Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone får inte användas i minusgrader

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-14 22:23
Ursprungligen av Robo-X:

BlackSmp har redan påpekat flera gånger att det står inte att den inte får användas.

//Rob

Det står inte heller att den inte får användas i ösregn. Så några minuter, kanske 10-20 minuter går nog bra. Eller?

Dom har skrivit inom vilka temperaturintervall den ska användas, det räcker.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 22:36
Ursprungligen av Mija:

Det står inte heller att den inte får användas i ösregn. Så några minuter, kanske 10-20 minuter går nog bra. Eller?

Dom har skrivit inom vilka temperaturintervall den ska användas, det räcker.

Det är anvisningar för att produkten garanteras att fugnera. Det betyder inte att den inte kommer att fungera om du överskrider temperaturen eller använder den när det regnar.

//Rob

Ursprungligen av Mija:

Det står inte heller att den inte får användas i ösregn. Så några minuter, kanske 10-20 minuter går nog bra. Eller?

Dom har skrivit inom vilka temperaturintervall den ska användas, det räcker.

Tyvärr Mija...

Citat:

Undvik fukt och väta Utsätt inte iPhone för regn eller annan fukt och väta. Undvik att spilla mat eller vätskor på iPhone. Om iPhone skulle bli blöt drar du ut alla sladdar och stänger av den (tryck ned vilo-/ väckningsknappen och skjut sedan på reglaget på skärmen) innan du gör ren och torkar den. Låt den torka ordentligt innan du använder den igen. Försök inte torka iPhone med en yttre värmekälla som hårtork eller mikrovågsugn. Skada på iPhone som orsakats av kontakt med vätska omfattas inte av garantin..

Notera skillnaden i formulering. Här är de mycket klara med att skador orsakade av kontakt med vätska omfattas inte av garanti.

Ursprungligen av Robo-X:

BlackSmp har redan påpekat flera gånger att det står inte att den inte får användas.

//Rob

Skönt att se att någon läser;)

Och med tanke på att Apple varnar för hög temperatur

Så tror jag att avsaknaden av motsvarande lågtemperatursvarning kan vara en indikation på att de inte anser att de låga temperaturerna är någon större fara - men det är givetvis bara en gissning från min sida.

Och... ja, jag vet att det var glaset som påstods spricka av kylan och inte att elektroniken gav upp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-14 23:29
Ursprungligen av Robo-X:

BlackSmp har redan påpekat flera gånger att det står inte att den inte får användas.

Nu skrev jag ju att OM det står .... så får man det betyda att ....

Sedan har ni kanske glömt att hela historien började med ett fall där glaset på en iPhone hade spruckit av kyla/värme och att Apple avsagt sig garantiansvar just på grund av att telefonen ANVÄNTS I KYLA? Det är alltså Apples tolkning av hur man skall förstå vad de skrev i villkoren.... BlackSmp (och jag håller med) anser inte att den text som redovisats för här ger något underlag för att hävda att man inte får använda den i minusgrader och alltså skulle Apple inte heller ha någon rätt att neka åtgärd på en sådan telefon.

Jag skulle vilja hänvisa till KKL paragraf 16 punkt 1. Jag anser inte att en telefon som INTE FÅR ANVÄNDAS vid minusgrader (vilket är vad Apple påstår vid garantianspråk, om man får tro de uppgifter som givits) uppfyller de krav man kan ställa enligt §16.1 KKL. Det är närmast en självklarhet att man skall kunna sitta i en kall bil och svara på telefonen om det ringer.

Angående PMarriott och hans plasmaskärare så anser jag inte situationen helt jämförbar även om jag naturligtvis förstår vad han menar. Jag tror inte PMarriotts produkter säljs under KKL. Vidare kan man ju säga att om så gott som alla plasmaskärare inte går sönder under samma förutsättningar, så kan man tycka att det är en brist att just PMarriotts produkter gör det. Om man vill utveckla det ännu mer så skulle man tycka det är anmärkningsvärt om man inte fick använda PMarriotts produkter under sådana förutsättningar som är närmast självklara (jag kan inte komma på något som motsvarar förbudet att svara på telefonen när den ringer, bara för att man vistas utomhus i minusgrader). Och ja, jag vet att iPhone 4 antagligen inte går sönder för att man gör ett kort samtal utomhus, men om det nu är sant att Apple säger att telefonen inte får användas vid minusgrader och vägrar åtgärd på grund av detta, så är det detta som blir konsekvensen.

Nu är det väl iofs inte egentligen detta som diskussionen handlar om men...
(dvs: länken handlar om vilken temperatur som telefonen klarar, inte om vad Apple själva säger)

http://gadgetstress.com/2010/09/stress-test-of-apple-iphone-4-16-gb/

Scrolla ner till "2.6 Freeze test"

Citat:

Extreme conditions include not only high temperature but also low temperatures. In freezing temperatures, cell phone batteries deplete quicker than usual (that is, their capacity goes down much faster compared to moderate temperatures). By the way, the screen may malfunction in cold weather. In order to check the performance of the iPhone 4 in such an environment, we did the following: we took a box filled with ice cubes, placed the iPhone 4 in it, and then placed the box in a freezer for 2 hours (pic. 19). The phone was left in speaking mode during that time.

After the test, we examined the phone (video 10) and found that he display malfunctioned. The capacity of the battery went down to 87%, a rather small drop. The handset was very cold after the test and it did not get warm easily because the steel band has a high thermal capacity. The touchscreen performed perfectly. The iPhone 4’s touchscreen seems to operate well in both extremely hot and extremely cold temperatures.

Jo, det är tre olika saker som diskuteras i tråden

1: tror folk på att glaset sprack pga kylan? Personligen så tror jag inte på det

2: har Apple i Norge sagt att garantin ibge gäller pga att telefonen använts i minusgrader? Det verkar som det. Fast jag är inte helt övertygad om att det är apple eller de som hanterar reparationerna (vilket kan vara skillnad) uttalandet är korkat eftersom de inte har mycket på fötterna för ett sådant uttalande - inte ens i sin egna dokumentation till telefonen och en rimligt skicklig konsumentföreträdare borde kunna mosa det argumentet utan större problem.

3: klarar telefonen av att utsättas för minusgrader? Svaret känns onekligen som: ja;)

Jag tror att det stora problemet egentligen är för kunden att bevisa att glaset inte sprack pga att telefonen tappats i golvet. Och att någon i servicekedjan uttalade sig mindre genomtänkt. Finns det något citat från någon officiell applerepresentant? Jag har för mig att när jag scannade den norska tråden så hittade jag ingen sådan men jag kan minnas fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-15 09:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att det stora problemet egentligen är för kunden att bevisa att glaset inte sprack pga att telefonen tappats i golvet

I så fall tror jag snarare (ur ren juridisk synvinkel) att det stora problemet för Apple är att bevisa att glaset sprack på grund av användarens vårdslöshet och INTE på det sätt som användaren säger. För om felet inträffar inom 6 månader så är det konsumentens version som gäller om inte säljaren kan BEVISA motsatsen. Detta både enligt svenskt och norsk konsumentköplag.

I det aktuella fallet blir inte denna bevisbörda precis mindre av att Apple själva (eller deras servicerepresentant) om det som skrivs är korrekt redan har påstått att glaset sprack på grund av att telefonen använts i kylan och således medgivit att detta är en tänkbar anledning till att glaset spricker.

Det blir väl en likadant råd som den om Antennproblemet

Det vet ju alla att allt med ett batteri i suger om det går under nollan....

Ursprungligen av Goflorp:

Det blir väl en likadant råd som den om Antennproblemet

Det vet ju alla att allt med ett batteri i suger om det går under nollan....

Jo, speciellt som nu TT har snappat upp det och gått ut med en artikel där de talar om pektelefoner som blir dumma i kyla.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 19:30

Apples nordiska Iphone-fiasko | Näringslivsnyheter | SvD

Haha, en riktig slaskartikel.

En telefon i Norge blir till Apples nordiska iphone-fiasko...

Ursprungligen av zappee:

Apples nordiska Iphone-fiasko | Näringslivsnyheter | SvD

Haha, en riktig slaskartikel.

En telefon i Norge blir till Apples nordiska iphone-fiasko...

Ja, den var kass. Tur man inte prenumererar på SvD och avlönar dessa s.k. journalister.

Och nu är AB på gång...;)

Ju mer jag funderar på detta, desto konstigare känns det. Jag antar att det är Moobi som har uttalat sig i Norge (deras motsvarighet till Anovo) eftersom Apple inte verkar göra något utalande men... det är en baksida på fyra som har gått sönder och den är ju enkel att fixa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-18 00:17

Om vi nu antar att det stämmer att x antal iPhone 4 har gått sönder pga de använts i kyla och vi vidare antar att det är riktigt att Apple (eller deras serviceagenter) har vägrat åtgärda dessa på garantin med hänvisning till att de använts i kyla.

Vilka andra mobiltelefontillverkare har då på motsvarande sätt telefoner som går sönder för att de används i kyla och har de vägrat att åtgärda dem med hänvisning till kylan?

Bara nyfiken, speciellt som Zappee hävdar att INGEN ANNAN mobiltelefon är gjord för att klara minusgrader...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 07:47
Ursprungligen av ridax:

Om vi nu antar att det stämmer att x antal iPhone 4 har gått sönder pga de använts i kyla och vi vidare antar att det är riktigt att Apple (eller deras serviceagenter) har vägrat åtgärda dessa på garantin med hänvisning till att de använts i kyla.

Vilka andra mobiltelefontillverkare har då på motsvarande sätt telefoner som går sönder för att de används i kyla och har de vägrat att åtgärda dem med hänvisning till kylan?

Bara nyfiken, speciellt som Zappee hävdar att INGEN ANNAN mobiltelefon är gjord för att klara minusgrader...

Att de inte är gjorda för det betyder inte att de exploderar när det blir -1. Men de mår inte bra av kyla helt enkelt.

http://communicationfast.com/mobile-phones/cold-weather-is-it-bad-for-your-cell-phone
http://www.popularmechanics.com/technology/how-to/gadgets/4337496

Men kolla instruktionsböcker för andra mobiler, en Samsung i9000 ska användas i 0-45grader t.ex.

Ursprungligen av zappee:

Att de inte är gjorda för det betyder inte att de exploderar när det blir -1. Men de mår inte bra av kyla helt enkelt.

Cold Weather: Is It Bad For Your Cell Phone? | Communication Fast
Does Cold Weather Injure Cell Phones? Abusive Lab Test - Popular Mechanics

Men kolla instruktionsböcker för andra mobiler, en Samsung i9000 ska användas i 0-45grader t.ex.

Som det står i andra länken...

Citat:

But bringing phones into the cold is unavoidable—if you've ever gone skiing, or you simply live in Chicago, you've certainly spent hours in a freezing environment with nothing more than a layer of denim or a jacket pocket to shield your phone from the chill.

Som sagt.. ingen förnekar att elektronik och batterier tar stryk av kyla men att baksidan skulle spricka pga lindrig kyla...nja... I sådana fall så skulle jag kräva en mycket hårdare skrivning i användarmanuler etc
M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-18 08:48
Ursprungligen av zappee:

Att de inte är gjorda för det betyder inte att de exploderar när det blir -1. Men de mår inte bra av kyla helt enkelt.

Ja och det är det som är den väsentliga skillnaden mellan andra telefoner och iPhone, som du helt missar när du bara säger att "ingen telefon är gjord för minusgrader". Andra telefoner fungerar i viss mån något sämre i minusgrader. Men det är en milsvidd skillnad mellan att "fungera något sämre" och att "explodera" och till på köpet en explosion som inte täcks av garanti.

Allt detta naturligtvis som vanligt med reservation för att det man kunnat läsa i dagspressen stämmer och med reservation för att det säkert kan finnas undantag bland enstaka andra telefoner också som kan ha gått sönder. Saken är bara den att jag (och jag tycker nog att man lugnt kan säga de flesta) förväntar sig att man skall kunna använda telefonen i kyla inom rimliga gränser utan att permanent skada telefonen.

Och Apple hävdar bara följande risker med att använda telefonen utanför temperaturgränserna

Citat:

Yttre temperatur och iPhone iPhone är utformad för användning vid temperaturer mellan 0 och 35 ºC och lagring vid temperaturer mellan -20 och 45 ºC. Under förhållanden med låga eller höga temperaturer kan batteritiden tillfälligt förkortas eller iPhone tillfälligt sluta fungera som den
ska.

Sedan att jag personligen är tveksam till att det är temperturförändringar som har gjort att baksidan på den aktuella telefonen sprack är en annan sak men att hävda att användning i minusgrader ogiltigförklarar garantin är fånerier enligt mig.

Ursprungligen av ridax:

Ja och det är det som är den väsentliga skillnaden mellan andra telefoner och iPhone, som du helt missar när du bara säger att "ingen telefon är gjord för minusgrader". Andra telefoner fungerar i viss mån något sämre i minusgrader. Men det är en milsvidd skillnad mellan att "fungera något sämre" och att "explodera" och till på köpet en explosion som inte täcks av garanti.

Allt detta naturligtvis som vanligt med reservation för att det man kunnat läsa i dagspressen stämmer och med reservation för att det säkert kan finnas undantag bland enstaka andra telefoner också som kan ha gått sönder. Saken är bara den att jag (och jag tycker nog att man lugnt kan säga de flesta) förväntar sig att man skall kunna använda telefonen i kyla inom rimliga gränser utan att permanent skada telefonen.

Skriv en insändare. Skriv direkt till Apple, starta en protestlista, demonstrera på stan.

Ursprungligen av Goflorp:

Skriv en insändare. Skriv direkt till Apple, starta en protestlista, demonstrera på stan.

Inte likt dig att förlöjliga medlemmar på det viset. Streck i boken Goflorp

Ursprungligen av PeeMaN:

Inte likt dig att förlöjliga medlemmar på det viset. Streck i boken Goflorp

Här förlöjligas ingen, jag tycker bara att det är rätt självklart att en elektronikpryl inte tål minusgrader, det gör i princip ingen elektronik och jag ville fokusera på vad man "kan göra åt det". Hela diskussionen är tämmeligen löjlig.

"iphone tål inte minusgrader"
"nähä."

vad kan man göra då? man kan väl göra ngt av det jag skrev. Alla bara säger hur hemskt det här är.

Man kan inte bada med den heller, köra den i micron eller utsätta dem för 50 graders tempdiff på en minut heller.

Nu var det t o m riksnyheter igår med ett talking head på rapport som utgjöt hur hemskt detta var.
samtidigt så visades en hög med tre fyra iPhone 4 med spräckta glas. Men inslaget handlade EGENTLIGEN om att Apple inte ersätte lurar på garanti som vart utsatta för minusgrader. De spräckta glasen handlade om tapp-i-golvet...

"idiotsvenssonanalys" = iphone 4 spricker i kylan. Det visades en hel hög i rutan ...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 21:13
Ursprungligen av ridax:

Ja och det är det som är den väsentliga skillnaden mellan andra telefoner och iPhone, som du helt missar när du bara säger att "ingen telefon är gjord för minusgrader". Andra telefoner fungerar i viss mån något sämre i minusgrader. Men det är en milsvidd skillnad mellan att "fungera något sämre" och att "explodera" och till på köpet en explosion som inte täcks av garanti.

Allt detta naturligtvis som vanligt med reservation för att det man kunnat läsa i dagspressen stämmer och med reservation för att det säkert kan finnas undantag bland enstaka andra telefoner också som kan ha gått sönder. Saken är bara den att jag (och jag tycker nog att man lugnt kan säga de flesta) förväntar sig att man skall kunna använda telefonen i kyla inom rimliga gränser utan att permanent skada telefonen.

Det är ju knappast så att varenda iPhone exploderar när den kommer ut i kyla bara för att en har gjort det, och vi vet inte vad det berodde på än. Det är ju bara media som hävdar att det var kyla.

De skulle lika gärna skriva att iPhone exploderar när du tar in den i bilen.

Ursprungligen av ridax:

Om vi nu antar att det stämmer att x antal iPhone 4 har gått sönder pga de använts i kyla och vi vidare antar att det är riktigt att Apple (eller deras serviceagenter) har vägrat åtgärda dessa på garantin med hänvisning till att de använts i kyla.

Vilka andra mobiltelefontillverkare har då på motsvarande sätt telefoner som går sönder för att de används i kyla och har de vägrat att åtgärda dem med hänvisning till kylan?

Bara nyfiken, speciellt som Zappee hävdar att INGEN ANNAN mobiltelefon är gjord för att klara minusgrader...

Det tar emot men...

Jag har sett följande:

Citat:

Normal operating temperature: -10° C to +55° C
Intermittent operating temperature: -30° C to +80° C
Storage temperature: -30° C to +80° C

Nokia Europe - Nokia 810 - Technical specifications

Om jag får sticka ut hakan så vågar jag påstå att den påstådda explosionen hade noll och intet med temperaturen att göra. Det är ungefär samma samband som när en Dell-laptop i standbyläge tog fyr i väskan ombord på ett flygplan. Då skulle det i så fall heta att Dell's datorer inte tål hög höjd. Jag är övertygad om att det är ett shit-happens-fel och hela diskussionen kommer sig av att någon försöker ducka för att ta garantikostnaden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-18 21:19

Ganska uppenbart att inga nya smartphones är gjorda för minusgrader. Dem klarar det (oftast) men är inte byggda för det, vilket gör att företagen inte tar med detta i garantin.

Jag känner mig som mellan åsnan mellan hötapparna...

Telefonen fungerar i kyla, det är inget snack om saken. Jag använder den själv dagligen på min promenad mellan bostaden och hemmet. Det som begränsar användningen är hur mina fingrar tål kylan.

LCD och batterier får sämre verkningsgrad i kyla. Det är också självklart (och står i användarmanualen). Detta är ingenting unikt för Iphone utan gäller generellt.

Det aktuella fallet som har startat denna cirkus har ingenting med elektronik att göra. Det är en baksida som sprack. Det kan jag tänka mig uppstå genom snabba temperaturförändringar men har svårt att tro att det sker i vanlig användning. Och en hastig temperaturförändring är inte att gå inomhus när det är -20 ute och +20 inomhus. Jag har också svårt att tro att telefonens egenuppvärmning vid användning ger tillräckliga temperaturförändringar för att skapa problem.

I det aktuella fallet så skulle jag kunna spekulera i att telefonen kanske satt monterad mot varmluftutblåset i bilen. Det kan jag tänka mig skapa problem - men det är inte något som en garanti ska hantera utan det är i sådana fall felaktig användning. Men jag vet inte, det är spekulation.

Att Moobi eller Anovo är speciellt generösa med garantiåttaganden... Knappast... Jag har inga förväntningar där... Vilket jag inte tror att Goflorp heller har... http://www.99.se/garantier-service/278757-anovo-bestammer.html

Så... jag tror inte att telefonen i fråga sprack pga minusgrader, jag tror inte att det är ett garantiåttagande men det skapar rubriker - och jag har svängt - Apple får skylla sig själva i och med att de hanterar det hela slarvigt.

Och för övrigt, hur sjutton ska de kunna bevisa att jag har använt telefonen i minusgrader??? Det lär inte sitta någon temperatursensor som de kan läsa av... Och jag lär inte säga något...

Ursprungligen av BlackSmp:

I det aktuella fallet så skulle jag kunna spekulera i att telefonen kanske satt monterad mot varmluftutblåset i bilen. Det kan jag tänka mig skapa problem - men det är inte något som en garanti ska hantera utan det är i sådana fall felaktig användning. Men jag vet inte, det är spekulation.

Att sätta en kall telefon framför varmluftutblåset tror jag inte ger tillräckligt snabb temperaturstegring för att glaset ska spricka. Om inte glaset redan har börjat försvagas att telefonen har blivit tappad innan eller nåt. Om du däremot kör din iPhone 4 i diskmaskinen och sen tar den varm och doppar i kallt vatten tror jag den kan spricka.

Det bästa svaret som jag läst på länge! Nu blev jag glad:)

Ursprungligen av Hunter78:

...hur får man sälja en telefon med dessa villkor?...

1. Du länkar till Mac-feber, men artikeln finns på iPhone-feber
iPhone får inte användas i minusgrader | iPhonefeber

2. Har du läst kommentarerna till Feber-artikeln? Många har redan påpekat att de flesta elektroniska prylar har precis samma användningsvillkor. Det är inget unikt för Apple. Det är så tråkigt när man i bästa Aftonbladet-stil försöker hänga ut Apple som den stora skurken, när de flesta andra tillverkare har samma villkor.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-12 15:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Du länkar till Mac-feber, men artikeln finns på iPhone-feber
iPhone får inte användas i minusgrader | iPhonefeber

2. Har du läst kommentarerna till Feber-artikeln? Många har redan påpekat att de flesta elektroniska prylar har precis samma användningsvillkor. Det är inget unikt för Apple. Det är så tråkigt när man i bästa Aftonbladet-stil försöker hänga ut Apple som den stora skurken, när de flesta andra tillverkare har samma villkor.

Visst att alla andra har samma villkor, men vilka andra telefoner kan du räkna upp som spricker i kyla då? Klart Apple ska hängas ut om dom marknadsför en produkt som spricker under användningsförhållanden som är normala i det aktuella landet.

Bevaka tråden