- lasselu
- Medlem ●
- Trollbäcken
Det har blivit dags att skaffa oss en andra bil i familjen, vi har en Nissan Qashqai +2 idag. Jag har tänkt mig något begagnat med pris upp till ca 50 000 kronor. Något som har bra väghållning i halvtaskigt plogat vinterväglag (vi ska bosätta oss på Värmdö och det kan vara lite si och så med plogningen ibland), gärna något med fyrhjulsdrift...
Några förslag?
Porsche Cayenne turbo får du nu för helt galet bra pris.
Kollar själv på en och dom ligger runt 300-400 utan faceliftet. Mer valuta för pengarna har jag svårt att se att man får...
Ligger lite över dom där 50.000kr va? Och andrahandsvärdet på Cayenne Turbo har inte imponerat - eller hur?
Det är just det. dom kostade 1.5. Man får den för 350.000 nu. Går ner kanske till 150.000-200.000 på 5-6 år. Inte så farligt med tanke på vilken välbyggd bil man får.
En Cayenne Turbo får man redan för 250.000kr och med den billiga Euro som gäller just nu kommer antalet importbilar öka = lägre priser.
Kolla motsvarande ML55 från 2001: Mercedes-Benz ML 55 AMG | Kronoberg | Blocket
När bilarna börjar hamna tillräckligt lågt dyker problemet med dyr service & underhåll upp. Turbos och automatlåda kostar rejält så många lär nog dra sig från dessa bilar med höga mil. Jag skulle inte vilja åka en Porsche Turbo med 20.000 mil.
Off topic: Det känns lite som att de som har råd att äga en Cayenne vill köra nya bilar. När den inte är ny säljs den, men då vill ingen ha den eftersomden antingen inte är ny eller är för dyr att ha.
On topic: Just med Audi A6 kan det vara bättre med en mindre motor då den är lättare att byta kamrem på. Jag hade en A6 Avant 2.0 -96 och min mek tyckte att det var bra eftersom de med större motorer krävde att man lyfta ut hela motorn för att komma åt kamremmen. Men det kansek bara gällde så gamla modeller.
Jag litar bra mycket mer på Turbon på en Porsche än en kompressor från ML.
Tyvärr så är servicen lika dyr på alla bilar efter nybilsgarantin gått ut och utav egen erfarenhet så är Audi, BMW och MB inga roliga historier.
Bygget mellan en Tysk och Tysk. I det här fallet Porsche vs. BMW. Är ljusår. Har sällan sett så mycket fel som det är på dagens BMW och som är nya. Att sedan Porsche har sin första service intervall på 3000mil säger bara lite, men ändå mycket, om att det är välbyggda bilar.
Har hittils inte hört någon turbo som rasat på en Porsche. Även fast det såklart har hänt många gånger. Men sitter mycket mer i en Cayenne med 20.000 mil än en ML med samma miltal
Mycket OT här nu som jag ber om ursäkt över.
Överlag så skall man välja bort bilar med kompressor och turbos om man vill ha så lite problem som möjligt. Och sedan så vet jag att C-klass -98 är lätta att byta kamrem på!
Det var riktigt dåligt med nyttiga tips här...
Mitt tips är att göra en selektiv sökning på blocket, typ som denna:
Hela Sverige > Bilar | Blocket
Sen kolla upp info om bilarna du tycker verkar lockande. Det kan man med fördel göra på dessa sidor:
Provkrningar & Test - Auto Motor & Sport - Biltester, begtest, speltest, tillbehr
Biltester och provkörningar av Teknikens Värld – bil, test, prov
Kan nog bli svårt att hitta en fin 4x4 Passat för 50.000 kr, då de ligger lite högre i pris. Det lutar snarare åt den skottsäkra Subar Legacyn som planB tipsar om här ovan. Leta hellre efter ett exemplar som är väldokumenterat och i fint skick än ett som har gått så få mil som möjligt.
XC90 skall man passa sig för. Stor, tung bil byggd med personbilsdelar. Toppar statistiken hos SBP vad gäller slitna leder.
Subaru; bra grejjer, hållbart, bra 4-hjulsdrift, men tråkig inuti så man blir deprimerad varje gång man startar den (om man inte har de allra senaste då de snäppt upp sig lite).
Äldre Volvo med 4wd skall man ju också passa sig då de har en förmåga att ge upp i just 4wdn på grund av mellandiffen där lamellerna kan brinna upp om man har olika slitna däck.
Att det skulle kosta mer att ha turbo-bil vette sjutton, jag har ändå ägt 4-5st saabar med turbo och kört runt 50000 mil med dessa. Inte en enda gång har jag råkat ut för rasad turbo så...
Om prio är framkomlighet och det är en andrabil som man inte skall köra långt i, så skulle jag slå ett slag för Lada Niva Rejäl bil som man nog inte kör sönder så lätt och kan lagas av "bysmeden" om något pajjar. Nypris på en sån ligger runt 130000, finns dock få beg, men en 05-06 ligger runt 50-60000.
Lada Niva Rejäl bil som man nog inte kör sönder så lätt och kan lagas av "bysmeden" om något pajjar. Nypris på en sån ligger runt 130000, finns dock få beg, men en 05-06 ligger runt 50-60000.
Och riktig mekanisk diffspärr!
När vi ändå är inne på udda bilar: Fiat Panda är en 4x4 som gör ett bra jobb. Finns video-klipp på youtube.
VW Passat kanske? Toyota Corolla?
Själv köpte jag nyligen en bil i den prisklassen, en Peugeot 406, 2004 som gått 9500 mil. Jag är mycket nöjd. Fyrhjulsdrivet är det ju inte, men än så länge har jag inte behövt det och här i Roslagen så har vi väl snarast mer snö än på Värmdö
Nu verkar det som om det har spårat ur lite i tråden.
Själv är jag trogen tyska bilmärken och när du nämner fyrhjulsdrift:
Audi A6 Avant (Quattro). Det hade jag lagt mina 50.000kr på.
Gillar man inte tyska bilar så nog en Volvo XC70 att föredra.
Jag kör Volvo 945 LTT, världens bästa och billigaste bil!
Min förra ägde jag i 4 år och "förlorade" 1000kr/år i värde, köpte en likadan fast med AC för 2500kr mer, gick rakt genom besiktningen förutom dragkroken, så nu har jag en splitter ny sådan. Den drar 0,83 l/mil och är tillverkad i Sverige, otroligt billig att hålla efter.
VW, Audi... Ni vet väl vem Ferdinad Porsche jobbade åt ? Folkets bil, ha ha!!
När jag kör min Volvo vet jag precis vad underlaget är, man känner precis hur halt det är, till skillnad från alla nyare bilar med alla hjälpsystem där föraren slussas in i ett säkerhetstänkande där ingenting kan hända, "Bara att gasa, bilen sköter resten."
Mina föräldrars grannar dog precis innan jul och det inte en gammal bakhjulsdriven Volvo de körde!! Han 37 hon 41.
Olycksbilen sladdade in i lastbilens sida - Gävle - www.arbetarbladet.se
När jag kör min Volvo vet jag precis vad underlaget är, man känner precis hur halt det är, till skillnad från alla nyare bilar med alla hjälpsystem där föraren slussas in i ett säkerhetstänkande där ingenting kan hända, "Bara att gasa, bilen sköter resten."
Mina föräldrars grannar dog precis innan jul och det inte en gammal bakhjulsdriven Volvo de körde!! Han 37 hon 41.
Olycksbilen sladdade in i lastbilens sida - Gävle - www.arbetarbladet.se
Nyare framhjulsdriven Volvo på den bilden iaf.
Jag tar hellre en bakända som sticker ut än en orolig framända som inte har en aning om var den skall ta vägen när hjulen börjar tappa fäste.
Nyare framhjulsdriven Volvo på den bilden iaf.
Jag tar hellre en bakända som sticker ut än en orolig framända som inte har en aning om var den skall ta vägen när hjulen börjar tappa fäste.
Ingen aning? Den går rakt fram enligt fysikens lagar. En bakända som sticker ut kanske inte är så farlig för dig, men däremot för mötande trafik. Det är därför man alltid rekommenderar (speciellt på bilar utan anti-sladd) att ha bästa däcken bak för att undvika sladd med bakvagnen, vilket alltid får värre konsekvenser.
Jag sa aldrig att de körde en gammal Volvo, de körde en ny med massor av hjälpmedel.
Hjälpte föga...
För att klargöra: Jag menar att nyare bilar med alla dess hjälpmedel gör att folk kör fortare och sämre än de annars skulle göra om de var tvungna att känna efter.
För att klargöra: Jag menar att nyare bilar med alla dess hjälpmedel gör att folk kör fortare och sämre än de annars skulle göra om de var tvungna att känna efter.
Jag har inga problem att känna av att min bil inte har fäste trots anti-sladd etc. Men jag kan nog hålla med om att många personer inte verkar känna av underlaget övht. Jag körde ofta mellan Göteborg och Halmstad förra vintern och jag vet inte hur många bilar jag såg ute i terrängen varje gång. Obegripligt. Jag har t.ex. aldrig ens varit in närheten av att köra av vägen, knappt fått farlig sladd ens en gång, och då kör jag på central europeiska dubbfria som är sämst på is och snö. (men fenomenala på asfalt, snömodd och regn)
Hyundai Santa Fe kanske? Det ger nog mycket bil för pengarna.
Ja, den där Santa Fe är ju löjligt poppis här i skogarna, säkert bra val.