Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-05-14 11:45
Ursprungligen av Capeman:

Verkar vara en del nytt, bl a en ny inloggning (!):

Apple Releases Lion Developer Preview 3 and Xcode 4.1 Preview 5 - MacRumors.com

Så snabbt gick det att döda dom bilderna

Ursprungligen av studiox:

Så snabbt gick det att döda dom bilderna

Menar du It'sAllTechs hemsida? Den har varit nere sen nyheten kom ut...

Den (mycket dåliga) videon på inloggningen finns här:

YouTube - 9to5mac.com - Lion iOS-like login screen

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-14 11:37

Tycker nya inloggningssidan är sjukt snygg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-14 11:39
Ursprungligen av kainen:

Tycker nya inloggningssidan är sjukt snygg!

Vad som vore ännu snyggare är om den är mörkare nattetid samt ljusare dagstid

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-05-14 22:48

Ser fram emot releasen mer och mer

Ursprungligen av The Real Viking:

Man kanske skulle lägga Mac OS X installation på en EEPROM chip på ca 5 GB (fastlött på moderkortet), då har man även möjlighet att uppdatera Mac OS X installation till nyare version i framtiden, samtidigt tar den inte plats varken på HDD eller SSD disk. EEPROM skulle nås från EFI nivån.

Ingen dum idé alls! Ungefär som den hemliga system 6-installationen på gamla hederliga Mac Classic alltså

Tror dock inte det är något som kommer att hända - med tanke på det stadigt sjunkande priset på SSD är problemet nog lite för tillfälligt för den sortens avancerade (men eleganta) lösningar.

Ursprungligen av Samuel K:

Ingen dum idé alls! Ungefär som den hemliga system 6-installationen på gamla hederliga Mac Classic alltså

Tror dock inte det är något som kommer att hända - med tanke på det stadigt sjunkande priset på SSD är problemet nog lite för tillfälligt för den sortens avancerade (men eleganta) lösningar.

EEPROM chipet kostar nog bara 1 dollar tror jag, så det är småpengar men vid krissituationer är det guld värd!

iSync är borta ur Lion:

No more iSync in Lion

Ursprungligen av Capeman:

iSync är borta ur Lion:

No more iSync in Lion

Intressant. Jag vet att en del SE-telefoner förlitat sig på isync. Någon ersättare är ytterst troligt.
Skönt att de slänger ut frontrow också, totalt värdelös applikation!

Ursprungligen av PeeMaN:

Intressant. Jag vet att en del SE-telefoner förlitat sig på isync. Någon ersättare är ytterst troligt.
Skönt att de slänger ut frontrow också, totalt värdelös applikation!

Jag tycker tvärtom, har använt Front Row i princip dagligen sedan Tiger. Men jag försöker vänja mig vid Plex nu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-27 15:29

Vore kul om dessa spekulationer stämde. Will Mac OS X Lion Launch at WWDC in June? | Cult of Mac

Dom slänger alltså ut FrontRow och slänger in HDMI i Minin?!! I don't get it. Kanske iTunes ska bli filmvisare? Med remoten alltså?

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom slänger alltså ut FrontRow och slänger in HDMI i Minin?!! I don't get it. Kanske iTunes ska bli filmvisare? Med remoten alltså?

De vill väl helt enkelt att folk ska köra ATV som mediaspelare!

Varför bemödade dom sig då att lägga till HDMI i MacMinis?

Ursprungligen av PeeMaN:

De vill väl helt enkelt att folk ska köra ATV som mediaspelare!

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför bemödade dom sig då att lägga till HDMI i MacMinis?

De strippade ju bort alla andra bildutgångar och la dit displayporten. Dessvärre var det ju nästan bara Apple som kör displayport på sina skärmar vid den tidpunkten. Jag tror helt enkelt man valde att använda HDMI för att kunna hålla nere storleken på minin och samtidigt ha en utgång som "andra redan körde".

Har PC-burkar HDMI generellt? Är HDMI standard på datorskärmar? Är det inte DVI? Varför skiter Apple i HDMI på alla andra Macar? Är det inte så att HDMI är standard på just teve-burkar? Kan det ha varit så att Apple menade - efter tusen rader på forum t.ex. - att nu med HDMI på Minin så var det ju en baggis att koppla den till teven och använda Minin för att spela upp film - med ljudet digitalt inbäddat och inte analogt separerat som vi med gamla Minis kör? Är det verkligen bara jag som tror att Apple lade till HDMI för just detta? När HDMI kom på minin
så var det många - även här tror jag - som jublade för att Apple lyssnat på behovet och då var det en självklarhet varför Apple la till HDMI på just och endast Minin. Har alla glömt detta? Det var ju alldeles nyss. :-D.
Kom ihåg att HDMI på en Mini ger max 1080. Det är högsta HD-upplösningen på teveburkarna. 1080. HDMI'n på en Mini är värdelös för högre upplösning på feta datorebildskärmar. Betänk. Alltså - Apples HDMI på MInin är GJORD för att driva teveburkar. Varför?

Oj...OT...

Ursprungligen av PeeMaN:

De strippade ju bort alla andra bildutgångar och la dit displayporten. Dessvärre var det ju nästan bara Apple som kör displayport på sina skärmar vid den tidpunkten. Jag tror helt enkelt man valde att använda HDMI för att kunna hålla nere storleken på minin och samtidigt ha en utgång som "andra redan körde".

Senast redigerat 2011-05-28 12:15

Jag är inte alls intresserad av Mac OS X Lion, utan kommer att fortsätta att köra Snow Leopard lääänge.

Ursprungligen av andersmacnilsson:

Jag är inte alls intresserad av Mac OS X Lion, utan kommer att fortsätta att köra Snow Leopard lääänge.

Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-28 12:31

Tanken är väl att dess funktion som dator ska vara det centrala om den kopplas till TV:n (något som blir ännu mer naturligt om man väljer den där trackpaden istället för en mus). Så här skriver de på Mac minis hemsida:

Citat:

Det är enkelt att ansluta Mac mini till den största skärmen i huset – din HDTV – tack vare en inbyggd HDMI-port. Anslut en HDMI-kabel och se innehållet på din Mac mini i HD-format. Egna filmer, Internet och ditt fotobibliotek. Det finns även en praktisk inställning som gör att du enkelt kan justera överföringen från Mac mini så att bilden fyller även den största HDTV-skärmen. När du vill lyssna på musik kan du spela upp hela iTunes-biblioteket via stereon eller strömma musiken till högtalare i vilket rum som helst med hjälp av en AirPort Express-basstation

Jepp. Där satt den (har missat denna text). Alltså; Apple klämde in HDMI för att Minin enkelt skulle kunna bli en mediaburk - och nu tar man bort FrontRow. Min första förvirring kvarstår; Varför gör man det? Inkonsekvent. Nå - jag tror som andra som skrivit om detta; Apple har pplaner på annan lösning - jag gissar att iTunes helt tar över jobbet även för filmvisning och att styrning kan ske rationellt med remoten. Vi får se.
(jag blev bara ännu mera förvirrad när så många inte visste varför Apple lade till HDMI på Minin och den enorma efterfrågan på just detta före dom gjorde det)

Ursprungligen av Adzam 1:

Tanken är väl att dess funktion som dator ska vara det centrala om den kopplas till TV:n (något som blir ännu mer naturligt om man väljer den där trackpaden istället för en mus). Så här skriver de på Mac minis hemsida:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-01 15:45

Hoppas på den här funktionen: Find My Mac to enable remote wipe even if nobody’s logged in? | 9 to 5 Mac

Den och full disk encryption. Vet inte riktigt varför man ska ha båda funktionerna i och för sig.

Seriöst apple?
Måste man vänta till OS XI innan de får ordning på sina UI?
Några huvuden behöver rulla...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-01 17:01
Ursprungligen av eskimo:

Seriöst apple?
Måste man vänta till OS XI innan de får ordning på sina UI?
Några huvuden behöver rulla...

[ATTACH="CONFIG"]29430[/ATTACH]

Från Aqua till "Pepparkaka"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-01 17:11
Ursprungligen av eskimo:

Seriöst apple?
Måste man vänta till OS XI innan de får ordning på sina UI?
Några huvuden behöver rulla...

[ATTACH="CONFIG"]29430[/ATTACH]

Om iCal ser ut så där när Lion släpps ska jag aldrig öppna programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-01 18:22
Ursprungligen av eskimo:

Seriöst apple?
Måste man vänta till OS XI innan de får ordning på sina UI?
Några huvuden behöver rulla...

[ATTACH="CONFIG"]29430[/ATTACH]

Ja det där var inte vackert

Ursprungligen av eskimo:

Seriöst apple?
Måste man vänta till OS XI innan de får ordning på sina UI?
Några huvuden behöver rulla...

[ATTACH="CONFIG"]29430[/ATTACH]

http://www.99.se/mac-os-x/284954-nya-detaljer-om-mac-os-x-10-7-lion-14.html#post1985313

Allvarligt. Vad är alternativen till iCal som man kan synca med sin iphone? Jag kör Week cal på iphonen. Finns det något liknande man kan ha i osX och synca som vanligt?

Ursprungligen av eskimo:

Seriöst apple?
Måste man vänta till OS XI innan de får ordning på sina UI?
Några huvuden behöver rulla...

[ATTACH="CONFIG"]29430[/ATTACH]

Ursprungligen av jurassic579:

Allvarligt. Vad är alternativen till iCal som man kan synca med sin iphone? Jag kör Week cal på iphonen. Finns det något liknande man kan ha i osX och synca som vanligt?

Detta har inte med trådens ämne att göra, var vänlig att ta det i en annan tråd.

/Mod

...och vi vet ju alla hur kul det är med blöt pepparkaka.

Trams! Lite brunt har väl aldrig gjort något illa?! Microsoft Zune fanns/finns ju i brunt?

Bevaka tråden