Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPhone skadad, vad kan jag göra?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-07 13:18

Fick i fredags hem min iPhone 4 från danska applestore. Har öppnat packetet men har inte tagit av displayskyddet. Har endast slått på mobilen men ej stoppat in något simkort.

Märker nu att jag har ett 1-2mm långt märke på plasten ovanför aluminiumet på sidan. Det är inte speciellt synligt men jag stör mig på det då jag köpt en ny produkt för mycket pengar dessutom.
Jag antar att jag måste skicka tilbaka den till applestore Danmark om jag vill ha den ersatt?

Värt att notera att jag bara hållt i mobilen. Jag har inte tappat den eller slagit i den.

Kan jag lösa det i Sverige snabbt och smidigt?

Kontakta säljaren är det det som gäller.

Ursprungligen av hummel:

Kontakta säljaren är det det som gäller.

Exakt.

Du skall INTE kontakta ngn annan utan snabbt, "utan dröjsmål" kontakta säljaren och meddela honom att den levererade varan är behäftad med ett fel.

Säljaren (Dansk lag följer EU-lag som överensstämmer i stort med svensk) har lite olika sätt att hantera det hel på.

* Avhjälpande (=laga felet)
* Återköp (= betala tillbaka pengarna)
* Omleverans (= byta ut den)

Säljaren bestämmer, men skall ta hänsyn till din åsikt ungefär...

EXAKT vad dansk lag skiljer på: Att du får BESTÄMMA (inte troligt) eller att det ligger en starkare bevisbörda på dig... (inte heller troligt). jag tror det är likadant som svensk lag.

I Sverige är det ansett som starkare bevisning om man anför att ett fel fanns på den levererade varan om man inkommit i direkt anslutning till leveransen.
Det är ju en milsvid skillnad komma drällande 14 dagar efteråt och säga att "den va så när den kom".

Att dröja är det dummaste man kan göra, det försämrar ens läge drastiskt för varje dag som går.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-11-07 13:46

Mao, applestore danmark. Eventuellt skicka tillbaks den dit och få en ny. (Om jag ens får en ny då jag inte kan bevisa att det inte är mitt fel).

Med tanke på trycker på iphone 4 lär jag få vänta 3-4 veckor innan jag får en ny. (Om jag får en ny..)

Ursprungligen av tayeh:

Mao, applestore danmark. Eventuellt skicka tillbaks den dit och få en ny. (Om jag ens får en ny då jag inte kan bevisa att det inte är mitt fel).

Med tanke på trycker på iphone 4 lär jag få vänta 3-4 veckor innan jag får en ny. (Om jag får en ny..)

Utbytesenheter vid reparation eller reklamation har inte samma väntetid som nya beställningar, som regel har de som "lagar" iPhone utbytesenheter i lager

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-07 19:54
Ursprungligen av tayeh:

Kontakta Lan Masters och se om de kan hjälpa dig.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-11-08 01:03

Har bestämt mig för att inte skicka in den. Det är en liten skråma som knappt syns, visade min vän den och han såg den inte förrän jag pekat ut den och sedan skrattade han.

Sätter på en bumper och glömmer det hela istället.

Tack för hjälpen, Speciellt Goflorp med ett hjälpsamt inlägg.

Hade det varit något större hade jag bytt ut den direkt då Apple vid senare skede om du får något annat problem kan peka på den skadan och säga "accidental damage" - garantin gäller inte...
Men om du bedömmer att skadan är liten och att du kan leva med det så är det inga problem

• Medlem
  • Lund
  • 2010-11-08 19:13
Ursprungligen av InPezonator:

Hade det varit något större hade jag bytt ut den direkt då Apple vid senare skede om du får något annat problem kan peka på den skadan och säga "accidental damage" - garantin gäller inte...
Men om du bedömmer att skadan är liten och att du kan leva med det så är det inga problem

Den är minimal. Det var mest att jag ville ha den fläckfri iom att jag köpt den ny.

1
Bevaka tråden