Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar Time Machine?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wilhelmsson:

Nu när jag kopplar in TM HDD'n efter en vecka sen senaste backup'n gjordes så vill den backup'a 40!!!GB... Varför såpass mycket? har MAX lagt till 1GB till i de filer/mapparna som görs backup på.

Nån som vill lägga någon minut på och förklara Varför 40!!!GB ?

Hur har du valt vilka mappar som backas upp?

Det enda du kan välja i inställningarna är vilka mappar som inte ska backas upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 06:40

Du kanske har bytt namn på en mapp? Jag tror inte TM-maskineriet fattar sådant utan tror att den mappen är ny och behöver en total-backup.

Annars har jag i en annan tråd skrivit ett terminal-kommando som tar reda på exakt vilka filer som var nya i en given backup om du vill undersöka.

Mycket intressant tråd. Nyligen inhandlat en ny iMac så är i inköpstankar på en ny disk att köra TM på. Har 1TB i burken så jag tänker 2TB för TM. Något annat man bör tänka på när man skaffar extern disk, något som klart underlätar det hela en aning. FW t.ex. kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 13:31

Jag skulle köpt en billig, tyst, 2TB med USB (men det är jag det). Sedan skulle jag låta den sitta i datorn hela tiden och inte pilla med inställningar för mycket.

En Backup-disk (gärna med Time Machine) är det enskilt viktigaste tillbehöret till en Mac-dator. Borde vara obligatoriskt.

Jag rekommenderar denna instruktion från Goflorp:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277735-sa-haer-formatterar-nykoepta-harddisk.html

Tack för tips/svar!!

@Pesc - Jag har inte bytt namn på någon mapp inte heller lagt till mapp utan att jag lagt till den i listan för vad som INTE ska kopieras. Det skulle uppskattas om du länkade, har jag alltid velat veta

@Marcus - Ja precis, kanske inte framgick jag jag fattade det:P Har valt bort typ 20 mappar!

@Buchwald - köp FW, TM jobbar ganska segt med sina filer och behöver hög överförings hastighet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 15:58
Ursprungligen av wilhelmsson:

Det skulle uppskattas om du länkade, har jag alltid velat veta

http://www.99.se/mac-os-x/228263-traden-foer-timemachine-fragor-svar-2.html#post1398101

På bilden ser ni alla mappar jag valt att INTE ladda upp.

Jag har en 500GB HDD(formaterad 499GB).

vad innebär 330GB under rutan? Är det 330GB som räknas in i säkerhetskopian Innan eller Efter jag har valt bort mappar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-18 13:50

Det lär vara den mängden data som kommer att säkerhetskopieras.

Har rensat endel data på datorn idag, när jag började rensa stod det 290, nu 330!

Bevaka tråden