Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ner Xserve

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-06 16:53
Ursprungligen av h_e:

Kanske är lika bra att de lägger det segmentet. Det passar ju uppenbarligen inte in i Apples företagskultur. Man vill ju ogärna lägga affärskritiska system i en korg som helt plötsligt kan försvinna med bara 2 månaders förvarning.

Jo men din första mening kommer ju onekligen påverka det andra, för dom som faktiskt använda Apples lösning, kommer dom lita på Apple i framtiden med? Dom som sitter på Mac Pro har länge varit oroliga att den försvinner och gårdagens händelse bevisar ju hur instabilt Apple som företag är på den marknaden, även om MBP inte är en renrasig enterprise produkt så finns Apples lösning i flera fortune 500 företag, även om dom inte använde Xserve så lär dom tappa mycket tillförlitlighet till Apple.

Dessutom, precis nu när iPhone har börjat leta sig in på enterprise marknaden där företag innan valde RIM så är det enda egentliga stöder för enterprise i iPhone möjligheten att använda sig av Exchange, så mycket mer finns inte, hade Apple satsat på deras servermjukvara hade dom kunnat göra en tätare integration mellan iPhone, datorklienter och servrar. Fanns flera fördelar som IT administratör att använda OS X Server som plattform, tex fjärruppdatering av klienter, ja jag behöver väl inte lista alla för dom som använt det vet ju fördelarna och nackdelarna.

Denna marknaden vill som ni säger inte ha "one more thing" tänket och det finns ingen anledning för ett företag att köra den typen av marknadsföring till företag, går ju inte direkt att springa till sin CFO och säga att man vill köpa in apple precis nylanserade produkter, min syn är ju att dom kunde fortsätta med detta på produkterna som är ämnade åt masskonsumenterna och samtidigt ha en öppen roadmap för enterprise marknaden, tex för xserve, xsan osv osv.

Det är nog ganska många produktionshus därute som är riktigt förbannade på Apple och om Apple verkligen drar sig ur allt som har med enterprise att göra ser jag inte hur dessa överhuvudtaget kommer använda sig av en Apple produkt.

Det lustiga är ju att de för något-några år sedan meddelade att de skulle agera mer för att tilltala företag.
Man jobbade hårt för att iPhone skulle passa i Enterprisemarknaden och det talades om att iPhonen skulle locka över dessa användare till Macen.
Jag tror dock det ska mycket till innan vi får se att Pro applications som Aperture, Final Cut och Logic försvinner. De har ingen direkt anknytning till Enterprise och nätverkslösningar utan kan fungera på stand alone-burkar på stora som små företag.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-11-06 18:57

Jag får vibbarna att server och serveroperativsystem är inget som Apple kommer satsa på i framtiden... Frågan är om Xserve är ett sakta men säkert steg mot den riktningen? Dvs. hålla sig till det dom är bra på! För som jag ser det så kan inte Apple vara bra på att tillhandahålla sin Xserve modell för annars hade dom ju behållt den? Hade den varit bra så hade den sålt? Eller så var den bra men dom sålde inte Xserve i samma volymer som iPhone? Dom kanske hade iPhone som måttstock? Då är dom ute och cyklar...

Sedan som det pratats om i tråden... En Mac Pro tar ju i dagsläget upp 12st 1U platser! I princip alla serverhosting företag som erbjuder co-location tar ju inte emot annat än rackservrar. Skulle dom av förmodan ta emot en tornserver likt Mac Pro så lär dom garanterat ta betalt för dessa 12st 1u platser servern tar upp = merkostnad.

Om man nu väljer att ha Mac Mini istället... Fortfarande har i princip alla hostingföretag rackskåp. Hur placerar man bra och smidigt en Mini i ett rackskåp? Lite funderingar från min sida...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-06 19:02

Vilken typ av företag talar vi om som gärna köper en xserve och placerar i en serverhall? Knappast reklambyrån med 15 anställda eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 09:29
  • Oregistrerad
  • 2010-11-08 09:41
Ursprungligen av acke:

Tänkte precis posta samma sak. Tror inte anledningen till att han raderade/editerade sitt inlägg har att göra med något annat än apples interna policy.

Det intressanta var dock att han specifikt INTE nämnde något om XServer (XSan and other server software)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-08 11:04

Jag tror det är lite för många "consumers" i den här tråden.
Det handlar inte enbart om "molntjänster" här. Vi har 1st xserve som hanterar hemkataloger över AFP för runt 10000 studenter via en fullmatad xServe RAID och en som hanterar JSS och ett OD. Bara den idiotiska nedläggningen av xserve RAID gjorde oss förbannade då man med 3 månaders varsel inte längre kunde köpa ADMer till den. Nu har de sagt att ADMer till xserve kommer finnas till slutet av 2011 eller så länge lagret räcker (bara det!) vilket innebär att våra servrar måste bort, typ nu. Den ena är mindre än ett år gammal och kommer ha nästan 3 års avskrivning kvar när vi skrotar den. Det går ju inte att ha vitala system på hårdvara man inte kan laga ifall något händer!
Jajemän, man kan stoppa i tredjepartsdiskar i ADMerna, men det är inte supportat av Apple och så kan man inte ha det i större lösningar.

En annan lösning som vi precis tittar på och skall sjösätta mycket snart är Podcst Producer för iTunesU. Det innebär att vi skall ha maskiner som tar emot material, kodar om och lagrar och strömmar till slutanvändare (så är iTunesU uppbyggt). Detta innebär ett minimum av 3 servrar. Det är inte direkt något drömläge att behöva trycka in 3st Mac Pro i ett rack istället. Ingen LOM, hopplöst jobbigt att byta delar i vilket innebär att man troligen kommer behöva flera maskiner som kan ta över vid ev. haverier. Sen, är verkligen Mac Pros delar byggda för 24/7-drift? Jag menar, fläktarna är rätt långsamma och "fina", tål de verkligen att vara igång dygnet runt i 3-4 år?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-08 20:56
Ursprungligen av bollman:

Sen, är verkligen Mac Pros delar byggda för 24/7-drift? Jag menar, fläktarna är rätt långsamma och "fina", tål de verkligen att vara igång dygnet runt i 3-4 år?

Fläktar? Har man inte kyla i dagens serverhallar?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-08 21:19
Ursprungligen av MatsOlov:

Fläktar? Har man inte kyla i dagens serverhallar?

Utan interna fläktar kommer luften aldrig att cirkulera innitu servrarna. Vanligtvis har du ett luftflöde som för att servrarna suger in varmluft i fronten och man samlar upp värmen som kommer ut bakifrån. Men för att detta ska kunna ske optimalt behöver servrarna också egna fläktar för att pressa genom luften.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-08 11:34

Fast där behåller ju Apple järngreppet: Ingen virtualisering på icke-Apple-hårdvara. Släpp på det och vi kan tala igen...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-08 13:00
Ursprungligen av bollman:

Fast där behåller ju Apple järngreppet: Ingen virtualisering på icke-Apple-hårdvara. Släpp på det och vi kan tala igen...

Ja, det skulle faktiskt vara lösningen på väldigt många problem, och apple skulle inte behöva göra.. någonting. Nu när XServer försvinner så har dom dessutom inget att förlora på det.

Skulle inte bli förvånad om detta blir nästa drag, tillsammans med vmware så vi får drivers, HA stöd och allt annat mums-mums i vmware.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 12:00

Jag tror en stor anledning xServe sålde då dåligt (och du är en nedlagt produkt) är priset för enheten. Det finns en anledning en MacMini "Server" (som knappast är en server) säljer mångfaldigt bättre. Likt på Mac-desktop sidan har Apple ett problem och det är en något skalbar produkt som inte kostar 30 000 kr och uppåt. Hade Apple haft en server i 10-15 000 kr segmentet hade den kunnat sälja många-faldigt mer. Vi hade köpt en "Mac Server Mini" istället för en MacMini som vi nu gjorde. Detta är ett nästan gigantisk problem i dag vad gäller utbudet av Macar. Ska man ha en maskin som kan stoppa i ett eller två PCI-kort (fiber / sas / video i/o kort ex) så måsta man upp till xServe eller MacPro. Nu finns bara MacPro kvar och för ändamålet "server" är de inte så optimala för många ändamål.

Jag hoppas Apple kommer med ett mellanting här men jag tror inte det kommer ändå då detta varit deras problem de senaste 10 åren och man ser inte det. Jag ser inte en direkt koppling "xServer is gone, MacPro and Final Cut Pro is next!" så jag skulle tro se senare två säljer 10 eller 100 gånger mer än xServe. Dock har Apple ett problem för semi- highend workstations / servers. De saknar helt enkelt produkter där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 12:00

En annan lösning vore om Apple släpper lös Lejonet på valfri x86 hårdvara, jag tror inte det kommer hända (precis lika lite som att Apple kommer licensiera ut iOS).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-08 12:33

Erm, kolla på vad en motsvarande Dell eller HP kostar, det är inte så himla stor skillnad i pris och då inkluderas OSet i xserve vilket det inte gör på HP/Dell. Xserve har inte varit så vansinnigt dyr som folk påstår, man tittar oftast på någon tornmodell som kallas "server" av tillverkarna och jämför med den väldigt slimmade 1U-xserve vilket är en väldigt dålig jämförelse. Till det skall man lägga den fantastiska servicevänligheten på xserve!
Xserve är inte till för små företag med servern i garderoben utan för stora företag med servrarna i en datorhall. Då funkar det inte med något annat än en rackmonterbar server. Apple hade kunnat göra vafasen de ville med xserve, så länge den var vettigt rackmonterbar i lagom storlek, sure gör om en Mac Pro till en 3U-server då om ni måste, men för guds skull behåll rackmonterbarheten!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-08 12:59
Ursprungligen av bollman:

Erm, kolla på vad en motsvarande Dell eller HP kostar, det är inte så himla stor skillnad i pris och då inkluderas OSet i xserve vilket det inte gör på HP/Dell

Tyvärr har du nog lite fel. Jag ser det såhär:

1.) Om man köper dell/hp/whatever till listpris borde man få sparken och bli emigrerad till afrika. Ibland när jag handlar servrar från dell får jag 50% rabatt. Då pratar vi inte om någon sketen T tornserver utan R400, R700-serien. Dessa kostar listpris kanske 40.000.

2.) Om man köper operativsystem som retail bör man få fingrarna avhuggna. Företag köper licenser från microsoft enligt volymavtal. Det kostar mig mindre än en tusenlapp per år för en 2008 licens. Detta inklusive software assurance så jag kan få nästa release helt gratis.

Det är stor skillnad på att köra XServe och HP. Det är stor skillnad. Säger det igen: Det är stor skillnad.

Om man köper en server för man måste ha OSX DÅ är det ingen stor skillnad
Om man köper en server för man måste ha en server, då köper man inte XSever.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-08 14:43
Ursprungligen av studiox:

Tyvärr har du nog lite fel. Jag ser det såhär:

1.) Om man köper dell/hp/whatever till listpris borde man få sparken och bli emigrerad till afrika. Ibland när jag handlar servrar från dell får jag 50% rabatt. Då pratar vi inte om någon sketen T tornserver utan R400, R700-serien. Dessa kostar listpris kanske 40.000.

2.) Om man köper operativsystem som retail bör man få fingrarna avhuggna. Företag köper licenser från microsoft enligt volymavtal. Det kostar mig mindre än en tusenlapp per år för en 2008 licens. Detta inklusive software assurance så jag kan få nästa release helt gratis.

Det är stor skillnad på att köra XServe och HP. Det är stor skillnad. Säger det igen: Det är stor skillnad.

Om man köper en server för man måste ha OSX DÅ är det ingen stor skillnad
Om man köper en server för man måste ha en server, då köper man inte XSever.

Ska man ha en server i en datorhall är det ett krav att den är rackmonteringsbar, så är det ju bara.
Jag kollar på "enterprise-priser" för universitetsvärlden, jag gissar att HP och Dell har helt okej priser för oss
MS-OS betalar vi inte heller så värst för, men det skall till CALar också.
"Software Assurance" finns faktiskt hos Apple också om du inte visste det.
Podcast Producer-grejjerna, XGrid controller och OD-server rullar inte så vitt jag vet, supportat, på någon annan platform än OSXS. Alltså måste vi köra OSXS. Vi har datorhall där servrarna skall stå. Vad gör vi nu Apple?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-08 22:38
Ursprungligen av studiox:

Tyvärr har du nog lite fel. Jag ser det såhär:

1.) Om man köper dell/hp/whatever till listpris borde man få sparken och bli emigrerad till afrika. Ibland när jag handlar servrar från dell får jag 50% rabatt. Då pratar vi inte om någon sketen T tornserver utan R400, R700-serien. Dessa kostar listpris kanske 40.000.

Vad jobbar du med egentligen? Du har skrivit att du jobbar med helt olika grejer i flera olika trådar? Är du lite av en mytoman?

Du kan omöjligt få 50% rabatt på servrar från Dell då merkostnaden av priset i en server är processor och minneskostnad, speciellt processorn om du köper en Intel baserad server, och nej, Dell lär inte få 50% rabatt på intellprocessorer så dom kan omöjligt ge 50% rabatt till dig, så stora marginaler har dom inte på sina servrar.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-09 00:04
Ursprungligen av x-per:

Vad jobbar du med egentligen? Du har skrivit att du jobbar med helt olika grejer i flera olika trådar? Är du lite av en mytoman?

Jag är egenföretagare, har tre bolag. Bland annat driver jag ett webbhotell (har gjort det i 6 år) Men jag jobbar även som IT-konsult och jobbar med webbplatser.

Ursprungligen av x-per:

Du kan omöjligt få 50% rabatt på servrar från Dell.

Jodå, det gick alldeles utmärkt! Kan påpekas att jag själv jobbat som säljare i 18 år och har handlat av dell för runt en halv miljon. 50% rabatt fick jag för 3 år sen. Jag köpte en hel del tillbehör också, kvm switchar, ett rack etc. men på sista raden blev det 50% rabatt.

Kan tilläggas att idag är det jäkligt svårt att få några vettiga rabatter av dell i överhuvudtaget, sist jag köpte en server (före sommaren) så fick jag runt 2.000 i rabatt på en server för 30.000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 14:13
Ursprungligen av bollman:

Erm, kolla på vad en motsvarande Dell eller HP kostar, det är inte så himla stor skillnad i pris och då inkluderas OSet i xserve vilket det inte gör på HP/Dell. Xserve har inte varit så vansinnigt dyr som folk påstår, man tittar oftast på någon tornmodell som kallas "server" av tillverkarna och jämför med den väldigt slimmade 1U-xserve vilket är en väldigt dålig jämförelse. Till det skall man lägga den fantastiska servicevänligheten på xserve!
Xserve är inte till för små företag med servern i garderoben utan för stora företag med servrarna i en datorhall. Då funkar det inte med något annat än en rackmonterbar server. Apple hade kunnat göra vafasen de ville med xserve, så länge den var vettigt rackmonterbar i lagom storlek, sure gör om en Mac Pro till en 3U-server då om ni måste, men för guds skull behåll rackmonterbarheten!

Absolut, det samma gäller MacPro. Den är "prisvärd" i dess prisklass. Dock är prisklassen väldigt väldigt hög. Man skulle kunna haft en mer "value" serie för en mindre peng och då troligen öka försäljningen mångfaldigt. Hade en MacPro funnits it 3U-rack utförande för liknande pris som MacPro säljs med samma spec:ar hade vi hellre köpt sådana maskiner än MacPro här.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-08 17:26

Haha no shit steve!

Ursprungligen av acke:

Tydligen var det så att knappt någon köpte Xservers.
...

Inte så konstigt. Apple har ju inte precis ansträngt sig för att marknadsföra eller uppdatera xServe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 14:18

Till denna diskussion kan tilläggas Apple tidigare behållt väldigt "marginella produkter" så som Apple TV och MacBook Air. Nu verkar dessa dock få sig en ordentlig översyn och nästan bli "bra" produkter. Att Apple inte gör det med xServe är synd, en "Mac Server" borde Steve förstå det finns behov för. Alternativet är som sagt att släppa OSX Server fritt vilket kanske är en bättre lösning i form av valmöjligheter (vet inte hur bra det skulle fungera rent praktiskt / stabilitetsmässigt).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-08 22:15

Nåja, helst kalluft in från fronten
I vår serverhall kommer kalluft upp genom racket underifrån, ventilationen är i det dubbla golvet.

Jag skulle ju vilja se ventilationen i en serverhall som skulle klara fläktlösa 1U-servrar. h*lv*t* vilken storm det skulle vara i den hallen, stackars tekniker

  • Oregistrerad
  • 2010-11-08 23:49
Ursprungligen av bollman:

Nåja, helst kalluft in från fronten
I vår serverhall kommer kalluft upp genom racket underifrån, ventilationen är i det dubbla golvet.

Att ha luft i racket är rätt korkat (Säger det med en smiley)

Normalt talar man om varma och kalla kanaler. Finns lite olika teorier om detta men kall luft blåser du på framsidan av servern för att ta ut varmluft bakom servern.

(OT)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-09 11:08
Ursprungligen av studiox:

Att ha luft i racket är rätt korkat (Säger det med en smiley)

Normalt talar man om varma och kalla kanaler. Finns lite olika teorier om detta men kall luft blåser du på framsidan av servern för att ta ut varmluft bakom servern.

(OT)

Kan ju säga att jag har fullt förtroende för vår hall. Den byggdes visserligen för några år sen nu, men supportsystemen är inte att leka med och den kan kan gå väldigt länge utan några problem. Helvetiska batteribackupper och dubbla dieselaggregat och fasen vet allt. Det flödar upp luft genom racket, men det finns också luft som kommer upp framför racket.

Så det är nu man ska ta sig i kragen o göra flytten från OS X som mailserver till Kerio som man velat över så länge? Detta ger ju inte ökat förtroende till Apple direkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 14:22

Att flöda kyld luft genom raket från golv till tak låter vettigt även om jag inte är en kyl-tekniker. Värme stiger och man kontrar denna värmen med kyld luft. Pröva att stapla några HDD's på varandra så kommer den översta bli djävulskt varm.

Helt off-topic men ändå..

En sak som är värre än det faktum att maskinerna säljer dåligt är att Apple potentiellt "bränner" en grupp kunder nu. Det är sorgligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 14:23

Vad jag kan få ut av vad alla skriver här gäller också att man inte direkt behöver OSX Server eller xServe, men man behöver OSX i en rak-monterbar maskin, korrekt?

Helt korrekt. Xserve som sådan är ju inget krav, men att kunna köra OS X Server i ett rack är..

Bevaka tråden