Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsofts iPad-dödare?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-15 15:34

Nästa vecka visar Microsoft upp sina läsplattor (och Win8?)

Frsta tecknen om kommande Windows 8 - Computer Sweden

Kommer de i närheten av Apple?

Svårt att avgöra.

Det dom eventuellt skulle göra är att skapa något mer likt wm7.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-12-15 18:50
Ursprungligen av xtrem:

Kommer de i närheten av Apple?

Kommer det att vara färdiga produkter eller bara prototyper/koncept som det så ofta är när det gäller MS och hårdvara?;)

"Dessutom går det att utläsa att Microsoft vill ha utvecklare som ska bidra till en ny generation av gränssnittet, ibland refererat till som Windows.next."

Inte ens där kan de låta bli att kopiera...

What NeXT ?!

Vart ska man gömma sin iPad när MS kommer för att döda den? Man vill gärna ha lite förvarning så man är redo.

Tänker fortfarande på att iPhone-dödaren ska dyka upp när jag minst anar det och ta livet av min iPhone 4:a, dom har hotat med det sen jag hade min iPhone 2G..

Och den där "NetPC" när kommer den ?!...

En produkt som lanseras som iPhone/iPod/iPad-dödare kommer aldrig "döda". Apple äger marknaden och det handlar mer om konceptet i sig än om produkten. Spelar ingen roll om microsofts apparat är snabbare, bättre. Ingen kommer bry sig egentligen i det stora hela. Inget företag skapar så mkt rubriker och nyheter som apple, alla dessa artiklar om "iPad dödare" etc stärker varumärket apple. Andra företag måste komms med något eget, inte komms i efterhand med ex "som en iPad fast bättre". Apple kanskr inte gör de bästa produkterna, men det finns inte många andra företag som lyckats bra med deras PR som apple.

Det kommer aldrig komma någon iPad/iPhone/iPod- dödare

Ursprungligen av nosheoldwoman:

En produkt som lanseras som iPhone/iPod/iPad-dödare kommer aldrig "döda". Apple äger marknaden och det handlar mer om konceptet i sig än om produkten. Spelar ingen roll om microsofts apparat är snabbare, bättre. Ingen kommer bry sig egentligen i det stora hela. Inget företag skapar så mkt rubriker och nyheter som apple, alla dessa artiklar om "iPad dödare" etc stärker varumärket apple. Andra företag måste komms med något eget, inte komms i efterhand med ex "som en iPad fast bättre". Apple kanskr inte gör de bästa produkterna, men det finns inte många andra företag som lyckats bra med deras PR som apple.

Det kommer aldrig komma någon iPad/iPhone/iPod- dödare

Nu är det ju för all del inte Microsoft som påstår något sånt, utan det är bara den rubriken som trådskaparen valde att sätta på den här tråden.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-04 19:13

Jag tror Microsoft fixat till något användbart här, Windows 8 för slates:

Microsoft previews tile-based windows 8- The Inquirer

Gillar inte upplägget alls med dessa tiles. Rörigt, bygger på text - inte ikoner, plus att alla typsnitt liksom bara skriker stela, tråkiga MS.
Det är inte snyggt, inte stilrent och det rycker inte i kroppen någon stans på en när man ser det.

Troligen finns det väl dock tillräckligt många som gillar det och många nog som köper precis vad som helst som MS ger dem / säljer till dem / stoppar ner i halsen på dem, för att det skall bli spelare nummer ... ja vad?

1 iPad
2 Android
3 WebOS
4 Indiska Linux-hopkok...
5 Windows 8

ja, nummer fem så ...

Gissar presentationen kommer filmas av 200st iPhones och Ballmer svettas omkring på scenen och skriker "Developers" och studsar sina 150 pannor nära kardiovaskulär totalkollaps.... Fast vänta nu, det har han ju redan gjort...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-04 22:26
Ursprungligen av Goflorp:

Gillar inte upplägget alls med dessa tiles. Rörigt, bygger på text - inte ikoner, plus att alla typsnitt liksom bara skriker stela, tråkiga MS.
Det är inte snyggt, inte stilrent och det rycker inte i kroppen någon stans på en när man ser det.

Jag tycker dessa tiles ser ut som en Powerpointpresentation. En radda med likadana slides med för mycket text på som tråkar ut publiken.

Jag tror inte listan stämmer, Goflorp. Även om WebOS verkar bra så kommer Windows 8 att sälja bättre på plattor. "Indiska Linux-hopkok" har väl aldrig varit något att räkna med, så sätt Windows som trea. Däremot tror jag att Android till slut kommer att gå om iOS på plattor, precis som det gör på telefoner. Så säg...:

1. Android
2. iOS
3. Windows 8
4. WebOS

Sen betyder inte det att jag tycker att Windows 8 är något att komma med direkt. John Gruber skriver ganska bra:

Daring Fireball: Why Windows 8 Is Fundamentally Flawed as a Response to the iPad

Ursprungligen av Capeman:

Jag tror inte listan stämmer, Goflorp. Även om WebOS verkar bra så kommer Windows 8 att sälja bättre på plattor. "Indiska Linux-hopkok" har väl aldrig varit något att räkna med, så sätt Windows som trea. Däremot tror jag att Android till slut kommer att gå om iOS på plattor, precis som det gör på telefoner. Så säg...:

1. Android
2. iOS
3. Windows 8
4. WebOS

Sen betyder inte det att jag tycker att Windows 8 är något att komma med direkt. John Gruber skriver ganska bra:

Daring Fireball: Why Windows 8 Is Fundamentally Flawed as a Response to the iPad

Så kommer det nog se ut, om nu inte något kommer och tar plats 4 från WebOS.

Ursprungligen av Capeman:

1. Android
2. iOS
3. Windows 8
4. WebOS

Jag tänkte mest på hur marknaden ser ut när MS kommer in i matchen.
De kommer troligen hamna som nummer tre så småningom

Dessutom missade jag en på listan; RIM och deras "businessorienterade" OS...

Så, inom ett år då

1 iOS
2 Android
3 Windows 8
4 WebOS (HP)
5 RIM
6 Linux-hopkok och kinesiska 1500:- plattors mög-OS.

Oklart om 5 och 6 skulle jag tro.
RIM kan ju mycket väl inte finnas kvar (kursat) eller sålts till ex HP.

Jag tänkte mest på hur marknaden ser ut när MS kommer in i matchen.
De kommer troligen hamna som nummer tre så småningom

Dessutom missade jag en på listan; RIM och deras "businessorienterade" OS...

Så, inom ett år då

1 iOS
2 Android
3 Windows 8
4 WebOS (HP)
5 RIM
6 Linux-hopkok och kinesiska 1500:- plattors mög-OS.

Oklart om 5 och 6 skulle jag tro.
RIM kan ju mycket väl inte finnas kvar (kursat) eller sålts till ex HP.

RIM är idag betydligt större än WebOS (trots att det är kanadensiskt har jag för mig), så RIM lär ta plats 3 eller 4 i din lista.

Enda sättet att WebOS blir stort är att HP installerar det på varenda en utav deras bärbara datorer som levereras (vilket dom redan börjat göra..). Just to play the numbers.

Det finns ju statistik, statistik och förbannad lögn.

Oavsett detta, så kommer Android vara störst i antal enheter det levereras i, att tro något annat vore att vara ute och cykla.

Det är svårt att säga något om framtiden, framförallt i en så här tidig fas av den epok som moderna tablets och smarta telefoner har skapat. Det fanns en tid då Apple II var störst och de coola barnen bråkade om huruvida man skulle ha VIC-20 eller ZX Spectrum. Men PCn vann och alla sidospår försvann. Vi kommer att se en liknande utveckling där hårdvaran standardiseras och separeras från programvaran. I framtiden kommer man att kunna välja vilket OS som man vill köra på sin tablet. Detta kommer att ske i takt med att tillverkare inser att framtiden inte består av låsta plattformar utan att man måste få pilla och joxa för att utvecklingen långsiktigt ska kunna gå framåt.

Ursprungligen av Marcus K:

Detta kommer att ske i takt med att tillverkare inser att framtiden inte består av låsta plattformar utan att man måste få pilla och joxa för att utvecklingen långsiktigt ska kunna gå framåt.

Javisst serru: "20111 är året för Linux på desktopen"

Nu skall vi se, din avatar är vaddå? GNU-tjuren?

Jag tror att folk fullständigt skiter i öppensås. iphone om något har väl visat att "pilla och joxa" inte står högt på listan hos mer än max en 1% av folk (=nördarna)...

Så att "tillverkarna" skall skåda ljuset och upptäcka att öppensås är räddningen och lösningen på allt.
Tillåt mig säga att du kommer nog att bli grundligt besviken.

RIM kommer bara gå neråt, likt en skadsjuten kråka framöver.
Snart kommer man läsa om uppköpsplaner osv liknande de som Palm hade...

Javisst serru: "20111 är året för Linux på desktopen"

Nej då, det hände för flera år sedan.

Jag tror att folk fullständigt skiter i öppensås. iphone om något har väl visat att "pilla och joxa" inte står högt på listan hos mer än max en 1% av folk (=nördarna)...

Så att "tillverkarna" skall skåda ljuset och upptäcka att öppensås är räddningen och lösningen på allt.
Tillåt mig säga att du kommer nog att bli grundligt besviken.

Nu var det faktiskt inte det jag sa utan att hårdvaran kommer att bli öppen. Exempelvis såg vi nyligen att HTC plockar bort bootloader-lås med motiveringen att det har efterfrågats av deras kunder. Motorola är redan inne på samma sak. Det som jag talar om händer redan.

Jag är av övertygelsen att det kommer att bli mer integration av hård och mjukvara. Gemene man är inte intresserad av att modifiera och optimera sin utrustning, de är i själva verket inte särskilt intresserade av utrustningen över huvud taget. Det som är intressant är vad den tillför dig i ditt liv. Diverse optioner kommer fortfarande finnas men i det stora hela köper du en paketlösning.

Svårt det här med öppenhet. Man kan argumentera att kunderna vill ha det, men är det verkligen statistiskt vederlagt eller är det så enkelt att det är majoriteten av de som har rösten som vill det? Dvs. de som står för majoriteten av bruset på forum, bloggkommentarer, bloggar generellt etc. De har rösten, men är de majoriteten? I min nära krets känner jag bara en som bootloadar/jailbreakar/"valfri engelsk floskel för samma sak" men det är åtminstone 20 jag känner som har en Android/iOS-mobil.

Den enda personen är dock väldigt högljudd...

Ursprungligen av mattiL:

Jag tror Microsoft fixat till något användbart här, Windows 8 för slates:

Microsoft previews tile-based windows 8- The Inquirer

Visar ganska tydligt att Microsoft fortfarande inte förstått vad som är grejen med iPad, än mindre varför den är framgångsrik. Förvånad är väl fel ord när det gäller Microsoft, men jag väntade mig inte att de skulle hålla så hårt fast vid att det räcker med lite touch-smink den här gången också.

Om något påminner detta om Nokias produktsläpp efter iPhone-lanseringen. Ytligt liknande produkter, men ändå bara en massa gammal skit ompaketerad för att se modern ut. Tror de kommande win8-plattorna kommer att bli ungefär lika älskade av sina användare också...

Ursprungligen av Samuel K:

Visar ganska tydligt att Microsoft fortfarande inte förstått vad som är grejen med iPad, än mindre varför den är framgångsrik. Förvånad är väl fel ord när det gäller Microsoft, men jag väntade mig inte att de skulle hålla så hårt fast vid att det räcker med lite touch-smink den här gången också.

Om något påminner detta om Nokias produktsläpp efter iPhone-lanseringen. Ytligt liknande produkter, men ändå bara en massa gammal skit ompaketerad för att se modern ut. Tror de kommande win8-plattorna kommer att bli ungefär lika älskade av sina användare också...

Men självklart kommer de fullastade med kontrollverktyg och push-teknik allt för att göra IT-avdelningen glad. Där har ju MS haft sina starkaste anhängare de senast 25 åren. Därefter kommer alla IT-tekniker gladeligen trycka ut dem till användarna som kommer få ... inget val alls. Platta? jo här, varsågod, använd och shut up för fasen.
MS har väl inte gjort nåt ännu som varit konsumentinriktat? Nja, ok då, de gjorde ngt hemskt sångprogram för ett tag sedan...

Men självklart kommer de fullastade med kontrollverktyg och push-teknik allt för att göra IT-avdelningen glad. Där har ju MS haft sina starkaste anhängare de senast 25 åren. Därefter kommer alla IT-tekniker gladeligen trycka ut dem till användarna som kommer få ... inget val alls. Platta? jo här, varsågod, använd och shut up för fasen.

Hehe, jo. Tror dock inte att det är en evig sanning heller.

Ponera att man har två plattor, den ena har i princip "huven igensvetsad" medan den andra erbjuder alla möjligheter i världen för användaren att ställa till med konstigheter - men båda är lika enkla att få uppkopplade mot Exchange, o.s.v. Frånsett en tynande skara riktiga MS-fans (jo, de finns fortfarande) som sitter på IT-avdelningar i vårt bortglömda hörn av världen så är det ganska enkelt att se vad IT-avdelningen helst vill ha. Åtminstone så länge som organisationen i fråga inte är beroende av specialskriven win32-programvara från tidigt 90-tal, vilket faktiskt också är en långsamt döende företeelse. Det är helt enkelt ingen slump att så enormt många Fortune 500-företag börjat använda sig av iOS.

Citat:

MS har väl inte gjort nåt ännu som varit konsumentinriktat? Nja, ok då, de gjorde ngt hemskt sångprogram för ett tag sedan...

De har en spelkonsoll som renderat i en enormt dålig return of investment, men jag är beredd att avrunda bort den om det snyggar till din argumentation

1
Bevaka tråden