Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia-upplåsning: kräver alltid "återställning"?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-25 16:42

Jag har fått indikationer, via inlägg och PM, att upplåsning av Telia-lås kräver att man gör en återställningsprocedur av telefonen.

Så min fråga är: Har någon här hos Teliabutik låst upp sin Telia-låsta iPhone UTAN efterföljande återställning (bara kopplat in den och fått bekräftelsen)?

(så jag vet om jag skall orka vänta eller inte)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-25 20:30

Jag har låst upp två iPhone hos Telia och har inte behövt göra någon återställning. Sista gången fick jag inte ens någon bekräftelse i iTunes om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Segeltorp
  • 2011-01-25 20:48

Nix, du ska inte behöva återställa telefonen men du behöver ha ett Telia simkort som är aktivt i telefonen när du synkar den med iTunes för upplåsning.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-25 21:17

Normalt brukar det gå utan att återställa. Men om upplåsningen inte fungerar även om Telia säger att den har blivit upplåst så brukar återställa fixa problemet. Förmodligen för att vid återställningen kontaktas Apples aktiverings server.

//Rob

Har vart med om både och, ena gången räckte det att synka telefonen, andra gången var jag tvungen att återställa. Båda upplåsta hos Telia.

behövdes ingen återställning av min gamla iphone 3g som sa att den var upplåst efter några dagar när jag syncade den.

Om upplåsningen sker vid en återställning så är det nog mer en slump än att det ska vara så.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-31 18:45

OK, så jag väntade i sex dagar på att iTunes skulle låsa upp. Inget hände. På något sätt måste man trigga iTunes för att få den att låsa upp. Att bara koppla upp och synka funkar inte. Så jag provade att sätta in det nya sim-kortet från 3 och sedan koppla till iTunes. Vad som hände då var att man kom till något nödsamtalsläge. Jag stängde av och satte in Telia-sim'et igen, och kopplade till iTunes, NU som först fick jag upplåsningsmeddelandet. (Rent täckningsmässigt var det ett nerköp med full-nästan-full täckning till 1-2 staplar.)

Lånar den här tråden.

Jag beställde upplåsning genom Telia idag, och hon som stod i butiken sa att det gick igenom när hon hade knappat in IMEI i deras system. Behöver jag verkligen göra en återställning som många pratar om, eller ska jag få ett meddelande i iTunes när jag kör en sync? Eller tar det några timmar eller dagar efter att personalen sagt att det gick igenom, innan det märks i iTunes?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-02-20 16:05

Man behöver inte göra en återställning, man måste bara lura den att koppla upp sig mot Apples server och hämta hem den.
Att använda ett annat simkort kan fungera, även att deauktorisera datorn och sen auktorisera den igen kan fungera. Finns flera knep att ta till men en återställning behövs inte.

Edit: det kan räcka med att ta ur simkortet, starta telefonen, stänga av den och sätta i simkortet igen & synka mot iTunes.

Senast redigerat 2011-02-20 16:16
Ursprungligen av Creops:

Man behöver inte göra en återställning, man måste bara lura den att koppla upp sig mot Apples server och hämta hem den.
Att använda ett annat simkort kan fungera, även att deauktorisera datorn och sen auktorisera den igen kan fungera. Finns flera knep att ta till men en återställning behövs inte.

Edit: det kan räcka med att ta ur simkortet, starta telefonen, stänga av den och sätta i simkortet igen & synka mot iTunes.

Borde det komma upp i iTunes när det fungerar?

Eller kan det vara så att det tar ett par timmar eller dygn innan upplåsningen fungerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-20 17:42
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Borde det komma upp i iTunes när det fungerar?

Eller kan det vara så att det tar ett par timmar eller dygn innan upplåsningen fungerar?

Det ska komma upp ett meddelande i iTunes att telefonen är upplåst.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det ska komma upp ett meddelande i iTunes att telefonen är upplåst.
//Rob

OK. Det har inte kommit. Men det kanske tar ett par timmar eller dygn för det att kicka igång.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-20 18:56
Ursprungligen av Tobias Schelin:

OK. Det har inte kommit. Men det kanske tar ett par timmar eller dygn för det att kicka igång.

Jag föreslår att du försöker "provocera" fram det, t.ex. genom att sätta i ett sim från annan operatör, som jag gjorde.

Ursprungligen av planB:

Jag föreslår att du försöker "provocera" fram det, t.ex. genom att sätta i ett sim från annan operatör, som jag gjorde.

Har tyvärr inget annat sim-kort som är av micro-karaktär.

Tog mitt Telenor-simkort från mobila bredbandet och klippte ner det till att passa för micro-varianten. När jag satte i det i min iPhone 4 så registrerade den upp på Telenors mobila nät och fick 3G-mottagning. Jag antar att operatörsupplåsningen gick igenom, trots att det inte kom upp något i iTunes om det.

Tänk på att korspostning inte är tillåtet på forumet. Nu har den här "upplåsningsfördröjnings"-diskussionen förts parallellt i två trådar.

Lite halv-offtopic på båda ställena.

Jag raderar eller flyttar inget, men försök tänka på det till nästa gång...

/Mod

undrar om man låser upp en iphone 4 via en telia butik (låst till telia) , måste man återställa telefonen via itunes då? Har nämligen jailbreakat min iphone 4 och pallar inte o börja om från början

återställer man luren nu så finns det inget bra sätt o jailbreaka luren heller.

Är det någon som har varit tvungen o återställa luren vid upplåsningen?

Ursprungligen av Phat^Trance:

undrar om man låser upp en iphone 4 via en telia butik (låst till telia) , måste man återställa telefonen via itunes då? Har nämligen jailbreakat min iphone 4 och pallar inte o börja om från början

återställer man luren nu så finns det inget bra sätt o jailbreaka luren heller.

Är det någon som har varit tvungen o återställa luren vid upplåsningen?

Nej, du behöver inte återställa den, svaret finns i denna tråd.

Du kan alltid gå tillbaka till tidigare iOS om du jailbreakat. Men det får diskuteras i en annan tråd tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-19 13:02

Jag återställde min gamla 3G för några år sedan efter en upplåsning men jag skulle ändå sälja den så det var ett naturligt steg. Jag skulle kunna tänka mig att det går lika bra med att bara synka luren mot iTunes och den då också låses upp. Jag är dock inte säker.

Jag behövde ta bort och lägga till auktorisering för att få det att fungera. Tack vare denna tråd bör tilläggas!

Dock - dåligt av Telia att säga att det räcker med att synka med iTunes. Irriterande att behöva slösa tid på att leta hjälp i forum.

//Fred

Jag låste upp min för 4 veckor sedan (Telia) Har fortfarande inte fått något meddelande i iTunes - men det funkar med upplåsningen.
Tidigare telefoner har jag fått ett glatt "grattis" Huvud saken är att det funkar i alla fall. Telia vet "nada".

Ursprungligen av adress@mac:

Jag låste upp min för 4 veckor sedan (Telia) Har fortfarande inte fått något meddelande i iTunes - men det funkar med upplåsningen.
Tidigare telefoner har jag fått ett glatt "grattis" Huvud saken är att det funkar i alla fall. Telia vet "nada".

Butikssäljare har generellt sett dåligt kunskap i upplåsning på iPhone. Flertalet anställda hos Telias butiker verkar tro att de inte kan låsa upp telefonen förrän 12 månader efter försäljningsdatum - det är fel. Det går att låsa upp direkt vid försäljning.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Butikssäljare har generellt sett dåligt kunskap i upplåsning på iPhone. Flertalet anställda hos Telias butiker verkar tro att de inte kan låsa upp telefonen förrän 12 månader efter försäljningsdatum - det är fel. Det går att låsa upp direkt vid försäljning.

Det får du gärna utveckla lite ? Har inte sett den informationen någonstans - förutom 3 - som dom flesta känner till.
Men Telia - det har jag aldrig hört.

Ursprungligen av adress@mac:

Det får du gärna utveckla lite ? Har inte sett den informationen någonstans - förutom 3 - som dom flesta känner till.
Men Telia - det har jag aldrig hört.

Det är så att eftersom det är operatören som står för låsningen är det bara operatören som kan låsa upp. Telia KAN således återkalla låset närhelst de önskar. Att sedan 3 är den enda operatören i Sverige som öppet erbjuder upplåsning direkt är en annan femma.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är så att eftersom det är operatören som står för låsningen är det bara operatören som kan låsa upp. Telia KAN således återkalla låset närhelst de önskar. Att sedan 3 är den enda operatören i Sverige som öppet erbjuder upplåsning direkt är en annan femma.

Jag trodde du menade att man kan få den upplåst ex. hos Telia. Att det går är en sak. Det är ju inte samma som att man kan kräva det - det var så jag tolkade ditt inlägg. Har du bundit så har du - men går tekniskt av operatören - det är klart. Det struntar Apple i kan jag förmoda.
Detta vad gäller upplåsningen är ju samma oavsett märke på telefonen. Är den låst - så är den.

Ursprungligen av adress@mac:

Det får du gärna utveckla lite ? Har inte sett den informationen någonstans - förutom 3 - som dom flesta känner till.
Men Telia - det har jag aldrig hört.

Den del av Telias system som är kopplat till Apple har ingen begränsning som förhindrar upplåsning innan 12 månader. Det räcker med att en person ur butikspersonalen går in i systemet och begär upplåsning. Telia har däremot inga generella bestämmelser kring detta, så det är helt upp till varje enskild butik och anställd om man väljer att tillåta tidigare upplåsning än vad avtalet medger.

Givetvis kommer dock butikerna att fortsätta säga att det inte går, så det gäller att övertyga dem att testa.

Grund för det påståendet är att min förra iPhone 4 låstes upp efter två och en halv månad.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-12-01 02:07

Tack för denna tråd ang upplåsning av iphone.
Telia kan inget de säger bara att koppla upp sig till itunes sedan låses den upp
Helvete heller man måste lura den med att sätta i ett annat sim koppla upp mot itunes få ett nekande.
Sätt tillbaka telia sim då först får du ett medelande att telefonen är unlocked.
Telia suger trött på alla mobilbutiker som bara skall kränga.
Tack för internet och alla forum där kan man hitta hjälp och tips däremot.

Ursprungligen av polse:

Tack för denna tråd ang upplåsning av iphone.
Telia kan inget de säger bara att koppla upp sig till itunes sedan låses den upp
Helvete heller man måste lura den med att sätta i ett annat sim koppla upp mot itunes få ett nekande.
Sätt tillbaka telia sim då först får du ett medelande att telefonen är unlocked.
Telia suger trött på alla mobilbutiker som bara skall kränga.
Tack för internet och alla forum där kan man hitta hjälp och tips däremot.

Telia har rätt, det är normalt så det fungerar.

Ursprungligen av polse:

Tack för denna tråd ang upplåsning av iphone.
Telia kan inget de säger bara att koppla upp sig till itunes sedan låses den upp
Helvete heller man måste lura den med att sätta i ett annat sim koppla upp mot itunes få ett nekande.
Sätt tillbaka telia sim då först får du ett medelande att telefonen är unlocked.
Telia suger trött på alla mobilbutiker som bara skall kränga.
Tack för internet och alla forum där kan man hitta hjälp och tips däremot.

Den normala rutinen är att Telia gör en beställning genom sina system, och därefter ska telefonen låsas upp när du synkroniserar i iTunes. Det är inte alltid som du får ett meddelande om att så har skett. Du ska inte behöva sätta i ett annat simkort för att det ska fungera. Så Teliabutiken har faktiskt rätt.

Bevaka tråden