Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone får inte användas i minusgrader

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Saxat från MacFeber

(Går den sönder sä gäller ingen garanti
Det här är nog bland de sjukaste jag har hört vad gäller Apple och iPhone. Tydligen har en norsk kvinnas iPhone exploderat efter att som DI skriver "blivit utsatt för nordisk kyla".

Självklart så gick hon tillbaka med telefonen för att få en ny på garantin men då visade det sig någon riktigt illa. I Apples garantivillkor står det nämligen att iPhone inte ska användas ute om det är minusgrader eller över 35 grader varmt. Då hon hade haft telefonen utomhus när det var under 0 grader så täckte garantin inte skadan.

Det är till och med så att då iPhone enligt all finstil inte ska användas ute under 0 grader så täcker varken garanti eller försäkring om det händer något.

Jag vet inte vad ni säger men jag säger mest vaf****n, hur får man sälja en telefon med dessa villkor?!)

Macfeber

iPhone får inte användas i minusgrader

Ikke bruk iPhone i kulden

Är det någon mer än jag som inte tror att telefonen "exploderade" på grund av minusgrader?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-11 16:31

Svårt och säga, inga batterier trivs ju i minusgrader, plast och metaller ändrar ju sina egenskaper kraftigt med sträng kyla - det är fullt möjligt att det beror på det.

Däremot kommer apple inte undan - konsumentverket i Norge brukar ju vara rätt tuffa mot Apple (Itunes) så dom kan nog glömma att peka på sina äckliga villkor - norsk lag gäller även i Norge även om apple garanterat vill ignorera detta.

Jag har slagit ihop två trådar om samma sak. Inlägg #1 och #2 kommer från den andra tråden.

En påminnelse:
Skriv inte inlägg som handlar om att det redan finns en tråd. Budskap, önskemål, uppmaningar m.m. till moderatorerna ska aldrig skrivas inne i en tråd. Använd Rapporteringsfunktionen i stället! Eller kanske PM i vissa fall.

/Mod

Eller är det en liknande historia som den där telefonen som exploderade... fast en närmare analys visade att skadorna uppstått genom ett fall...

Jag har lite svårt att se att -20 - -30 grader ska få en telefon att självexpodera utan någon form av yttre våld. Notera att den länk som PsychoSaurus länkar till enbart visar på problem med batteri och LCD. Problem som dessutom löser sig genom att ta in telefonerna i värmen igen.

Man hade till och med doppat en Motorola i flytande kväve utan att den gick sönder - så jag är en aning skeptisk till hela historien.

Garantier täcker tillverkningsfel - inte handhavandefel.

Senast redigerat 2011-01-12 21:46

Jag tror den värsta faran med att ha telefonen ute i kylan är den kondens som bildas när man tar in den igen. Själv har jag min iPhone i en liten plastpåse när jag är ute och springer på vintern och slipper på så vis se stora vattendroppar rinna längs telefonen en minut efter att jag kommit in i värmen och den därmed fuktigare inomhusluften. ( eller var det svettdroppar...? Nej, kondens var det bestämt)

Som någon skrev någon annanstans. Det känns osannolikt att glaset gått sönder pga kylan. Inte sjutton spricker mina fönsterrutor när det är kallt ute... Eller bilrutorna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-13 22:24

Det är ju inte den första iPhone 4 som har gått sönder på det viset (om man får tro alla de rapporter som finns om just detta). Apple själva säger ju att det inte är ovanligt att glaset går sönder av värme eller kyla (återigen med reservation för att det som man läser är korrekt).

Att glas spricker av kraftiga temperatursvängningar är väl inte direkt ovanligt?

Vid en temperaturchock så kan det givetvis spricka som när du häller kallt vatten i ett glas som kommer från diskmaskinen.

Men iofs så kan ju hon ha ställt telefonen framför ventilationsutblåsen i bilen och värmt upp en del av telefonen på ett sådant sätt att det blev olika temperaturer i glaset och därigenom spänningar.

Jag har fortfarnde svårt att tro att detta verkligen har hänt såsom det beskrivs.

Citat:

– Apple sier det ikke er en garantisak fordi de bare garanterer for mobilens bruk ned til 0 grader. De mener at siden jeg brukte mobilen til å spille av musikk fra jeg startet kjøreturen, og det var tolv minus ute, så er jeg selv skyld i skaden, sier Leni.

Temperaturen i bilen var omtrent 20 grader da telefonen «eksploderte».

Dvs: -12 ute och och sätter sig i bilen och glaset spricker vid 20 grader. Det låter inte som någon extrem temperaturförändring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-14 06:32

Telefonen får ju förvaras i minusgrader men inte användas. Är det inte möjligen så att just användningen gör att glaset värms upp inifrån av vissa komponenter i telefonen (och till på köpet kanske värms upp ojämnt över ytan).

Jag har inga som helst problem i att tro att det hände så som beskrivits då ungefär samma förlopp har beskrivits av andra och inte heller har ifrågasatts av Apple. Men det får väl bli upp till var och en att bedöma vad de skall tro...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-14 07:56

Om man ska hårddra det, så är det ju endast fysiska förutsättningar i naturen som påverkar detta. Vi köper en produkt, tillverkad i av Apple valda material, och som sedan påverkas av naturen i vår omgivning. Apple har innan släpp av produkten testat den och satt ett spann inom vilket telefonen ska fungera utan problem, i detta fallet ett spann i temperatur. Därför kan väl knappast Apple vara bov här utan snarare att vi tycker det är dåligt av moder natur att vissa material inte klarar mer påfrestningar än vad de verkligen gör? Givetvis håller jag med om att man kan tycka mycket i detta fallet, att man kan tycka att telefonen kanske borde klara mer men som sagt, moder natur.

Bara mina två ören.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-14 10:17
Ursprungligen av zinned:

...tillverkad i av Apple valda material, och som sedan påverkas av naturen i vår omgivning. Apple har innan släpp av produkten testat den och satt ett spann inom vilket telefonen ska fungera utan problem, i detta fallet ett spann i temperatur. Därför kan väl knappast Apple vara bov här utan snarare att vi tycker det är dåligt av moder natur att vissa material inte klarar mer påfrestningar än vad de verkligen gör?

Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig (och för tillverkarna)? Är det inte så att man när man konstruerar en produkt bör titta på under vilka förutsättningar produkten normalt kan tänkas användas och konstruera den på ett sådant sätt att den klarar normal användning under de förhållanden som råder för den tilltänkta kundkretsen?

Genom att skylla på moder natur på det sätt som du gör, så kan man ju genom att hårddra det ursäkta precis vilka fel som helst, eftersom allt i någon mening beror på fysikaliska mer eller mindre uppenbara interaktioner (dvs naturens gång).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 18:22
Ursprungligen av ridax:

Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig (och för tillverkarna)? Är det inte så att man när man konstruerar en produkt bör titta på under vilka förutsättningar produkten normalt kan tänkas användas och konstruera den på ett sådant sätt att den klarar normal användning under de förhållanden som råder för den tilltänkta kundkretsen?

Genom att skylla på moder natur på det sätt som du gör, så kan man ju genom att hårddra det ursäkta precis vilka fel som helst, eftersom allt i någon mening beror på fysikaliska mer eller mindre uppenbara interaktioner (dvs naturens gång).

Jag kan inte tänka mig att normalanvändningen av iPhone är under minusgrader.

Ursprungligen av zappee:

Jag kan inte tänka mig att normalanvändningen av iPhone är under minusgrader.

det kan jag mycket väl tänka mig och det är den dagligen för mig. Jag använder garanterat min iPhone mellan 10-30 minuter varje dag i temperaturer ner till -20 (ok, beroende på hur kallt det är ute)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 18:40
Ursprungligen av BlackSmp:

det kan jag mycket väl tänka mig och det är den dagligen för mig. Jag använder garanterat min iPhone mellan 10-30 minuter varje dag i temperaturer ner till -20 (ok, beroende på hur kallt det är ute)

För dig ja, men du är inte ensam användare. Snittanvändaren använder knappast iPhone i minus.

Jobbar du utomhus eller varför har du din iPhone utomhus övervägande del av dagen?

Ursprungligen av zappee:

För dig ja, men du är inte ensam användare. Snittanvändaren använder knappast iPhone i minus.

Jobbar du utomhus eller varför har du din iPhone utomhus övervägande del av dagen?

Spelar det någon roll var jag jobbar? Och var skrev jag att jag har min telefon utomhus övervägande delen av dagen? Jag skrev 10-30 minuter, vilket är en mycket liten del av en dag.

Nej, jag är inte ensam användare att använda telefonen i minusgrader. Och det spelar ingen roll om jag inte är en "snittanvändare" för jag är inte heller en extremanvändare utan misstänker att jag befinner mig inom ett ganska rimligt utsnitt av en normalfördelningskurva.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 20:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Spelar det någon roll var jag jobbar? Och var skrev jag att jag har min telefon utomhus övervägande delen av dagen? Jag skrev 10-30 minuter, vilket är en mycket liten del av en dag.

Nej, jag är inte ensam användare att använda telefonen i minusgrader. Och det spelar ingen roll om jag inte är en "snittanvändare" för jag är inte heller en extremanvändare utan misstänker att jag befinner mig inom ett ganska rimligt utsnitt av en normalfördelningskurva.

10-30min ska du nog se att iPhonen klarar.

Och därför är den inte gjord för minusgrader.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 22:04
Ursprungligen av zappee:

10-30min ska du nog se att iPhonen klarar.

Och därför är den inte gjord för minusgrader.

Den klarar längre än så. Jag har glömt den i bilen över natten i -25 och det gick då utmärkt. Jag tror knappast att jag är ensam om det heller. Vore det så att iphone gick sönder av att utsättas för fullt normala nordiska vintertemperaturer så skulle vi ha fler rapporter än en om det hela.

Ursprungligen av ridax:

Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig (och för tillverkarna)? Är det inte så att man när man konstruerar en produkt bör titta på under vilka förutsättningar produkten normalt kan tänkas användas och konstruera den på ett sådant sätt att den klarar normal användning under de förhållanden som råder för den tilltänkta kundkretsen?

Genom att skylla på moder natur på det sätt som du gör, så kan man ju genom att hårddra det ursäkta precis vilka fel som helst, eftersom allt i någon mening beror på fysikaliska mer eller mindre uppenbara interaktioner (dvs naturens gång).

Nja, jag har haft en liknande diskussion med en kund. Vi tillverkar maskiner som skär metall med plasma. Detta är varmt. Mycket varmt. Det sprutar smält metall om det hela. Om man då placerar den tillhörande slangsatsen under materialet som man skär kommer detta att få smält metall på sig. Normalkunden begriper att man sålunda gör klokt i att hålla maskinen och dess delar borta från sprut av smält metall. Sen finns det då kunder så tycker att om man tillverkar maskiner av det slaget, så borde de ju klara detta. Jo, det är klart. Om maskinen får kosta hur mycket som helst, vara hur tung som helst och hur otymplig som helst.
Man kan i de allra flesta fall inte tillgodose alla önskemål och förväntningar. Om man skulle göra iPhone så att den klarar väldigt kalla miljöer kunde man nog inte ha så fin skärm. Den fick nog göras större och tyngre. Då skulle den inte bli speciellt attraktiv för den vanlige användaren. För de som nu har speciella krav finns det ju telefoner som uppfyller militära standarder. De är dock inte speciellt snygga och lätta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-14 15:09

iPhone får inte användas i minusgrader

Ursprungligen av ridax:

Är det inte att göra det lite väl enkelt för sig (och för tillverkarna)? Är det inte så att man när man konstruerar en produkt bör titta på under vilka förutsättningar produkten normalt kan tänkas användas och konstruera den på ett sådant sätt att den klarar normal användning under de förhållanden som råder för den tilltänkta kundkretsen?

Genom att skylla på moder natur på det sätt som du gör, så kan man ju genom att hårddra det ursäkta precis vilka fel som helst, eftersom allt i någon mening beror på fysikaliska mer eller mindre uppenbara interaktioner (dvs naturens gång).

Jag förstår vad du menar men jag tycker inte att det du säger stämmer...inte alltid.

Det är ju lite speciellt med just högteknologiska produkter som iPhone t ex, som är i stort sett oskyddad från moder natur till skillnad från...låt säga en bil. Sedan vilken "kundkrets" som Apple har haft i tankebanorna när de la ribban för vilka fysiska förutsättningar som måste finnas för att produkten ska fungera vet jag inte, dock är ju knappast min 20-30 grader något som hör till ett normalläge om man ser på den genomsnittlige invånaren på Tellus. Antalet användare som vistas i ett klimat där sådana temperaturer riskerar att infinna sig är väl oerhört få, skulle kunna tro att de är försumbara i sammanhanget. Det är väl i stort sett bara vi i de nordliga delarna av norra halvklotet, som invånare i norra Skandinavien och Island som exempel...där de senare verkar vara i stort sett befriade från Apples hårdvara och funktioner, hur smärtsamt det än låter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-14 18:47
Ursprungligen av zinned:

Sedan vilken "kundkrets" som Apple har haft i tankebanorna när de la ribban ... dock är ju knappast min 20-30 grader något som hör till ett normalläge om man ser på den genomsnittlige invånaren på Tellus. Antalet användare som vistas i ett klimat där sådana temperaturer riskerar att infinna sig är väl oerhört få, skulle kunna tro att de är försumbara i sammanhanget. Det är väl i stort sett bara vi i de nordliga delarna av norra halvklotet, som invånare i norra Skandinavien och Island som exempel...

Det låter på dig som om det bara är vi i Skandinavien som har kallt om vintern? Det finns två ställen på jorden där jag har frusit som aldrig tidigare. Det första var när jag var över och arbetade i USA på vintern (norr om Chicago). Kraftiga minusgrader hela tiden och folk frös ihjäl i bilar. Garanterat minusgrader och garanterat väldigt mycket Apple's "kundkrets" rent geografiskt sett.

Det andra stället jag nästan frös ihjäl på var i Beijing i januari. Kan visserligen bero på att jag satt på en ouppvärmd dragig buss, men det var garanterat minusgrader (även inne i bussen).

iPhonen säljs ju i USA, Kina och Skandinavien, så geografiskt så får man ju då anta att dessa områden är Apples "kundkrets". Frågan är då om Apple enbart riktar sig till personer som får telefonsamtal när de är inomhus under vintern?

Precis som BlackSmp så finner jag att det inte alls är ovanligt att jag använder telefonen vid minusgrader och det skulle förvåna mig storligen om inte de flesta här gör så.

Det vet jag inte om jag håller med om. Många i Norra Sverige har lätt minus 15-25 grader som det har varit denna vinter. Jag kan tänka mig fler ställen som lätt kan bli minus 20 eller mer, t.ex. Ryssland (Moskva området, Sibirien) Finland, Norge, Island, norra Kina. Då talar vi om tiotals miljoner människor som potential kunder som varje år lätt kan få minus 15 grader eller mer.

Nu skulle jag vilja veta var ni hittar en officiell Applespecifikation som säger att en iPhone inte får användas i minusgrader? Jag hittar det inte, men det kan bero på att jag inte vet var jag ska leta...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-14 18:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu skulle jag vilja veta var ni hittar en officiell Applespecifikation som säger att en iPhone inte får användas i minusgrader? Jag hittar det inte, men det kan bero på att jag inte vet var jag ska leta...

Omgivning
Temperatur vid användning: 0 till 35° C
Temperatur vid förvaring: -20 till 45° C
Relativ luftfuktighet: 5 till 95 %, icke-kondenserande
Höjd över havet vid användning: högst 3 000 m

Apple - iPhone - Teknisk information för iPhone 4

Ursprungligen av Mija:

Omgivning
Temperatur vid användning: 0 till 35° C
Temperatur vid förvaring: -20 till 45° C
Relativ luftfuktighet: 5 till 95 %, icke-kondenserande
Höjd över havet vid användning: högst 3 000 m

Apple - iPhone - Teknisk information för iPhone 4

Ganska bra... men står det att den inte får användas?

Jag har ett annat citat (från http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_4_Viktig_information.pdf) som är den manual som kommer med telefonen.

Citat:

Yttre temperatur och iPhone iPhone är utformad för användning vid temperaturer mellan 0 och 35 oC och lagring vid temperaturer mellan -20 och 45 oC. Under förhållanden med låga eller höga temperaturer kan batteritiden tillfälligt förkortas eller iPhone tillfälligt sluta fungera som den ska. Om du lämnar iPhone i ett parkerat fordon eller i direkt solljus kan dessa användnings- eller lagringstemperaturer överskridas. Undvik stora förändringar av temperatur eller luftfuktighet när du använder iPhone eftersom kondens kan bildas inuti den.
Att iPhone blir varm när du använder eller laddar den är helt normalt. Utsidan av iPhone-höljet överför värme från insidan till den svalare luften på utsidan och fungerar kylande.

Min "whiskeyadvokat" poäng är att det står ingenting om att den inte får användas men att den är utformad för användning inom ett viss temperaturområde. Vilket troligen egentligen rör sig om radioprestanda, man kan inte garantera att telefonen uppför sig radiomässigt korrekt under vilka temperaturer som helst.

Formuleringen är ungefär densamma i den engelska manualen. Det som triggade mig var Zappees uttalande om att telefonen inte fick användas i minusgrader och jag har fortfarande inte hittat att Apple förbjuder oss det. Det är kanske pedantisk av mig men det är en stor skillnad och juridiskt så lär det vara en gigantisk skillnad.

För mig låter det som apple har skapat sin garantitext bara för att skydda sig själv, samt att iphone 4 materialval inte det allra bästa anser jag. En telefon ska kunna användas i minusgrader annars är det fel. Att iphone 4 är gjord av glas gör det inte lättare, speciellt om kyla plus värme och glas inte är världens bästa combo, glas kan spricka.

Men är det ingen som tänker till lite....?

Hur många har egentligen sin mobil liggandes i minusgrader? Det händer väl ändå relativt sällan, för de flesta har sin mobil med sig, i fickan, och där är det oftast plusgrader.

Att man sen tar upp den och håller den i handel och ringer i -15 grader betyder inte att mobilen blir -15 grader kall i ett nafs. Den hålls ju i handen och alstrar ju själv en del värme under samtal.

Kikar man sen runt på annan elektronik så kommer man att se att det inte alls är ovanligt att det avråds från att användas i minusgrader även där, men oftast går det bra ändå.

De flesta med i alla fall en smula sunt förnuft och omtanke om sina grejor har inte en mobil på kallaste stället i packningen när de är ute i kylan, utan har den ofta i en ficka nära kroppen. Om inte annat så borde de väl tänka till en smula om de råkar ha den väl kalt och upptäcker att displayen m.m. är seg, och då flytta den till en varmare ficka.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-14 21:41
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Hur många har egentligen sin mobil liggandes i minusgrader? Det händer väl ändå relativt sällan, för de flesta har sin mobil med sig, i fickan, och där är det oftast plusgrader.

Att man sen tar upp den och håller den i handel och ringer i -15 grader betyder inte att mobilen blir -15 grader kall i ett nafs. Den hålls ju i handen och alstrar ju själv en del värme under samtal.

Om det står att den inte får användas vid minusgrader, så torde det betyda att den omgivande miljön inte får vara minusgrader vid användandet, oavsett vilken intern temperatur telefonen kan tänkas ha pga ev. ackumulerad värme.

Ursprungligen av ridax:

Om det står att den inte får användas vid minusgrader, så torde det betyda att den omgivande miljön inte får vara minusgrader vid användandet, oavsett vilken intern temperatur telefonen kan tänkas ha pga ev. ackumulerad värme.

Ja kanske det, men fatta att liknande kan hittas på många andra elektronikprylar med, alltså att man säger att de inte ska eller bör användas i minusgrader. Kika vad det står på andra mobiler så ska du se att det inte är direkt unikt för Apple.

Tillverkarna har ibland sådana formuleringar för att s a s "ha ryggen fri", men det betyder oftast inte att grejorna inte tål att användas i kyla utan att det kan finnas risk för problem då, och det vill tillverkaren skydda sig mot.

I min värld inte så mycket att bry sig om för de flesta om det gäller en mobiltelefon. Vore det däremot en snöskoter eller pimpelborr så kunde man väl kanske höja lite extra på ögonbrynet...

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 22:20
Ursprungligen av ridax:

Om det står att den inte får användas vid minusgrader, så torde det betyda att den omgivande miljön inte får vara minusgrader vid användandet, oavsett vilken intern temperatur telefonen kan tänkas ha pga ev. ackumulerad värme.

BlackSmp har redan påpekat flera gånger att det står inte att den inte får användas.

//Rob

Bevaka tråden