Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betalning via RFID & NFC med iPhone

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av ;:

Jag var nyligen i Hong Kong och detta är vardagsmat i dagligvaruhandeln. Dels med Visa payWave (det heter endast "Visa Wave" i HK) och dels med det lokala alternativet Octopus card - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag kände mig lite stenålderlig med mina plastkort och kontanter.

Som kuriosa kan nämnas att Apple är STORT i HK. Alla har en iPhone. iPhone 4 var i princip utsåld överallt och det skyltades friskt med Appleprodukter.

Må/Tommy

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-18 18:16
Ursprungligen av ;:

Octupus Card har de använt i minst 5 år i HongKong då jag var där första gången, riktigt smidigt att ha T-banekortet och kunna gå in på 7-11 och handla på samma kort.

Det är ju samma företag som driver T-banan i Stockholm som HongKong så man kan ju hoppas att det kommer

Jag tänkte säga att Octopus Card var RFID men sen googlade jag lite och insåg att NFC faktiskt är samma sak som RFID:

1.NFC is just an extension to RFID technology
2.RFID is capable of accepting and transmitting beyond a few meters while NFC is restricted to within 4 inches
3.RFID has a wide range of uses while NFC is usually used in cases where security is needed
4.Some mobile phones are equipped with NFC

Läs mer: Difference Between RFID and NFC | Difference Between | RFID vs NFC

Ursprungligen av ;:

Vad hindrar en person från att sätta upp en mackapär som helt sonika swipar varenda telefon som passerar? Pratar vi närfält på 5 mm?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-21 08:35
Ursprungligen av eskimo:

Vad hindrar en person från att sätta upp en mackapär som helt sonika swipar varenda telefon som passerar? Pratar vi närfält på 5 mm?

Nej men ett par cm.

Ursprungligen av ;:

Så sätter jag mig på bussen och vi har väskorna mot varann, så kan jag tömma ditt konto?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-21 23:20
Ursprungligen av eskimo:

Så sätter jag mig på bussen och vi har väskorna mot varann, så kan jag tömma ditt konto?

Nej, man måste ange ett pin/lösenord på den betalande telefonen för att godkänna transaktionen.

Ursprungligen av ;:

"Ingen App behöver installeras och inga knapptryck på telefonen behövs."

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-22 07:22
Ursprungligen av eskimo:

"Ingen App behöver installeras och inga knapptryck på telefonen behövs."

Vi har inte sett det än....
Jämför med plastkorten idag. Man kan betala i parkeringsautomaten utan pinkod, men ska du handla något i en affär måste du ha pinkod.

Plitar man in en pinkod är det ju inga som helst konstigheter. Det jag reagerade på var att det skulle kunna var helt passivt, och utan fysisk kontakt, vilket låter vanskligt.

Nexus S har NFC redan idag (och är f.ö. ingalunda först med det - Nokia har haft NFC länge). Det har hittills varit synnerligen oanvändbart i Sverige. Man kan roa sig med att läsa av folks SL-kort (Stockholms Lokaltrafik), men det är också ungefär allt.

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-22 23:52

Problemet är att NFC inte är en riktig standard än. Det finns mycket snarlika varianter som är inkompatibla med varann. Jag tror helt enkelt att Apple ville vänta och samtidigt sätta press på att få en enda NFC standard.

Det finns ingen anledning att ha flera varianter av NFC. Tänk om ens Visa kort bara funkar på Ica butiker och inte på Coop butiker, medan andra kort är det tvärtom.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-23 22:55

Apple brukar väl inte vänta tills det finns en enad standard? De skapar sin egen, innan de andra har bestämt sej.

Ursprungligen av kenjon:

Apple brukar väl inte vänta tills det finns en enad standard? De skapar sin egen, innan de andra har bestämt sej.

I det här fallet skulle Apple förlora väldigt mycket på att skapa en egen standard… (och det var mer så förr i tiden. Apple har insett att få mest möjliga marknadsandelar är att följa en standard.

Appropå AirPlay och DLNA. DLNA är äldre men ingen riktig standard (som t.ex. Ethernet) och den var inte tillräckligt bra, då uppfinner Apple en lösning som är bättre ur konsument handhavande synpunkt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-24 15:42

Precis som du skriver i din sista mening, menar jag att de kan göra med RFID/NFC.

Ursprungligen av kenjon:

Precis som du skriver i din sista mening, menar jag att de kan göra med RFID/NFC.

Men det är inte direkt något jämförbart, AirPlay rör sig om hårdvara som Apple har kontroll på. Att betala med RFID/NFC kräver att du får med dig bankerna och kreditkortsföretagen och handlarna.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-24 21:19

Visst gör det det, men jag tror iPhones marknad är så stor nu, att kreditkortsföretagen skulle välkomna ett sådant "tilltag" från Apples sida.Men kanske bara önsketänkande...

Det var en tanke. Det borde kunna locka kreditkortsbolagen till ett samarbete

1
Bevaka tråden