

Ursprungligen av buuyuu:

...kommer gå att uppgradera 2011 från den engelska som släpptes idag till svenska...

Menar du om de kommer att sälja en speciell uppgraderingsversion?
- Förmodligen inte. De har aldrig gjort det tidigare.

Eller menar du om det går bra att installera en svensk version "ovanpå" den engelska?
- Förmodligen inte. Du måste nog avinstallera den ena, innan du installerar den andra.

Ursprungligen av buuyuu:

...svenska när den blir tillgänglig...

Den svenska versionen kommer om några dagar. Jag kollade runt lite på Prisjakt idag. Vissa säger 26/10, vissa säger 27/10, vissa säger 1/11. Så du kanske kan vänta med att köpa.

Jag laddar hem den nu!

/M

  • Oregistrerad
  • 2010-10-26 23:54
Ursprungligen av Husaby:

Jag laddar hem den nu!

/M

Säljer microsoft en nerladdningsbar version? Vardå?

Ursprungligen av studiox:

Säljer microsoft en nerladdningsbar version? Vardå?

http://www.microsoft.com/sverige/mac/buy

Men det är ganska dyrt - de flesta nätbutikerna säljer "kartong-versionen" billigare än vad Microsoft tar för nerladdningsversionen...

office 2011 - sökning på Prisjakt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 08:28

Har testat det nu. Startar upp snabbt och Outlook innehåller en hel del bra funktioner.

installationen sabbade en del typsnitt.

/M

Installerar det nu. Nästan skakar av förväntan.

Var mest sugen på Outlook.

Konstaterar, lite surt, bland annat:
- Outlook lade till en massa kalendrar som jag inte bett om.
- Outlook importerade inte mina lokala kalendrar från iCal.
- Outlook synar inte med mina kalendrar på Google Calendar.
- Outlook har samma färg på mina Exchange-kalendrar

Gläds dock åt:
- Outlook funkar förstås klockrent med exchange-mail och kalendrar.
- Kontakterna finns där som de skall.

Detta kommer att ta ett tag...

/M

Bevaka tråden