- Borttaget
- Oregistrerad ●
Jag ger er tre-fyra månader innan ni sitter i möte och undrar hur ni skall få liv i det här.
Antingen lägger ni ner det och "drar en massa nyttiga erfarenheter" ur det (chefspråk för "det funkade inte")
eller att priset sjunker - för vi lever ju trots allt inte i en planekonomi.
Det har förvisso bara gått två månader. Men Baron, hur ser det ut. Är det läge för en prissänkning eller finns det planer på att lägga ner?
De flesta av oss är ju konsumenter av nyheter, och därmed också presumtiva konsumenter av nyheter på läsplattor, så i det avseendet tror jag att alla har något att säga om t.ex. vad ett rimligt pris är för en iPad-tidning.
Däremot blir jag alltid förbluffad över hur folk som öht aldrig arbetat med publicering i någon enda form tror sig veta hur processen för att ta fram en tidning för tryck, webb, respektive iPad ser ut.
Käre baron, jag har den djupaste respekt för dig, ditt kunnande, ditt gebit och dina åsikter.
Jag VET inget sådär superhemligt speciellt.
Själv är jag så marinerad i att Appar kostar några kronor, hela nätet är fullt med gratismaterial och att man liksom letar upp sina nyheter själv. Många (men inte jag) använder RSS för att koka ihop sin egen "morgontidning".
Jag bedömer det, från mina erfarenheter, att folk kommer tycka det är fel med priser på digitala utgåvor som ligger i paritet med den tryckta utgåvan. Folk i gemen värderar ngt fysiskt mer än de värderar "en hög med ordnade ettor och nollor".
Det KAN finnas tillräckligt många som INTE tänker så när vi pratar Dagstidning, men knappast när det gäller magasin.
Med Macworld (och flera andras) pris på 75:- och liknande tror jag piratebay går en lysande framtid till mötes.
Det bästa är om man som jag sagt kan få det till en "nobrainer" - att man inte tänker alls, bara köper för att man har en
halvtimma på stationen/tåget etc att slå ihjäl.
Det är Adobe som står för distributionen och vi lagrar utgåvorna hos Adobe. Apple tar betalt för att vi får sälja den genom Appstore.
Vi har gjort tidningen bara i några dagar, så det är lite tidigt att säga hur det blir med allt i framtiden. men vi kommer att ha bilder, text, ljud och film exklusivt i iPad. Det är också så att allt material redigeras i InDesign, och det måste förstås göras om även om det har passerat papperstidningen. Det är det som tar mest tid. Urvalet är inte heller samma, så det krävs ett redaktörsskap för att avgöra vad som fungerar i iPad. man läser den på ett annat sät än man läser papperstidningen.
Vi anser att vi gör en kvalitetsprodukt, och det gör större delen av mediasverige också. Men det är ju lite av ett subjektivt omdöme. Om du tycker att vi håller låg kvalitet är du mer än välkommen att framföra synpunkter till redaktionen. Det uppskattas alltid så länge kritiken är saklig.
Uppdateringar kommer att tryckas ut till användaren, jag gissar med push notifocations, jag vet inte. Vi kommer att en del olika sätt att trycka ut material av olika karaktär, men de lösningarna är inte färdigbyggda än.
Prissättningen kommer att anpassas till det läge där vi tjänar mest pengar. (Nu gissar jag igen.) Om det är mer lönsamt att skänka bort den än att ta betalt lär vi göra det. Är det mer lönsamt att ta 28 kronor, som SvD, än 7 så lär vi göra det.
Jag tror personligen att 7 kronor är en ganska bra nivå att hålla sig på.
Om det finns intresse kan jag undersöka om vi kan ordna ett studiebesök på nattredaktionen så att ni som vill få komma och se hur vi jobbar.
Om du tycker att vi håller låg kvalitet är du mer än välkommen att framföra synpunkter till redaktionen. Det uppskattas alltid så länge kritiken är saklig.
Det har jag gjort många gånger, det har då gällt ett ständigt återkommande skriftligt fel ni medvetet gör gällande en stadsdel i Malmö. Ingen av journalisterna tar det till sig utan struntar blankt i att skriva korrekt. Den enda journalist som någon gång har svarat är Mikael Ajou och han hade inte korrekt för sig.
Vad det gäller er nattredaktion, sitter den också ute på Krusegatan?
Prissättningen kommer att anpassas till det läge där vi tjänar mest pengar. (Nu gissar jag igen.) Om det är mer lönsamt att skänka bort den än att ta betalt lär vi göra det. Är det mer lönsamt att ta 28 kronor, som SvD, än 7 så lär vi göra det.
Jag tror personligen att 7 kronor är en ganska bra nivå att hålla sig på.
Om det finns intresse kan jag undersöka om vi kan ordna ett studiebesök på nattredaktionen så att ni som vill få komma och se hur vi jobbar.
Helt rätt med prissättningen. Det som varit/är min förmodan, är dock att det är just billigt till många som borde vara mest lönsamt.
7kr känns mycket rimligare än 28kr.
Väldigt intressant med inbjudan till studiebesök. Nu är jag för tillfället i Sverige till och med nyår och jag tycker att ett besök hade varit väldigt intressant. Vet inte om det finns tid till det dock… Men en eloge för den öppenheten!
Nu har inte det felet i denna tråden att göra egentligen då det handlar om att Sydsvenskan i artiklar relaterade till stadsdelen Limhamn envisas med att felaktigt skriva "i Limhamn" när det heter "på Limhamn".
Svara mig gärna i PM gällande detta, så behöver vi inte diskutera det i denna tråden.
Nu har inte det felet i denna tråden att göra egentligen då det handlar om att Sydsvenskan i artiklar relaterade till stadsdelen Limhamn envisas med att felaktigt skriva "i Limhamn" när det heter "på Limhamn".
Svara mig gärna i PM gällande detta, så behöver vi inte diskutera det i denna tråden.
Jag förklarar här, men vi kan fortsätta diskussionen privat om du inte är nöjd:
"På" eller "i" Limhamn är en ständig diskussion (som inte är så högt prioriterad). Ett argument för "på" är att det är en halvö. Ett argument för "i" är att det är en stadsdel, man säger i stadsdelen på samma sätt som man säger i landet Island även om Island är en ö. Det finns fler argument för och emot, och det är en känslig fråga för malmöiter.
Med all respekt för åsikten kan jag inte tycka att det är en kvalitetssänkare som gör Sydsvenskan jämförbar med Aftonbladet i den mening man brukar prata om AB:s låga kvalitet (till vilken jag inte tar ställning).
"På" eller "i" Limhamn är en ständig diskussion (som inte är så högt prioriterad). Ett argument för "på" är att det är en halvö. Ett argument för "i" är att det är en stadsdel, man säger i stadsdelen på samma sätt som man säger i landet Island även om Island är en ö. Det finns fler argument för och emot, och det är en känslig fråga för malmöiter.
Med all respekt för åsikten kan jag inte tycka att det är en kvalitetssänkare som gör Sydsvenskan jämförbar med Aftonbladet i den mening man brukar prata om AB:s låga kvalitet (till vilken jag inte tar ställning).
Liknande småsak som väcker lite irritation; Ön Öckerö i Öckerö Kommun (10 öar, med centralorten Öckerö)
Tidningarna envisas med "i Öckerö" som om det gällde "i Öckerö kommun" när de menar "på Öckerö" för det är en (tämligen liten) ö...
Enbart ngt som raskt talar om om man är infödd eller ej..
Jag tycker det bara är att le åt det.
Roligt att mikado var nöjde med innehållet.
@mikado; vad kan bli bättre? Vad är så bra att du tycker den är värd pengarna?
Nu är det inte denna ständigt återkommande felaktighet i Sydsvenskan som gör att jag tycker att kvaliteten har sjunkit. Det är den, enligt mig, väldigt låga och ständigt sjunkande kvalitén på artiklarna. Sensationsjournalistik och utan fördjupning och kontroll.
Vad det gäller "i" och "på" tar jag det med dig i PM.
Som svensk, boende utomlands, som har fått tidningsläsande vid frukosten med modersmjölken vill jag meddela att Sydsvenskan+ de tre senaste dagarna gjort mig sällskap till morgonkaffet. Äntligen!
Finns såklart utrymme för utveckling men helhetsintrycket är mycket positivt. Prissättningen är anständig tycker jag.
Antagligen för att det blir billigare och lättare att låta ett väletablerat företag hantera datan. Serverparker är ganska dyra, speciellt om man bara har ett par tusen användare eller så och planerar att dra ut stora mängder data (speciellt filmklipp). Se tex Amazon S3 som nu används av alla möjliga företag, organisationer och privatpersoner världen över.
Antagligen för att det blir billigare och lättare att låta ett väletablerat företag hantera datan. Serverparker är ganska dyra, speciellt om man bara har ett par tusen användare eller så och planerar att dra ut stora mängder data (speciellt filmklipp). Se tex Amazon S3 som nu används av alla möjliga företag, organisationer och privatpersoner världen över.
Jag ser inte Adobe som ett väletablerat företag när det gäller lagringstjänster. Så förstår inte riktigt varför man inte använder de befintliga servrar man redan har. Dessutom använder de ju redan Akamai nu
Okej, alla som klagar på att Sydsvenskar betalar Adobe: Adobe's Digital Publishing Suite är det bästa och billigaste som finns idag för en tidning som vill finnas till på en iPad. DPS fungerar direkt med alla program som de redan använder och låter dem snabbt tillverka snygga, interaktiva apps för iPaden. Att bygga en egen app med samma funktionalitet och backend som Adobe levererar för mindre än vad Adobe tar betalt (699 USD/månad) är näst intill omöjligt eftersom bara utvekling och underhåll av programmet kommer kosta Sydsvenskan bra mycket mer än 5 000 kr i månaden. Lägg sedan till serverkostnader, extra formatering etc för iPad och så blir det snabbt väldigt dyrt. Kruxet är så klart att Adobe ska ha en fast kostnad varje månad plus en avgift för varje nummer som säljs. Dock verkar det vara värt det eftersom många tidningar har köpt in systemet..
Och Spotify's modell är jättebra om man heter Sony eller New York Times och har miljontals människor som lyssnar på ens musik varje dag eller läser ens artiklar. En liten spelare som ett independent skivbolag eller Sydsvenskan förlorar enorma summor på ett sådant system. Se här: http://copyriot.se/2010/12/10/spotify-den-stora-losningen-som-blev-den-stora-blasningen/
Har ingen iPad (än), men även som icke-Malmöit tycker jag Sydsvenskan håller en klart högre nivå än någon annan svensk tidning i dagsläget, och jag läser oftast Sydsvenskans nätupplaga även för nationella nyheter trots att jag bor 120 mil norrut. Och de lokala nyheterna är ofta tillräckligt intressanta trots att jag knappt ens varit i Malmö.
När jag köper en iPad kommer Sydsvenskan vara i den, det garanterar jag. Nu hoppas jag att VK vågar komma upp i samma nivå och ta ett helhetsgrepp för Norrland som idag saknas i tidningsväg. SvD och DN är för länge sen, förutom möjligtvis debattsidorna som dock ersatts med Newsmill, döda för mig. De är så Stockholmska i sin mest negativa betydelse.
Några positiva saker spontant och i slumpmässig ordning:
- I mitt fall jämför jag läsupplevelsen med att sitta med datorn och läsa nyheter. Med en macka i handen blir klickandet på länkar obekvämt, för att inte säga kladdigt. Så oavsett innehåll så tycker jag iPad-läsning är att föredra.
- Snyggt och prydligt
- Översiktligt
Kan utvecklas:
- Om flera iPads i samma hushåll kanske det går att ordna så att man bara behöver köpa en gång och ladda ner till flera (detta kanske går?)
- Mer sportnyheter om Blåvitt :).
Läste tidningen nu i morse. Tog en timme och kostade 7 spänn. Ja, jag tycker det är ett rimligt pris.
@mikado, kul.
Ställer du upp tiden som du gör; en timme för 7:- är det ju inte mkt bråka om.
Att flera skall kunna läsa den BORDE funka som med appar, man kan (hur har jag glömt) auktorisera upp till 5 enheter som skall dela grejerna. det här är liiite svartvatten för mig - inte pillat mkt med det här.
Vi har dock flera grymma folk på forumet - sök först, starta tråd sen på lämpligt ställe.
Kan inte ngn lägga upp screendumps, baron stämmer säkert inte för copyright om det är i "upplysningssyfte"
Nu finns det faktiskt en del av oss som gillar både appet och prissättningen. Tyckte det var viktigt att få fram det i tråden, då nästan alla verkar ta det som en personlig förolämpning att priset inte passar dem. Det är inte köptvång. Visa ert missnöje med priset genom att helt enkelt inte köpa appet.
Nu hoppas jag bara på en bra prenumeration, kanske 99-149kr i månaden.
Det är lika intressant varje gång, att det finns så många kloka tyckare, men så få som prövar.
Nyhetsmodellen via dagspressens tryckta distribution är utmanad, visst, men det måste fortfarande skapas finansiering för att plocka upp och jobba fram nyheter. Sydsvenskan testar, låt se var de landar.
Bloggare, twittrare och gratisposörer lär inte fylla den breda allmänhetens behov av nyheter och granskning, annat än på marginalen. Så vitt jag vet är det få av dessa posörer som löpande följer upp polisens arbete, eller kommunens beslut och beslutsunderlag. Det gör nyhetsarbetare i dagspress dagligen; det tror jag läsare är beredda att betala för även framgent. Om än i alternativa former.
Jag tror att vi står inför stora förändringar i allt som rör nyheter, information och reklam, som inte bara berör dagspressen; förändringen som sker när medelmåttiga reklamare, kreatörer och allsköns lättviktiga konsulter får sällskap av producenter på annat håll i världen. En intressant framtid.
Jo visst finns det journalister som tillför just den sortens saker, men jag måste nog säga att jag med stigande ålder och insikt blivit alltmer ifrågasättande kring dessa "granskares" uppgifter. Nuförtiden är det inte så sällan som jag hittar långt mer info kring olika frågor på nätet av "amatörer" och allt oftare noterar jag hur pass ytlig, och inte sällan medioker (för att vara diplomatisk) mycket journalistik är.
Jo visst finns det journalister som tillför just den sortens saker, men jag måste nog säga att jag med stigande ålder och insikt blivit alltmer ifrågasättande kring dessa "granskares" uppgifter. Nuförtiden är det inte så sällan som jag hittar långt mer info kring olika frågor på nätet av "amatörer" och allt oftare noterar jag hur pass ytlig, och inte sällan medioker (för att vara diplomatisk) mycket journalistik är.
Huvet på spiken.
En del tar sin "journalistuppgift" på det största allvar, andra vill bara göra det så enkelt som möjligt och få lön.
Precis som i alla andra branscher. ...:)
Visst, men dagspressens uppgift är inte att vara heltäckande ner i minsta detalj. Den ambitionen har ingen dagligt utkommande tidning.
Det är helheten, det redaktionella urvalet som är journalistikens framtid, tror jag. Det är många som inte vill gå till experterna varje gång man vill veta något, utan vill få viktiga eller relevanta saker presenterade på ett lättillgängligt sätt, satta i ett sammanhang.
Men det är en annan tråd, tror jag...
Visst, men dagspressens uppgift är inte att vara heltäckande ner i minsta detalj. Den ambitionen har ingen dagligt utkommande tidning.
Det är helheten, det redaktionella urvalet som är journalistikens framtid, tror jag. Det är många som inte vill gå till experterna varje gång man vill veta något, utan vill få viktiga eller relevanta saker presenterade på ett lättillgängligt sätt, satta i ett sammanhang.
tror det är väldigt viktigt hålla isär "kvällspressen" och "dagstidningar", så att vi pratar om samma sak.
Upplever milsvid skillnad på Aftonbladet, Expressen, GT kontra GP, SVD, DN etc.
Eftersom trovärdigheten är i stort sett noll för alla dagens tidningar måste man ju ändå gräva själv.