Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad som leksak eller en professionell produkt?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Är det någon som vet skillnaden - +/- när det gäller att utveckla för iPhone versus Android.

Så som jag ser det så är det olika marknader, eller har åtminstone varit det hittills. Android-lurar har sin starkaste kundbas bland mer tekniskt intresserade, medans iPhone är mer åt andra hållet. Det lär vara på väg att ändras nu iom X10 Mini, om det inte redan har skett. Jag tror även att det kan finnas olika förväntningar på plattformarna, iOS uppfann i stort sett app-begreppet, och har det som en väldigt central del. Android har inte det på samma sätt; vilka Android-appar känner ni till? Hur många Android-appar jämfört med iOS-appar har fått er sugna på respektive telefon?

Såna frågor tror jag är viktigare än hur man faktiskt utvecklar, med vilka verktyg, etc. Språkkrig kommer det alltid att finnas inom programmeringsvärlden, men det har rätt sällan något att göra med slutprodukten. När kompilatorn har gjort sitt så är det ändå alltid marknaden som har sista ordet.

Ursprungligen av draags:

Det blir lätt tröttsamt. Faktiskt.

Jag kan se svagheter och problem men när diskussionen enbart lägger sig på den nivån där man kallar både iPhone och iPad för en leksak - alltså nervärderande. Det är inte direkt konstruktivt.

Jag har slutat att ens prata med såna puckon. Nog för att det är tröttsamt att prata prylar med folk som aldrig lämnat 90-talet, men framför allt är ju dumheterna sällan isolerade till just bara det ämnet. Hellre lägger jag då desto mer av min tid på att ha trevligt med vettiga människor. Rekommenderas varmt!

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-04 01:35

IT avdelningar med Linux/Windows nördar kommer alltid att skratta åt Apple, iPad, iPhone och Macar. De förstår inte poängen med Apples produkter. De kollar mest på hårdvaran och specsen och förstår inte att det är inte hårdvaran som är viktigt utan hur genomtänkt hårdvaran och mjukvaran är. Människor som ska jobba med produkterna bryr sig inte om en iPad har en USB port eller inte. Den ska bara fungera utan att man behöver tänka för mycket på hårdvaran. Visst kan det kännas att Apple vill spärra in kunderna men för det mesta finns det alltid en grund varför vissa saker inte fungerar. T ex musiken inte får kopieras från iPoden är pga att musikindustrin skulle aldrig gå med på det och Apple behöver dom för iTunes Store.

//Rob

• Oregistrerad
  • 2010-11-04 18:20

Det där håller på att ändras. Det är en generationsfråga. På KTH dräller det av Macar nuförtiden (har ju Unix). Dom yngre som tar över IT-avdelningarna så småningom har inget emot Mac....det kan dom förresten inte när företag har fler och fler Macar i nätet. Det är gamlingarna (+40) som måste bort. Dom är ett problem på många IT-avdelningar.

Ursprungligen av Robo-X:

IT avdelningar med Linux/Windows nördar kommer alltid att skratta åt Apple, iPad, iPhone och Macar.

//Rob

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Det är gamlingarna (+40) som måste bort. Dom är ett problem på många IT-avdelningar.

Många dagar känner jag att de är ett problem över huvud taget

Men man skall banne mig inte dra alla över en kam, stött på folk som har förenat högålder med ett sjusärdeles skarpsinne.

Så att göra det så enkelt för sig och äga att det vore å enkelt som att skola om 40+arna till skomakare eller så är att göra det lite väl enkelt för sig.

Själv 43 och känner att jag inte stagnerat än.

• Oregistrerad
  • 2010-11-20 18:23

Generaliseringar är enda sättet att kommunicera via ett inetforum.

Jag är nästan 10 år äldre än dig :-D.

Ursprungligen av Goflorp:

Många dagar känner jag att de är ett problem över huvud taget

Men man skall banne mig inte dra alla över en kam, stött på folk som har förenat högålder med ett sjusärdeles skarpsinne.

Så att göra det så enkelt för sig och äga att det vore å enkelt som att skola om 40+arna till skomakare eller så är att göra det lite väl enkelt för sig.

Själv 43 och känner att jag inte stagnerat än.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Generaliseringar är enda sättet att kommunicera via ett inetforum.

Jag är nästan 10 år äldre än dig :-D.

Och du bjuder ju på skarpsinniga kommentarer varenda dag med.
Bär din ålder med stolthet.

Gör till en vana att alltid lära nytt.

Det finns en koppling mellan ålder och stagnation, helt naturligt, men det är i slutändan upp till individen. Intressant med enterprise-vinkeln på iPad. Som "vanlig" användare av iPad, utelämnad till vad App Store har att erbjuda och vad jag själv kan luska fram, så anser jag fortfarande att utvecklingen av appar bara kommit igång, och att Apple har långt kvar till att fullända iPaden som verktyg. Men molnet är definitivt en nyckel.
Jag skriver mycket, och då skriver jag i Mail. Anledningen är att det är snabbt och lättarbetat och att texten ändå ska skickas. Dessutom har jag rättstavning och auto-spara. Och nu som grädde på moset kan jag enkelt påbörja en text på MBP:n, slå igen locket och ta min iPad för att fortsätta med samma text någon annanstans. Skulle jag sedan komma på något jag ska lägga till kan jag plocka upp samma text i iPhonen när jag sitter på muggen. Jag vet, ni himlar med ögonen och tycker att detta är barnmat, men det ökar användarvänligheten enormt.
Samma sak med Numbers och Pages. Alla fakturor och kalkylblad ligger numera på iDisk, lätt åtkomliga från överallt. Förhandsvisningen är sedan suverän, där jag enkelt kan plocka upp ett kalkylark i iPhonen och kolla igenom det.
Små saker, och enkla saker. Och bara början. Väntar på en Daylite-klient till iPad, det finns till iPhonen. Bento har jag lagt ner, eftersom jag varken håller ordning på min sons fotbollslags vinster och förluster, eller planerar fester.
Det tog ett tag innan jag hittade vettiga användningsområden för iPad. Som van och erfaren datoranvändare, utan att vara proffs, så var det ändå lite krångligt att tänka om. Det svenska tangentbordet gav Paddan en rejäl skjuts, och numera skriver jag mer på den än på min MBP.
Den skulle dock behöva komma upp lite längre i puberteten och frigöra sig lite mer från datorns moderbord. Den kostar ju ändå en rejäl slant, och lider i första hand av de begräsningar Steve har sagt att den ska ha. Som en 16-åring med utegångsförbud...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 17:41

Jag är för okunnig för att kunna svara på ett komplett sätt. Men visst finns det mängder av professionella nyttot med iPad. Ett område är för chefer. Som chef behöver jag och de som rapporterar till mig enkel tillgång till mejl, kalender, webb, gtd, anteckningsprogram och några andra nytta och nöjesprogram. Viktigt är att enkelt kunna ta med den på möten och resor. Batterikapacitet och vikt samt uppstartstid är då viktigt.

Jag tycker då iPad verkar vara ett utmärkt svar på våra behov. Efter ett långt möte så hamnar man i ett telefonsamtal och måst kolla ett mejl. Man hivar upp iPaden och är inne i mejlen på typ 5 sekunder och konstaterar att man har 65% batteri kvar...

Med Instantpaper kan jag sedan läsa en mängd artiklar på flyget hem blandat med att svara och skicka mejl. I Taxin från flygplatsen kollar jag morgondagens möten, läser dokument, surfar och mejlar. 23.00 är jag hemma och sätter den på laddning och konstaterar att det är 20% kvar av batteriet... Skulle familjen sova kanske jag skulle surfa lite för att se vad som hänt.

Utöver allt detta fyller den mängder av privat behov som är mer eller mindre viktiga men ack så roliga...

Vad jag saknar? Eller kanske inte fattat ännu... Skulle vilja redigera word, excell, ppt och få över foton utan lina.

Noterar att det startats en (konsument)tidning vid namn Allt Om iPad. Måste ju vara unikt för en enskild pryl, som inte ens säljs i Sverige!? Nu kommer den visserligen, och de vill väl smida medans järnet är varmt, men ändå. Säger lite om vad iPad är. Tidningen heter inte "Allt Om Message Pads"...
Obegripligt för mig hur man inte kan se nyttan av en dylik pryl i en organisation. Sedan har det väl med chefsattityden att göra också. Om någon av mina anställda vill ha och behöver ett verktyg för att utföra sitt jobb så är det väl bara att se till att det blir inköpt. Funkar det inte är det 7000 spänn i sjön, men med lite tur kanske det kan förenkla och förbättra vissa saker för organisationen, och då är det ett billigt experiment. Köper du sedan in tio är det fortfarande väldigt billigt i en stor organisation. Efter ett år kan du kasta macka med dem om de inte höll måttet.
"Dyrt" är ett relativt begrepp och det dyraste man kan göra är nog att stagnera i sin utveckling. Pratar företag nu. Så vad har ett stort företag att förlora på att testa? Några tiotusen och en massa erfarenhet senare så vet man ju. Det måste vara värt väldigt mycket.

Det är knappast inköpskostnaden som hindrar, utan utveckling, utbildning, support, logistik osv. osv.

Det är väl inga enorma omkostnader förknippat med de flesta punkterna där.

Utbildning; de som fått en iPad verkar lära sig den på nolltid. Problemet i flera företag har ju varit att få personalen att släppa dem ur händerna.

Support. Tja, ett par plattor som man kan byta med.

Logistik, dela ut plattorna? Inget större där heller.

Utveckling, tja man behöver en Mac och ett par datagubbar. Mkt går ju att lösa med rätt små medel om man har webapplikationer. Inte alla behöver ju stora egna apps.

Jag har svårt se varför IT-avdelningar är så negativa till iPad, den är ju gudasänd; mer att göra, mer att hålla reda, mer att backupa, mer servrar etc....

Det är väl inga enorma omkostnader förknippat med de flesta punkterna där.

Utbildning; de som fått en iPad verkar lära sig den på nolltid. Problemet i flera företag har ju varit att få personalen att släppa dem ur händerna.

Support. Tja, ett par plattor som man kan byta med.

Logistik, dela ut plattorna? Inget större där heller.

Utveckling, tja man behöver en Mac och ett par datagubbar. Mkt går ju att lösa med rätt små medel om man har webapplikationer. Inte alla behöver ju stora egna apps.

Jag har svårt se varför IT-avdelningar är så negativa till iPad, den är ju gudasänd; mer att göra, mer att hålla reda, mer att backupa, mer servrar etc....

Jag skulle nog vilja hävda att det där är amatörens sorglösa ad hoc-perspektiv. Det är inte så det fungerar på lite större företag. För en utmärkt översikt av överväganden och kostnader över en produkts livslängd, det man brukar kalla lifecycle cost så kan man t.ex. läsa ett dokument som detta:

http://download.microsoft.com/download/1/A/7/1A765767-7CC2-4604-8F18-C8954D548F09/Enterprise%20PC%20Lifecycle%20(Desktop%20Opt)%20-%20whitepaper.pdf

Även om det är ett dokument som är inriktad på en traditionell PC så är den typ av överväganden och planering som måste göras likartade, och till stora delar desamma, även för en iPad.

Om du menar att just iPad skiljer sig från andra IT-produkter kan du väl förklara varför det är så.

Jag gillar det självklara sätt på vilket "Antivirus/Antispam" ingår som en av fyra stöttepelare i PC:s mjukvarubild.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag gillar det självklara sätt på vilket "Antivirus/Antispam" ingår som en av fyra stöttepelare i PC:s mjukvarubild.

Utan att gå in på diskussionen om Mac/Virus så kan det väl vara lämpligt att erinra sig att en Mac/iPad/vilkenenhetsomhelst är precis lika mottaglig för spam som en windows-maskin.

• Oregistrerad
  • 2010-11-24 19:31

Det hänger på apps. Finns det apps som kan användas för diverse professionella ändamål så finns intresse. Svårigheterna/omöjligheten att skyffla/dela filer är också en hämsko i många professionella sammanhang.
I övrigt finns nog inga begränsningar angående iPad och proffsbruk.

Jag ser det ur två perspektiv. Dels ur mitt eget och dels min Gertrud-kollega Davids perspektiv.

I mitt fall vore det en kontorsförlängare på så vis att den fungerar utomordentligt för research, korrespondens, skissande, skrivande och läsande av avtal/offerter etc och är perfekt för planering och dylikt. För produktion är den i mitt fall för klen hittills (webb- och grafikproduktion), men väger upp med att vara grym som demonstrationsenhet när jag besöker kunder och vill visa skisser etc.

För David, som är videoproducent, är den inget renderingsverktyg direkt. Däremot använder han den som prompter till skådespelarna och han använder den själv för manus med mera. Sen som sagt, demonstration, planering med mera.

Plus att det är en av världens skönaste leksaker! Bra produkt med andra ord. För en rimlig peng.

• Medlem
  • 2010-11-24 20:43

Pro

Jobbar med sveriges största tv-produktion på turné just nu.
Här använder ljusteknikerna iPad (och iPhone) för att mappa och styra hela den gigantiska
ljus och videoriggen som ett mobilt komplement till stora ljusdatorn.

Ursprungligen av Jordi:

Jobbar med sveriges största tv-produktion på turné just nu.
Här använder ljusteknikerna iPad (och iPhone) för att mappa och styra hela den gigantiska
ljus och videoriggen som ett mobilt komplement till stora ljusdatorn.

Luktar idol?

Det verkar som om en väldans massa företag i olika storlekar trots att prylen inte är anpassad för "Enterpriseri" ändå provar, testar och rullar ut.

Själv har jag vart med om tillräckligt många "strategiska rollouts i enterprise-environment" för att mest sitta och bara flabba åt dessa Microsoftstödda äfventyr med it-folk som skall ruta in hela världen i millimeterpapper.

Det verkar som om en väldans massa företag i olika storlekar trots att prylen inte är anpassad för "Enterpriseri" ändå provar, testar och rullar ut.

Själv har jag vart med om tillräckligt många "strategiska rollouts i enterprise-environment" för att mest sitta och bara flabba åt dessa Microsoftstödda äfventyr med it-folk som skall ruta in hela världen i millimeterpapper.

Själv är jag i kontakt med flera av de företagen, och det som istället kännetecknar dem är att de är ytterligt få, sett till företagandet som helhet. Det är inte ens en promille av svenska företag som provar iPad.

Självklart kommer det att bli fler, men att bagatellisera svårigheterna och ta nyttan för given på det sätt du gör är fullkomligt verklighetsfrämmande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 11:34

Tror säkert det pågår en del testande och funderande på IT-avdelningarna därute. Men för ett lite större företag finns det väl fortfarande en del osäkerheter runt iPad, det handlar ju ändå om en hygglig investering om säg 1000 anställda skall få varsin, då måste man på de flesta företag ha någon sorts business case.

Det är nog lätt att man jämför med iPhone (3G) och tycker att den minsann kom ut så snabbt på företagen, men innan den dök upp så hade de flesta större företag jobbat i flera år med andra lika dyra och mindre användarvänliga produkter. P800:an kom ju exempelvis redan 2002. Så man förstod rätt så väl nyttan och hade ett hum om kostnaderna kring smartphones redan. Kan tänka mig att mönstret kommer upprepa sig, dvs att den letar sig in i företag via högre chefer och säljare som är mycket på språng och sedan sprider sig vidare ut i den breda organisationen.

Man får tänka sig in i IT-chefens situation; sticker man ut huvudet är det lätt att någon hugger av det. Så man behöver nog reda ut lite grundläggande frågor först: Kan iPad ersätta datorn för vissa användare? Vad kan livslängden/avskrivningstiden tänkas vara? Ökar den produktiviteten? Vilka nya saker kan vi göra som inte varit möjliga tidigare? Hur stora är supportkostnaderna? Hur hanterar vi enheter som kommer på drift och informationen i dem? Osv.

/magnus

För att inte tala om att telefonen som arbetsredskap hittat sin nisch sedan länge, men så är ju inte alls fallet för läsplattor, som i mångt och mycket inte har några egentliga föregångare.

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 13:16

Microsoft har försökt att göra tablets i minst 10 år. Det har aldrig lyckats pga batteritiden var alldeles för dålig och man måste använda en penna för att kunna använda den.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

...och man måste använda en penna för att kunna använda den.

Och dom verkar inte intresserade av att ge upp den tanken, läste någon intervju bara några dagar sedan med Bill Gates som sa att folk faktiskt "vill" använda penna.

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 13:29
Ursprungligen av Patrik D:

Och dom verkar inte intresserade av att ge upp den tanken, läste någon intervju bara några dagar sedan med Bill Gates som sa att folk faktiskt "vill" använda penna.

Det var Bill Gates som förutspådde tablets för 10år sen. Och han vet att windows går inte att använda utan en penna så såklart måste han säga att många vill använda en penna.

Kanske om någon ska skriva på den men det är faktiskt rätt få användningar som man skulle använda en penna till. Måla och skriva även om båda går rätt bra med fingret. Allt annat går mycket snabbare utan penna.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Microsoft har försökt att göra tablets i minst 10 år. Det har aldrig lyckats pga batteritiden var alldeles för dålig och man måste använda en penna för att kunna använda den.

Hela tablet PC-konceptet motarbetades dessutom internt; dåvarande chefen för Office-divisionen sägs, enligt någon av alla dessa bloggande f.d. MS-höjdare, ha lagt stora mängder energi på att Office skulle fungera riktigt dåligt på en tablet, bara för att han personligen inte gillade idén. Säger en del om hur MS fungerar (eller inte fungerar).

• Medlem
  • 2010-12-13 22:23

Bra luktsinne

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-12-14 16:05

Jodu, det är inte första gången olika avdelningar inom MS motarbetar varandra...som när Excel-gänget skapade den första knappraden...Office-gänget tyckte det var en skitcool idé men fick de använda koden från Excel? Icke då, det var bara att utveckla en egen...

Ursprungligen av lasselu:

Jodu, det är inte första gången olika avdelningar inom MS motarbetar varandra...som när Excel-gänget skapade den första knappraden...Office-gänget tyckte det var en skitcool idé men fick de använda koden från Excel? Icke då, det var bara att utveckla en egen...

Hört att hela rasket med knapparna dessutom snoddes från Susan Care... hon som knåpade ihop alla ikoner i ursprungliga MacOS. (system1?).

Kvinnan som dessutom gav oss "sevärdhetstecknet" som används på cmd-tangenten.
ja, det är samma som sitter på "sevärdhet" när du är ute med bilen ...

Bevaka tråden