Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.01: Buggar & osnyggheter feedback-tråd

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-12-06 22:07

En sak som jag dock blev lite fundersam över nu är att det är olika länkar om man klickar på loggan eller Hem i topp-menyn.

Går man till 99mac.se kommer man till forumet. Går man till 99.se kommer man till artiklarna. Klickar man på Hem kommer man till profilsidan med några trådar. Klickar man på loggan kommer man till forumet.

Skulle nog vilja se lite konsekvent tänk där. Att det finns en startsida, t.ex. forumet eller artikelsidan, som man hamnar på när man klickar på loggan, Hem-knappen, går till 99mac.se eller 99.se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-06 23:15

Jag måste bara fråga en enda sak...

Har ni gjort något med typsnittet? Det är nu inte ens i närheten av lika tydligt och skarpt på min iPad som igår...vad har hänt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 23:53

Angående den lilla "direkt till senaste inlägg pilen" till höger i listor (som redan konstaterats får vara lite större) så försvinner den om användarnamnet är långt, se urklipp. Men det uppstår nog inte så ofta... Och det finns ju en annan pil med samma funktion (men annorlunda syntax?) längst till vänster om trådrubriken också

Skulle inte hela "senaste inlägg idag xx:xx" texten kunna vara en gå-till länk? Istället för liten pil som man ju inte intuitivt förstår vad den gör förrän man använt den.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-06 23:57

och så vore det fint om man fick tillbaka det där som markerade om man gjort ett inlägg i en tråd...

Ursprungligen av gunek:

och så vore det fint om man fick tillbaka det där som markerade om man gjort ett inlägg i en tråd...

+1

Och gärna med en ikon, inte med text. Alltför mycket verkar bli textbaserat istället för ikoner. Jag menar inte bara här utan även Yahoo och andra webbsidor har gått mot små textbitar istället för en genomtänkt ikon, så man måste läsa till sej istället för att undermedvetet se...

LCR

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-12-09 09:54
Ursprungligen av LCR:

+1

Och gärna med en ikon, inte med text. Alltför mycket verkar bli textbaserat istället för ikoner. Jag menar inte bara här utan även Yahoo och andra webbsidor har gått mot små textbitar istället för en genomtänkt ikon, så man måste läsa till sej istället för att undermedvetet se...

LCR

Det blir ju en gubbikon efter trådrubriken i dom trådarna man skrivit i.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-09 09:57
Ursprungligen av x-per:

Det blir ju en gubbikon efter trådrubriken i dom trådarna man skrivit i.

Inte i listan när man väljer ”Dagens inlägg”. Får man önska sig en tantikon om man inte känner sig som gubbe?

Ursprungligen av Mija:

Inte i listan när man väljer ”Dagens inlägg”. Får man önska sig en tantikon om man inte känner sig som gubbe?

Det kommer en gubbikon i 4.02.

Mija - markera dig själv som kvinna i din profil så ska vi se om vi kan ändra till en tant till 4.03 uppdateringen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-07 10:25
Ursprungligen av gunek:

och så vore det fint om man fick tillbaka det där som markerade om man gjort ett inlägg i en tråd...

Skulle precis skriva det samma... Saknar detta..

Bra att rutan för utökade kommentarer är större, men den smittade av sig lite till artikelkommentarerna tror jag. O:-)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-07 11:21

Jag använder enbart Nya inlägg. Men ibland kommer inlägg som jag läste igår eller ännu tidigare, som om de var olästa. Det finns olästa inlägg längst ner, men den visar flera inlägg högre upp, som jag redan har läst. Hittar ingen gemensam nämnare...
Detta på iPad. Har inte testat på datorn.

- Precis som många andra så saknar jag också det där som markerade att man skrivit i en tråd

- Saknar symbolen (t.ex i Dagens inlägg-listan) som visar att en tråd är stängd.

- Påminner om det jag skrev i 4.0-tråden, att jag gärna vill ha "focus" på lösenordsfältet när man ska göra en moderering. Tidigare kunde man bara skriva sitt lösenord och trycka enter. Nu måste man klicka in sig i lösenordsfältet först. Onödigt handgrepp.

Tack för all feedback!

Vi har precis haft sprintmöte och täcker det allra mesta i 4.02 uppdateringen plus en hel del template-fixar för exempelvis inställningar / bevaka / personliga meddelanden osv. Det blev ganska mycket grejer men vi borde hinna med lansering innan helgen om inget konstigt händer.

Möjlig bug:

Jag har gjort ett inlägg i en kategorien nyhetskommentarer. Länkar i inlägget fungerar i forumdelen men inte i artikeldelen (istället visas endast ##LINK##). Om jag klickar på redigera symbolen i Artikeldelen ser jag att länkarna finns där och allt ser rätt ut, men de renderas inte som de ska (Safari 5.0.3)

Jämför

Via "Forum": http://www.99.se/nyhetskommentarer/282922-artikel-apple-tillater-beta-versioner-test-versioner-i-nya-mac-app-store.html

Via "Artiklar": http://www.99.se/artiklar/2297-apple-tillater-beta-versioner-test-versioner-i-nya-mac-app-store.html

Ursprungligen av M. Sundbom:

Möjlig bug:

Jag har gjort ett inlägg i en kategorien nyhetskommentarer. Länkar i inlägget fungerar i forumdelen men inte i artikeldelen (istället visas endast ##LINK##). Om jag klickar på redigera symbolen i Artikeldelen ser jag att länkarna finns där och allt ser rätt ut, men de renderas inte som de ska (Safari 5.0.3)

Japp - det är en bekräftad bugg - Arvid har redan hittat felkällan och det är fixat i 4.02. Tack!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Precis som många andra så saknar jag också det där som markerade att man skrivit i en tråd

- Saknar symbolen (t.ex i Dagens inlägg-listan) som visar att en tråd är stängd.

- Påminner om det jag skrev i 4.0-tråden, att jag gärna vill ha "focus" på lösenordsfältet när man ska göra en moderering. Tidigare kunde man bara skriva sitt lösenord och trycka enter. Nu måste man klicka in sig i lösenordsfältet först. Onödigt handgrepp.

1 & 2 fixas i 4.02. Båda finns redan i forumlistningarna men syns inte i sökningar - snabb fix av Adrian.

3. Har jag lagt till i backlog nu - tack!

Ursprungligen av IngoX:

Vill framför allt tacka för den lilla diskreta "Skapat av anvädare den datum" -raden, ett önskemål som faktiskt funnits sedan 2003

Liten översättningsmiss: stängd tråd- knappen

Kul att du går tillbaka sju år i tiden

Översättningen är fixad nu!

Ursprungligen av Scarecrow:

Bra att rutan för utökade kommentarer är större, men den smittade av sig lite till artikelkommentarerna tror jag. O:-)

[ATTACH="CONFIG"]27842[/ATTACH]

Hehe - jo vi upptäckte precis det. Antecknat i backlog!

Ursprungligen av zinned:

Jag måste bara fråga en enda sak...

Har ni gjort något med typsnittet? Det är nu inte ens i närheten av lika tydligt och skarpt på min iPad som igår...vad har hänt?

Vi har inte rört typsnittet sedan igår såvitt jag vet. Säker på att det ändrats?

Ursprungligen av Ree_Tab:

En sak som jag dock blev lite fundersam över nu är att det är olika länkar om man klickar på loggan eller Hem i topp-menyn.

Går man till 99mac.se kommer man till forumet. Går man till 99.se kommer man till artiklarna. Klickar man på Hem kommer man till profilsidan med några trådar. Klickar man på loggan kommer man till forumet.

Skulle nog vilja se lite konsekvent tänk där. Att det finns en startsida, t.ex. forumet eller artikelsidan, som man hamnar på när man klickar på loggan, Hem-knappen, går till 99mac.se eller 99.se.

Japp - krävs ett omtänk där. Vi skulle vilja bygga klart artikelsystemet till fullo innan vi börjar dra in trafiken den vägen, kommer hända mycket den här veckan!

Ursprungligen av IngoX:

Angående den lilla "direkt till senaste inlägg pilen" till höger i listor (som redan konstaterats får vara lite större) så försvinner den om användarnamnet är långt, se urklipp. Men det uppstår nog inte så ofta... Och det finns ju en annan pil med samma funktion (men annorlunda syntax?) längst till vänster om trådrubriken också

Skulle inte hela "senaste inlägg idag xx:xx" texten kunna vara en gå-till länk? Istället för liten pil som man ju inte intuitivt förstår vad den gör förrän man använt den.

Noterat - Adrian föreslog faktiskt att hela texten skulle vara en länk men jag sa "hmm, vi funderar på det" och så blev det inte så.
Lägger till detta till 4.02 backlog.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-07 12:51
Ursprungligen av Björnström:

Noterat - Adrian föreslog faktiskt att hela texten skulle vara en länk men jag sa "hmm, vi funderar på det" och så blev det inte så.
Lägger till detta till 4.02 backlog.

Här är en till som tycker att det är ett bra förslag

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-07 12:40

Om man kommenterar en artikel så blir inte den tråden bevakad automatiskt.

Senast redigerat 2010-12-07 12:52

Kanske skulle göra RSS-loggan lite större. Det syns knappt vad det är...

Ett förslag: ta bort listan med namnen på inloggade på förstasidan av forumet. Tar plats, och känns onödigt. Är man nyfiken på vad folk gör finns det ju en länk under samma sektion.

Detta är lite motsägelsefullt (se bild). För att man ska vara inloggad krävs att man är medlem, vilket 111 personer är enligt bilden. Besökare kanske är bättre titel.

Några småsaker till:

Inloggningsrutan är lite snålt upptryckt i övre kanten av sidan,

Stängningsknappen för "bifoga filer"-fönstret kunde vara större och/eller vara placerad i fönstrets övre högra hörn istället för det nedre högra,

Det finns fortfarande lite engelska kvar i "bifoga filer"-fönstret också

Kanske nämnts, men jag vill ju kunna se om det finns något nytt skrivit under en forumdel så jag slipper klicka in på den för att kolla.

Vill också precis som Jesper skrev ovan se om jag skrivit i tråden.

Nu blev jag lite pött.

Skrev långt inlägg, ett svar i en tråd.

hmm, läste ngnstans att "+skapa inlägg" gör samma sak som lilla "Svara" längst ner till höger.
Så fasen heller den gjorde. Stor tom sida, vaf...!

försökte backa, inte fick jag tillbaka mina rader jag skrivit... tråk!

Snälla, kan vi hålla oss till konsekvens? Gör "Svara" dubbelt så stor och väck med blaffan "+Skapa inlägg"

Varför inte ta väck "Svara" - för det är ju inte alltid ett svar man gör, och kalla den "posta inlägg" ?

Svara tillhör ju snabbsvar, det är väl inte så svårt att se?

Vill du svara genom att ha alla features (smilies m.m.) så trycker man på skapa inlägg, så har jag förstått det iaf.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-08 08:04
Ursprungligen av keptang:

Svara tillhör ju snabbsvar, det är väl inte så svårt att se?

Vill du svara genom att ha alla features (smilies m.m.) så trycker man på skapa inlägg, så har jag förstått det iaf.

+ Skapa inlägg och "utökad svarsruta" gör samma sak. Inget annat.
Därför är skapa inlägg rutan onödig och förvirrande.

Ursprungligen av kainen:

+ Skapa inlägg och "utökad svarsruta" gör samma sak. Inget annat.
Därför är skapa inlägg rutan onödig och förvirrande.

"Utökad svarsruta" borde heta "avancerat" istället. Knappen med "Skapa inlägg" flyttar sig ner under detta svarsfält när man börjar skriva i det.

Texten "Snabbsvar" med tillhörande vänsterpil är ingen knapp utan verkar vara en rubrik eller titel på denna ruta men man kan ju tycka att de flesta som använder internet o forum vid det här laget borde förstå att om det finns en kommentarsruta strax under ett forum så borde den vara till för att ge svar o synpunkter så ta bort "labeln" "Snabbsvar".

Ursprungligen av keptang:

Vill du svara genom att ha alla features (smilies m.m.) så trycker man på skapa inlägg, så har jag förstått det iaf.

Det är precis detta jag menade förut. Den nya stilen är inte uppenbar vad sakerna betyder medan förra layouten var intuitiv och mer Mac-lik.

Det betyder mycket när man kan använda något utan att behöva bedöma vad olika "knappar" (de ser inte ens ut som knappar längre) egentligen innebär.

LCR

Ytterligare förslag: ta bort texten "Sökningen tog 0,02 sekunder". Förekommer på i stort sett alla forum där man gör en sökning (t ex när man trycker på dagens inlägg), och den informationen är sååå onödig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-08 01:30

Bug för icke inloggade: Vid flera länkar i ett inlägg visas bara den första som också ersätter de övriga

Se exempel från denna tråd, inlägg #7|7:

Först inloggad, sedan ej inloggad

Uppdat: Verkar vara fixat nu!

Senast redigerat 2010-12-08 20:04

Det står CMS uppe i vänstra hörnet - har inte sett det tidigare och ser inte ut som att det borde vara där

Sedan ser jag att det är engelska under "ytterligare inställningar"

Slutligen har jag problem att ladda upp bilder
Markerar vilken som ska upp och att den ska ladda - då står den bara och snarrar
Stänger jag fönstret så visar det sig att den har laddats upp
La till en ny och samma sak hände, trodde jag Istället visades 2 ex av första filen

Ursprungligen av macwitty:

Det står CMS uppe i vänstra hörnet - har inte sett det tidigare och ser inte ut som att det borde vara där

Ytterst tillfälligt - Arvid laddade upp lite nya grejer och det är borta nu

Bevaka tråden