Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 22:39

Lion installerar en rescue-partitation (eller ser ut som en iaf) där följande options presenteras vid boot. Att det numera finns en separat räddning direkt på hårddisken som många PC tillverkare haft i ett par år är nog ingen slump. Det kan ju tyda på att Lion endast kommer levereras via AppStore? (Ett sätt för apple att bestämt sätta P för piratkopiering = varje exemplar kanske blir unikt vid nerladdning)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-27 22:55
Ursprungligen av studiox:

Lion installerar en rescue-partitation (eller ser ut som en iaf) där följande options presenteras vid boot. Att det numera finns en separat räddning direkt på hårddisken som många PC tillverkare haft i ett par år är nog ingen slump. Det kan ju tyda på att Lion endast kommer levereras via AppStore? (Ett sätt för apple att bestämt sätta P för piratkopiering = varje exemplar kanske blir unikt vid nerladdning)

Så vad gör man om man bytar hårddisk?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 23:21
Ursprungligen av shandar:

Så vad gör man om man bytar hårddisk?

Köper ny dator.

I bilden står det

Återskapa från en Time Machine säkerhetskopia
-Du har en säkerhetskopia av det system du vill återställa

Installera om mac os X
-Ställ in eller installera ett nytt exemplar av Lion

Få hjälp på nätet
-Du kan hitta hjälp för din Mac på Apples supportwebbplats

Skivverktyg
-Reparera eller radera en skiva med Skivverktyg

Jag kan inte komma till slutsatsen att Lion kan installera en "rescue partition". Den kan däremeot hämta en säkerhets kopia från en time machine disk. Det kan snowleopard också.

Missar jag något i vad bilden säger?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 11:47
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag kan inte komma till slutsatsen att Lion kan installera en "rescue partition". Den kan däremeot hämta en säkerhets kopia från en time machine disk. Det kan snowleopard också.

Missar jag något i vad bilden säger?

Du missade vad jag skrev:

Ursprungligen av studiox:

Lion installerar en rescue-partitation (eller ser ut som en iaf)

Dvs. jag har inte på något sätt sagt att det är så, utan att det kan vara så. Detta eftersom rescue i mina ögon betyder att jag kan starta upp min dator och reparera operativsystemet, men jag kommer ju från *NIX världen där innebörden är exakt denna. Vilken är innbörden av rescue för dig?

Ursprungligen av studiox:

Du missade vad jag skrev:

Dvs. jag har inte på något sätt sagt att det är så, utan att det kan vara så. Detta eftersom rescue i mina ögon betyder att jag kan starta upp min dator och reparera operativsystemet, men jag kommer ju från *NIX världen där innebörden är exakt denna. Vilken är innbörden av rescue för dig?

samma som för dig - case closed

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 17:00
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

samma som för dig - case closed

Du tycker alltså inget själv?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 17:09

Tog några skärmdumpar idag när jag testade lite - mest på Quicktime men några andra observationer (några med skärmdumpar)

* Maximera fönster i helskärmsläge görs av knappen till höger (detta kanske redan skrivits om i tråden)

* Jag trodde scannerdelning var nytt i 10.7 men upptäckte att så inte var fallet.

* Det var inte så många exporteringsalternativ i quicktime (detta efter att ha gjort en skärminspelning)

* Findern är omarbetad, har en hel del nya trevliga funktioner som jag sett:
-- Om du markerar flera filer buntas dom numera ihop på ett snyggt sätt innan du flyttar dessa
-- om du minimerar fönstret så minskas förhandsikonerna längst ut i kanten så man ändå ser dessa utan att övriga ikoner blir mindre (svårt att förklara)

* Det går numera (ibland iaf) att trycka på mellanslag eller enter för att accpetera dialogrutor, samt att "tabba" mellan alternativ. Det sista är ingen nyhet men att aktivera ett alternativ är ofta stört omöjligt.

* Ja det går inte att använda 99.se (inget nytt) men det beror säkert på 99.se och inte lion.

* Det tog ungefär lika lång tid att installera 10.7 som 10.6 (runt 8 minuter på SSD)

* Har inte hunnit kolla T.R.I.M ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 17:14
Ursprungligen av studiox:

Tog några skärmdumpar idag när jag testade lite - mest på Quicktime men några andra observationer (några med skärmdumpar)

Har du hunnit kollat igenom den uppdaterade mail-klienten (Mail 5?). Vore kul att se lite skärmdumpar på det också

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 17:37

Jag fösökte få igång mail med ett av mina konton men fick problem med SSL certifikat så jag gav upp just då. Ska titta på det en annan dag när jag har mer tid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 18:11
Ursprungligen av studiox:

Jag fösökte få igång mail med ett av mina konton men fick problem med SSL certifikat så jag gav upp just då. Ska titta på det en annan dag när jag har mer tid

Alright. Tack ändå.

Har du QT-pro-licens? FCP installerat? För att man ska få en massa exportalternativ så måste det ligga codec-pluggar i QT's plugin-mapp. DVCproHD, etc, etc.

Ursprungligen av studiox:

* Det var inte så många exporteringsalternativ i quicktime (detta efter att ha gjort en skärminspelning)

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 17:37
Ursprungligen av Zimmerman:

Har du QT-pro-licens? FCP installerat? För att man ska få en massa exportalternativ så måste det ligga codec-pluggar i QT's plugin-mapp. DVCproHD, etc, etc.

Det låter naturligtvis rimligt. Självklart har jag inte installerat något sådant på en testmaskin.

Ursprungligen av studiox:

Lion installerar en rescue-partitation (eller ser ut som en iaf) där följande options presenteras vid boot. Att det numera finns en separat räddning direkt på hårddisken som många PC tillverkare haft i ett par år är nog ingen slump. Det kan ju tyda på att Lion endast kommer levereras via AppStore? (Ett sätt för apple att bestämt sätta P för piratkopiering = varje exemplar kanske blir unikt vid nerladdning)

Kanske levereras via AppStore som alternativ men endast tror jag verkligen inte på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-27 23:31

Tror inte Apple bryr sig om piratkopieringen. Den är nog relativt låg på macplattformen, och minskar den än mer så är det snarare en bonus. Däremot är tanken att det är just DINA program som sparas på DITT App Store-konto, för enkel nedladdning när det återigen krävs. Skulle inte förvåna mig om de i princip skänker bort Lion som de gjorde med Snow Leopard, då de riktiga pengarna kommer från hårdvaruförsäljning och andelar från App Store för mac och iOS.

Byter man hårddisk får man väl köra installationsskivan som följde med datorn (om det är en äldre modell), eller så förutsätter jag att man får ett USB-minne med installationsfiler vid köp av ny dator (som den som kom med nya Air).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 09:41

Fungerar programmet i Lion?

App Compatibility Table - RoaringApps

  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 15:09

Att kunna spela in delar av skärmen är för mig en mycket efterfrågad funktion - speciellt när man kör 2650x1600 - sådana filmer vill man ju inte gärna generera

Om det kommer inbyggt i OSX så konkar väl SnapzPro :-D.

Ursprungligen av studiox:

Att kunna spela in delar av skärmen är för mig en mycket efterfrågad funktion - speciellt när man kör 2650x1600 - sådana filmer vill man ju inte gärna generera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 18:13

Jag tycker att ett nytt FileVault som inte segar ned, är helt säker och (förhoppningsvis) fungerar bättre med Time Machine skulle vara en av de största sakerna i Mac OS X 10.7 hittills.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 21:03

Oklart om det är skrivet förut men FileVault krypterar hela systemdisken och ska använda sig av speciella funktioner i i5 och i7-processorn för att försäkra att det ska gå riktigt snabbt.

Tydligen kan det också vara att Mac OS X Server kommer kosta mer än en vanlig kopia av Mac OS X. Ganska rimligt.

Kan inte hitta sidan jag läste den här infon på för källa tyvärr.

Sidospåret om SSD och TRIM har brutits ut till en egen tråd.

http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/285096-lion-ssd-trim.html

/Mod

Utvecklarversionen är installerad, och lite små test har påbörjats.

  • Personligen så föredrar jag det nya sättet att scrolla. Det känns betydligt mer logiskt när det liknar beteendet i iOS. Tack Apple.

  • Launchpad verkar trevligt. Lägga den som ett snabbkommando så blir det ju fullständigt onödigt att ha programmappen i dock.

  • Nya spaces och exposé är ju trevligt och ger en bättre överblick.

  • Mail är bedrövligt på 13" med normal upplösning som jag ser det. Men det kan man leva med. Jag har Sparrow istället.

  • Safari fungerar inte som det ska, men det är ju trots allt bara en utvecklarversion.

  • Facetime är förvisso spännande, men varför måste Apple envisas med den oerhört fula svarta färggivningen som också återfinns i Quicktime?

Det blir spännande att se det färdiga resultatet i sommar.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Personligen så föredrar jag det nya sättet att scrolla. Det känns betydligt mer logiskt när det liknar beteendet i iOS. Tack Apple.

Haha, jag AVSKYR det verkligen och höll på att bli vansinnig innan jag hittade att det gick att ändra tillbaka till "det vanliga". Tack Apple.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Launchpad verkar trevligt. Lägga den som ett snabbkommando så blir det ju fullständigt onödigt att ha programmappen i dock.

Tycker fortfarande inte att det slår att ha Applications i docken och ha den i list-vy. Ska man köra Launchpad kommer man ju ändå bli tvungen att sortera sina applikationer i mappar. Visst, det kanske ser snyggare ut, men en rull-lista i docken som jag har det nu går betydligt fortare.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nya spaces och exposé är ju trevligt och ger en bättre överblick.

Kan inte säga emot. Både expose och spaces har fått en riktig putsning, det kommer nog att ta lite tid att vänja sig vid det, men det känns som ett steg framåt

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Mail är bedrövligt på 13" med normal upplösning som jag ser det. Men det kan man leva med. Jag har Sparrow istället.

Kan bara hålla med. Har dock inte "hårdkört" mail, då jag lagt betan på en egen partition. Blir väl antagligen att byta till någon annan klient.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Safari fungerar inte som det ska, men det är ju trots allt bara en utvecklarversion.

Det är verkligen långt kvar på safari. Testade en handfull sidor och allt från checkboxar som inte dyker upp till bilder som låg fel och sådär. Blir även intressant att se om Java kommer att installeras från start eller om man får ladda hem det separat.

En sak som jag är livrädd för är dock gestures. På Leopard slänger man bort alla fönster genom att dra med fyra fingrar uppåt. Detta tar fram exposé (var det nog?) istället i Lion. OCH GÅR INTE ATT ÄNDRA. Vill man visa skrivbordet på det viset måste man göra en "expand" med fyra fingrar, något som är rätt svårt att få till. Riktigt oroande att det inte går att ändra då det är en av de absolut mest frekventa swipeds jag gör, samt att det inte finns något annat sätt att få till det bra.

Är det bara jag som har en Logitech-mus (på alla Macar) som har free roll - eller vad man nu ska kalla det? Man bara sätter spinn på skrollhjulet så skjuter skrollandet iväg - man pillar/sprättar bara till skrollhjulet så svävar sidorna upp eller ner - mjukt - acceleratinsfunktion - trycker man ner skrollhjulet en gång så sätter man på "kuggeffekten" (som vanliga/gamla möss) . Har haft det flera år och kan inte leva utan det. Att dra i rullister och klicka på pilar är något jag knappt minns - det var länge sedan. Svunnen tid.
Alla dessa lösningar som verkar vara nya i Lion angående skrollning är helt överflödiga för oss med riktiga möss. :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det bara jag som har en Logitech-mus (på alla Macar) som har free roll - eller vad man nu ska kalla det? Man bara sätter spinn på skrollhjulet så skjuter skrollandet iväg - man pillar/sprättar bara till skrollhjulet så svävar sidorna upp eller ner - mjukt - acceleratinsfunktion - trycker man ner skrollhjulet en gång så sätter man på "kuggeffekten" (som vanliga/gamla möss) . Har haft det flera år och kan inte leva utan det. Att dra i rullister och klicka på pilar är något jag knappt minns - det var länge sedan. Svunnen tid.
Alla dessa lösningar som verkar vara nya i Lion angående skrollning är helt överflödiga för oss med riktiga möss. :-).

Det är inte alltid (läs väldigt-VÄLDIGT) sällan många av oss har mus till sin bärbara dator. Gissa varför folk älskar gestures liksom

  • Oregistrerad
  • 2011-03-02 09:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det bara jag som har en Logitech-mus (på alla Macar) som har free roll - eller vad man nu ska kalla det? Man bara sätter spinn på skrollhjulet så skjuter skrollandet iväg

Att dra i massa scroll-lister var länge sen man gjorde. Jag kör Kensington trackball hemma och på kontoret med en ring runt trackballen som fungerar som hjulet, snurra på den på samma sätt.

Dock tror jag att Apple återigen tänker mest på sina kära bärbara eftersom det ändå är det som apple säljer mest. Lion är ett os för bärbara datorer inte stationära

Allt om Mac har skrivit en bra sammanfattning om Lion. Stor förhandstitt av Mac OS X 10.7 “Lion” - Allt om Mac

Senast redigerat 2011-03-02 15:22

Mail exempelvis har nu ytterligare en kolumn, ett program som anpassar sig till att allt fler har widescreenskärmar. Men jag har en 27-tums skärm för att jag ska kunna ha två programfönster bredvid varandra. Jag hatar när program gör anspråk på allt större del av min dyrbara skrivbordsyta utan att erbjuda så mycket igen!

Bevaka tråden