Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kända fel/problem/osnyggheter i 99mac v4.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LCR:

Vill inte vara negativ (mer än vanligt) men nu har jag lagt några minuter på att (försöka) kolla genom nya inlägg och trådar men överskådligheten är så diffus att jag inte orkar sitta och läsa alla rubriker. Den gamla stilen gjorde att man kunde skumma utan att läsa.

Vi har tagit fram en funktion för att stänga av "previews" dvs dom första två raderna av inläggen när man söker och när man går in i "Dagens aktiva" som vi slår på inom kort. Det kanske skulle passa dig - då kommer dom se ut som förr!

Ge inte upp nu utan fortsätt komma med feedback - det du ser nu är version 4.0 och redan på måndag morgon börjar vi jobba med nästa uppdatering och jag har redan nio punkter i backlog som vi börjar beta av snarast.

När vi släppte version 4.0 till moderatorerna fick vi gott om feedback där en ganska stor del var kritisk då läsbarheten minskat. Vi jobbade i två veckor med att släppa fyra updateringar: beta1, beta2 osv tills vi fick klartecken att lansera. Därmed inte sagt att det du ser nu är den slutgiltiga versionen - det är ju först NU som vi får feedback från sajtens äkta ägare - medlemmarna.

Med andra ord: Keep it coming! Vår ambitioner är jättehögt ställda och vi har ett bra utvecklarteam.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-05 17:53
Ursprungligen av Björnström:

Vi har tagit fram en funktion för att stänga av "previews" dvs dom första två raderna av inläggen när man söker och när man går in i "Dagens aktiva" som vi slår på inom kort. Det kanske skulle passa dig - då kommer dom se ut som förr!

Ge inte upp nu utan fortsätt komma med feedback - det du ser nu är version 4.0 och redan på måndag morgon börjar vi jobba med nästa uppdatering och jag har redan nio punkter i backlog som vi börjar beta av snarast.

När vi släppte version 4.0 till moderatorerna fick vi gott om feedback där en ganska stor del var kritisk då läsbarheten minskat. Vi jobbade i två veckor med att släppa fyra updateringar: beta1, beta2 osv tills vi fick klartecken att lansera. Därmed inte sagt att det du ser nu är den slutgiltiga versionen - det är ju först NU som vi får feedback från sajtens äkta ägare - medlemmarna.

Med andra ord: Keep it coming! Vår ambitioner är jättehögt ställda och vi har ett bra utvecklarteam.

Låter som en mycket bra funktion, jag måste också säga att det har blivit svårare att skumma nya inlägg.

Ursprungligen av zappee:

Låter som en mycket bra funktion, jag måste också säga att det har blivit svårare att skumma nya inlägg.

Jag håller med. Ser fram emot den uppdateringen!

Det känns som att det går att påverka lite och det ska ni ha credit för.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-05 13:14

Jag skulle vilja ha större ikoner på t.ex. ikonen för visa första olästa..
Det är lite pill att pricka pekaren på den lilla plutten.
För att inte tala om när man surfar med iPhone eller iPaden.

Yes!!

Ursprungligen av ;:

Jag gillar _verkligen_ ambitionen men jag måste säga att det är så mycket info överallt.. ojoj vad mycket text och information som står överallt! Under "Senaste i forumet" kan jag läsa hela inlägg, varför?

Det jag verkligen gillade med förra upplägget var det enkla, inte en massa smått som snor uppmärksamheten. Det jag tänker på mest är forum-delen.

På bevakade är det istället för rubriker som en lång lista bestående av ingresser? Det ser ut så eftersom varje rubrik nu har fått en tredjedel utrymme och all info ska nu pressas ihop i en mycket mindre ruta..

Vad är poängen med att sätta en bra rubrik om man ändå ska läsa halva (eller hela) frågan redan från start? Kan det vara en lösning att man ser när tråden skapades när man klickat på den?

Just vad det gäller bevakade trådar så...ärligt, man vet oftast redan vad det handlar om. Det vore ett snäpp upp att ta bort sid-räknaren helt och hållet under bevakningar. Finns det någon på bevakade som bestämmer sig för att klicka på just sida 5 utav säg 176? Finns det någonsin ett sådant tillfälle?
Det är däremot underbart när man väl är inne i tråden o vill backa o hoppa runt..

En jätteruta där man kan göra inställningar, jag vill inte göra inställningar hela tiden, måste den ändå vara där? Samma med meddelandena, den får (tycker jag) mer utrymme än den förtjänar. Kan man inte "stänga den" och sätta meddelanden o inställningar i toppen/botten och ge trådarna utrymme istället? Det är ju ändå dom man kommer in hit för..?

Slutligen, kan inte fonten bli ett par snäpp större, jag finner det svårläst även med glasögon och det bidrar till plottrigheten.

Vill tillägga att jag fortfarande älskar det här forumet, det är därför jag bemödar mig berätta vad jag tycker.... kram!

Ursprungligen av klarabara:

Slutligen, kan inte fonten bli ett par snäpp större, jag finner det svårläst även med glasögon och det bidrar till plottrigheten.

Jag har sett ett par inlägg som kommenterar typsnitt och storlek: är det vanligt att ni låter websiterna styra det åt er? Jag låter ingen webdesigner bestämma sådant - min browser visar det typsnitt, den storlek, de för- och bakgrundsfärger som jag specificerat, punkt slut. Finns det ingen funktion för det i Safari?

Är det någon som har en skärmdump av hur det såg ut förut ?

Tänkte göra det men trodde aldrig att det skulle bli en sådan här drastisk förändring.

LCR

Tänkte mer på listorna (vilket jag vet att du förstod Papperskatt)...

LCR

Fler bidrag...

Såg detta när jag just skulle radera ett inlägg jag själv gjort. Det är en blandning av stavfel, olika språk o lite otydlig info(Det står "Välj rätt alternativ" men det finns bara ett alternativ. Jag antog att man skulle skriva in "Radera inlägg" manuellt för det stod det inget om heller)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Fler bidrag...

Såg detta när jag just skulle radera ett inlägg jag själv gjort. Det är en blandning av stavfel, olika språk o lite otydlig info(Det står "Välj rätt alternativ" men det finns bara ett alternativ. Jag antog att man skulle skriva in "Radera inlägg" manuellt för det stod det inget om heller)

Fixat!

Korta frågor om 4.0

Sådär. Efter några dagars frånvaro från 99.se på grund av skola, fylla och villa bestämde jag mig för att "sätta mig in i" nya 99.se. Jag misstänker att både Adrian och Björnström blir förvånade när jag säger att jag (håll i er nu grabbar!) är riktigt nöjd med den nya designen och det nya upplägget!

Dock är det några få saker som jag inte förstår (förmodligen för att jag är bakiss).
Hur får jag fram de trådar som jag är aktiv i, eller hur visas det? Förut var det ju en 99-logga i en datorskärm om jag inte minns fel?
Hur får jag fram sökningen som visar om det finns några nya inlägg endast i de trådar jag är aktiv i?

Inser att det säkerligen bara är jag som inte fattat det här än, eftersom ingen annan frågat om det vad jag ser. Men, hellre ställa en dum fråga, än att känna sig korkad eller något....

Känner mig också villrådig här... så det är nog inte bara bakis ...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-05 17:54
Ursprungligen av PeeMaN:

Sådär. Efter några dagars frånvaro från 99.se på grund av skola, fylla och villa bestämde jag mig för att "sätta mig in i" nya 99.se. Jag misstänker att både Adrian och Björnström blir förvånade när jag säger att jag (håll i er nu grabbar!) är riktigt nöjd med den nya designen och det nya upplägget!

Dock är det några få saker som jag inte förstår (förmodligen för att jag är bakiss).
Hur får jag fram de trådar som jag är aktiv i, eller hur visas det? Förut var det ju en 99-logga i en datorskärm om jag inte minns fel?
Hur får jag fram sökningen som visar om det finns några nya inlägg endast i de trådar jag är aktiv i?

Inser att det säkerligen bara är jag som inte fattat det här än, eftersom ingen annan frågat om det vad jag ser. Men, hellre ställa en dum fråga, än att känna sig korkad eller något....

Den funktionen är sönder just nu vad jag fattar det som, kolla den tråd som avhandlar problem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-05 19:05

Sedan uppdatering har det gått segt för mig att surfa på 99.se med Safari i iPhone. Sidan låser sig och Safari kraschar, det har hänt flera gånger.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-05 19:27

Jag vill varken säga bu eller bä innan allt fungerar som det är tänkt och man har gett det lite tid.

Det jag saknar är "Nya Inlägg" funktionen som tydligen är på gång!?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-05 19:45

Snacka om att det här är ett perfekt exempel på Crowdsourcing

Ursprungligen av shandar:

Snacka om att det här är ett perfekt exempel på Crowdsourcing

Verkligen! Det faktiskt coolt att vi tillsammans bygger en supersajt!

Superbra med feedback - jag lägger till saker i vår backlog i takt med att det kommer in. Imorgon sammanställer jag backlog och talar med utvecklarna - vi prioriterar allt och drar igång. Jag postar en kopia på backlog så fort den är fastställd så ni vet vad som är på gång!

Varannan rad (under nya, dagens, lista över forum osv) borde vara i en mörkare ton, det skulle verkligen underlätta läsbarheten.

Ikonen för att hoppa till det senaste inlägget i en tråd borde vara större så den är lättare att träffa.

Såg också denna nyhet när jag skrev det förra inlägget, att länka bild rutan är ny..

Började fundera på vad det var för bilder dom låg där. Trodde först att den visade mitt skrivbord innan jag insåg att det var tidigare uppladdade bilder.

Snyggt!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-06 08:18
Ursprungligen av J THOMAS E:

Såg också denna nyhet när jag skrev det förra inlägget, att länka bild rutan är ny..

Började fundera på vad det var för bilder dom låg där. Trodde först att den visade mitt skrivbord innan jag insåg att det var tidigare uppladdade bilder.

Snyggt!

Tänkte precis anmäla att File Uploadern inte är översatt till Svenska, inget jättestort, men vore nog lämpligt om den får en översättning framöver

En liten fulhet bara..

Citatramen går in i annonsen..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 09:24

Om inte det har varit uppe redan så tycker jag att läsbarheten har minskat något. Kanske pga att färgerna grå i grå i varje inlägg meny. Sen tycker jag har blivit svårare att skriva inlägg på en iphone. Den hänger sig rätt ofta och man måste vänta för att någon skript körs i bakgrunden. Den stora skapa inlägg knappen har alldeles för stor plats medan svara knappen är rätt liten.

För att ha aktualiserat så en stor site så har det faktiskt fungerat rätt bra. Bra jobbat.

//Rob

Nu har vi tagit bort "förhandsvisningen" av inlägg i trådlistningen - dvs dom första två raderna från inlägget visas inte längre!

Med förhandsvisning:

Utan förhandsvisning:

http://www.99.se/feedback/
Bättre?

Ursprungligen av Björnström:

Nu har vi tagit bort "förhandsvisningen" av inlägg i trådlistningen - dvs dom första två raderna från inlägget visas inte längre!

http://www.99.se/feedback/
Bättre?

Det blev nog bättre tycker jag.

Ursprungligen av Björnström:

Nu har vi tagit bort "förhandsvisningen" av inlägg i trådlistningen - dvs dom första två raderna från inlägget visas inte längre!

...

http://www.99.se/feedback/
Bättre?

Mycket

Ursprungligen av Björnström:

Nu har vi tagit bort "förhandsvisningen" av inlägg i trådlistningen - dvs dom första två raderna från inlägget visas inte längre!

Med förhandsvisning:

Utan förhandsvisning:

http://www.99.se/feedback/
Bättre?

Mycket bättre, men det behövs även under "Nya inlägg".

Ursprungligen av Capeman:

Mycket bättre, men det behövs även under "Nya inlägg".

Ligger i backlog - kommer gälla alla sökresultat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-06 10:52

Jag håller med LCR om att Svararutan är för liten. På en iPad kan man inte svara alls om citeringen är mer än 10-15 rader. Cursorn hamnar inte i slutet av citeringen då, utan i slutet av det lilla fältet. Och iPad har inga pilknappar.
Däremot så gillar jag typsnitten och layouten.

Ursprungligen av kenjon:

Jag håller med LCR om att Svararutan är för liten. På en iPad kan man inte svara alls om citeringen är mer än 10-15 rader. Cursorn hamnar inte i slutet av citeringen då, utan i slutet av det lilla fältet. Och iPad har inga pilknappar.
Däremot så gillar jag typsnitten och layouten.

Större "Quick Reply" ruta ligger redan i backlog (se ovan).

Det här är en lustig grej. Om jag klickar på "Hem" i den svarta listen så får jag en lista över de senast uppdaterade bevakade trådarna, resten finns inte med.

Om jag klickar på "Bevakningar" får jag alla bevakade trådar med de senast uppdaterade utspridda som vanligt.

Jag gillar den föregående varianten men det borde kanske inte heta "Hem" utan kanske vara ett menyalternativ under "Bevakningar". Typ "Alla" & "Uppdaterade"

Det sitter iofs en knapp längst ner under "Hem"-listan men den är inte särskilt tydlig. Såg den inte ens när jag gjorde skärmdumpen. Det är också lite Windows-aktigt att ha den längst ned.

På den andra bilden finns en Dropdown-meny på vilken det står "Bevakningar". Förutom att den ligger lite nära texten så innehåller den alternativen "alla", "Bevakningar" o "stammis". Val av de två första ger samma resultat och den sista vet jag inte ens vad det är.

Senast redigerat 2010-12-06 12:07
Bevaka tråden