- Gäst
- Oregistrerad ●
Den här då. Mac OS X 10.7 kommer inte kunna köra PowerPC-program.
Jobbigt om man är beroende av program som inte längre utvecklas. Jag har ett par sådana som jag använder hyfsat regelbundet. Inte oväntat dock. Trots att det förmodligen inte finns svåra tekniska problem att fortsätta erbjuda Rosetta, strävar Apple efter att få in så många som möjligt i Mac App Store som är Intel only.
Kanske tredjepartstillverkare kan tillhandahålla Rosetta på samma sätt som Oracle tagit över Java Runtime för Mac.
AirDrop är ju klockrent :-). Om några år när nästan alla har Mac och Lion (eller följande OSX) så blir detta sättet att skyffla filer inom en grupp. Man har alltså alltid med sig ett trådlöst nätverk - fler än en Mac (eller iPhone/iPad - för det blir givetvis AirDrop där också) är detsamma som ett trådlöst nätverk. Här på Söder ser man ofta gäng sitta på fik och jobba (här har alla redan Mac - bara Mac) och för dessa ambulerande vandrande kontor är ju funktionen superb. USB-stickans död är definitiv.
Apples agenda att koppla ihop enheter direkt burk till burk är intressant. Det började med att man tog bort DVD i Air och löste det med att man kan använda en annan burks DVD (för installationer etc) med AirPort burk till burk. Detta är ju bara en parentes när nu DVD och optiska rörliga medium är dödsdömda (det blir nog SD-kort och USB-stickor för OS och stora program inom kort), men tekniken är en ljus och logisk väg att gå. Burk till burk / burkar till burkar - även om man sitter i skogen 100 mil från närmaste LAN/Internet. This is the shit!
Om någon ska få många att använda denna lösning för filskyffling - genom att göra det löjligt enkelt - så är det just Apple. Så klart.
Stort och betydande? Nja...det är få saker inom IT som är stora och betydande...det är summan av alla dessa små funktioner som är det stora.
Mina fem öre.
What the F! Hur ska man då snyggt och enkelt köra lilltösens MacMini-mediaserver med W. Disney och A. Lindgren? Apple har alltså tryck på HDMI-kontakter på senaste Mini'n, men planerar att steka FrontRow? Nu har det nog snurrat till rejält i Cupertino-skallarna.
What the F! Hur ska man då snyggt och enkelt köra lilltösens MacMini-mediaserver med W. Disney och A. Lindgren? Apple har alltså tryck på HDMI-kontakter på senaste Mini'n, men planerar att steka FrontRow? Nu har det nog snurrat till rejält i Cupertino-skallarna.
Tror att de inte vill konkurrera med sin egna tv. Front Row var ändå ganska begränsat. Plex finns ju och har nu blivit betydligt bättre och enklare efter att version 9 tagit sig.
Varför tryckte dom i HDMI i Mini'n då?
(Att Plex och andra finns ...sådant har aldrig Apple brytt sig om...att det finns "andra". Plex är dessutom overkill och...tja, tungt, bloatat, kan ej styras av en sexåring, inget alternativ alls till FR)
Tror att de inte vill konkurrera med sin egna tv. Front Row var ändå ganska begränsat. Plex finns ju och har nu blivit betydligt bättre och enklare efter att version 9 tagit sig.
(Att Plex och andra finns ...sådant har aldrig Apple brytt sig om...att det finns "andra". Plex är dessutom overkill och...tja, tungt, bloatat, kan ej styras av en sexåring, inget alternativ alls till FR)
Bör komma en ersättare. Byggs förmodligen in i iTunes.
(Snart släpper de väl iTunes som eget operativsystem )
Jag ser ingen som helst koppling mellan Frontrow och HDMI. Det går ju lika bra att koppla en dator med VGA/DVI/DP till en TV. Apple har nog helt enkelt lyssnat på vad deras kunder vill ha.
Det finns ju heller ingen anledning att upgradera en mini som bara använder frontrow till 10.7 - det verkar slöseri med pengar. Min mini som jag kör Plex kommer jag aldrig uppgradera förrän det är dags att slänga ut skiten då min tv/projektor fått inbyggt stöd för Plex.
Jag tror att du har sammanhangen lite stökigt ordnade ;-). "Apple har nog helt enkelt lyssnat på vad deras kunder vill ha." Jepp. Varför ville kunderna ha HDMI? För att enkelt koppla Minin till en teve så klart. Varför koppla Minin till en teven? För att titta på film så klart. Har Apple ett enkelt bra program för att titta på filmfilerna som t.ex. ligger i iTunes-biblioteket? Ja. Så - alla som ser logik undrar ju givetvis varför Apple steker FR. Det är nog som en spekulation säger; det kommer en annan lösning - kanske i iTunes, men man måste lösa det där med fjärrkontrollen då.
Så - fragan är; varför tar Apple bort sin mediaspelare FrontRow när dom just klämt i en mediasopelarekontakt i Minin (HDMI)? Ser du sammanhangen?
(att man kan koppla ihop en burk på andra sätt med andra interface har ju givetvis inte alls med saken att göra)
Jag ser ingen som helst koppling mellan Frontrow och HDMI. Det går ju lika bra att koppla en dator med VGA/DVI/DP till en TV. Apple har nog helt enkelt lyssnat på vad deras kunder vill ha.
Det finns ju heller ingen anledning att upgradera en mini som bara använder frontrow till 10.7 - det verkar slöseri med pengar. Min mini som jag kör Plex kommer jag aldrig uppgradera förrän det är dags att slänga ut skiten då min tv/projektor fått inbyggt stöd för Plex.
Köp en ATV2!
Frontrow kommer säkert komma i en ny fin version som du kan köpa via appstore för någon hundring eller tre!
Jag tror att du har sammanhangen lite stökigt ordnade ;-). "Apple har nog helt enkelt lyssnat på vad deras kunder vill ha." Jepp. Varför ville kunderna ha HDMI? För att enkelt koppla Minin till en teve så klart. Varför koppla Minin till en teven? För att titta på film så klart. Har Apple ett enkelt bra program för att titta på filmfilerna som t.ex. ligger i iTunes-biblioteket? Ja. Så - alla som ser logik undrar ju givetvis varför Apple steker FR. Det är nog som en spekulation säger; det kommer en annan lösning - kanske i iTunes, men man måste lösa det där med fjärrkontrollen då.
Så - fragan är; varför tar Apple bort sin mediaspelare FrontRow när dom just klämt i en mediasopelarekontakt i Minin (HDMI)? Ser du sammanhangen?
(att man kan koppla ihop en burk på andra sätt med andra interface har ju givetvis inte alls med saken att göra)
Jag gav bort min ATV2 när jag inte vill ha för många burkar hemma. Minin är min server (WebDAV, ftp, etc) OCH mediaserver som lirar musik och lilltösens barnfilmer. Den är också övervakningsserver om jag vill - och är kopplad till mina terrabute via FW800 i garderoben - alltså en backup-server också. Har Snow Leopard Server på den. Det finns ingen som helst anledning för mig att ha en ATV hemma :-D. En burk till och en remote till är inte vackert.
Köp en ATV2!
Frontrow kommer säkert komma i en ny fin version som du kan köpa via appstore för någon hundring eller tre!
Om så är fallet hur kommer det sig att resten av mac'arna inte har HDMI då? Dom har ju också Frontrow - jag ser inte logiken där riktigt. Jag försöker inte vara en dum idiot (även om jag mycket väl kan vara det ibland) - jag säker bara att det inte är solklart att Apple specifikt betalar en massa royalites för HDMI just enbart för att dom en gång i tiden utvecklade FrontRow. Jag tror dom valde HDMI just eftersom det är ganska vanligt att macmini kopplas till en TV enbart.
Men det kan mycket väl vara så att Frontrow får en ersättare i Lion, inget mig emot och om det blir bättre än plex kör jag det gärna på min MacPro, fast den inte har HDMI!
Ja, jag kommer att sakna Front Row också, tycker inte att Plex är en tillräckligt smidig och enkel lösning. Men jag hade nästan på känn att det antingen skulle bli så här, eller att de uppdaterade Front Row till Apple TV-nivå. Nu blir det till att antingen byta lösning helt till TVn eller försöka hitta något sätt att få Plex att fungera tillfredsställande.
Versionshanteringen är helt underbar. Undrar hur de implementerat denna. Stöd för ZFS?
Versionshanteringen är helt underbar. Undrar hur de implementerat denna. Stöd för ZFS?
ZFS det var många som blev upprörda för att Apple tog bort zfs stödet från snow leopard. Stödjer Apple zfs nu?
//Rob
ZFS det var många som blev upprörda för att Apple tog bort zfs stödet från snow leopard. Stödjer Apple zfs nu?
//Rob
Verkar inte som om det är klart för användning, men projektet flyttades hit: maczfs - Project Hosting on Google Code
Några tankar
- Snyggt! Ser ut ungefär som det vita gränssnittet som fanns i 10.4 men som sedan försvann. Jag hoppades alltid att det skulle bli standard. Allt har också fått en mer diskret och smidig känsla. Rullisterna dolda är ett bra val. Kanske lär man äntligen folk hur smidigt det är att dra i rullisten i stället för att hålla inne pilknapparna och vänta 1 minut tills man når botten.
- Omvänd rullning känns logiskt för styrplattor. För möss känns det konstigt, men styrplattor verkar vara framtiden.
- Som om inte Mac OS X Server redan var förvånansvärt billigt är det nu på ett sätt att se det gratis! Men det som oroar är att det verkar vara helt och hållet omfokuserat på att vara simpelt. Tidigare var det avancerat, även om gränssnittet råkade vara "fint".
- De lät den gröna knappen betyda anpassa. Puh! Bättre att helskärmsläget fick en egen knapp t.h. Knappen för att gömma verktygsfältet offrar jag gärna då det räcker att den funktionen finns i menyraden.
- AirDrop - jag förstår inte grejen. Vi har ju redan Brevlådemappen. Att det skulle få folk att dela filer via nätverket mer tvivlar jag på, så länge det kräver att båda loggar in på AirDrop samtidigt samt att båda måste ha Lion. Det som icke tekniska människor verkar göra i dag är inte att använda nätverk eller mail eller något annat - de skriver ut allt. Så kommer det nog vara ett bra tag till.
- FileVault - hoppas inte att folk kommer börja använda det oftare nu när det kan göra mer. Jag har inget annat än dåliga erfarenheter av FileVault. Skivavbilden blir korrupt och är mycket svår att rädda. Extra jobbigt eftersom Time Machine inte fungerar för FileVault-konton medan man är inloggad, så samma personer som använder det riskabla FileVault har sällan backup. Eller har detta fixats i Lion?
- Nya Mail - nice! Trådade konversationerna är en sån där klockren grej som man inte kommer förstå hur man klarade sig utan. Det är i dag lite krångligt och förvirrande när man letar i gamla mail.
- Slopat stöd för datorer med Core - varför??
- Mycket oroande om de tar bort Rosetta. I min erfarenhet är det fler som fortfarande använder något PowerPC-program än de som kör helt rent Intel. Office 2004 är t.ex. väldigt vanligt att ha fortfarande. Även jag har något gammalt program och i bland stöter man på något på nätet för att göra någon praktisk sak och så är det ett gammalt program. Jag ser framför mig en storm av rasande människor som plötsligt inte kan köra det de brukar efter att de gått och köpt Lion - "det var det ingen som berättade". Men frågan är om det inte bara är borta i betaversionen av någon anledning?
- De lät den gröna knappen betyda anpassa. Puh! Bättre att helskärmsläget fick en egen knapp t.h. Knappen för att gömma verktygsfältet offrar jag gärna då det räcker att den funktionen finns i menyraden.
man får ju tänka på att det är applikationen som körs i fullskärmsläge och inte enskilda fönster\dokument.
ur den synvinkeln är det väl logiskt att ha\behålla fullskärmslägesknappen i ett verktygsfält eller iaf separerat från fönsterkontrollerna.
- Nya Mail - nice! Trådade konversationerna är en sån där klockren grej som man inte kommer förstå hur man klarade sig utan. Det är i dag lite krångligt och förvirrande när man letar i gamla mail.
Att ha trådade konversationer i Mail har man kunnat ha så länge jag kan minnas. Kanske inte lika polerat som i Lejon, dock.
Innehåll>Ordna trådvis
Att ha trådade konversationer i Mail har man kunnat ha så länge jag kan minnas. Kanske inte lika polerat som i Lejon, dock.
Innehåll>Ordna trådvis
Det är dock inte samma sak. Det går i 10.6 att ordna listan med mail så att de buntas ihop. Men i 10.7 ser du själva mailet trådat, på samma sätt som du ser SMS trådade i konversationer i iOS.
Det är dock inte samma sak. Det går i 10.6 att ordna listan med mail så att de buntas ihop. Men i 10.7 ser du själva mailet trådat, på samma sätt som du ser SMS trådade i konversationer i iOS.
Okej, smidigt.
Några tankar
- Snyggt! Ser ut ungefär som det vita gränssnittet som fanns i 10.4 men som sedan försvann. Jag hoppades alltid att det skulle bli standard. Allt har också fått en mer diskret och smidig känsla. Rullisterna dolda är ett bra val. Kanske lär man äntligen folk hur smidigt det är att dra i rullisten i stället för att hålla inne pilknapparna och vänta 1 minut tills man når botten.
Hur menar du? Är väl lika mörkt som Snow Leopard eller?
Jag kan meddela att det inte heller går att skriva "nya inlägg" som det här på 99.se med det safari som ingår i Lion (5.1 kanske det är?) vart tvungen att ladda hem firefox. "input"-rutan saknas!
I övrigt stämmer det bra att man kan ändra om man vill scrolla upp eller ner med swipe. Tycker själv att det mesta i systemet känns rätt fult, lite som en tillbakagång til Tiger eller något.
Om inte exportfunktionen också implementeras (export till alla möjliga codecs etc) så blir det nog till att fortsätta med QT7 för många proffs.
(proffs är ett neutralt ord och betyder yrkesutövande - det betyder inte att man är bättre och mera värdefull än någon annan - ursäkta off topic
Om inte exportfunktionen också implementeras (export till alla möjliga codecs etc) så blir det nog till att fortsätta med QT7 för många proffs.
(proffs är ett neutralt ord och betyder yrkesutövande - det betyder inte att man är bättre och mera värdefull än någon annan - ursäkta off topic
Jag hoppas att "More Export options" som Acke tipsade om betyder just detta.