Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-31 08:04
Ursprungligen av acke:

Åhnej:
[ATTACH="CONFIG"]28965[/ATTACH]

Tänkte samma sak. Det där ser inte bra ut på något sätt.

Ursprungligen av joakimo:

Tänkte samma sak. Det där ser inte bra ut på något sätt.

What he said ↑, (som i sin tur sade vad Acke sade).

Utgår från att det är ett theme som man kan ställa in under inställningar för iCal.

Fruktansvärt! Jag skakar...chockad. Är detta ett tidigt aprilskämt? Eller har grafiska avdelninge fullständigt flippat ut? Vad säger Ive om sådana här gräsligheter? Kan han verkligen tillåta att hans vackra burkar ska visa dessa missfoster? Vad är det som händer i Cupertino? Kommer värmen på lördag? Är mjölken slut hemma? Va?

Ursprungligen av acke:

Åhnej:
[ATTACH="CONFIG"]28965[/ATTACH]

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-03-31 10:15
Ursprungligen av acke:

Åhnej:
[ATTACH="CONFIG"]28965[/ATTACH]

Omg jag måste kräkas lite. Brunt? Steve come back! Verkar som att detta är en första version av vad som blir GM. Hoppas att de har lite mer tid över till iCal

Skummade igenom Macrumors hittade dessa nyheter, småsaker om ni frågar mig. Håller tummarna att det dyker upp mer nyheter snart:

Safari
--Tab bar hidden in Full Screen mode
--"Send Do Not Track HTTP Header" option in Debug menu

Preview
--Loupe Tool (like Aperture)

Spotlight
--Options to "Search Web" and "Search Wikipedia" in menu
--Slightly smaller icons in menu

Font Book
--"Find fonts anywhere on this computer" option

Och en till bild på iCal:
http://forums.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=278968&d=1301532493

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 10:38
Ursprungligen av acke:

Åhnej:
[ATTACH="CONFIG"]28965[/ATTACH]

Hoppas verkligen det är en rökridå

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-31 20:14
Ursprungligen av acke:

Åhnej:

Och findern har fått tweedkostym. Ni vet, finder.. hitta grejer.. förstoringsglas.. Sherlock Holmes -> Tweed!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 07:46

Mac OS X Lion Developer Preview 2, Mac OS X Lion Server Developer Preview och Xcode 4.1 Developer Preview 2 är släppt.

Det är givetvis varken ett skämt eller något theme. Man ser ju att de vill efterlikna kalendern i iPad! Fyfan va groteskt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 10:44

Ok, inte det värsta jag sett. Hade det varit en vanlig bild hade det varit snyggt, problemet är att det inte passar in på en dator. För tungt och kladdigt.

Sedan är jag inte alls säker på att inte Steve Jobs älskar detta. Han gillar sådant här, både i verkliga livet och på skärmen, ta en titt på NeXT symboler och gränssnitt.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 11:23
Ursprungligen av acke:

Ok, inte det värsta jag sett. Hade det varit en vanlig bild hade det varit snyggt, problemet är att det inte passar in på en dator. För tungt och kladdigt.

Sedan är jag inte alls säker på att inte Steve Jobs älskar detta. Han gillar sådant här, både i verkliga livet och på skärmen, ta en titt på NeXT symboler och gränssnitt.

Tycker det liknar väldigt mycket iOS (ipad) - vilket numera är hela grejjen tyvärr för apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 12:10
Ursprungligen av studiox:

Tycker det liknar väldigt mycket iOS (ipad) - vilket numera är hela grejjen tyvärr för apple

Exakt och iPad version av iOS har många delar i sig som är fotorealistiska, precis som NeXTStep. Det som passar på iPad fungerar, enligt mig, inte i Mac OS X.

Håller med. Jag tycker Apple är på helt fel spår nu. Och dom kommer att få veta det. Man kan inte göra vackra ramar för att rama in eländiga bilder. Det blir bara värre så. Dom får börja göra fula barnsliga datorer om detta ska funka :-D. Ive's formgivning går tvärs emot dessa groteska grafiska exempel. Det MÅSTE pågå en het diskussion i huset. Annars är det något allvarligt fel med det företaget.

Ursprungligen av acke:

Exakt och iPad version av iOS har många delar i sig som är fotorealistiska, precis som NeXTStep. Det som passar på iPad fungerar, enligt mig, inte i Mac OS X.

Kan det inte vara så att man medvetet mörkar look-and-feel så att inte copy-cats skall hinna släppa produkter baserat på det som komma-skall släppas från Apple. Dvs, min förhoppning är man i beta-stadiet skeppar vissa av programmen med ett default-tema som inför release inte längre är default-tema, och att det är högst medvetet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-31 13:22
Ursprungligen av ace4711:

Kan det inte vara så att man medvetet mörkar look-and-feel så att inte copy-cats skall hinna släppa produkter baserat på det som komma-skall släppas från Apple. Dvs, min förhoppning är man i beta-stadiet skeppar vissa av programmen med ett default-tema som inför release inte längre är default-tema, och att det är högst medvetet.

Hoppas kan man ju alltid, fast jag är tveksam till att Apple skulle göra så.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 13:34
Ursprungligen av ace4711:

Kan det inte vara så att man medvetet mörkar look-and-feel så att inte copy-cats skall hinna släppa produkter baserat på det som komma-skall släppas från Apple. Dvs, min förhoppning är man i beta-stadiet skeppar vissa av programmen med ett default-tema som inför release inte längre är default-tema, och att det är högst medvetet.

http://www.99.se/mac-os-x/284954-nya-detaljer-om-mac-os-x-10-7-lion-7.html#post1983452

Antingen försöker de dölj den verkliga look and feel, som ace4711 skrev, eller så vill apple imitera en filofax…

Men den passar inte till datorn, annars snyggt.

Kanske blir nästa generation MacBook Pro inte i aluminium utan läder?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-31 15:20

Det där var ju inte fint någonstans... Först adressboken (som man ändå kunde leva med), och nu Ical. Vad är nästa steg; kommer program som Mail dras med i samma våg? Kommer Iphoto se ut som ett gammalt fotoalbum? Kommer Papperskorgen se ut som en... papperskorg. (Ja, det sista var en medveten överdrift.)

Kan (kanske) köpa att vissa program på mobila enheter som Ipad efterliknar verktyg från verkligheten, men det känns inte som att den filosofin passar i en "vanlig" datormiljö; trots att den miljön ursprungligen baserades på termer så som "skrivbord", "fönster" osv, har det alltid känts som ett abstrakt förhållande.

Hoppas bara att de inte förstör Pages på samma sätt, för då kommer jag seriöst explodera.

Senast redigerat 2011-03-31 15:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-31 19:05

Visst ser det fult ut, men det är nog bara en vanesak. När Mission Control börjar användas på riktigt kommer man behöva se tydligt vilket program som är vilket när program och spaces förminskas. Det är väl målet med dessa färgglada vardagsprogram.

Är säker på att Mission Control kommer till iPad också, därav förberedelser redan nu. Apple gillar enhetligheter.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-03-31 20:09

På paddan och apples telefon så tycker jag att det är coolt att de försöker göra det lite pärm/ filofax-aktigt. Men jag är osäker på hur det kommer att kännas i datormiljön.

Sen så kommer jag nog inte att gå över till Lion i första taget. När jag hade Photoshop CS3 och 10.5 och gick över till 10.6 så kunde jag inte få en enda utskrift att se bra ut.

Har inte läst på så mycket om Lion men är det några nya funktioner som är prestandaökande?

Håller inte med. Jag tycker det är ett feltänk och förvånansvärt 80-talsgubbigt. Det är inte Apple liksom. Varför skulle appar i en dator/telefon/pad se ut som gamla "analoga" format? Ingen kommer snart ihåg dessa tingester. Det är som att ge en musikapp en ikon som föreställer ett kasettband. Det är ju bara vi gamlingar som vet vad det ska föreställa :-D. Eller en mjukvarumusikspelare skulle ha en ikon och reglage hämtade ur gamla vinylspelare. Ska Pages se ut som en skrivmaskin - en rulle med backslag som är en böjd metallarm? Redan nu har vi generationer som aldrig sett en skrivmaskin.
Varför då inte designa grejerna så det ser ut som papyrusrullar? Eller keramiktavlor med kilskrift?
I don't get it. För mig känns det som ett totalt hjärnsläpp. Faktiskt. Hur många ungar idag vet vad en filofax är för något och hur en sådan ser/såg ut?

Ursprungligen av Tanso:

På paddan och apples telefon så tycker jag att det är coolt att de försöker göra det lite pärm/ filofax-aktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 08:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Håller inte med. Jag tycker det är ett feltänk och förvånansvärt 80-talsgubbigt. Det är inte Apple liksom. Varför skulle appar i en dator/telefon/pad se ut som gamla "analoga" format? Ingen kommer snart ihåg dessa tingester. Det är som att ge en musikapp en ikon som föreställer ett kasettband. Det är ju bara vi gamlingar som vet vad det ska föreställa :-D. Eller en mjukvarumusikspelare skulle ha en ikon och reglage hämtade ur gamla vinylspelare. Ska Pages se ut som en skrivmaskin - en rulle med backslag som är en böjd metallarm? Redan nu har vi generationer som aldrig sett en skrivmaskin.
Varför då inte designa grejerna så det ser ut som papyrusrullar? Eller keramiktavlor med kilskrift?
I don't get it. För mig känns det som ett totalt hjärnsläpp. Faktiskt. Hur många ungar idag vet vad en filofax är för något och hur en sådan ser/såg ut?

Jag kan se det smarta i att brodera till programmen lite i iPad. Alla jag ser som sätter sig framför en iPad kommenterar det "fina lädret" i kalendern. Touch är fortfarande så nytt att folk blir imponerande av att ta på "något fint" och "verkligt". Ungefär som gummisnoddsscrollen i iPhone.
Den överdrivna grafiken i iPad har sin plats där men inte i en mac, där för Apple ett misstag.

Jo, man får väl acceptera att iPad är för allmogen - dom som också gillar ljusbruna konstlädersoffor, kitch och schlagerfestivalen. Men jag beklagar det - jag är övertygad om att Apples aktiekurs inte skulle ha påverkats negativt om dom levererade smakfull minimalistisk grafik även i iPads. Dom är ute och cyklar helt enkelt. Dom har fel och jag har rätt. Denna gång.

Ursprungligen av acke:

Jag kan se det smarta i att brodera till programmen lite i iPad. Alla jag ser som sätter sig framför en iPad kommenterar det "fina lädret" i kalendern. Touch är fortfarande så nytt att folk blir imponerande av att ta på "något fint" och "verkligt". Ungefär som gummisnoddsscrollen i iPhone.
Den överdrivna grafiken i iPad har sin plats där men inte i en mac, där för Apple ett misstag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 09:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, man får väl acceptera att iPad är för allmogen - dom som också gillar ljusbruna konstlädersoffor, kitch och schlagerfestivalen. Men jag beklagar det - jag är övertygad om att Apples aktiekurs inte skulle ha påverkats negativt om dom levererade smakfull minimalistisk grafik även i iPads. Dom är ute och cyklar helt enkelt. Dom har fel och jag har rätt. Denna gång.

Jag har inga problem med att Apple har bräddat sig. Hade inte Apple blivit något för "allmogen" hade Apple gått under eller kanske, om de haft tur, varit en lite nischspelare för folk som fortfarande inte förlåtit Apple för att de bytt från PPC till Intel. Inte för att de vet något tekniskt om PPC utan babblar mest om känslan med PPC vs Intel. Det kändes mer rätt att jobba på en PPC och det rättfärdigade att betala minst dubbelt så mycket för en långsammare bärbar dator.

Nej, jag hoppas ju själv att Apple tar över så att vardagen blir vackrare (redan idag står deras burkar överallt på Södermalm och det ser förbaskat trevligt/snyggt ut)...men inte om dom börjar fula till sig - då kan Win-världen lika bra få stanna :-D. Som jag sa; inte pajar deras aktie (=förlorar allmoge-kunder) bara för att dom förtsätter med vacker grafik utan kitch. Så funkar det ju inte.

Ursprungligen av acke:

Jag har inga problem med att Apple har bräddat sig. Hade inte Apple blivit något för "allmogen" hade Apple gått under eller kanske, om de haft tur, varit en lite nischspelare för folk som fortfarande inte förlåtit Apple för att de bytt från PPC till Intel. Inte för att de vet något tekniskt om PPC utan babblar mest om känslan med PPC vs Intel. Det kändes mer rätt att jobba på en PPC och det rättfärdigade att betala minst dubbelt så mycket för en långsammare bärbar dator. Herregud säger jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 21:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, jag hoppas ju själv att Apple tar över så att vardagen blir vackrare (redan idag står deras burkar överallt på Södermalm och det ser förbaskat trevligt/snyggt ut)...men inte om dom börjar fula till sig - då kan Win-världen lika bra få stanna :-D. Som jag sa; inte pajar deras aktie (=förlorar allmoge-kunder) bara för att dom förtsätter med vacker grafik utan kitch. Så funkar det ju inte.

Förstår vad du menar och håller med.
Lite allergisk mot folk med linnebyxor som helst skulle se att en bärbar låg på 75k och då bara kunde köpas med VIP-kort.

Ursprungligen av acke:

Förstår vad du menar och håller med.
Lite allergisk mot folk med linnebyxor som helst skulle se att en bärbar låg på 75k och då bara kunde köpas med VIP-kort.

Helt rätt Acke.

Att vara exklusiv genom att utesluta människor är så jävla no-go för min del.

Nu skulle jag kunna starta en fet moralisk och politisk diskussion känner jag men tråden handlar trots allt om Lion. Prata på gott folk

Coolt och verkligen hightech...men ingen kommer att använda det :-D. Hur många delar datorer idag? Eller har man någonsin delat datorer (med olika konton alltså)? Jag har då aldrig stött på fenomenet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Coolt och verkligen hightech...men ingen kommer att använda det :-D. Hur många delar datorer idag? Eller har man någonsin delat datorer (med olika konton alltså)? Jag har då aldrig stött på fenomenet.

Det är användbart i t.ex. varje utbildningssal, eller generellt i varje arbetsgrupp som vill kunna följa vad som händer på andras skärmar, av en eller annan orsak.

Bevaka tråden