Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-06 23:01
Ursprungligen av Elajtenworld:

och om man behöver installera om datorn ifall man t.ex köpt ny hd/ssd-disk? Hur ska man då få in lion i burken har de tänkt? Måste ju ha ett os för att kunna ladda ner ett os?

Oklart hittills. Kan tänka mig att det blir att installera gamla Mac OS X 10.6 och sedan Mac OS X 10.7 ovanpå det. Mycket dålig lösning så vi får hoppas att det inte blir så.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 23:14
Ursprungligen av Elajtenworld:

och om man behöver installera om datorn ifall man t.ex köpt ny hd/ssd-disk? Hur ska man då få in lion i burken har de tänkt? Måste ju ha ett os för att kunna ladda ner ett os?

Man uppgraderar inte hårddisken. Man köper en ny dator och slänger den gamla.

Ursprungligen av planB:

Man uppgraderar inte hårddisken. Man köper en ny dator och slänger den gamla.

Haha.

Men som när jag var tvungen att byta SSD p g a haveri nu i veckan, då börjar jag från scratch och har ingen App store eller någonting. Hoppas verkligen att man kan gräva ut installeraren och slänga in den på ett USB.

Ursprungligen av Elajtenworld:

och om man behöver installera om datorn ifall man t.ex köpt ny hd/ssd-disk? Hur ska man då få in lion i burken har de tänkt? Måste ju ha ett os för att kunna ladda ner ett os?

Nätverks-boot från molnet kanske?

som jag läser det på Apple - OS X Lion - Get Lion in July. Only from the Mac App Store. är köp/installation via App store endast det enklaste, billigaste och snabbaste sättet.
antar alltså att man ändå kommer att kunna köpa 10.7 i kartong om man hellre vill det. (men då krångligare, dyrare och obehagligt långt efter släpp..?)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 23:23
Ursprungligen av gabriela:

som jag läser det på Apple - OS X Lion - Get Lion in July. Only from the Mac App Store. är köp/installation via App store endast det enklaste, billigaste och snabbaste sättet.
antar alltså att man ändå kommer att kunna köpa 10.7 i kartong om man hellre vill det. (men då krångligare, dyrare och obehagligt långt efter släpp..?)

Det lät inte så på keynoten.

Ursprungligen av planB:

Det lät inte så på keynoten.

jag har inte tagit del av hela keynoten, men sas det uttryckligen att det inte kommer att släppas en retailskiva/-pinne...?
annars vågar jag nog hålla hoppet levande ett tag till. (om inte annat kan man ju se det som ett tillfälle att skaffa ett snyggt apple-minne)

hursomhelst blir ju detta en icke-fråga så fort man kan boota direkt från sin time machine-volym. (kom-igen-apple-nångång-nu-då!)

Ursprungligen av gabriela:

jag har inte tagit del av hela keynoten, men sas det uttryckligen att det inte kommer att släppas en retailskiva/-pinne...?
annars vågar jag nog hålla hoppet levande ett tag till. (om inte annat kan man ju se det som ett tillfälle att skaffa ett snyggt apple-minne)

hursomhelst blir ju detta en icke-fråga så fort man kan boota direkt från sin time machine-volym. (kom-igen-apple-nångång-nu-då!)

Såg precis klart det och "It will only be available on the Mac App Store" var kontentan. De visade som sagt var DVD-skivor som "upplöstes".

Ursprungligen av gabriela:

som jag läser det på Apple - OS X Lion - Get Lion in July. Only from the Mac App Store. är köp/installation via App store endast det enklaste, billigaste och snabbaste sättet.
antar alltså att man ändå kommer att kunna köpa 10.7 i kartong om man hellre vill det. (men då krångligare, dyrare och obehagligt långt efter släpp..?)

Det vet jag inte. Den där DVDn bakom Schiller exploderade i rätt många bitar.

Något helt annat: notera att de verkar skriva "OS X" överallt, alltså att "Mac" har droppats från namnet.

Med MAS blir det väl inte heller möjligt att installera på inf antal datorer? Första "licenskollen" någonsin på klientversionen av OS X.

Ursprungligen av Capeman:

Den verkar inte ha dykt upp i Software Update än så länge.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Den verkar inte ha dykt upp i Software Update än så länge.

Nej, finns bara från Dev Center - ännu.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Den verkar inte ha dykt upp i Software Update än så länge.

Jo, hos mig...

Fråga mig inte hur det gick till men jag fick en inbjudan till Apples betatestning av Lion helt apropå i brevlådan. Givetvis så svarade jag ett rungande JA

Men jag har ingen aning om hur jag blev uttagen. Det är nästan så jag börjar undra hur mycket jag har handlat för i AppStore;)

Jag funderar lite på den eviga frågan med installation på tom disk som vi pratat om tidigare. Om man tittar på keynoten så ser man att när man laddar ner Lion så får man ju ett litet program nedladdat. Det kanske är så enkelt att det programmet går att lägga på en USB-sticka, eller att installationsprogrammet kan skapa en bootbar image till din USB-sticka. Nåja, vi lär få veta snart i och med att Lion faktiskt kommer nästa månad.

Ursprungligen av Capeman:

Jag funderar lite på den eviga frågan med installation på tom disk som vi pratat om tidigare. Om man tittar på keynoten så ser man att när man laddar ner Lion så får man ju ett litet program nedladdat. Det kanske är så enkelt att det programmet går att lägga på en USB-sticka, eller att installationsprogrammet kan skapa en bootbar image till din USB-sticka. Nåja, vi lär få veta snart i och med att Lion faktiskt kommer nästa månad.

Det är minst sagt spännande. Jag gissar på att vi har ett svar senast imorgon, det mest logiska hittils är väl det som hörts från andra håll. "Du får bränna en skiva med det".

En annan fin poäng ang. priset är det här.

"The Mac App Store isn't available on Mac OS X Leopard or earlier versions, so if you haven't updated to Snow Leopard yet, it looks like a Leopard-to-Lion upgrade will actually cost you about $60."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 09:34
Ursprungligen av Capeman:

Jag funderar lite på den eviga frågan med installation på tom disk som vi pratat om tidigare. Om man tittar på keynoten så ser man att när man laddar ner Lion så får man ju ett litet program nedladdat. Det kanske är så enkelt att det programmet går att lägga på en USB-sticka, eller att installationsprogrammet kan skapa en bootbar image till din USB-sticka. Nåja, vi lär få veta snart i och med att Lion faktiskt kommer nästa månad.

Ja det vore ju fin. Bara dra filen till ett USB-minne och du kan starta från det men för att installera så måste du logga in med dig Apple-ID. Det kommer ju komma någon typ av fullösning men man skulle ju vilja ha det direkt från Apple. Om nu Apple inte bryr sig om att få in pengar från försäljningen av Mac OS X längre så borde de kunna bjuda på en smidig lösning som kanske ökar risken för piratkopiering.
Det blir ju lite snurrigt om man i alla fall måste använda sig av en gammal skiva och göra dubbla installationer för att få sitt operativ up to date.

Eller som jag skrivit tidigare, kunna logga in direkt på Mac App Store från EFI och ladda ned och installera Mac OS X. Det vore enormt smidigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-07 09:53
Ursprungligen av acke:

Eller som jag skrivit tidigare, kunna logga in direkt på Mac App Store från EFI och ladda ned och installera Mac OS X. Det vore enormt smidigt.

Det är detta jag tror på i första hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 10:07
Ursprungligen av planB:

Det är detta jag tror på i första hand.

Med tanke på vad man kunde göra från UEFI redan 2007 så borde det nog fungera. Se länk. Vet dock inte hur mycket som får plats på EFI-kretsen/minnet (?) men nog borde man kunna ladda ned ett litet program som sköter nedladdningen av installationsprogrammet för att dra igång installationen.

Intel shows PC booting Windows with UEFI firmware

Är det bara jag eller är det fler som känner att Lion inte är en särskilt "sexig" upgrade? Jag kan inte påstå att det är någon enda funktion som jag känner "wow, det där måste jag bara ha".

Vissa saker känns som en ren försämring, t.ex. att scrollbaren inte visas (kanske kan ställas in?) och inte minst att det bara kan köpas via AppStore.

Naturligtvis kommer jag köpa och uppgradera ändå, nörd som man är, men den här gången känner jag inte de förväntningar som jag tidigare känt.

Vad tycker ni, är det en bra, dålig, eller "gäsp"-uppgradering ?

Visst är det några trevliga tillägg i Lion, men inget direkt superhett för min del. Jag hade gärna sett ett nytt filsystem som det diskuterats om hur länge som helst, lite mer strävan efter resolution independence (som också verkar som ett avstannat projekt), ännu mer fix av Finder mm.. Det känns som att Lion mest innehåller finputs samt har byggts för att putta OS X närmare iOS (mer så än nödvändigt också). Kommer väl att uppgradera ändå, men hoppades på mer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 11:30
Ursprungligen av Kermit:

... putta OS X närmare iOS (mer så än nödvändigt också).

På vilket sätt har de puttat det mer än nödvändigt? Launchpad är väl den tydligaste kopplingen, men den är ju samtidigt frivillig att använda.

---

Jag tycker det verkar vara en väldigt trevlig uppgradering. Mission Control tillsammans med Full screen tycker jag är bland det bästa Apple lanserat på länge! Visst har jag lite halvhjärtat använt mig av Spaces innan, men i och med Lion blir det plötsligt så mycket mer genomtänkt och bättre integrerat med Exposé. Tycker även om att allt man nu gör automatiskt sparas, och att allt alltid startar precis som du lämnade det.

Ursprungligen av Adzam 1:

På vilket sätt har de puttat det mer än nödvändigt? Launchpad är väl den tydligaste kopplingen, men den är ju samtidigt frivillig att använda.

Ja, det är ju en högst personlig synpunkt, men jag tycker inte att t ex Launchpad tillför någonting alls förutom att nya användare ska känna igen sig från sin iPad / iPhone. Scrollisterna t ex tycker jag är ett steg tillbax i utvecklingen - jag förstår att man vill ha dom minimala på små enheter, men på desktops saknar jag att hela tiden se var i fönstret jag befinner mig. Autosave, gestures mm är visserligen trevliga ändringar, men det känns som att de skippat andra viktigare saker bara för att få OS X mer likt iOS.

Ursprungligen av Kermit:

lite mer strävan efter resolution independence (som också verkar som ett avstannat projekt), ännu mer fix av Finder mm..

Upplösningsoberoende grafik är nog att betrakta som dött. För några år sedan pushades det från Apples sida för att utvecklarna skulle göra all grafik vektorbaserad inför en sådan övergång, men det hör man inget om längre. Vilket är fullt rimligt - bakåtkompatibiliteten blir lidande med en sådan lösning, samtidigt som det är en krångligare övergång jämfört med att helt enkelt gå över till fyrdubbel upplösning när tekniken så medger.

Ursprungligen av Samuel K:

Upplösningsoberoende grafik är nog att betrakta som dött. För några år sedan pushades det från Apples sida för att utvecklarna skulle göra all grafik vektorbaserad inför en sådan övergång, men det hör man inget om längre. Vilket är fullt rimligt - bakåtkompatibiliteten blir lidande med en sådan lösning, samtidigt som det är en krångligare övergång jämfört med att helt enkelt gå över till fyrdubbel upplösning när tekniken så medger.

Ja, tyvärr verkar det som att detta runnit ut i sanden. Visst är det en stor övergång, men hade verkligen varit trevligt.

På tal om det, något jag däremot VERKLIGEN saknar är mer möjligheter att ändra systemfonter och storlekar. Försöker t ex omvända min far, men då han inte ser knivskarpt längre tycker han att menyer mm syns lite dåligt, och att standardstorleken i i stort sett alla apps är lite för liten. I windows kan han iaf dra upp systemtypsnitten utan större problem, men macen går det fortfarande inte, utan då är enda lösningen att köra i en lägre upplösning så att texten blir större på skärmen. Visst finns Zoom, men det känns inte riktigt som en 100%:ig lösning. Eller köpa en jättestor skärm, men.. känns som en dåligt lösning det med

Har Lion kanske bättre stöd för det? Hade varit trevligt.

  • Medlem
  • 2011-06-07 14:44
Ursprungligen av Kermit:

På tal om det, något jag däremot VERKLIGEN saknar är mer möjligheter att ändra systemfonter och storlekar. Försöker t ex omvända min far, men då han inte ser knivskarpt längre tycker han att menyer mm syns lite dåligt, och att standardstorleken i i stort sett alla apps är lite för liten. I windows kan han iaf dra upp systemtypsnitten utan större problem, men macen går det fortfarande inte, utan då är enda lösningen att köra i en lägre upplösning så att texten blir större på skärmen. Visst finns Zoom, men det känns inte riktigt som en 100%:ig lösning. Eller köpa en jättestor skärm, men.. känns som en dåligt lösning det med

Har Lion kanske bättre stöd för det? Hade varit trevligt.

Apple - OS X Lion - Over 250 new features. Read about all of them.

Rulla ner till accessebility. Kan det vara tillräckligt för att omvända farsan?

Ursprungligen av Spata:

Apple - OS X Lion - Over 250 new features. Read about all of them.

Rulla ner till accessebility. Kan det vara tillräckligt för att omvända farsan?

Nja, verkar inte så. Alltså, han är inte synskadad, han tillhör bara åldersgruppen som hellre läser typsnitt i 18 punkters storlek än 10 :). Dessutom ser han inget som helst problem med att köra t ex 640x480 på en 24"-skärm ("texten blir ju stor och tydlig då, skitbra!"). Det han vill göra är att få i stort sett ALL text (menyer, rubriker, filnamn osv osv) större. Kör själv på en 27" iMac, och fast skärmen är stor är upplösningen rätt hög också - menyer osv ser "på tok för litet ut" enligt honom. Visst går det köra typ 1024x768 på den istället, men det är helgerån om du frågar mig

De flesta andra OS har inställningar för "default systemfont" där man kan ändra typsnitt och storlek på i stort sett allt, men det saknar OS X än, mig veterligt. Visst finns det bra hjälpmedel för synskadade i form av röstuppläsning, zoom mm, men jag tycker inte att man ska behöva använda handikappfunktioner för att öka fontstoleken i dialogrutor lite. Ok att vissa program man se lite fel ut när man trycker ut textfält så att de blir större än normalt, men det får man leva med, så länge valet finns.. Hade hoppats att det skulle finnas i Lion.

Det finns i alla fall en sak som jag gillar skarpt, möjligheten att storleksförändra fönster från vilken sida/hörn som helst. Vore ju fantastiskt om det fungerar lika fint som det alltid gjort i Windows (obs, ingen ironi eller flamebait, bara en grej jag alltid saknat)

AirDrop e fint :-). Och iCloud-implementeringen så klart. Resten är en gäspning för mig, men jag klagar inte då jag varit nöjd med OSX sedan länge. Jag har inga som helst problem med fönster, filer, skrollning, ordning, etc. :-). Har aldrig haft det.
Under huven-utvecklingen däremot - det brukar vara godis (t.ex. Central Dispatch eller vad det heter i 10.6). För mig brukar det vara under huven-grejer som gör mitt liv enklare, snabbare och ger mig mera tid över att inte sitta framför en dator och istället leva på riktigt :-).

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-07 12:26

På Apple.com står det "Installs in place
Installing Lion from the Mac App Store is quick and easy. It takes only one click to download, then a few more clicks to run the installer."

Dvs man borde kunna kopiera över installern till en annan enhet.

Ursprungligen av kainen:

På Apple.com står det "Installs in place
Installing Lion from the Mac App Store is quick and easy. It takes only one click to download, then a few more clicks to run the installer."

Dvs man borde kunna kopiera över installern till en annan enhet.

Det finns en lång tråd angående detta på MacRumors' forum. Flera säger där att den nedladdade filen från Mac App Store har en dmg som man enkelt kan extrahera till en USB-sticka eller DVD. Hoppas det är så.

Bevaka tråden