- zappee
- Medlem ●
- International user
- 2011-02-04 19:07
Det är ingen som betvivlar att Ruper Murdoch är en duktig affärsman, men förutsättningarna är radikalt annorlunda. Det är också möjligt att den stora massan inte kommer vara beredd att betala för iPad-nyheter, men då kanske det blir så att de får vara utan? Det går inte alltid att trolla med knäna.
För skojs skull kan vi väl göra ett enkelt räkneexempel utifrån antagandet om ett pris på 7 kr/vecka
Sydsvenskan i pappersform har en upplaga om knappt 200.000. Anta att 10% av dessa har en iPad (siffran är mycket lägre än så, men för diskussionen kan vi anta en enkel siffra som 10%) Anta vidare att så många som hälften av dessa är beredda att köpa en iPad-tidning (tro det eller ej, men somliga föredrar ju faktiskt att läsa på papper). Det skulle alltså ge 10.000 Sydsvenskan-iPad-läsare.
10.000 läsare x 7 kr per vecka är 70.000 per vecka.
Med 50 utgivningsveckor per år blir den sammanlagda intäkten 3,5 miljoner kr. Anta nu vidare att cirka hälften av de intäkterna går åt till Apple, Adobe och andra rättighetsinnehavare. Kvar återstår då 1, 75 miljoner
Anta grovt räknat att en anställd kostar cirka 1 miljon per år, med lön, arbetsgivaravgifter etc så får vi fram att Sydsvenskan iPad på egna ben endast kan bära knappt 2 anställda. Det är rimligt att anta att en av dem måste syssla med olika former av adminstration, marknadsföring och försäljning.
Alltså, med det priset räcker pengarna till en (1) journalist. Det blir nog ingen vidare fyllig tidning av det…
Naturligtvis är det här ett otroligt grovt räkneexempel, det tar t.ex. inte hänsyn till annonsintäkter, men med så få som 10.000 läsare kommer också annonsintäkterna att vara väldigt begränsade.
Det är tankar som dessa, och de som jag skrev i förra inlägget som gör att jag inte ser en realistisk marknad för svenska, högkvalitativa iPad-tidningar med eget material inom den närmsta tiden, annat än som komplement till andra produkter, t.ex. papperstidningen.
Nu kan det väl knappast vara så att de har journalister som är dedikerade till iPad-versionen?
I så fall låter det riktigt efterblivet, det är ju samma nyheter.
Och att EN journalist kostar 1miljon om året låter också väldigt högt.
1. Vi påstår inte att vi har en kanonprodukt. Idag såg jag hur utvecklingsplanen för appen ser ut, det är ju fortfarande inte ens betaverktyg vi jobbar med
2. Men snälla du, det är dina kunskaper jag ifrågasätter, inte murdochs.
3. Jag är inte säker på att vi riktar oss till den stora massan. Som Richard mycket generöst visar kommer den svenska marknaden inte på lång tid bli särskilt stor. Det lär ta ett tag innan läsplattan är ett redskap för gemene man, och när den är det harvi säkert en bröt annan app med en helt annan prissättning.
3. Varför släpper ni en produkt som (på en redan liten marknad) inte riktar sig till den stora massan?
Alltså en garanterad förlustaffär.