Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.01: Buggar & osnyggheter feedback-tråd

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Följande grejer är nu fixade i version 4.01:

  • Menyerna i sidhuvud och sidfot är uppdaterade.

  • Forumlistningar innehåller inte längre förhandsvisning av trådinnehållet.

  • Sökningar innehåller inte längre förhandsvisning av trådinnehållet.

  • "Antalet inlägg" visas nu rätt för Veteran medlemmar

  • Rutan för snabbsvar (quick reply) är nu större

  • Knappen för "visa senaste inlägget" är nu större.

  • "Kontakta oss" funktionen fungerar nu bättre.

  • Länkarna till medlemsregistreringen är fixade.

  • Ett hundratal översättningar från engelska till svenska är fixade.

Exempel: Förhandsvisningen av trådarna är nu borta från forumvisningar och sökningar.

Läs mer och kommentera uppdateringen här:
http://www.99.se/artiklar/2302-99mac-4-01-lanserat.html

Följande grejer ligger i backlog och kommer i nästa versioner

  • Vårt artikelsystem har inte färdig design.

  • Funktionen "Anpassa Dagens Aktiva" måste byggas om från noll.

  • Sajten fungerar risigt i IE, speciellt IE7 faktiskt.

  • Gråa texten på /forum/ ska bli lite mörkare.

  • Forumet är för grått för icke inloggade (tanken med gråa trådar är för inloggade, för att visa gamla trådar utan nytt innehåll).

  • Inställningar, avatarsidan och flera andra liknande sidor är inte stylade ännu.

  • Profilsidorna ser inte kloka ut

Använd denna tråd till att rapportera buggar, översättningar från engelska som vi missat eller önska ny funktionalitet. Jag följer upp ofta med svar & fixar och för över saker till utvecklarnas backlog. Nästa version av 99mac kommer innan veckan är slut som 99mac 4.02.

Och kom ihåg: positiva kommentarer gör att utvecklarna jobbar extra hårt - positiv energi är så fantastiskt kraftfullt!

Jättebra framsteg! Lite förvånad över att det faktiskt går så snabbt för er att korrigera.

Jag vill fortfarande påpeka att (i och med att den andra tråden stängde) det vore önskvärt att få möjligheten att dölja den vänstra menyn under http://www.99.se/bevaka/. För mig framstår den som irriterande snarare än bra. Alternativt så kanske det kan vara en idé att flytta den till att bli ett eget alternativt längst upp där man kan få flikar som "Meddelanden" och "Inställningar". Där finns redan ett val för Bevakning. Vad tror herr Björnström om detta? Och vad tror ni andra?

Annars så är det ett enormt bra arbete ni gör! .. nu har du och utvecklarna fått era positiva kommentarer.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 18:31

Verkar fint, ska botanisera mig lite mera för att se om jag hittar något

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 18:31

Varför försvann "Nya inlägg" från toppmenyn?

Någon ETA på anpassningsfunktionen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 18:32
Ursprungligen av zappee:

Varför försvann "Nya inlägg" från toppmenyn?

Någon ETA på anpassningsfunktionen?

Den finns under forumfliken... (bruna menyn.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 18:38
Ursprungligen av livi:

Den finns under forumfliken... (bruna menyn.)

Hm, sjukt dålig placering. Den ska ju "följa med" så att man snabbt gå till kvarvarande nya inlägg efter att ha läst en tråd.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-06 18:49
Ursprungligen av livi:

Den finns under forumfliken... (bruna menyn.)

Den finns direkt i den bruna menyn. "Senaste" leder till samma plats som "Nya inlägg" i toppmenyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 18:51
Ursprungligen av Arvid:

Den finns direkt i den bruna menyn. "Senaste" leder till samma plats som "Nya inlägg" i toppmenyn.

Skulle fortfarande vilja att den hänger med i den svarta menyn, där är ju gott om plats?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-06 18:53

Kom gärna med förslag till vad ni vill ha i toppmenyn (och även de andra länkplatserna vi har)!
De ställen som vi har att lägga länkar på är:
* Toppmenyn (den svarta som följer med webläsarfönstret när man scrollar)
* Den bruna menyraden
* Sidfoten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 19:05
Ursprungligen av Arvid:

Kom gärna med förslag till vad ni vill ha i toppmenyn (och även de andra länkplatserna vi har)!
De ställen som vi har att lägga länkar på är:
* Toppmenyn (den svarta som följer med webläsarfönstret när man scrollar)
* Den bruna menyraden
* Sidfoten

Följande ordning i toppmenyn: Hem, Nya inlägg, Mina inlägg, och lägg rester i en drop-down (eller två, om det går att kategorisera bättre). Dagens inlägg är ju helt överflödig då nya inlägg ändå visar senaste inlägget högst upp. Bevakningar och mina inlägg överlappar varandra, och det som brukar vara intressant är svar på egna inlägg.

Strunta i bruna menyraden helt, blir för splittrat och inkonsekvent när halva navigationen är där upp och halva några cm längre ner. Det naturliga, för mig iaf, är att menyn högst upp är den enda som ska behövas (särskilt när den alltid är synlig och lättillgänglig).

edit: det verkar som Hem och Mina inlägg delvis överlappar varandra också. Var mer logiskt som förut där Hem förde en till "nyhetssidan" och Mina inlägg visade ens egna inlägg kronologiskt, med senaste högst upp.

Det låter kanske som jag är en bakåtsträvare, men jag gillar inte att man i princip ser samma information med viss variation oavsett vad man trycker på, och inte riktigt förstår vart man egentligen kommer när man trycker på menyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 19:05
Ursprungligen av Arvid:

Kom gärna med förslag till vad ni vill ha i toppmenyn (och även de andra länkplatserna vi har)!
De ställen som vi har att lägga länkar på är:
* Toppmenyn (den svarta som följer med webläsarfönstret när man scrollar)
* Den bruna menyraden
* Sidfoten

Skriver väl här med då, Nya Inlägg i toppmenyn!

Är redan optimistisk!!

Öka kontrasten lite mer så kanske jag t.o.m. slutar klaga...

LCR

"Nya inlägg" MÅSTE tillbaka till den svarta menyn som följer med. Jättebra att förhandsgranskningen är borta! Däremot saknas fortfarande något sätt att se om man skrivit i en tråd när man kör Nya Inlägg (eller någon sökning överhuvudtaget).

För övrigt önskar jag att det fick vara lite fler trådar per sida när man använder "Nya inlägg". Har letat runt för att se om det är en inställning någonstans, men inte hittat något.

Och en sak till, det är fortfarande så att den svarta menyraden lägger sig "över" första inlägget så som beskrivits i 4.0-tråden. Har den som skrivit senaste olästa inlägget ingen avatar så syns inte namnet på den som skrivit inlägget utan att man scrollar upp litegrann.

Senast redigerat 2010-12-06 19:21
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 19:23
Ursprungligen av Capeman:

"Nya inlägg" MÅSTE tillbaka.

Håller med. Framförallt i mitt arbetsflöde på siten blir det klart smidigare med nya inlägg i den svarta menyn. När man är långt ner i en tråd och ska fortsätta "granska" trådar så förenklar en lättåtkomlig meny som den arbetsflödet.

En annan sak, som jag precis lyckades göra som kanske kan snyggas till lite.
Knappen "Skapa inlägg" lyckades jag precis förväxla med "Svara" och tömde det jag skrivit pågrund av att "Skapa inlägg"-knappen hoppat ner när man trycker på "Svara med citat".

Vore kanske bra om knappen skapa inlägg inte flyttade på sig i relation till svarsrutan. Det är ju svarrutan som egentligen flyttar på sig. Men jag kan tänka mig att fler kommer trycka lite fel.

Ursprungligen av Sidde:

En annan sak, som jag precis lyckades göra,
Knappen "+ Skapa inlägg" lyckades jag precis förväxla med "Svara" och tömde det jag skrivit.

Ja, knappen "+ Skapa inlägg" förstår jag inte vitsen med. Vi har ju ändå "Svara" och "Utökad svarsruta", så det är väldigt oklart vilken funktion den knappen ska ha. Det vet jag var rapporterat även i en tidigare tråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 19:27

ja, Skapa inlägg känns överflödig. I o m att tråden är startad, så svarar man på TS oavsett om man svarar till någon enskild eller inte. De tre knapparna under inmatningsfältet duger gott. Eventuellt kan de förstoras lite, men är rätt stilrent i den här storleken också.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 19:54
Ursprungligen av ibish:

ja, Skapa inlägg känns överflödig. I o m att tråden är startad, så svarar man på TS oavsett om man svarar till någon enskild eller inte. De tre knapparna under inmatningsfältet duger gott. Eventuellt kan de förstoras lite, men är rätt stilrent i den här storleken också.

Instämmer med skapa inlägg, håller på att klicka fel hela tiden.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-12-06 19:22

Japp, skitbra uppdatering, dock ser man ju inte om det finns en ny kommentar i en forumsdel direkt från http://www.99.se/forum/ som man gjorde förr?

Härligt att se alla medlemmar bidra med åsikter och kommentarer - känns mycket mer positivt nu efter 4.01 också!

Vi går igenom backlog och håller sprintmöte imorgon bitti för 4.02 med målet att lansera den i slutet på veckan.

Keep it up boys & girls

Ursprungligen av ibish:

Dagens inlägg är ju helt överflödig då nya inlägg ändå visar senaste inlägget högst upp. Bevakningar och mina inlägg överlappar varandra, och det som brukar vara intressant är svar på egna inlägg.

- Nya inlägg visar trådar som uppdaterats sedan ditt senaste besök.
- Dagens inlägg visar alla trådar senaste dygnet.

Sökresultaten är faktiskt ganska olika och även om dom överlappar varandra en hel del så är det faktiskt inte samma sak.

Bevakningar och mina inlägg överlappar också varandra men utesluter inte varandra - jag bevakar trådar som jag inte skrivit i. Men jag tillhör nog en minoritet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jättebra framsteg! Lite förvånad över att det faktiskt går så snabbt för er att korrigera.

Annars så är det ett enormt bra arbete ni gör! .. nu har du och utvecklarna fått era positiva kommentarer.

Kul!

Ursprungligen av Tobias Schelin;1953503 Jag vill fortfarande påpeka att (i och med att den andra tråden stängde) det vore önskvärt att få möjligheten att dölja den vänstra menyn under [url:

http://www.99.se/bevaka/[/url]. För mig framstår den som irriterande snarare än bra. Alternativt så kanske det kan vara en idé att flytta den till att bli ett eget alternativt längst upp där man kan få flikar som "Meddelanden" och "Inställningar". Där finns redan ett val för Bevakning. Vad tror herr Björnström om detta? Och vad tror ni andra?

Jag håller med om att dom menyerna ska rensas upp och det finns nämnt i mitt inledande inlägg i den här tråden (och i 4.0.0 tråden) att vi inte hunnit ner i dom menyerna och rensat. Kanske är klart i 4.02!

Ursprungligen av Björnström:

Jag håller med om att dom menyerna ska rensas upp och det finns nämnt i mitt inledande inlägg i den här tråden (och i 4.0.0 tråden) att vi inte hunnit ner i dom menyerna och rensat. Kanske är klart i 4.02!

Då missade jag att du skrivit det, och ber därmed om ursäkt.

Hoppas verkligen att det är ordnat i 4.0.2.

Ingen som reagerat på det spännande ordet "osnyggheter" i rubriken?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 20:24

Som förblindade Applefanatiker så kan vi inte kritisera det, det ni skriver i apples anda är rätt oavsett vad

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 20:39
Ursprungligen av Björnström:

Ingen som reagerat på det spännande ordet "osnyggheter" i rubriken?

Kan inte se några fel på det ordet, man brukar kunna placera ett o framför det mesta här uppe.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 22:14
Ursprungligen av Björnström:

Ingen som reagerat på det spännande ordet "osnyggheter" i rubriken?

Absolut! Ett mycket fint och användbart ord! Särskilt som eufemism i psykiatriska journaler

Ursprungligen av SAOB:

OSNYGG. icke ren l. snygg; oren(lig); smutsig; snuskig; som icke håller sig ren l. snygg; äv.: ovårdad l. oordent- lig; äv.: som icke tar sig väl ut, missprydande o. d.; äv. bildl. Osnygg swyn. PERICI Musæus 1: 170 a (1582). Att .. (kullfallna träd) ej måtte länge få ligga till ett osoygt spektakel för verdeo. BIBERG Linné Oec. 49 (1750). Våra osnygga skogar, der .. grenar; qvistar .. och nedvräkte trän ligga om hvarannan. FISCHERSTRÖM 2:382 (1780). Halforoliga och osnygga patienter (på sinnessjukhus).

osnygghet , r. l. f. egenskapen att vara osnygg; orenlighet; snuskighet; äv. om handlingen att smutsa l. söla ned sig l. ngt; äv. konkretare, om ngt osnyggt l. snuskigt l. miss- prydande o. d.;. Hans osnygghet i dräkt och bostad. HJÄRNE K12 54 (1902). SDS 1904, nr 13, s. 2 (bildl). Med Osnygg- het förstår man .. i sinnessjukvården orenande med urin och avföring.

För att återgå till ämnet...

Jag hörde till dem som gillade det nya utseendet direkt, sammanföll med att jag fick ny 24" skärm, där gör det sig fint! Gillade även förhandsvisningen av två rader av första inlägget men hävde inte upp min röst till försvar för det... Kan gott leva utan det, men om ni småningom sätter det som ett valbart inställningsalternativ så kanske jag väljer det!

Vill framför allt tacka för den lilla diskreta "Skapat av anvädare den datum" -raden, ett önskemål som faktiskt funnits sedan 2003

Liten översättningsmiss: stängd tråd- knappen

Ursprungligen av Björnström:

Ingen som reagerat på det spännande ordet "osnyggheter" i rubriken?

"OO OO OOO O vad det låter bra. Det är Oet i Ordet som gör det" [Fem Myror...]

I och för sig så är inte "Mina inlägg" speciellt strukturerat heller. Här kanske man också kan göra något vid nästa uppdatering. Det kanske kan se mer ut som det gör under t.ex. "Dagens inlägg".
Fast det kanske är ett tyngre arbete att genomföra?

Ser mycket trevligare ut.

Snabba kommentar:
Utmärkt att "Mina inlägg" är tillbaka! Men resultatsidan för den visar fortfarande tvåraderspreview, vilket den verkligen inte behöver. Man vet ju oftast vad tråden man skrivit inlägg i handlat om. Den borde också se ut som nya fina "Dagens inlägg".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 20:59

Har bara en sak att klaga på, "Nya inlägg" borde vara i den svarta menyn, där "Uppdateringar" är nu. Annars enbart förbättringar!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-06 23:42
Ursprungligen av imaster:

Har bara en sak att klaga på, "Nya inlägg" borde vara i den svarta menyn, där "Uppdateringar" är nu. Annars enbart förbättringar!

Håller med. "Nya inlägg" är det jag använder mest här på 99. Annars mycket snyggt!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-12-06 21:57

Som veteran och besökare av ett tiotal forum dygnet runt, året runt, vill jag bara tillägga:

Superbra jobbat.

Det är alltid en liten inlärningströskel (och många reagerar genom att gnälla) när man gör om. Men låt det ta några dagar. Snart är man inne i det nya tänket, och man inser att det inte var bättre förr. Fortsätt med ert grymma arbete!

Bevaka tråden