Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.01: Buggar & osnyggheter feedback-tråd

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kan faktiskt nämnas att det fungerar utmärkt att köra nya 99.se i Mozilla Firefox på Linux Ubuntu. Den tidigare versionen kunde delvis se lite smått knepig ut, men dessa små egenheter verkar ha försvunnit nu. Det är tacksamt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det kan faktiskt nämnas att det fungerar utmärkt att köra nya 99.se i Mozilla Firefox på Linux Ubuntu. Den tidigare versionen kunde delvis se lite smått knepig ut, men dessa små egenheter verkar ha försvunnit nu. Det är tacksamt.

Martin likes this!

Håller man musen över en del smilies visar de text på engelska.

Jag tycker det nya forumet ser mycket rörigare och oöverskådligare ut.

Alldeles för otydliga avgränsningar mellan de olika forumdelarna så det ser mest ut som en oavbruten radda med blå text när man scrollar nedåt för att försöka hitta det man letar efter.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag tycker det nya forumet ser mycket rörigare och oöverskådligare ut.

Alldeles för otydliga avgränsningar mellan de olika forumdelarna så det ser mest ut som en oavbruten radda med blå text när man scrollar nedåt för att försöka hitta det man letar efter.

Dr Tinnitus

Kan på sätt o vis hålla med om det när det gäller framsidan(den man får när man klickar på loggan). Bifogar här två bilder av denna del av forumet. Upptäckte av en slump att det satt en knapp längst ut till höger(dubbelpilen) och när man klickade på den så fick man bildresultatet till vänster. Det finns dock ingen "mouseover" på den som talar om vad den är till för.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag tycker det nya forumet ser mycket rörigare och oöverskådligare ut.

Alldeles för otydliga avgränsningar mellan de olika forumdelarna så det ser mest ut som en oavbruten radda med blå text när man scrollar nedåt för att försöka hitta det man letar efter.

Dr Tinnitus

En tanke vi lekt med är att "bryta av" vissa forum i en annan design och öka mellanrummet mellan forumkategorierna.

Hårdvaruforumen för iMac, Mac mini etc skulle egentligen kunna bestå av bilder istället för texter ungefär som AppleStore:

Intressant idé Björnström, jag skulle använda det.

Det bör finnas ett val för användaren, traditionell vy med text bara samt ett val för det nya med bilder.

Ursprungligen av Björnström:

En tanke vi lekt med är att "bryta av" vissa forum i en annan design och öka mellanrummet mellan forumkategorierna.

Hårdvaruforumen för iMac, Mac mini etc skulle egentligen kunna bestå av bilder istället för texter ungefär som AppleStore:

[ATTACH="CONFIG"]27869[/ATTACH]

Nu vaknar jag till - det var en toppenide´tycker jag. Skulle bli mera överskådligt. I övrigt gillar jag nya versionen och är ympad av allt arbete som gjorts.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-12-08 15:57
Ursprungligen av Björnström:

En tanke vi lekt med är att "bryta av" vissa forum i en annan design och öka mellanrummet mellan forumkategorierna.

Hårdvaruforumen för iMac, Mac mini etc skulle egentligen kunna bestå av bilder istället för texter ungefär som AppleStore:

[ATTACH="CONFIG"]27869[/ATTACH]

Kul idé. Det skulle kunna bli riktigt snyggt!

Bevakar man en tråd får man upp ett meddelande på engelska innan man skickas tillbaka till tråden igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-08 14:16

Funktionen "Nya gruppinlägg" ger

Citat:

There are no new group messages to view.

You may search for groups that have been updated during the previous 24 hours by clicking here.

Ursprungligen av frazze:

Funktionen "Nya gruppinlägg" ger

Fixat!

Vi har kommit långt med 4.02 uppdateringen - det mesta görs först klart på vår utvecklingssajt för att senare importeras in på 99mac men några få grejer är hot-fixade här redan.

Ett exempel är den bruna "Skapa inlägg" knappen som gjorde att det man skrivit i snabbsvarsrutan raderades - väldigt irriterande och drabbade mig också ett par gånger...

Ursprungligen av Björnström:

Ett exempel är den bruna "Skapa inlägg" knappen som gjorde att det man skrivit i snabbsvarsrutan raderades - väldigt irriterande och drabbade mig också ett par gånger...

Underbart!

Jag skulle också gärna se ett mer bildorienterat navigeringssätt.

Då yrkar jag avslag på idén om bildbaserad navigering. Det känns som att det vore irriterande. Däremot kan man med glädje göra forumuppdelningen tydligare än vad den är idag. Hela raden av text i forumförteckningen kan bli lite för mycket ibland.

Saknar verkligen ikonerna med (eller utan) "99" för de trådar man deltar i när man kollar in Dagens Inlägg...

Gillar hur den nya designen växer fram i samråd med användarna. Kommer att bli riktigt bra. Jag kikar ofta in via iPad. I liggande läge är läsbarhet och översikt bra. Enda synpunkten är att det är väl pilligt att bläddra till nästa forumsida. För lätt att trycka fel. Det borde vara relativt lätt att öka avståndet mellan länkarna till de olika sidorna. Eller att fläska på med en lite större "Nästa sida"-knapp.

Johan

Det är fortfarande inte helt färdigtänkt med menyerna högst upp

Jag får mail via "Uppdateringar"??!!

Man kanske skulle ta och sätta sig ner med post-it-lappar och flytta runt - hitta en röd tråd...

Mina inlägg i en mny, dagens inlägg i en annan... det är varken snyggt eller överskådligt just nu.

Jag är så trött så jag skelar, skall gå till sängs, så hoppas ni har överseende med att jag bara
gnäller utan att komma med ngn egen lösning.

Skall ge det här ett bra tänk när jag är utvilad i huvet.

Kan man lägga in så att tråd man klickar på, att man kommer till sista sidan.
jag tror att i 99 fall av hundra vill man till sista. Nu måste man pricka en sketliten "5":a eller så.
Det blir hemskt pilligt på en iPhone, osäker på hur det blir på ipad...

Kanske kan man koppla det till att om man själv skrivit ngt i tråden så kommer man till
det senaste i tråden.

?

Kan de va nåt?

EDIT:
Längst ut till höger finns en mikroskopisk liten "plutt" som ser ut som en triangel innesluten i en cirkel (en "play" skulle nog många säga), pluttar man på den så kommer man till sista inlägg.

kan man göra den större ?

Senast redigerat 2010-12-09 19:48
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-12-09 09:51

Vi är några i denna tråden som saknar något som gör att man ser ifall det finns en uppdaterad tråd direkt från http://www.99.se/forum/ är det något som kommer fixas i 4.02?

Edit: Ja just ja, ni snackade om att texten blir grå, vilket den blir, ovant i början att ställa om sig för hur "nya inlägg" markeringen görs när det bara var texten som förändras, aja, en vanesak, det blir nog bra

Senast redigerat 2010-12-09 10:20

En skillnad jämfört med förra versionen som jag lider av ganska mycket (men eftersom jag inte har ett screenshot att titta på så är det lite svårt att jämföra) och det är...

att rubrikernas typsnitt/storlek/fetstil (?) gör det mycket svårare att ögna genom dem och snabbt få en känsla av vad de är.

För gick det mycket fortare, nu känner jag att jag måste läsa varje rad mer ingående för att ta åt mej. Det flöt mer förr, men kan ej sätta fingret på varför. Om någon har ett faktiskt screenshot vore jag tacksam (Björnströms tidigare länk var bara en del av den gamla sidans layout vill jag minnas).

Konsekvensen blir att jag slutar läsa massor av trådar som kanske är av intresse. Läser bara en och annan som är av direkt intresse.

Vi närmar oss 4.02 uppdatering och kommer hålla go/no go möte vid 16-tiden idag. Sen börjar vi om processen med nyhet, ny feedback tråd och jobbet mot 4.03.

Steg för steg - tillsammans - mot en fantastisk sajt!

Vid 15-tiden dog vår Internetlina på kontoret så just nu använder jag Internetdelning från min iPhone.
Sprintmötet är uppskjutet till 09:00 imorgon bitti och sen "go/no go" för 4.02 och uppgradering direkt efter det.

Vi har redan börjat sätta planeringen för 4.03 med release 17:e December.
Sen stänger vi utvecklingen för jul & nyårsledighet och utvecklingsteamet är tillbaka 3:e Januari igen.

Vid horisonten hägrar 4.10 med planerad release 14:e Januari.

Ursprungligen av Björnström:

Vid horisonten hägrar 4.10 med planerad release 14:e Januari.

Och är vi inte riktigt nöjda med 4.10 så överger vi skutan och hittar något nytt.

Ursprungligen av Björnström:

Vid 15-tiden dog vår Internetlina på kontoret så just nu använder jag Internetdelning från min iPhone.
Sprintmötet är uppskjutet till 09:00 imorgon bitti och sen "go/no go" för 4.02 och uppgradering direkt efter det.

Vi kör mötet 10.00 (om fem minuter) och sen är det "go /no go" och sen är sajten förnyad igen lagom till helgsurfandet

Bevaka trådar är lätt, man fäller ner flärpen med "Diskussionsverktyg". klart.

Att däremot sluta bevaka en tråd är rörigare, man får gå in i "Bevakningar", kryssa i ruta
och sedan ange vad man vill göra med den valda diskussionen..

Vore lättare om man fick valet "Bevaka diskussionen" om man inte bevakar den.
Om man bevakar en diskussion kunde välja "avsluta bevakning"

Liksom en antigrej baserat på vad man har för val innan...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-09 20:46
Ursprungligen av Goflorp:

Bevaka trådar är lätt, man fäller ner flärpen med "Diskussionsverktyg". klart.

Att däremot sluta bevaka en tråd är rörigare, man får gå in i "Bevakningar", kryssa i ruta
och sedan ange vad man vill göra med den valda diskussionen..

Vore lättare om man fick valet "Bevaka diskussionen" om man inte bevakar den.
Om man bevakar en diskussion kunde välja "avsluta bevakning"

Liksom en antigrej baserat på vad man har för val innan...

Mycket bra förslag!

Ursprungligen av Goflorp:

Bevaka trådar är lätt, man fäller ner flärpen med "Diskussionsverktyg". klart.

Att däremot sluta bevaka en tråd är rörigare, man får gå in i "Bevakningar", kryssa i ruta
och sedan ange vad man vill göra med den valda diskussionen..

Vore lättare om man fick valet "Bevaka diskussionen" om man inte bevakar den.
Om man bevakar en diskussion kunde välja "avsluta bevakning"

Liksom en antigrej baserat på vad man har för val innan...

Jag bevakar med e-post. Då kan man sköta den biten där - vilket jag tycker är utmärkt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-09 22:01

Vad är det här för något? En hemlig användare? Det går inte att trycka på namnet och ingen information under namnet.

http://www.99.se/nyhetskommentarer/282989-artikel-google-latitude-snart-i-iphone.html#post1954318

Ursprungligen av Mija:

Vad är det här för något? En hemlig användare? Det går inte att trycka på namnet och ingen information under namnet.

http://www.99.se/nyhetskommentarer/282989-artikel-google-latitude-snart-i-iphone.html#post1954318

Helt sjukt vad ni är snabba

Jag testade slå på möjligheten för gäster att skriva inlägg i nyhetskommentarer och det fungerade ju. Men det är en stor fet inbjudan till spam så det går nog inte att köra i praktiken tyvärr.

Bevaka tråden