Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackad iPhone?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla!
Jag tror att min väns iphone har blivit hackad eller har någon en förklaring på vad som har hänt här?
Jag blev uppringd av detta nummer 00447086341654, det blev ett missat samtal då jag inte hunnit svara, ett par minuter senare fick jag ett facetime samtal av min vän men kunde inte svara då det inte fanns (svara) alternativ, bara avbryt, då tänkte jag att det var min väns andra nummer som försöker nå mig och ringde tillbaka på detta 0044 nummer, men fick svar av en telefonsvarare som sade hold on, jag ringde igen till min vän som facetime tillhör, han tittade i sin iphone men hittade inte att han har ringt i sin iphone historik, (så det var inte han som ringde med facetime), han ringde till detta 0044 nummer också för att hjälpa mig men fick samma telefonsvarare, han tittade också på sin saldo sen och såg att det fattas c:a 2 pund, då ringde han till tre och frågat varför har han blivit av med sina två pund när han bara ringde till detta 0044 nummer som är jo ett lokalt mobilnummer i london, då fick han svaret att han hade ringt ett betalsamtal och att tre har inget med detta att göra.
Frågan är, hur kunde dem använda min väns iphons facetime utan att ha tillgång till själva iphone?
och hur kunde dem nå facetime lista så att dem ringde mig?
Ingen förklaring hittar jag än att min väns iphone har blivit hackad.
Inlägget här är båda en varning och en fråga till er som har varit med iphone länge och har kanske en förklaring!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-09 20:13

Är du säker på att dessa båda händelser (0044samtalet och Facetime) hör ihop?

två minuter i mellan, så att jag skulle tro att det var min kompis och ringa tillbaka, och det var precis vad jag gjorde, dessutom fungerade inte kompisens facetime, så jag var tvungen att ringa till 0044 numret istället.
Hur skulle man förklara då att facetime samtalet ej fanns i kompisens lista?

Det verkar väldigt långsökt att någon skulle ha fått obehörig tillgång till din kompis iPhone och använt den för att lura dig att ringa ett betalnummer i Storbritannien. Det borde redan ha varit känt om det var så att iPhone och iOS dras med en så pass allvarlig säkerhetslucka som det skulle utgöra. Att din kompis sedan hävdar att han inte har ringt upp en Facetime-session till dig är en annan sak.

Vad gäller telefonnumret så kan du ju alltid ta kontakt med en brittisk telefonoperatör eller någon brittisk motsvarighet till Post- och telestyrelsen och försöka ta reda på vilket företag som står bakom samt om du på något sätt kan få tillbaka dina pengar.

Et annat tips är att du slutar "missbruka" kommatecken när du skriver i forumet. Det är bättre att du använder punkter och stor bokstav eftersom det gör texten betydligt mer läsbar och begriplig.

Har inte skrivit här för att gråta om mina kronor, utan bara för att varna andra och höra om nån som vet något eller har hört något om sådant.
Så att ringa till England och försöka få tillbaka pengarna är inte aktuellt tills jag ser hur mycket har dem tjuvat.
Jag ifrågasätter inte min kompis historia då vi är nära vänner, dessutom var facetime samtalet som sagt utan acceptera knapp.
Jag tror att vi kommer att höra många sådana historier över världen.
Slutligen, tack för tipset

1
Bevaka tråden