Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-05-03 10:30

Oftast använder jag Appcleaner just för att rensa bort plist-filerna. Avmarkera själva programmet innan radering så försvinner alla kraschade inställningar m.m. Hoppas det kommer att funka på samma sätt i Lion, att man väljer strax innan radering exakt vilka filer det är som försvinner.

Nyheten är några dagar gammal, men jag tror inte detta har tagits upp tidigare. Jag gillar.

AppleInsider | Inside Mac OS X 10.7 Lion: Safari adds iPad-like Downloads menu

Jepp. Snyggt. De e såna här små detaljer som e så gött :-). Idag är det en egen nerladdningsruta (frilagd från Safari) och den måste man dessutom stänga ner manuellt när man är klar. Har länge retat mig på denna omaciga vårta.

Ursprungligen av Capeman:

Nyheten är några dagar gammal, men jag tror inte detta har tagits upp tidigare. Jag gillar.

AppleInsider | Inside Mac OS X 10.7 Lion: Safari adds iPad-like Downloads menu

Ursprungligen av Zimmerman:

J Idag är det en egen nerladdningsruta (frilagd från Safari) och den måste man dessutom stänga ner manuellt när man är klar.

frilagd från surf-fönstret/fönstren menar du?

det hade varit ännu mer praktiskt med en generell nerladdningshanterare inbyggt i os, så att man inte ens behöver ha appen öppen tills nerladdningarna är klara.

Jepp. Så menade jag.

Ursprungligen av gabriela:

frilagd från surf-fönstret/fönstren menar du?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-04 19:49

Super!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 16:38
Ursprungligen av Capeman:

Nyheten är några dagar gammal, men jag tror inte detta har tagits upp tidigare. Jag gillar.

AppleInsider | Inside Mac OS X 10.7 Lion: Safari adds iPad-like Downloads menu

Blä. Jag hatar browsers som ska lägga sig i och sköta mina nerladdningar. Chrome och IE9 är värst där man behöver kicka på 100 knappar för att ens SE alla sina nerladdningar.

Helst skulle jag vilja att OSX skeppade en nerladdnings-agent. Så jag kan stänga av Safari utan att det påverkar vad jag laddar ner.. Där samtliga mina filer kunde samlas oavsett om det är http/ftp/webdav eller vad det nu kan vara. saknar dessa faktiskt.

Ursprungligen av studiox:

Blä. Jag hatar browsers som ska lägga sig i och sköta mina nerladdningar. Chrome och IE9 är värst där man behöver kicka på 100 knappar för att ens SE alla sina nerladdningar.

Helst skulle jag vilja att OSX skeppade en nerladdnings-agent. Så jag kan stänga av Safari utan att det påverkar vad jag laddar ner.. Där samtliga mina filer kunde samlas oavsett om det är http/ftp/webdav eller vad det nu kan vara. saknar dessa faktiskt.

Kan inte räkna alla gånger jag råkat stänga av en nedladdning pga. jag har stängt ner Safari/Chrome... Bra idé!

Ursprungligen av Capeman:

Ingen aning om hur det fungerar idag, skall bli intressant att se hur de löser det. Man vill ju inte behöva installera 10.6 och sen ladda ner 10.7 om man nu skulle behöva göra en total ominstallation.

Läste någonstans att Lion installationsfilerna lägger sig på en partition på hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 09:59
Ursprungligen av wilhelmsson:

Läste någonstans att Lion installationsfilerna lägger sig på en partition på hårddisken.

Låter troligt. I och med lion så skapas ju en Rescue partition och den lär ju innehålla en lion installation

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-06 11:04
Ursprungligen av studiox:

I och med lion så skapas ju en Rescue partition och den lär ju innehålla en lion installation

Låter kladdigt med en helt system på en partion. Låter inte en partion med ett strippat system med ett bra verktygsprogram på bättre? Eller varför ens ett system, är inte det där något man skulle lösa genom att EFI har en liten partion som har ett verktygsprogram.

Ursprungligen av acke:

Låter kladdigt med en helt system på en partion. Låter inte en partion med ett strippat system med ett bra verktygsprogram på bättre? Eller varför ens ett system, är inte det där något man skulle lösa genom att EFI har en liten partion som har ett verktygsprogram.

Har man inte tillgång till internet/snabbt internet så kan det vara svårt att ladda ner OSX i "nödsituationer"...

Men din idé om verktygsprogram låter onekligen smidigt, speciellt för SSD användarna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-06 11:27
Ursprungligen av wilhelmsson:

Har man inte tillgång till internet/snabbt internet så kan det vara svårt att ladda ner OSX i "nödsituationer"...

Men din idé om verktygsprogram låter onekligen smidigt, speciellt för SSD användarna!

Fast är det inte så att i 9 fall av 10 så är det inte Mac OS X som behöver installeras om för att det ska funka igen. Enligt mig så är problemet antingen mekaniskt fel på disken eller att det är fel på B-trees eller directory:n eller något annat som en ominstallation inte löser men väl ett bra verktygsprogram.

Känns så konstigt att Apple jobbar för att göra Mac OS X 10.6 mindre för att sedan smälla in 7GB på en partion som inte gör någon nytta i de flesta fall. Dåligt windows-tänk som jag inte tycker hör hemma i Mac OS X.

Ursprungligen av acke:

Fast är det inte så att i 9 fall av 10 så är det inte Mac OS X som behöver installeras om för att det ska funka igen. Enligt mig så är problemet antingen mekaniskt fel på disken eller att det är fel på B-trees eller directory:n eller något annat som en ominstallation inte löser men väl ett bra verktygsprogram.

Känns så konstigt att Apple jobbar för att göra Mac OS X 10.6 mindre för att sedan smälla in 7GB på en partion som inte gör någon nytta i de flesta fall. Dåligt windows-tänk som jag inte tycker hör hemma i Mac OS X.

Har du helt rätt i! Din teori om ett verktygsprogram känns mer vettigt, även att det programmet ska kunna nå internet utan att boota OSX. Det känns logiskt!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 13:43
Ursprungligen av acke:

Låter kladdigt med en helt system på en partion. Låter inte en partion med ett strippat system med ett bra verktygsprogram på bättre? Eller varför ens ett system, är inte det där något man skulle lösa genom att EFI har en liten partion som har ett verktygsprogram.

Jag kan inte svara på hur dom gjort men runt 10G har iaf. försvunnit från disken jag installerade Lion på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-06 17:32
Ursprungligen av studiox:

Jag kan inte svara på hur dom gjort men runt 10G har iaf. försvunnit från disken jag installerade Lion på.

Exakt, vet att de gör det men förstår inte varför. Känns som en klumpig lösning.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 17:48
Ursprungligen av acke:

Exakt, vet att de gör det men förstår inte varför. Känns som en klumpig lösning.

Det är väldigt trevligt och väldigt vanligt bland andra datortillverkare, exempelvis har HP, DELL och Fujitsu gjort så väldigt många år. Återställer datorn på några minuter vid en krash, du slipper leta efter cd-skivor som du ändå förmodligen gömt eller slängt.

Ursprungligen av acke:

Låter kladdigt med en helt system på en partion. Låter inte en partion med ett strippat system med ett bra verktygsprogram på bättre? Eller varför ens ett system, är inte det där något man skulle lösa genom att EFI har en liten partion som har ett verktygsprogram.

Du har rätt - det är en fil som heter boot.efi som ligger på en egen osynlig partition. Man ser den om man kör diskutil list i Terminalen. boot.efi innehåller i sin tur en fil som heter BaseSystem.dmg.

Haha samma här, omacig vårta ja!

Som jag trodde då. Tycker det låter bra och vettigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 21:35
Ursprungligen av Capeman:

Som jag trodde då. Tycker det låter bra och vettigt.

Hur fungerar nedladdningen idag? Ladda ned, bränna på skiva och sedan installera eller ladda ned och installera direkt? Här skulle det ju som sagt vara väldigt smidigt om man kunde ladda ned direkt från EFI speciellt nu om man nu kanske inte alltid har en Mac OS X DVD ens när man köpt en kopia av Mac OS X 10.7.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-05-04 21:39
Ursprungligen av acke:

Hur fungerar nedladdningen idag? Ladda ned, bränna på skiva och sedan installera eller ladda ned och installera direkt? Här skulle det ju som sagt vara väldigt smidigt om man kunde ladda ned direkt från EFI speciellt nu om man nu kanske inte alltid har en Mac OS X DVD ens när man köpt en kopia av Mac OS X 10.7.

Låter vettigt. Även kunna ladda ner och lägga på USB (det finns ju redan idag) vore smidigt. Har själv lagt installationsskivan på en extern hårddisk (separat partition) för enkel och snabbhetens skull

Ingen aning om hur det fungerar idag, skall bli intressant att se hur de löser det. Man vill ju inte behöva installera 10.6 och sen ladda ner 10.7 om man nu skulle behöva göra en total ominstallation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-04 22:02

vet någon något adblocker program som funkar bra för Safari i Lion?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-05 19:44
Ursprungligen av Esa:

vet någon något adblocker program som funkar bra för Safari i Lion?

Fungerar inte AdBlock For Safari i Lion?
Jag har inte möjlighet att prova.

kasta bort ~10% av sin redan trånga SSD på något man använder en gång per år? tackmennejtack!

dessutom, om det är trassel med disken (vilket är i princip enda anledningen man egentligen har skäl att installera om OS) kan ju lika gärna 'räddningspartitionen' själv vara bortom all räddning...

Man kanske skulle lägga Mac OS X installation på en EEPROM chip på ca 5 GB (fastlött på moderkortet), då har man även möjlighet att uppdatera Mac OS X installation till nyare version i framtiden, samtidigt tar den inte plats varken på HDD eller SSD disk. EEPROM skulle nås från EFI nivån.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-06 21:31
Ursprungligen av gabriela:

kasta bort ~10% av sin redan trånga SSD på något man använder en gång per år? tackmennejtack!

dessutom, om det är trassel med disken (vilket är i princip enda anledningen man egentligen har skäl att installera om OS) kan ju lika gärna 'räddningspartitionen' själv vara bortom all räddning...

Alla är vi ju olika, jag använder själv inte detta till windows-installationer utan hanterar detta med deploymentlösningar. Men det finns ju väldigt många mac-användare som inte är sådana.

Bevaka tråden