Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-11 23:54

Jag kör min mac mini som mediacenter. Använder bla Plex men även air video och safari/firefox för diverse sport streams. Använder den även som time machine med en exter 1TB för restean hushållets datorer.

Än så länge har jag enbart kört med orginal 1+1 GB minne. Känns dock lite klent. Hur har ni andra gjort? I fall ni har uppgraderat, vad valde ni då?

På min Mac Mini, late 2009, kör jag nästan exakt samma setup fast jag har 4gb minne vilket gjorde en del på sig. Bytte även den interna disk när jag var inne och pillade till en Seagate 500gb 7200.4.
Det blev ett bra lyft i prestanda tycker jag.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-10-22 16:32

Jag funderar på att köpa en Mac Mini för att ha som vardagsrumsdator och för att köra som en musikspelare med itunes. I mitt vardagsrum har jag ingen TV utan bara en projektor. Kan jag med min iPhone styra Minin med iPhonen utan att egentligen behöva dra igång projektorn? Jag vill alltså köra "blint" eller hur jag nu ska uttrycka mig... Kan man starta upp Minin och iTunes med iPhonen eller måste dator och iTunes vara igång för att man ska klara sig utan bild?

/Tommy

Ursprungligen av toru:

Jag funderar på att köpa en Mac Mini för att ha som vardagsrumsdator och för att köra som en musikspelare med itunes. I mitt vardagsrum har jag ingen TV utan bara en projektor. Kan jag med min iPhone styra Minin med iPhonen utan att egentligen behöva dra igång projektorn? Jag vill alltså köra "blint" eller hur jag nu ska uttrycka mig... Kan man starta upp Minin och iTunes med iPhonen eller måste dator och iTunes vara igång för att man ska klara sig utan bild?

/Tommy

Du kan köra musiken helt blint. Ladda hem Remote till din iPhone så styr du musiken du har i ditt bibliotek via den. Datorn måste självklart vara igång och iTunes likaså. För att slippa sätta igång projektorn för att starta iTunes kan du enkelt ladda ned ett program till iPhonen som heter Rowmote. Du kan via det programmet starta allt du har på din dator. Fungerar även utmärkt som fjärrkontroll till Plex. Du kan också via det programmet väcka datorn när den är i viloläge.
Så om datorn ligger i vila, starta Rowmote på telefonen, starta via programmet iTunes. Stäng Rowmote och starta Remote och voila, du styr musiken utan att ha startat projektorn.
För att Rowmote och Remote ska fungera krävs att datorn och iPhonen är uppkopplade på samma Wifi.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-10-22 19:53
Ursprungligen av korthoga:

Du kan köra musiken helt blint. Ladda hem Remote till din iPhone så styr du musiken du har i ditt bibliotek via den. Datorn måste självklart vara igång och iTunes likaså. För att slippa sätta igång projektorn för att starta iTunes kan du enkelt ladda ned ett program till iPhonen som heter Rowmote. Du kan via det programmet starta allt du har på din dator. Fungerar även utmärkt som fjärrkontroll till Plex. Du kan också via det programmet väcka datorn när den är i viloläge.
Så om datorn ligger i vila, starta Rowmote på telefonen, starta via programmet iTunes. Stäng Rowmote och starta Remote och voila, du styr musiken utan att ha startat projektorn.
För att Rowmote och Remote ska fungera krävs att datorn och iPhonen är uppkopplade på samma Wifi.

Attans, det var inte det svaret jag ville ha... Nu blir det nog en investering i alla fall... Hade hoppats på att det inte var så smidigt så att jag skulle bli avskräckt...

Tack för snabbt svar!

/Tommy

Ursprungligen av toru:

Attans, det var inte det svaret jag ville ha... Nu blir det nog en investering i alla fall... Hade hoppats på att det inte var så smidigt så att jag skulle bli avskräckt...

Tack för snabbt svar!

/Tommy

Köp en begagnad Mac Mini. Hade 1.83ghz med 2gb minne ett bra tag. Fungerar utmärkt till musik och DVD-film via Plex. Enda anledningen till att jag bytte var att 1.83:an inte har N-standard på Wifi.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-10-23 12:07

Jag "behöver" HDMI så det är nog nyköp som gäller. Får se när det blir bara...

/Tommy

  • Oregistrerad
  • 2010-10-24 11:33
Ursprungligen av toru:

Jag "behöver" HDMI så det är nog nyköp som gäller. Får se när det blir bara...

För det köper du en adapter, inte en ny dator

Ursprungligen av studiox:

För det köper du en adapter, inte en ny dator

En adapter och sladd till ljudet för en 500 spänn är billigare än en helt ny dator.

Ursprungligen av toru:

Jag "behöver" HDMI så det är nog nyköp som gäller. Får se när det blir bara...

/Tommy

Du "behöver" en sladd och adapter. Men du "VILL HA" en ny Mini

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-10-24 23:18

Jag behöver egentligen ingen ny dator alls, men jag vill som sagt ha en bra vardagsrumsdator och om jag ändå ska investera mig in i mac-världen så kan det nog lika gärna bli med en ny mac mini.

Om man är en väldigt "grön" macare och inte har så stora krav. Finns det någon poäng att välja servervarianten. Om man lägger på minne till 4gb och uppgraderar hdn till 500 så är man uppe på samma pris men får ett "dyrare" och "bättre" OS? Eller?

Är även sugen på trackpaden. Någon som kört den mycket? Är den soffvänlig, dvs kan man köra den i knät eller måste den ha fast underlag?

/Tommy

Ursprungligen av toru:

Är även sugen på trackpaden. Någon som kört den mycket? Är den soffvänlig, dvs kan man köra den i knät eller måste den ha fast underlag?

Det fungerar utmärkt att ha den på magen om man ligger slappt i soffan eller på låret om du halvt ligger i en fåtölj. Det är en underbar fjärrkontroll.

Ursprungligen av toru:

Jag funderar på att köpa en Mac Mini för att ha som vardagsrumsdator och för att köra som en musikspelare med itunes. I mitt vardagsrum har jag ingen TV utan bara en projektor. Kan jag med min iPhone styra Minin med iPhonen utan att egentligen behöva dra igång projektorn? Jag vill alltså köra "blint" eller hur jag nu ska uttrycka mig... Kan man starta upp Minin och iTunes med iPhonen eller måste dator och iTunes vara igång för att man ska klara sig utan bild?

/Tommy

Jag kör "blint" själv. Jag har lagt iTunes i autostart så även efter reboot ligger det och snurrar. Jag upptäckte en trevlig sak häromdagen- remote.app på iPhone/iPad väcker Minin från sleep.
Från sleep till ljuv musik utan att lyfta arslet från soffan alltså.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-10-26 06:48

Det är nära nu... några sista frågor...

Finns det någon som här som gör mac mini mot en Panasonic pt-ae4000? Har sett att en del projektorer ibland har lite problem men inte sett något om denna panna. Någon annan som hört/sett något? Egna erfarenheter?

Antar att DVD-spelaren i mac minin är region 2, men finns det något bra "tillåtet" sätt att enklet göra den regionsfri? Sitter på 500+ region 1 titlar så det vore lite bra om jag kunde köra dem i macen även om jag har en bra (men gammal) dvdspelare.

Har aldrig gett mig på att rippa dvd-er för att lagra "lokalt". Gör jag det bäst på den blivande macen eller på PCn. Då tänker jag på användarvänlighet mer än "kvalitet". (kanske är för en annan tråd iofs, men ett kort svar kanske jag kan få här?)

/Tommy

Jag kör min Mac mini mot en Panasonic AE-3000 via en Onkyo 876. Fungerar hur bra som helst.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-10-29 15:33

Nu har jag packat upp och startat min nya lilla Mac...

Funkar ok på projjen, men till en början komemr jag köra 720p och inte 1080. Allt blir lite smått på den högre upplösningen, men det kanske finns någon inställning för hur stora texterna och iconerna är?

Nu ska jag bara försöka migrera iTunes... Det blir nog ett äventyr...

/Tommy

Judder-diskussionen igen:

Min TV (LG 50PS2000) har någon form av dejudder (24p Real Cinema (24p 5:5/2:2 pull down-läge)). Jag kopplar denna till min Mini med upplösning 1080p/24Hz inställd och matar med den en 1080/24p och ändå hackar uppspelningen. Kan jag göra mer rätt?
Lite less på det nu...:s

Vad är det för hastighet på filmen?
Spelar du upp en film med 30 eller 25 bilder / sekund så hackar det om skärmen arbetar med 24 bilder / sekund.

Vad har du för dator. Orkar den spela upp 1080p-filmer överhuvudtaget.

Ah, sorry (det mesta står högre upp i tråden):
Jag kör mest 720p på en 2010 Mac Mini koplad via HDMI till tv:n ovan.

Ett par dagars micklande och jag ger upp. Bilden är perfekt i win7 men hackar i OSX.
Däremot så hackar 1080p material i Win7 (vilket de inte gör i OSX).
Är ni sugna på en Mac Mini 2010 i nyskick på PM:a

Lånar denna tråden lite...

Undrar om någon har ett bra tips på hur jag styr Mini'n på bästa sätt. I nuläget kör jag trådlöst tangentbord och mus, vilket tar mycket plats på vardagsrumsbordet. En Apple Remote funkar finfint för att styra Plex, men inte för så mycket annat, tex gå in och söka efter torrents eller hålla koll på Myepisodes.com. iPhone är uteslutet iom att det bara är jag som har en sådan i hushållet, och köper jag en Magic Trackpad så får jag fortfarande dras med 2 pryttlar på bordet.

Någon som har ett ess i rockärmen på den här fronten?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-11-30 14:47
Ursprungligen av danbrynefall:

Lånar denna tråden lite...

Undrar om någon har ett bra tips på hur jag styr Mini'n på bästa sätt. I nuläget kör jag trådlöst tangentbord och mus, vilket tar mycket plats på vardagsrumsbordet. En Apple Remote funkar finfint för att styra Plex, men inte för så mycket annat, tex gå in och söka efter torrents eller hålla koll på Myepisodes.com. iPhone är uteslutet iom att det bara är jag som har en sådan i hushållet, och köper jag en Magic Trackpad så får jag fortfarande dras med 2 pryttlar på bordet.

Någon som har ett ess i rockärmen på den här fronten?

En beggad iPod Touch kanske?

Jag använder min avlagda iPhone 3G med remote, rowmote och plex nu som fjärr. Funkar ypperligt.

Ursprungligen av odis:

En beggad iPod Touch kanske?

Jag använder min avlagda iPhone 3G med remote, rowmote och plex nu som fjärr. Funkar ypperligt.

Inget dumt tips! Hur gör du rent praktiskt? Växlar app helt enkelt beroende på vad du ska styra?

Jag har bara Remote och Rowmote eftersom Rowmote fungerar med Plex. Vill jag göra något annat utöver det som de två apparna klarar av gör jag det med delad bildskärm från min bärbara.

Rowmote verkar som en bra lösning för Plex, Remote känns dock överflödig iom att jag kör även iTunes via Plex. Remote styr väl bara iTunes som jag förstått det?

Logitech's app Touch Mouse verkar vara det bästa alternativet för allt annat man ska göra. Enda störiga blir väl att man får köra 2 helper-program och eventuellt även Remoteless-helpern.

Ursprungligen av danbrynefall:

Rowmote verkar som en bra lösning för Plex, Remote känns dock överflödig iom att jag kör även iTunes via Plex. Remote styr väl bara iTunes som jag förstått det?

Logitech's app Touch Mouse verkar vara det bästa alternativet för allt annat man ska göra. Enda störiga blir väl att man får köra 2 helper-program och eventuellt även Remoteless-helpern.

Remote är för iTunes ja.

Rowmote Pro (38 kr) inkluderar touchpad och tangentbord. Den har alltså vad Touch Mouse har. För mig är det lätt värt de extra kronorna för att slippa växla mellan femtionitton olika appar när det väl behövs och jag tycker att Rowmote Pro fungerar väldigt bra.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-11-30 18:51

Ja det låter som att Rowmote Pro är lösningen för dig faktiskt. Använder det mest med.

Remote använder jag bara när jag vill styra musiken i iTunes. (kör den inte i Plex)

Ursprungligen av odis:

Ja det låter som att Rowmote Pro är lösningen för dig faktiskt. Använder det mest med.

Remote använder jag bara när jag vill styra musiken i iTunes. (kör den inte i Plex)

Har hunnit köpa appen och testat redan, det funkar klockrent. Nu ska jag bara hitta en iPod touch till vettigt pris så åker musen och tangentbordet ner i en låda

Tackar alla inblandade för bra tips!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-05 13:28

Skapar en förlängning här. Vad tror ni kommer i nästa uppdatering av Mac Minin? Den förra uppdateringen var en aning antiklimaktisk i min mening. Funderar på att köpa en ny men väntar nog till nästa uppdatering och hoppas på bra skit i den. Det främsta jag skulle vilja är väl kanske en uppeppning av processorn och ramminnet som standard.

Jag tror inte att det kommer en ny version på bra länge.
Först ska ju Macbook Pro komma ut då specen brukar ju stämma med 13.3"

Troligtvis efter sommaren är min gissning

Bevaka tråden