Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Snabeldrake:

Trams! Lite brunt har väl aldrig gjort något illa?! Microsoft Zune fanns/finns ju i brunt?

Ja o grisar rullar i sin egen avföring men det gör inte det mer lockande för min del.

Jag blir uppriktigt deprimerad över Apples designkollaps när det gäller grafiken. Jag kan omöjligt fatta att Apple lyckats klämma ur sig något så osannolikt fult som detta. Det slår alla rekord. Vad händer på världens sedan länge mest estetiska skönhetslaboratorium för digitala konsumentprodukter? Är detta ett trendbrott? Kan vi nu förvänta oss att även Apple börjar göra fula grejer en masse? Vad säger Ive om dessa övergrepp? Att dom ska fylla hans vackra burkar med denna veritabla dynga?
Jag ber till gudarna att det finns en option i settings - i Utseende t.ex. - där man kan välja Traditional/Classic eller vad dom kommer att kalla det (=vackert/snyggt/estetiskt rätt/smakfullt) för grafiken i OSX medföljande grundprogram - t.ex. iCal.
Det är så vrickat fult att jag på fullaste allvar undrar om någon skämtar eller fått ett psykbryt på Apples grafiska avdelning. Eftersom Jobs kollar ALLT så bevisar detta att mannen inte längre är tillräknelig. Han är helt klart slut. Väck. Det har slutligen slagit om för mannen som ju givetvis - som många genier - är en borderlinepersonlighet.

Senast redigerat 2011-06-01 22:59

andas...

Alltså, jag är för iOS-looken, diggar sparrow och reeder, ser gärna lite "pappersbrus" på websidor, men stansat läder med avrivna pappersark?

Haha, ännu jävligare högupplöst. Yay.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-06-01 21:44

Ingen här som tror att de designat denna råfula kalender för att få folk att snoka mindre?
Och sedan releasa något toksnyggt om några dagar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-01 22:22

Nope

Det konstiga är att det inte är ett ramaskri därute på webben. Jag googlade och det verkar vara få som reagerat på vidrigheterna. Är det så få som bryr sig eller SER sunkigheten?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det konstiga är att det inte är ett ramaskri därute på webben. Jag googlade och det verkar vara få som reagerat på vidrigheterna. Är det så få som bryr sig eller SER sunkigheten?

Det kanske bara är vi svenskar som internationellt sätt är "dumma i huvudet" och "saknar känslan" när det gäller nya ical

Det är nog tvärtom; vi nordbor/skandinaver är dom som har rätta estetiska känslan - vi har ju världsrykte för smakfull design sedan Alvar Altos tid. Jag har ju länge sett just Apple som en estetisk agent som fattar nordisk smakfullhet i ett USA fullproppat av tacky shitty kitsch. Är det kört nu? Kommer Apple att gegga ner sig? Slukades tillslut även detta snygga företag av den gigantiska omgivande amerikanska smaklösheten? Jag är skakad.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det kanske bara är vi svenskar som internationellt sätt är "dumma i huvudet" och "saknar känslan" när det gäller nya ical

Jag börjar få lite ont i magen över det här Lion på riktigt. Hittils har jag bara sett två saker i operativet som känns nytt och samtidigt användbart och det är Air-Drop och Autosave. I övrigt känns det bara som man vräkt på med skit. Jag har svårt att se mig själv använda Launchpaden. Fullscreen-apps kanske är "snyggt", men är det värt att betala pengar och uppdatera ett helt operativ för?
Det känns inte som att mission-control är särskilt revolutionerande heller, såvida man inte har många Widgets och kör mycket Dashboard.

Om man ska nämna något om själva utseendet känns det som man tagit ett steg tillbaka i UI. iCal ser förjävligt ut och av någon anledning har man bestämt sig för att det som funkar i iPad(mail) ska fungera likadant i MacOsX. Jag ogillar det och hoppas att man kan få till någon classic-view på det mesta. Jag lär inte slänga mig över Lion när det kommer utan vänta lite försiktigt.

Jag har inga problem med utseendet på Ical. Iofs så kör jag sällan programmet eftersom jag använder mig av Google Calenders men inte tycker jag att det är så vedervärdigt som ni gör gällande. Det ser likadant ut på ipaden och första gången jag lade märke till att Apple hade "pappersavrivningar" så fick jag en wow-känsla.

Fullskärmsläge i programmen har jag just börjat använda för att få en känsla för om jag gillar det eller inte. Det är också i linje med en trend som kommer mer och mer att man ska fokusera på en uppgift istället för att splittra sin uppmärksamhet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-03 10:17

Egentligen är Apples minimalism en anomali i USA. Jag menar, Ive är ju Britt.

Jo, det är klart att det är en europe som fixar till estetiken :-). Det gäller mycket i USA - man importerar ofta europeer för att snygga till saker och ting och fördjupa eller stilisera kulturella uttryck (kolla in Hollywood).

Ursprungligen av planB:

Egentligen är Apples minimalism en anomali i USA. Jag menar, Ive är ju Britt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-03 14:39

Dock ska det ju också sägas att britter rent generellt saknar känsla för estetik på många områden också...där är det Ive som är en anomali.

Tänkte just på det...mycket ful dynga och låg kvalitet (dom kan t.ex. inte bygga hus) har britterna vräkt ur sig senaste 1000 åren. Ive är väl unik antar jag...eller så har han keltiskt/nordiskt blod i ådrorna. :-D.

Ursprungligen av zinned:

Dock ska det ju också sägas att britter rent generellt saknar känsla för estetik på många områden också...där är det Ive som är en anomali.

Topic, topic, topic... Nu lämnar vi det sidospåret, tack.

/Mod

Verkar som om serverfunktionaliteten i Lion kommer att vara en app i App Store, se artikeln nedan. Vill bara tillägga att enligt MacRumors' forum så är det där en gammal text; i DP3 står det inte "buy" utan "upgrade", så huruvida den kommer att vara dyr, billig eller kostnadsfri återstår väl att se.

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Mac OS Lion Server will not come for free

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-05 12:59
Ursprungligen av Capeman:

Även om det vore kul så tror jag inte det släpps så snart.

Fast kanske Apple har skyndat på det hela för att iCloud har synk/koppling eller på något sätt behövs för att funka optimalt med OS X. Fast då borde väl fler rykten cirkulera om det...

Skärpning nu, vad var det som Jesper skrev som var så svårt att fatta? En massa utsvävningar om diverse nationaliteters förmåga eller oförmåga att skapa vad någon subjektivt upplever som "god design" hör inte hemma här.

/Mod

Jag tycker också det känns tveksamt. Det har ju inte ens kommit en GM ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-06 13:56

Gillar att de kommer ta betalt för Mac OS X Server. Borde betyda att de kommer ta sin serverlösning nästan på allvar i framtiden med.

Var det gratis förr? Varför besvärade jag mig då med att testa en piratis av Snow Leopard Server (innan jag köpte så klart)? Ibland är man verkligen en sucker.

Ursprungligen av acke:

Gillar att de kommer ta betalt för Mac OS X Server. Borde betyda att de kommer ta sin serverlösning nästan på allvar i framtiden med.

Senast redigerat 2011-06-06 16:09
Ursprungligen av acke:

Gillar att de kommer ta betalt för Mac OS X Server. Borde betyda att de kommer ta sin serverlösning nästan på allvar i framtiden med.

Det har väl aldrig varit gratis? Isåfall har jag missat nåt.

det kan ju iofs bara vara ett trix för att komma över den klassiska 'är det gratis kan det ju inte vara bra'-tröskeln.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-06 16:34

Det har varit ryckten kring att det skulle vara gratis... att både user / server version av 10.7 skulle ingå i samma paket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-06 22:32
Ursprungligen av kainen:

Det har varit ryckten kring att det skulle vara gratis... att både user / server version av 10.7 skulle ingå i samma paket.

Exakt. Nya priset för Mac OS X Server är struntsumman 49.99 dollar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-06 22:24

Väl medveten att alla kan läsa själva listar jag mina favoriter med Mac OS X 10.7:
Merge folders
When you try to combine two folders with the same name, the Finder now offers to merge them into a single folder.

FileVault 2
Allt!

Install on all authorized computers
When you purchase Lion from the Mac App Store, you can install it on all your authorized Mac computers. Just sign in to the Mac App Store from each Mac and download Lion from the Purchases list.

Installs in place
Installing Lion from the Mac App Store is quick and easy. It takes only one click to download, then a few more clicks to run the installer.

Low-power wake
In OS X Lion, your Mac can wake up for services such as file sharing, backup, and more without the need to turn on the monitor or attached USB devices.

QuickTime Player
Allt men hade velat ha mer.

Push notifications
Receive push notifications sent from Lion Server for calendar events, contact updates, and device management.

Profiles
Profiles in Lion make it easy for system administrators to customize the settings for all the Mac computers in their environment. Simply configure the settings once, distribute the profile to the computers, and Lion sets them up.

Encrypted backups
Keep your Time Machine backups secure by backing up to an external USB or FireWire drive encrypted with FileVault 2.

Local snapshots
OS X Lion lets you take the Time Machine experience with you when you’re away from your Time Capsule or backup drive. Time Machine keeps a spare copy of the files you create, modify, or delete right on your Mac. Now if you accidentally delete a file while on the road, you can recover it from a local copy.

Xsan built into Lion
The Xsan file system is built into OS X Lion, allowing any Mac with appropriate connectivity to access an Xsan volume.
Oj, blir bra mycket billigare om clientdelen är inbyggd. Kostade 999dollar förut om jag inte kommer ihåg fel.

  • Oregistrerad
  • 2011-06-06 22:55

och om man behöver installera om datorn ifall man t.ex köpt ny hd/ssd-disk? Hur ska man då få in lion i burken har de tänkt? Måste ju ha ett os för att kunna ladda ner ett os?

Bevaka tråden