Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 09:51

AppleInsider | Inside Mac OS X 10.7 Lion: iChat 6 adds Yahoo IM, account integration, web page sharing

Inte så intressant, fortfarande ingen MSN och Facetime fortsätter vara ett separat program. Bra dock är att få alla olika protokoll i samma fönster. En anledning mindre till att använda Chax.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 13:15
Ursprungligen av acke:

AppleInsider | Inside Mac OS X 10.7 Lion: iChat 6 adds Yahoo IM, account integration, web page sharing

Inte så intressant, fortfarande ingen MSN och Facetime fortsätter vara ett separat program. Bra dock är att få alla olika protokoll i samma fönster. En anledning mindre till att använda Chax.

Att dom där IM nissarna aldrig kan komma överens om sina protokoll. Jag fortsätter att använda Adium så länge jag inte kan få ICQ/MSN/Yahoo och Facebook i samma app.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 17:50

Jag skulle vilja att EFI eller liknande i datorn kände av att jag precis installerat en tom hårddisk och fråga mig om jag först vill koppla upp mig och sedan logga in med mitt Apple-ID och ladda ned och installera Mac OS X 10.7 som jag redan köpt på Mac App Store.

Exakt så vill jag ha de, vore ju smidigt.

Ursprungligen av acke:

Jag skulle vilja att EFI eller liknande i datorn kände av att jag precis installerat en tom hårddisk och fråga mig om jag först vill koppla upp mig och sedan logga in med mitt Apple-ID och ladda ned och installera Mac OS X 10.7 som jag redan köpt på Mac App Store.

Problemet med detta i dagsläget är att vi i Sverige är rätt bortskämda med bra hastigheter för att tanka hem stora saker. Detta hade aldrig fungerat då många länder är bortskämda med hypersnabba 2-5Megabit.... i bästa fall.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-08 11:54
Ursprungligen av PeeMaN:

Problemet med detta i dagsläget är att vi i Sverige är rätt bortskämda med bra hastigheter för att tanka hem stora saker. Detta hade aldrig fungerat då många länder är bortskämda med hypersnabba 2-5Megabit.... i bästa fall.....

Ja men alltid bra att börja i förväg om man ska vara med i tid.

Skulle också vara bra om man kunde koppla upp sig mot en lokal server och ladda ned Mac OS X. Lite som Netboot fast ändå inte.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-08 12:28
Ursprungligen av acke:

Ja men alltid bra att börja i förväg om man ska vara med i tid.

Skulle också vara bra om man kunde koppla upp sig mot en lokal server och ladda ned Mac OS X. Lite som Netboot fast ändå inte.

Det är väl iofs inga problem att köra netboot om man vill I lion lär det väl ingå då serverversionen är detsamma, om man nu skulle vilja köra det

Tror ni att det är fullt möjligt att enbart köra Mac OS X 10.7. Lion Developer Preview 2 som system? Om man gör det på privat dator och inte i något kritiskt produktionssyfte.

Privata små dispyter kan ni ta via PM. Fyra inlägg raderade.

/Mod

Ny uppdatering till 10.4 Lion Developer Preview 2.

Någon som kan rapportera skillnaderna på t.ex. iCal som enligt IDG har fått sig en putsning? Eller andra detaljer som är ändrat eller införda.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2011-04-16 14:28

Någon som vet om nya Mail klarar mer än ett exchange-konto? Det är enda anledningen att jag använder Outlook idag, men det är så vansinnigt fult och omständligt...

  • Oregistrerad
  • 2011-04-16 14:31

Du kan väl ha flera exchange konton i dagens mail!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2011-04-16 16:05
Ursprungligen av studiox:

Du kan väl ha flera exchange konton i dagens mail!

Nej, för mig funkar det bara i mail för iOS, inte i Mac Mail.

jukeboxknapparna är tillbaks - skönt, hellre 100 icals med läderimitation än 1 såndär jevla slajder-knapp.

Rätt kul. Jag fick ett mail från Apple där jag erbjöds att delta i seedprogrammet för Lion. Detta bara utifrån att jag hade ett appleid:)

I SnowLeopard, när jag swipar med fyra fingrar, så får jag upp "fast application switching" (opt-tab).

Någon som kan få detta att funka, med vilken som helst swipelösning i Lion?

Tycker tyvärr inte att Mission Control är så starkt just nu... =(

Snyggt! Så ska de va'.

ÄNTLIGEN!
Det här är något jag stört mig på allt för länge!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-01 17:12
Ursprungligen av PeeMaN:

ÄNTLIGEN!
Det här är något jag stört mig på allt för länge!

Ja, borde varit där för 5 år sen, trevligt att det äntligen är där

Här är lite mer info kring avinstallation av program i Lion:

Mac OS X Lion to feature iOS-like 'jiggling' app unistaller

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-02 14:54
Ursprungligen av Capeman:

Här är lite mer info kring avinstallation av program i Lion:

Mac OS X Lion to feature iOS-like 'jiggling' app unistaller

Slutet för AppZapper och liknande program förhoppningsvis... detta borde ha implementerats i OSet för länge sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 15:20
Ursprungligen av Capeman:

Här är lite mer info kring avinstallation av program i Lion:

Mac OS X Lion to feature iOS-like 'jiggling' app unistaller

Hmm, fungerar den bara från Launchpad? Käns sådär men helt klart välkommet med en avinstallerare som tar bort allt. Skulle gärna se en valmöjlighet att behålla .plist-filer men förutsätter att dessa inte tas bort.

Ursprungligen av acke:

...valmöjlighet att behålla .plist-filer men förutsätter att dessa inte tas bort.

Enligt TUAWs artikel:
"...will move the app and any associated files to the Trash"

Det tolkar jag som att även plist-filer tas bort - vilket jag tycker är självklart. Så fungerar AppZapper, AppDelete m.fl idag. De tar bort även plist-filen.

Varför vill du behålla plist-filerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 15:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför vill du behålla plist-filerna?

Du vill slänga programmet men vill ha kvar dina inställningar som du har ställt in. Inte en stor grej kan jag hålla med om men ändå. Skulle kännas fint med det som en valmöjlighet.

Ursprungligen av acke:

Du vill slänga programmet men vill ha kvar dina inställningar som du har ställt in. Inte en stor grej kan jag hålla med om men ändå. Skulle kännas fint med det som en valmöjlighet.

Man kan inte både slänga kakan och ha kvar den

Ja, det har underlättat för mig många gånger då jag stekt program och senare i livet installerat det igen...och till min glädje är alla inställningar kvar och registrering/licens etc :-D. Toppenläge. Fin lyx.

Ursprungligen av acke:

Du vill slänga programmet men vill ha kvar dina inställningar som du har ställt in. Inte en stor grej kan jag hålla med om men ändå. Skulle kännas fint med det som en valmöjlighet.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-03 09:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt TUAWs artikel:
"...will move the app and any associated files to the Trash"

Det tolkar jag som att även plist-filer tas bort - vilket jag tycker är självklart. Så fungerar AppZapper, AppDelete m.fl idag. De tar bort även plist-filen.

Varför vill du behålla plist-filerna?

De flesta windows-uninstallers låter dig behålla dina inställningar. Inte bara dessa i registret utan även andra personliga filer under Users/Documents. En trevlig funktion om man tillfälligt behöver ta bort ett program.

Bevaka tråden