Det är ett intressant område som jag sysslat relativt mycket med, och i princip kan man säga att det finns två grundansatser, antingen någon form av "valv"-system, där man checkar in och checkar ut filer. Fördelen är att det är mycket säkert och att man alltid hittar sina filer. Nackdelen är att det kan bli lite tungarbetat, eftersom varje filoperation kräver fler steg. Likaså blir man väldigt beroende på att systemet funkar.
Den andra ansatsen är att man använder sig av filsystemet, på vanligt vis, men använder någon form av databas och programvara för att förenkla. Fördelen med det är att man bibehåller enkelheten, men nackdelen är att det inte löser problemet med filer som flyttas, tas bort, döps om etc. på felaktigt vis.
Man kan också försöka kombinera principerna, med t.ex. en programvara som bevakar filhändelser och på ett "intelligent" sätt försöker spåra och lösa den typ av problem som det filbaserade arbetssättet har.
Vad som är bäst beror helt och hållet på vad man vill uppnå, arbetsgruppens storlek, önskat arbetssätt, och inte minst vilken budget och egen kompetens man har till sitt förfogande.