- Richard Rönnbäck
- Medlem ●
- Norrtälje
- 2011-02-05 20:32
Det förstår jag, självklart. Men att sälja en tidning för 49 kr per vecka till 1000 personer är ju sämre än att sälja en tidning för 28 kr per vecka till 2000 personer, eller hur?
Om man har en webbupplaga som är gratis och tydligen fungerar att hålla vid liv, varför skulle inte ett vettigt pris kunna hållas på iPad-tidningen? De lurar ju sig själv om de tror att de ska få någon större kundkrets med den prissättningen de har nu.
Jag tycker det är väldigt mycket när vi talar om en digital upplaga av en dagstidning och det gör garanterat de flesta. Den riktar sig till iPad-användare och dessa vill jag påstå generellt sett är mer vana datoranvändare, en grupp användare som konsumerar digitala dagstidningar på lättast åtkomliga sätt. Jag påstår att ni inte kommer få någon större kundbas med den prissättningen ni nu håller, men det kanske ni inte suktar efter heller...hade ni velat tjäna pengar på denna produkten så hade ni haft en annan prissättning.
När någon läser Aftonbladet så är det knappast i jakt på kvalificerat material, det är för att släcka törsten på skvaller. Det ligger i människans natur att läsa om sådant men att kalla det kvalificerad/seriös nyhetsproduktion är en direkt felaktighet, enligt mig.
Om du sedan tror att folk kommer att fortsätta nyttja t ex Aftonbladets webbupplaga ifall de introducerar en kostnad för att göra det, då lär du vara fel ute. Då kommer andra kanaler att användas för att dessa användare ska få sina nyheter.
En anledning till att webbnyheter är "gratis" är att de används för reklam och att sälja kringtjänster, och hur mycket det genererar beror på hur många besökare man har. Om man som aftonbladet.se har över 2 miljoner besökare per dag så fattar ju vem som helst att man kan hitta sätt att tjäna pengar, men för en lokaltidning som t.ex. Sydsvenskan och för en pytteliten läsargrupp som iPad-läsare är det ett helt annat universum.
Huruvida det är journalistiskt högkvalitativt (vilket jag hävdar att mycket är, bara att de har en annan typ av journalistik) är egentligen ointressant, det handlar ju om att göra en produkt som hittar läsare –.och DET kan ingen argumentera mot att Aftonbladet kan.
För övrigt är det några hundra tusen som betalar för Aftonbladet plus, så helt omöjligt lär det inte vara, och vi får väl se var de hamnar i pris efter att "smekmånaden" för iPad-användare är över.
Angående att hitta nyheter på andra ställen, var menar du att det skulle vara? Kan du ge några exempel, andra än de traditionella dagstidningarnas webbsidor som skulle kunna fylla de läsarnas intressen? (och som är gratis)