Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad som leksak eller en professionell produkt?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Kvinnan som dessutom gav oss "sevärdhetstecknet" som används på cmd-tangenten.
ja, det är samma som sitter på "sevärdhet" när du är ute med bilen ...

Och det är dessutom från just vårt svenska tecken det kommer!

iPad som professionellt arbetsredskap

Letade efter en gammal tråd som jag tyckte var intressant och handlade om det som står i rubriken. Bland annat hade någon lagt fram på sin skola att en iPad kunde fungera alldeles utmärkt i en skolmiljö och mötts med stor skepsis. Hittade denna länk för just detta: http://www.nytimes.com/2011/01/05/education/05tablets.html?_r=1. Någon annan hade problem med sina pc-tekniker som inte ansåg att den kunde tas på allvar. Det vore ju intressant att höra vad de säger nu när Android Honeycomb har kommit (som för övrigt är en klockren stöld av Apples Widget-funktion).

På vad sätt menar du att Honeycomb liknar Apples Widgets? Jag har svårt att se några jämförelsepunkter överhuvudtaget.

• Medlem
  • Täby
  • 2011-01-12 12:48

Slog ihop två trådar om samma sak.
/Admin

Tack kaninen!
Honeycomb använder ju widgets på sin homescreen. Små appar som visar e-post, adressböcker, bokmärken på hemsidor etc. utan att öppna själva programmet. Är ingen hacker eller så, men enligt min uppfattning är det ju exakt så widgetarna funkar på min Mac.
Ska jag vara helt ärlig tycker jag visningen på Honeycomb lovar mycket gott. Hade gärna sett en mer interaktiv homescreen på min padda. Men den diskussionen hör nog hemma i en annan tråd. Min poäng var att jag inte tror att det var själva iPaden som var problemet för teknikerna, utan äpplet.

@Fitinghoff

Widgets har android haft sedan urminnes tider. Jag älskar att kunna titta på telefonen och se mina närmaste kalenderpunkter, mail och IM med ett ögonkast utan att ens behöva låsa upp den. Inget nytt för HC, med andra ord.

Hursomhaver, har jag hittills haft svårt att se nyttan med en ipad, men nu har jag äntligen hittat en tillämpning som jag är såld på: Allt du behöver till är en SE30.

Ascoolt! Använder numera min iPad lika mycket (eller mer) än min dator när jag skriver, surfar etc. Framför allt har den visat sig vara oslagbar när jag är på resande fot eller i sociala sammanhang. Snabbt och enkelt delar man med sig sidor, filmer, kollar upp saker man blivit oense om, öppnar och tittar på dokument i någon molntjänst etc. etc.
Idag säger jag att en iPad nog inte är för alla, vilket jag också sa när jag köpte min första iPhone. Imorgon kommer de flesta att ha en pekplatta av något slag, liksom de flesta har en smartphone idag.

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-22 09:32

Det som är roliga med det här att fram till oktober var det förbjudet att använda elektroniska hjälpmedel för att hålla tal. Tills en politiker tog en iPad med sig till talat stolen i juli. Efter det diskuterades om man skulle tillåta elektroniska hjälpmedel och man kom fram till att det får man använda men den måste vara ljudlös, inga tangenter och utan fläkt. Det utesluter alla laptops, netbooks och många tablets. iPad är där en klar vinnare. Och eftersom iPad klassas som arbetsredskap får politikerna tillbaka pengarna.

//Rob

Kanske fel val av tråd men iaf

Jag måste säga att man är rätt sugen på att skaffa iPad. Jag har idag iMac och iPhone 3GS. Jag börjar bli väldigt intresserad utav iPad pga av man kan läsa pdf:er rätt smidigt. Men jag undrar hur är den att använda för studier? Jag tänkte studera/ plugga i höst och tänkte om en iPad kunde vara ett alternativ mot en MacBookAir? Jag undrar också hur mycket nytta har ni utav den? Jag menar visst verkar det vara en rolig leksak men jag menar hur har den används av er för nytta? Jag menar menar jag ha inte råd att köpa allt bara för det skulle vara nåt roligt nöje, för jag vill se att detta skulle vara en bra investerning för mig:)

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 13:26

För studier är det nog en Macbook Air som är det riktiga. Hur bra en iPad än är så är en riktig dator bättre att jobba på.

//Rob

Jag skulle säga att den inte ersätter en Macbook Air i pluggsammanhang.

Ursprungligen av theplague:

Jag skulle säga att den inte ersätter en Macbook Air i pluggsammanhang.

Likaledes ersätter en Macbook Air inte heller en iPad i pluggsammanhang. Det viktiga är snarast vilket pluggsammanhang det gäller, för det är ju inte så att alla studenter har samma behov. För min del vore en Air ett direkt nedköp, medan det motsatta borde gälla för en teknolog.

Ursprungligen av Samuel K:

Likaledes ersätter en Macbook Air inte heller en iPad i pluggsammanhang. Det viktiga är snarast vilket pluggsammanhang det gäller, för det är ju inte så att alla studenter har samma behov. För min del vore en Air ett direkt nedköp, medan det motsatta borde gälla för en teknolog.

Instämmer. Själv behöver jag tonvis med referenslitteratur (Böcker, bruksanvisningar, datablad mm) och tabeller och liknande - perfekt för en iPad.
En Air skulle bara "vara i vägen" ...

Jag håller med dig, jag läser nu ark och statsv. Båda innehåller en hel del artiklar att läsa, vilket gör ipaden till ett underbart verktyg! Medan jag förstår att det kanske är bättre med en air om man läser civing eller annat ämne där program som t.ex. MATLAB används. Däremot finns det ju faktiskt en app för just MATLAB men personligen gillade jag att köra det själv på min dator än att enbart använda skolans datorer.

För min del vore en Air ett direkt nedköp, medan det motsatta borde gälla för en teknolog.

Jag e' schizofren så jag har båda...

Jag har precis köpt en MacBook Air 11" för att ersätta min iPad som blivit hyllvärmare...

Börjar snart åt en småföretagare (en anställd) i hantverksbranschen som kör med iPad för att dokumentera material, tid och mätningar på jobben. Ska bli intressant att se hur det fungerar. Vet inte riktigt hur han löst det men jag tror han kör något eget webbaserat.

Smidigt att kunna ha alla kataloger som PDF och beställa från grossisterna i paden

• Medlem
  • Skövde
  • 2011-02-14 20:06

Vill man ha kul ska man köpa en iPad, vill man ha något till utbildning ska man köpa en Macbook [Valfri version] Har aldrig känt att iPaden behövts i skolan, den är min lilla spelmaskin. MEN Penultimate är en riktigt bra app, kan få mig att ändra mig.

Vill hoppa på diskussionen med en fråga: Klarar man sig med bara en iPad (dvs ingen dator "bredvid" att synka med)? Står nämligen i begrepp att rekommendera min svärfars livs första datorinköp, det ni! Har kommit på att det vore ju guld om det funkade praktiskt. iPadens användargränssnitt borde ju passa honom som i princip är helt novis vad gäller datorer. Han kommer använda den för att surfa, mejla, fixa med foton, möjligtvis internetbanken.

Ursprungligen av zetterberg:

Vill hoppa på diskussionen med en fråga: Klarar man sig med bara en iPad (dvs ingen dator "bredvid" att synka med)? Står nämligen i begrepp att rekommendera min svärfars livs första datorinköp, det ni! Har kommit på att det vore ju guld om det funkade praktiskt. iPadens användargränssnitt borde ju passa honom som i princip är helt novis vad gäller datorer. Han kommer använda den för att surfa, mejla, fixa med foton, möjligtvis internetbanken.

Njae, man måste ha en dator också, åtminstone för att aktivera den, men den kan ju kanske du stå för? Sen när den är aktiverad så kan man använda den utan dator.

Ursprungligen av zetterberg:

De flesta som använder iPad ser den som ett komplement, inte en ersättning, ta bara en sån sak som att skriva ut, hur ska han göra det, hur ska du förklara för honom att han bara kan se vissa hemsidor, har han behov av att hantera office-dokument (utan konverteringsproblematik) osv osv. Inlärningen är säkert enklare, men å andra sidan klarar ju faktiskt folk av att lära sig använda Mac OS också.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De flesta som använder iPad ser den som ett komplement, inte en ersättning, ta bara en sån sak som att skriva ut, hur ska han göra det, hur ska du förklara för honom att han bara kan se vissa hemsidor, har han behov av att hantera office-dokument (utan konverteringsproblematik) osv osv. Inlärningen är säkert enklare, men å andra sidan klarar ju faktiskt folk av att lära sig använda Mac OS också.

Svärfar som har dator har väl knappast behovet av att se Office-dokument. Min farsa skulle väl knappt få åstadkommit ngt vettigt i valfritt Office-program.

Gissar att Zetterberg's svärfar vill ha en dator för att kolla på hemnet, blocket, banken, kanske facebook, surfa på aftonbladet (vilket är en dröm när man slipper flash), kolla på flickr-foton etc och ha lite kul.

hade jag haft råd hade mina föräldrar haft en för länge sedan...

Ursprungligen av Goflorp:

Svärfar som har dator har väl knappast behovet av att se Office-dokument. Min farsa skulle väl knappt få åstadkommit ngt vettigt i valfritt Office-program.

Gissar att Zetterberg's svärfar vill ha en dator för att kolla på hemnet, blocket, banken, kanske facebook, surfa på aftonbladet (vilket är en dröm när man slipper flash), kolla på flickr-foton etc och ha lite kul.

hade jag haft råd hade mina föräldrar haft en för länge sedan...

Du gör som du brukar, säger att de saker som inte kan göras, eller görs sämre, på en iPad, på något sätt skulle göra en iPad bättre. Ursäkta, men jag köper inte det där. Ipad är en fantastisk produkt, men det finns också saker den gör sämre än en vanlig dator, och om de sakerna är viktiga för en kanske iPad inte är det bästa valet? Kanske ska de ha en.

Sedan i fredags har jag :

a) Räknat på Bostadslån på Internet, med min mamma ( siterna kräver Flash)
b) tittat på bilsajter med min pappa (siterna kräver Flash)
c) Uträttat myndighetsärenden med hjälp av Bank-ID (finns väl fortfarande inte till iPad)
d) Köpt saker på Internet (e-Visa, kräver Flash)
d) Hjälpt min pappa scanna in noter som han sedan omvandlat till PDF och skickat, samt också skrivit ut på papper.
c) Hjälpt min pappa att skriva en skrivelse i Word, som han sedan mailat till en annan föreningsmedlem, så att de kan fortsätta redigera

Ingen av de sakerna hade ju gått att göra på en iPad. Så, likaväl som din menar att dina anhöriga skulle klara sig bra med en iPad så anser jag att mina inte skulle gjort det.

Med andra ord, olika människor har olika behov, och iPad är inte alltid bäst. Faktiskt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du gör som du brukar, säger att de saker som inte kan göras, eller görs sämre, på en iPad, på något sätt skulle göra en iPad bättre. Ursäkta, men jag köper inte det där. Ipad är en fantastisk produkt, men det finns också saker den gör sämre än en vanlig dator, och om de sakerna är viktiga för en kanske iPad inte är det bästa valet? Kanske ska de ha en.

Sedan i fredags har jag :

a) Räknat på Bostadslån på Internet, med min mamma ( siterna kräver Flash)
b) tittat på bilsajter med min pappa (siterna kräver Flash)
c) Uträttat myndighetsärenden med hjälp av Bank-ID (finns väl fortfarande inte till iPad)
d) Köpt saker på Internet (e-Visa, kräver Flash)
d) Hjälpt min pappa scanna in noter som han sedan omvandlat till PDF och skickat, samt också skrivit ut på papper.
c) Hjälpt min pappa att skriva en skrivelse i Word, som han sedan mailat till en annan föreningsmedlem, så att de kan fortsätta redigera

Ingen av de sakerna hade ju gått att göra på en iPad. Så, likaväl som din menar att dina anhöriga skulle klara sig bra med en iPad så anser jag att mina inte skulle gjort det.

Med andra ord, olika människor har olika behov, och iPad är inte alltid bäst. Faktiskt.

Du gör som du brukar och ångvältar på.

Blocket har app, hemnet har app, banken kör med dosa.
Pages finns som App, min farsa skriver föga saker längre än en sida, maila från det går utmärkt.
Bolånen har han redan fixade, men i värsta fall finns väl ngn app

Och visst, scanna noter kan man inte göra på en ipad - däremot kan man se dem utmärkt som PDF:er.

Jag sätter inte en dator, även om så vore en Mac, i händerna på två pensionärer på 70 och 65 som inte gillar datorer, inte har intresse av en och inte heller vana. De ser datorn - även om den skulle se ut som ngt "My little Pony" som en inkräktare som skall betvingas.
En dator skall ha en plats, slås igång, boota upp och sedan skall det ena med det andra. I praktiken står den och dammar.
Men köp du gärna dina päron en, om de klarar av den. De verkar ju göra det med en hel del hålla-handen från sin son.

Men, DE skulle antagligen fokusera på de 10000 saker de KUNDE gör med en ipad och samtidigt (tror jag) ha kul på upptäcktsresan.
Jag vet att du älskar flash och sällan missar ett inlägg utan att sjunga dess lov. Det skall bli riktigt skönt när det dött ut.

Så jag håller med kenjon, det finns alternativ, alternativen är i många fall bra.
Ibland får man bara ge sig och konstatera att det där gick inte - än sen.

Internetbanken torde väl funka om de tillhandahåller en lösning där dosan inte behöver vara ansluten med USB, alternativt kan man ju köra skraplotter. (Allt detta funkar med Handelsbanken, hur det är med andra banker vet jag inte)

Jag har köpt en iPad till min fru. Den fungerar perfekt för de flesta göromål för henne. Det är främst två saker som hon ser som ett problem ;

1.) skriva ut från den utan att behöva ha en dator till i hemmet.

2.) vissa sidor funkar inte (Flash)

Ursprungligen av draags:

1.) skriva ut från den utan att behöva ha en dator till i hemmet.

Kommer inte AirPrint kunna lösa det?

Apple - iPad - AirPrint

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-20 18:07

Det beror ju på vad man vill göra och hur man gör det.

a), b) Det beror ju förstås på vilka siter. Jag har SEB och kan räkna på bolån med iPad. Och bilar finns bl a på Blocket.
c) Återigen, vilka myndigheter... jag har inte Bank-ID på min dator heller.
d) Jag handlar ganska mycket på Internet, ca en gång per vecka i snitt tror jag. Kör dock inte e-Visa, men alla mina kort (AmEx, VISA, MasterCard) funkar.
c) Ska väl vara e)... Jag har både Pages och QuickOffice på min iPad, jag har inte testat, men nog verkar de kunna spara i .DOC-format.

Så jag klarar mej väldigt bra med min iPad. Min MacBook ligger i garaget sedan några månader....

Bevaka tråden