Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur svarar ni på nedlåtande uttalanden om Macar?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-27 22:44
Ursprungligen av LCR:

Jag hatar inte PC användare, jag tycker synd om dem.

Håller med. Ingen ide att racka ner på PC-nissar. Vill man skruva och konstant patcha/mixa med drivrutiner och confa antivirus/brandväggar istället för att vara produktiv så fine.

Jag har inte snackat skit om Mac då jag var PC-nörd, jag visste bara inte bättre. Jag visste inte vad som fanns på 'andra' sidan.

Ursprungligen av reboot81:

...då jag var PC-nörd, jag visste bara inte bättre. Jag visste inte vad som fanns på 'andra' sidan.

Vilket är den största anledningen att folk snackar skit om Mac, men när man frågar efter konkreta anledningar varför Mac är dåligt så finns det ingenting de kan lägga fram, mest att "Mac-användare är ***"

Det må så vara, å andra sidan finns det gott om Mac-människor som är fullkomligt renons på kunskap om Windows, så det jämnar säkert ut sig, men själva grundfrågan är ändå varför man blir så engagerad så att man blir upprörd och känner att man måste försvara sin plattform, eller missionera för den?

Jag gillar pölsa, men inte fan går jag ut och säger att alla som inte gör det har fel, saknar vett, försöker påtvinga dem ljuset,

Det handlar bara om en dator, en sak, inte en familjemedlem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-28 11:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det må så vara, å andra sidan finns det gott om Mac-människor som är fullkomligt renons på kunskap om Windows, så det jämnar säkert ut sig, men själva grundfrågan är ändå varför man blir så engagerad så att man blir upprörd och känner att man måste försvara sin plattform, eller missionera för den?

Jag gillar pölsa, men inte fan går jag ut och säger att alla som inte gör det har fel, saknar vett, försöker påtvinga dem ljuset,

Det handlar bara om en dator, en sak, inte en familjemedlem.

Om man har lagt 20 000 kr på en pryl och någon säger att man har köpt fel pryl tycker jag inte det är så konstigt att man reagerar.
Men man regerar inte lika starkt om det hade gällt en bil, så du har en poäng där.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det handlar bara om en dator, en sak, inte en familjemedlem.

Enligt min erfarenhet så är det just det i nästan 50% av fallen. Folk, liksom mej, son inte skulle kunna sitta alla dessa timmar framför en PC istället för en Mac.

De flesta av oss sitter ju framför våran Mac längre tid än vi spenderar med familjen...

Visst, om någon hade trängt sig på och torgfört en sån åsikt, men så är ju inte alls den situation som TS beskriver, tvärtom är det en person, som på sin egen FaceBook-sida ställer en fråga som rör hans dator, och så kommer TS, och någon annan, och kör med lite Mac-propaganda, så det är TS själv som bjudit upp till dans.

Det man kan konstatera är att folk i bägge "läger" är lättprovocerade. Jag använder mac, jag skiter i vad andra använder eller vad det tycker om det jag använder. När folk börjar förespråka sin plattform och trasha någon annan känns det lika patetiskt som när Jehovas står utanför min dörr med sin tidskrift och försöker svammla sig in i min lägenhet.

Grannen har precis köpt en ny Asus 10" PC med Windows 7 "lite" (eller vad skiten heter) till sin 8-åriga dotter.

Som alla andra småtjejer vill hon ha en bakgrundsbild på ett djur, i detta fall hennes hamster. Han ber mej om hjälp eftersom han inte hittar var man byter bild. Han flyger Airbus plan till vardags, kan ju knappast kunna allt...

Det visar sej att i denna version av Windows... GÅR DET INTE!!!

"Hade du köpt en Mac..."

Det är väl inte Windows/Asus/Microsofts fel att din granne köpt Windows 7 Starter Edition? Det kan bara beskyllas din granne som inte vet vad som köpts.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-28 19:58
Ursprungligen av homesick:

Max are for ladies."

Vad hade ni svarat här?

Vad är det för fel med att mac är för damer? Det är väl en fördelarna...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-28 20:41
Ursprungligen av gunek:

Vad är det för fel med att mac är för damer? Det är väl en fördelarna...

Precis min tanke, Get a Mac and get the ladies..

Men för min del så gäller att de kan säga vad de vill, jag snackar mer än dem i alla fall.....
Och jag använder Windows, GNU/Linux, Mac och en del annat hela tiden,
men blir glad när jag ser min MBP.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 17:59
Ursprungligen av gunek:

Vad är det för fel med att mac är för damer? Det är väl en fördelarna...

Haha! Klockren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-29 11:21
Ursprungligen av homesick:

"(ett namn bland PC-användarna som tipsade..) has given you the best answer. Do exactly as he says and you'll have yr laptop back in shipshape. Max are for ladies."

Vad hade ni svarat här?

Jag skulle släppa det och inte ens bemöda mig med att svara på något sådant. Om personen som skrev det menar allvar och inte bara vill retas lite så skulle det krävas alldeles för mycket energi att ge sig in i en diskussion med denne och framhålla fördelar med Apples datorer.

Jag har efter alla år (började med Mac 1986-87 någon gång) slutat med att lägga mig i. Om någon uttrycker genuint intresse och frågar mig om Mac så svarar jag gärna, annars får det vara.

Om personen som ville ha hjälp är en tillräckligt nära vän IRL så skulle jag kanske slänga iväg ett mail och erbjuda mig att svara på frågor om Mac ifall intresse uppstod.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-29 15:42

Jag har en god vän som kör peezee för att han tycker att det är billigt och "alla andra har det", han sade en intressant sak till mig för ett par år sedan:

"Förutom dig känner jag bara ett par stycken som verkligen kan något om datorer, det intressanta är att ingen av er kör Windows. Det kan bara betyda en sak, Windows kan inte vara speciellt bra."

Det som jag tycker är roligt är att han fortfarande kör på med sitt Windows, iofs har han nästan aldrig problem med sin dator men det är nog relaterat till att han inte ägnar sig åt avancerad hacking så som byte av bakgrundsbild och liknanade.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 18:02
Ursprungligen av Pilen:

Det som jag tycker är roligt är att han fortfarande kör på med sitt Windows, iofs har han nästan aldrig problem med sin dator men det är nog relaterat till att han inte ägnar sig åt avancerad hacking så som byte av bakgrundsbild och liknanade.

Ahahahahaha.. du var väl ironisk? Haha.

Alltså, som du säger, själv har jag vart Win användare (och datortekniskt gymnasie) i 10 år, och nej man behöver ju inte ha enbart krångel
med en PC, MEN, det är ju där skillnaden är, det tar en helsikes massa tid för att hålla den i schack, och bara en sån sak för mig gör att jag inte vill tänka ens tanken på att nånsin gå tillbaka. Dessutom kan du aldrig få upp start/stäng av tiderna på en PC hur mycket du än håller på, jämfört med en mac i grund utförande! (nästan iaf)

bara några fördelar jag vill dela med mig av..

Ursprungligen av Jonait:

...det tar en helsikes massa tid för att hålla den i schack, och bara en sån sak för mig gör att jag inte vill tänka ens tanken på att nånsin gå tillbaka. Dessutom kan du aldrig få upp start/stäng av tiderna på en PC hur mycket du än håller på, jämfört med en mac i grund utförande! (nästan iaf)

Det är ju det som är grejen, att det finns så många praktiska anledningar varför Mac OS är bättre än Windows. Man behöver inte vara frälst eller något annat för att förstå det om man har upplevt båda operativsystemen d.v.s.

Den här tråden säger allt...

Ursprungligen av keptang:

Den här tråden säger allt...

Hur menar du nu?

Själv får jag ju säga att om ngn kommer med nedsättande utlåtanden så är de i 95% av fallen kopplade till att mitt datorval har att göra med att jag skulle vara mindre begåvad. Gäller det Mac i allmänhet kan man ju bara le lite åt dem.

Varför skulle jag liksom vända andra kinden till när folk är tykna mot mig?

Eller skall man vara ngn slags datorvärldens Moder Teresa och ta vad som helst och bara vara snäll?

Mina erfarenheter av Windows hemma hos privatpersoner är att "datan" besvärande ofta är en källa till allsköns krångel, ångest och allmänt "nu funkar den inte igen...". Folk i gemen är ju inte som vi här, som kan, vet och är väldigt intresserade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 18:15

Flera kvinnor/tjejer i min bekantskapskrets skulle aldrig kunna ha ett förhållande med en kille med en PC, helt ärligt.

Jag tycker att det är att överdriva, även om jag på något sätt sympatiserar med deras åsikter.

  • Medlem
  • 2011-01-30 18:20

Jag är mactaliban, och min fru har en PEZE för att hon inte skall nå för hög grad av upplysning. Precis som mina kollegor i Afghanistan har jag hittat ett fungerande maktmedel. Muwhahaha!

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 19:07
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag är mactaliban, och min fru har en PEZE för att hon inte skall nå för hög grad av upplysning. Precis som mina kollegor i Afghanistan har jag hittat ett fungerande maktmedel. Muwhahaha!

Där snackar vi härskarteknik av rang

  • Medlem
  • 2011-01-30 19:53
Ursprungligen av Jonait:

Där snackar vi härskarteknik av rang

Tom frugan tyckte det var roligt när jag läste det för henne.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-30 22:42
Ursprungligen av Jonait:

Ahahahahaha.. du var väl ironisk? Haha.

Alltså, som du säger, själv har jag vart Win användare (och datortekniskt gymnasie) i 10 år, och nej man behöver ju inte ha enbart krångel
med en PC, MEN, det är ju där skillnaden är, det tar en helsikes massa tid för att hålla den i schack, och bara en sån sak för mig gör att jag inte vill tänka ens tanken på att nånsin gå tillbaka. Dessutom kan du aldrig få upp start/stäng av tiderna på en PC hur mycket du än håller på, jämfört med en mac i grund utförande! (nästan iaf)

bara några fördelar jag vill dela med mig av..

Ja, jag var ironisk, PEEZEEar har den inverkan på mig att jag inte riktigt kan motstå att ironisera över deras fenomenala ofantastiskhet. Citatet från min vän är dock helt äkta.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag är mactaliban, och min fru har en PEZE för att hon inte skall nå för hög grad av upplysning. Precis som mina kollegor i Afghanistan har jag hittat ett fungerande maktmedel. Muwhahaha!

Strålande ide, måste jag odla talibanskägg eller räcker det med jeans och svart polotröja?

  • Medlem
  • 2011-01-31 10:30
Ursprungligen av Pilen:

Ja, jag var ironisk, PEEZEEar har den inverkan på mig att jag inte riktigt kan motstå att ironisera över deras fenomenala ofantastiskhet. Citatet från min vän är dock helt äkta.

Strålande ide, måste jag odla talibanskägg eller räcker det med jeans och svart polotröja?

Skägg behövs inte, däremot måste du ha en mac, gärna flera. För hjälp med traditionell mactalibanklädsel, svarar Steve Jobs, alternativt att du lite diskret gör en omröstning här på 99mac.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-30 18:56

Är mac (oavsett modell) en sämre dator än pc? :/

Ursprungligen av Elajtenworld:

Är mac (oavsett modell) en sämre dator än pc? :/

?!?... Har någon påstått det ??? Mac med stort M, det är ett namn!

Ursprungligen av Elajtenworld:

Är mac (oavsett modell) en sämre dator än pc? :/

PC är aldrig sämre än Mac, och Mac är aldrig sämre än PC.

Om man ska vara ärlig så beror detta helt och hållet på vilka behov man har. För personer som arbetar otroligt mycket med grafik produktion så är det säkert garanterat bättre att ha en Mac. Sedan finns det säkert en annan grupp som har bättre nytta av en PC med Windows XP/7.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-30 20:43
Ursprungligen av Tobias Schelin:

PC är aldrig sämre än Mac, och Mac är aldrig sämre än PC.

Om man ska vara ärlig så beror detta helt och hållet på vilka behov man har. För personer som arbetar otroligt mycket med grafik produktion så är det säkert garanterat bättre att ha en Mac. Sedan finns det säkert en annan grupp som har bättre nytta av en PC med Windows XP/7.

Jag menar om man ställer en av var sort mot varandra och kollar flest fördelar vs. flest nackdelar. Vilken som är bäst på flest grejor och därmed "bäst"?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag menar om man ställer en av var sort mot varandra och kollar flest fördelar vs. flest nackdelar. Vilken som är bäst på flest grejor och därmed "bäst"?

... så är det en fråga om personlig åsikt. Vi har alla helt olika behov, och därmed olika krav och förväntningar.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

... så är det en fråga om personlig åsikt. Vi har alla helt olika behov, och därmed olika krav och förväntningar.

Yep, precis så..

Bevaka tråden