Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att ha iMac igång dygnet runt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga bara till er som har mer erfarenhet än mig.

Är det några problem/risker med att ha min 27" iMac igång dygnet runt? Eller bör jag låta den vila emellanåt?

//yabbah

Min står på dygnet runt, men går naturligtvis ner i vila ibland.

Funkar bra , men brukar behöva en omstart emellanåt ca 1 gång i veckan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-05 10:18

Det bör inte vara några problem att ha den på dygnet runt. Men du kan ju lägga den i sleep läge om du inte använder den (Så drar den mindre ström i alla fall), det tar ju ändå bara 2-3 sekunder för den att vakna när du väl behöver den.

Ursprungligen av kainen:

Det bör inte vara några problem att ha den på dygnet runt. Men du kan ju lägga den i sleep läge om du inte använder den (Så drar den mindre ström i alla fall), det tar ju ändå bara 2-3 sekunder för den att vakna när du väl behöver den.

Sanning, men har en del script som körs, och tills jag har konverterat dom till linuxformat (så jag kan köra dom på routern) så måste den nog stå igång hela tiden tyvärr.

Min i Mac 27" har nog inte vart avstängd sedan i somras då jag skaffade den.

En bra screensaver och att skärmen går i vila efter en 30min funkar bra.

Peta på mellanslag väcker den på en bråkdel av en sekund.

Stänga av sina grejer kan de på andra sidan av staketet roa sig med.

Inga problem att ha en dator på 24/7, oavsett vad det är för dator.

Bättre än att stänga ner/starta upp varje dag eller nåt sånt, det sliter på komponenterna att kylas ner/värmas upp hela tiden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-01-05 12:33

Bortsett från omstarter har min MBP i princip varit igång sen april 2009. Tror den fick vara avstängd en vecka förra vintern då den inte fick följa med till Åre.

Hur är det att ha en iMac med SSD i vila dygnet runt då?

Ett tips är väl att läsa den här tråden: http://www.99.se/mac-pro/283031-min-fru-undrar-hur-strom-drar-mac-pro.html

Datorerna drar mer ström än man tror

En fråga bara, vad ligger normal temperatur på cpu/gpu osv på en iMac 27", tycker min blir varm trots att den inte gör något. cpu ligger runt 50grader, gpu på nästan 60grader. Och då står den bara. :/

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-01-07 10:02
Ursprungligen av yabbah:

En fråga bara, vad ligger normal temperatur på cpu/gpu osv på en iMac 27", tycker min blir varm trots att den inte gör något. cpu ligger runt 50grader, gpu på nästan 60grader. Och då står den bara. :/

Min 27:a ligger nu på cpu 35 och gpu 46 grader, men då gör den inget speciellt, du måste ha något igång?

Ursprungligen av Hjopek:

Min 27:a ligger nu på cpu 35 och gpu 46 grader, men då gör den inget speciellt, du måste ha något igång?

Jag startade om den, så gick tempen ner. Var väl något som låg igång i bakgrunden ändå.

Varför bry sig. Mår den inte bra kommer den säga ifrån.

Är det så med Mac? Att den typ stänger av sig om den blir för varm? Jag är ny på den här sidan.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-01-06 23:43

Min iMac 24 har inte varit avstängd sedan 2007! Ok för uppdateringar och strömavbrott

1
Bevaka tråden