Kontakta säljaren är det det som gäller.
Exakt.
Du skall INTE kontakta ngn annan utan snabbt, "utan dröjsmål" kontakta säljaren och meddela honom att den levererade varan är behäftad med ett fel.
Säljaren (Dansk lag följer EU-lag som överensstämmer i stort med svensk) har lite olika sätt att hantera det hel på.
* Avhjälpande (=laga felet)
* Återköp (= betala tillbaka pengarna)
* Omleverans (= byta ut den)
Säljaren bestämmer, men skall ta hänsyn till din åsikt ungefär...
EXAKT vad dansk lag skiljer på: Att du får BESTÄMMA (inte troligt) eller att det ligger en starkare bevisbörda på dig... (inte heller troligt). jag tror det är likadant som svensk lag.
I Sverige är det ansett som starkare bevisning om man anför att ett fel fanns på den levererade varan om man inkommit i direkt anslutning till leveransen.
Det är ju en milsvid skillnad komma drällande 14 dagar efteråt och säga att "den va så när den kom".
Att dröja är det dummaste man kan göra, det försämrar ens läge drastiskt för varje dag som går.