- akerstrom
- Avstängd ●
Symbian? Det är ju i princip döende. Dealbreakerfunktioner för många är bättre filstöd och mer flexibel BT-hantering & SD kortplats. Allt lätt att implementera för Apple.
Symbian, ja, det var det jag menade. (att folk går från Sympbian till t.ex. Android och iOS.)
De där dealbreakerfunktionerna är nog inte så mycket av intresse för gemene man, men säkerligen är det många som gillar olika BT-stackar och hur många olika typer filer som kan köras i i ett och samma program, och helst samtidigt, upp och ner
Symbian, ja, det var det jag menade. (att folk går från Sympbian till t.ex. Android och iOS.)
jo det har du rätt i jag läste lite slarvigt men rätt många migrerar även från iOS till Android en del gör det mest för att de gillar ny teknik men andra gör det för att de är jobbar enklare och effektivare med Android.
Min nya Sony TV har en kontakt för RJ45 (TCP/IP) och man kan plugga in en
WiFi-adapter om man inte gillar kablar.
Så man kan 'Sony-surfa' direkt på TV'n med fjärren.
Så man skulle kunna säga att TV och internet redan har fusionerats.
Att man sen kan önska fler internet-funktioner i TV'n är väl en bisak (och given)..
Och en annan sak, som anställd i ett multinationellt storföretag så har man lärt sig saker:
Dotterbolag måste vara lönsamma, därför bryter man ut delar till dotterbolag.
Om de inte är lönsamma skrotas de.
Ekonomerna styr tyvärr..
Det intressanta är att tunga analytiker (Negroponte bl.a.) snackade om att dator och teve skulle fusioneras ihop...redan för 15 år sedan (!). Alla var mer eller mindre överens om att man iframtiden bara hade EN burk för allt i hemmet. En. Och man förklarade att ungarna i denna snara framtid skulle skratta åt att deras föräldrar hade haft flera olika mjukvaror för olika ändamål. :-D. Dessa visor har sedan upprepats - åtminstone när det gäller hårdvara - ca. var femte år. Det är som en loop-visa för oss som hängt med ett tag. Det blev inte så och det blir inte så. Det är min tes i alla fall. Det blir tvärtom bara fler och fler burkar och fler och fler apps/mjukisar. :-D.
Jag sätter dock några spänn på att t.ex. Safari och iTunes smälter ihop inom närmsta fem åren. Och efterom nästan alla manicker snart har IP-nummer och ett nätkort så kommer nog alla teveburkar att ha det också. Men i dessa teveburkar kommer bara en rudimentär webbläsare att finnas. Mina fem öre.
Det verkar som om folk inte är intresserad av - eller har minsta behov - av annat. Panasonic - och några andra - tryckte i nätverkskort och en liten webserver (som i en nätwebbkameror) i sina DVD/HDD-recorders i början...men jag tror man la av rätt snabbt. Ingen använde det. Nu var det i.of.s. otroligt struligt att använda gränssnittet och det funkade bara i lokaly nät, men även om det varit mot Internet och hyfsat lätt att administrera från en webbläsare - kanske från jobbet t.ex. för att programera en inspelning av kvällens film (det som inte ligger på SVT Play efteråt typ) - så verkar det inte som om någon - eller i alla fall en försvinnande del av befolkningen - har något utbyte av denna fuktion. Eller så fixar dom inte den initiala konfigurationen som måste göras. Eller; det fyller ingen funktion i hur dagens medborgare lever och använder sin tid.
Men en rudimentär webbläsare i teven skulle nog användas. Jag säger bara: SVT Play.
Apple kommer dock aldrig någonsin att tillverka en burk med en tevemottagare i sig. Det sätter jag en löning på. Dom tror inte på teve och realtidskonsumtion. Dom tror på motsatsen. Hade dom inte iTunes (köpa/hyra teve/film/musik) så skulle vi dock kanske redan ha haft DTV-mottagare i iMac och en inspelningsfunktion i iTunes. Maybe. Eller åtminstone i deras ATV...men då hade väl inte ATV funnits alls... :-D. Om...om...om...
Det intressanta är att tunga analytiker (Negroponte bl.a.) snackade om att dator och teve skulle fusioneras ihop...redan för 15 år sedan (!).
Ja och de hade ju rätt Apples modell gick dock inte så bra, men nog har det sålts miljontals med HTPCs och TV kort som sitter i datorer.Dock har den sömlösa integrationen låtit väntat på sig. Google har väl iofs kommit hyfsat långt fram med sin Google TV Quick Tour - Google TV
Det intressanta är att tunga analytiker (Negroponte bl.a.) snackade om att dator och teve skulle fusioneras ihop...redan för 15 år sedan (!). Alla var mer eller mindre överens om att man iframtiden bara hade EN burk för allt i hemmet. En. Och man förklarade att ungarna i denna snara framtid skulle skratta åt att deras föräldrar hade haft flera olika mjukvaror för olika ändamål. :-D. Dessa visor har sedan upprepats - åtminstone när det gäller hårdvara - ca. var femte år. Det är som en loop-visa för oss som hängt med ett tag. Det blev inte så och det blir inte så. Det är min tes i alla fall. Det blir tvärtom bara fler och fler burkar och fler och fler apps/mjukisar. :-D.
Ja. Många använder ju redan sin iPad för att kolla på video. Så tvn och datorns funktioner smälter ihop till en enhet, men det blir inte den stora tvn som hänger på väggen i vardagsrummet som tar över, som idioterna trott. Istället får varje familjemedlem sin egen kommunikationsplatta, iPad/Platta X.
Jag är glad över att ha levt samtidigt som Steve Jobs. Om 500 år kommer han fortfarande nämnas i historieböckerna.
Ja. Många använder ju redan sin iPad för att kolla på video. Så tvn och datorns funktioner smälter ihop till en enhet, men det blir inte den stora tvn som hänger på väggen i vardagsrummet som tar över, som idioterna trott. Istället får varje familjemedlem sin egen kommunikationsplatta, iPad/Platta X.
Jag är glad över att ha levt samtidigt som Steve Jobs. Om 500 år kommer han fortfarande nämnas i historieböckerna.
Ingen av oss kommer ju att kunna kontrollera det, men som gammal historielärare tror jag verkligen inte det. Det finns uppfinningar och innovationer som betyder något för mänsklighetens överlevnad, välfärd och kulturella utveckling, typ elektricitet, penicillin, kylskåp, tvål, boktryckarkonsten etc. men att framtiden skulle bry sig om att särskilja tillverkaren av den ena mobiltelefonen från den andra förefaller för mig otroligt osannolikt. Lika lite som vi idag bryr oss om huruvida gåspennorna under 1600-talet kom från den ena eller andra tillverkaren, lika lite kommer man att i framtiden bry sig om de vid det laget helt obsoleta mobiltelefonerna.
Apples vision, som den varit sedan iMac DV lanserades som den digitala hubben. Klart att TV som vi känner den idag kommer att försvinna men den kommer heller inte att bli ihopsmetad med en dator. Istället kommer vi att få se stora (och mindre) skärmar där man visar det man vill se och högtalare i alla rum för ljud, detta styr man via en kontroll av något slag (iPhone, iPad) mediat finns centralt i huset eller i ett moln. Självklart finns det en dator där också. Men varje hushåll kommer att se olika ut, de som bor själva behöver inte ett lika utbyggt system som en familj med tre barn. De som inte reser i någon större utsträckning behöver tex inget moln. Flexibilitet hoppas jag på, att inte behöva vara tvungen att skaffa prylar man inte vill ha för att få en viss del av systemet.
Apples vision, som den varit sedan iMac DV lanserades som den digitala hubben. Klart att TV som vi känner den idag kommer att försvinna men den kommer heller inte att bli ihopsmetad med en dator. Istället kommer vi att få se stora (och mindre) skärmar där man visar det man vill se och högtalare i alla rum för ljud, detta styr man via en kontroll av något slag (iPhone, iPad) mediat finns centralt i huset eller i ett moln. Självklart finns det en dator där också. Men varje hushåll kommer att se olika ut, de som bor själva behöver inte ett lika utbyggt system som en familj med tre barn. De som inte reser i någon större utsträckning behöver tex inget moln. Flexibilitet hoppas jag på, att inte behöva vara tvungen att skaffa prylar man inte vill ha för att få en viss del av systemet.
Jag tror också mer på det scenariot. Överhuvudtaget är själva begreppet "dator" lite förlegat: Allting innehåller ju en dator idag. Jag har just köpt en motionscykel, med tanken att få bort några hekton iaf av gubbfläsket medan jag tittar på tv, och den är ju för fasen datoriserad. Samma sak gäller minsta lilla hushållsmanick etc. etc., men problemet är att enheterna är allt för dåliga på att "snacka" med varandra.
Persondatorns integration med telefoner, ljud och bild verkar vara det som alla tänker på, men det tror jag är alldeles för snävt perspektiv, och det är också ett väldigt typiskt "manligt" perspektiv. Det finns få kvinnor som bryr sig om hemmabioanläggningar, HiFi-system, takprojektorer osv. men desto fler som vill ha smarta bokningar av tvättstugor, "smarta" spisar, elektroniska "baby-sitters" etc.
Sånt tycker jag personligen är mycket intressantare än t.ex. ytterligare någon variant på mediaserver – vafasen, kan vi inte det vid det här laget?
Sånt tycker jag personligen är mycket intressantare än t.ex. ytterligare någon variant på mediaserver – vafasen, kan vi inte det vid det här laget?
Jo till viss del fast den definitiva mediaserverdatorn med skärm och enkel integration med t.e.x. iPad som integrerar det du skriver om har ju inte lanserats brett än även om en del företag har gjort en del halvhjärtade försök. Där tror jag Apple ser möjligheter, Tänk dig att Apple lyckas sälja dessa system till "bara" 5% av världens hushåll = över 100 miljoner kunder..
Mycket hänger på konfigurations-fasen. Första gången man ska köra ett system, program, medialösning, etc, etc - så måste man konfigurera. Att förenkla detta - eller helst om möjligt ta bort den nödvändigheten (oftast omöjligt p.g.a. säkerhet/kontrakt/abbonemang/etc) - är nyckeln till hur stort och spritt en teknisk lösning - hård eller mjuk - blir i allmogens hem...ty allmogen klarar/vill MYCKET MYCKET lite på dessa områden. Här har Apple gjort mycket - väldigt mycket (Bonjour är ett exempel) och jag tror att det är om dessa spörsmål man har många grymma brainstorming-möten.
Vad man KAN göra tekniskt är sällan en viktig parameter för hur allmogenhemmens tekniska lösningar blir. Hur framtidens lösning för vanligt folks sätt att konsumera underhållning m.m. avgörs av hur löjligt enkelt man kan göra det att använda systemet/mojängen.
Mina fem öre.
Mycket hänger på konfigurations-fasen. Första gången man ska köra ett system, program, medialösning, etc, etc - så måste man konfigurera. Att förenkla detta - eller helst om möjligt ta bort den nödvändigheten (oftast omöjligt p.g.a. säkerhet/kontrakt/abbonemang/etc) - är nyckeln till hur stort och spritt en teknisk lösning - hård eller mjuk - blir i allmogens hem...ty allmogen klarar/vill MYCKET MYCKET lite på dessa områden. Här har Apple gjort mycket - väldigt mycket (Bonjour är ett exempel) och jag tror att det är om dessa spörsmål man har många grymma brainstorming-möten.
Vad man KAN göra tekniskt är sällan en viktig parameter för hur allmogenhemmens tekniska lösningar blir. Hur framtidens lösning för vanligt folks sätt att konsumera underhållning m.m. avgörs av hur löjligt enkelt man kan göra det att använda systemet/mojängen.
Mina fem öre.
Ja, åtminstone är det en väldigt viktig faktor. Själv tror jag faktiskt att det också finns andra faktorer bakom. Själv skulle jag inte vilja ha en "hemmabio" om jag så hotades med pistol, av det enkla skälet att det passar mig väldigt illa. Av alla mina vänner är det högst 5% som har något i den stilen, och det är INTE pga av att de är tekniskt oförmögna – tvärtom är några av dem läskigt kompetenta, med både elektronikingenjörer och programmeringsfantomer
Ang. TV-mottagare så har Jobs tidigare sagt (kanske under senaste D8-konferensen? kommer inte ihåg) att det är ett härke. Det är för många olika standarder för att vara lönsamt ur deras perspektiv. (förmodligen inte ekonomiskt lika mycket som användarupplevelsemässigt. när det inte är uppenbart hur man kopplar in det så är det för krångligt, se bara på skillnaden mellan ATV och ATV 2)
Sen ang. dator-TV-kombo (TV i det här fallet som stor bildskärm många tittar på samtidigt) skrev jag kort om här. Jag vill inte att min personliga kommunikation (mailnotifications etc) ska blandas med den publika (filmen kompisgänget tittar på). Dessutom så vill Apple förmodligen tillverka så få produkter som möjligt. Tillverkar dom en datorhybrid så behöver dom fortfarande en ATV för dom som vill ha bilden från sin iEnhet till projektorn. Det är i mina ögon mer troligt att det kommer fullt stöd för skärmspegling mot ATV i Lion än att dom bygger en "stor" enhet för att ta över vardagsrummet.
...och Pro-enheterna kommer inte att försvinna. Jag har svårt att tänka mig att Apple vill tvinga hela den producerande skaran (framförallt app-utvecklarna) att köra en vanlig PC, och på så sätt göra sig beroende utav andra leverantörer för att hålla sitt egna ekosystem vid liv. Det finns goda anledningar till att dom tillverkar sina egna chip t ex.
Ang. TV-mottagare så har Jobs tidigare sagt (kanske under senaste D8-konferensen? kommer inte ihåg) att det är ett härke. Det är för många olika standarder för att vara lönsamt ur deras perspektiv. (förmodligen inte ekonomiskt lika mycket som användarupplevelsemässigt. när det inte är uppenbart hur man kopplar in det så är det för krångligt, se bara på skillnaden mellan ATV och ATV 2)
Sen ang. dator-TV-kombo (TV i det här fallet som stor bildskärm många tittar på samtidigt) skrev jag kort om här. Jag vill inte att min personliga kommunikation (mailnotifications etc) ska blandas med den publika (filmen kompisgänget tittar på). Dessutom så vill Apple förmodligen tillverka så få produkter som möjligt. Tillverkar dom en datorhybrid så behöver dom fortfarande en ATV för dom som vill ha bilden från sin iEnhet till projektorn. Det är i mina ögon mer troligt att det kommer fullt stöd för skärmspegling mot ATV i Lion än att dom bygger en "stor" enhet för att ta över vardagsrummet.
Behövs ingen ATV inom snar framtid för att få bild till en projektor om man har en "ienhet" Thunderbolt tar hand om det eller så kör man trådlöst.
Apple kommer med stor sannolikhet att bredda sitt sortiment till större skärmar, iMacs och projektorer inom kort men som sagt de väntar antagligen till superhögupplösta skärmar är redo för massmarknaden. Introduktionen av dessa skärmar lär dessutom driva på försäljningen och utvecklingen av Apples Pro produkter.
Behövs ingen ATV inom snar framtid för att få bild till en projektor om man har en "ienhet" Thunderbolt tar hand om det eller så kör man trådlöst.
Apple kommer med stor sannolikhet att bredda sitt sortiment till större skärmar, iMacs och projektorer inom kort men som sagt de väntar antagligen till superhögupplösta skärmar är redo för massmarknaden. Introduktionen av dessa skärmar lär dessutom driva på försäljningen och utvecklingen av Apples Pro produkter.
Jag hoppas att det inte låter sarkastiskt, men jag måste ändå ställa frågan: När du säger att det är "stor sannolikhet" så menar du väl egentligen bara att du skulle gilla det? Eller finns det något du rent konkret kan peka på som indikerar att Apple skulle välja att ge sig in på den marknaden?
Jag hoppas att det inte låter sarkastiskt, men jag måste ändå ställa frågan: När du säger att det är "stor sannolikhet" så menar du väl egentligen bara att du skulle gilla det? Eller finns det något du rent konkret kan peka på som indikerar att Apple skulle välja att ge sig in på den marknaden?
Med stor sannolikhet innebär att ganska mycket pekar på att Apple sedan länge planerat att bli en (i princip) totalleverantör av underhållnings och hem/pro-elektronik/datorer (plus mjukvaror förstås) från ax till limpa typ.
Här är en ledtråd Apple television in the works, Apple job listing hints | 9 to 5 Mac Apple television in the works, Apple job listing hints | Apple Intelligence
Att Apple inte börjat sälja storbildskärmar och projektorer än är förvånande eftersom storbildskärmarna är bland det mest synliga i ett vardagsrum och därför väl lämpat att göra en Apple makeover på. Men jag är medveten om att Apple inte vill ge sig in på det extremt konkurrensutsatta området om de inte kan leverera något som skiljer sig åt från konkurrenternas modeller och som de kan tjäna pengar på. Därför är det sannolikt att de väntar in att priserna på Super HD skärmar ska droppa innan de släpper större skärmar. intressant är att några av Apples skärmleverantörer redan tillverkar Super HD skärmar men de är så pass dyra att de inte säljs till konsumenter än utan bara till sjukhus militär etc.
[QUOTE="Tabb;1975834"]
Att Apple inte börjat sälja storbildskärmar och projektorer än är förvånande eftersom storbildskärmarna är bland det mest synliga i ett vardagsrum och därför väl lämpat att göra en Apple makeover på. /QUOTE]
Är du full eller? Dom riktigt stora, exemepelvis europas största inköpare av TV-apparater (media markt) har en marginal på kanske 3% på en TV, då kan du tänka dig vilken marginal en tv-tillverkare har och sen räkna på vilken volym du behöver.
Apple, å andra sidan förväntar sig ett TB på kanske 50% på sina prylar, det betyder att en standardtv skulle behöva kosta kanske 20.000 för att apple skulle vara intresserade, och ingen idiot köper en tv för 20.000 (volym alltså)
Många tror att apple gör saker för att det är skoj, det är en lika stor myt som att Ingvar kamprad öppnar IKEA för han gillar välgörenhet..
"QUOTE studiox : Är du full eller? Dom riktigt stora, exemepelvis europas största inköpare av TV-apparater (media markt) har en marginal på kanske 3% på en TV, då kan du tänka dig vilken marginal en tv-tillverkare har och sen räkna på vilken volym du behöver"
Att det är dåliga marginaler på TV-apparater är jag medveten om men så lågt som 3% stämmer inte alls i de flesta fall då skulle inga butiker existera som sålde TV-apparater sen får du tänka på att Apple är både "tillverkare" distributör och återförsäljare i många fall vilket gör att de åtnjuter en hel del fördelar som Mediamarkt m.fl. inte har.
Att du tycker folk är idioter för att de skulle kunna tänka sig att köpa en Apple storbilds-TV/Skärm för 20.000 gör att du idiotförklarar rätt många som redan köper skärmar från andra tillverkare för det priset, undra då vad du tycker om de som köper B&O-skärmar som ofta kostar betydligt mer än 20K..
En snygg och bra 50"-Apple LED eller OLED skärm med eller utan inbyggd (motsvarande) Mac Mini eller ATV skulle antagligen sälja som smör om den bara kostade 20.000 kronor.
Att det är dåliga marginaler på TV-apparater är jag medveten om men så lågt som 3% stämmer inte alls i de flesta fall då skulle inga butiker existera som sålde TV-apparater.
Detta baserar jag alltså på att jag själv jobbat i TV-branshen i ett antal år och har ett antal fd. kollegor som fortfarande gör detta. Om du tittar på dom stora kedjorna så är det faktiskt ingen som tjänar pengar idag. Men du får gärna peka på exempel på motsatsen om du vill.
sen får du tänka på att Apple är både "tillverkare" distributör och återförsäljare i många fall vilket gör att de åtnjuter en hel del fördelar som Mediamarkt m.fl. inte har.
Medimarkt har fler än 500 butiker, det är 500% fler än vad apple har.
Att du tycker folk är idioter för att de skulle kunna tänka sig att köpa en Apple storbilds-TV/Skärm för 20.000 gör att du idiotförklarar rätt många.
Nej, jag skrev faktiskt volym. Självklart finns det personer som köper en TV för 20.000, min första 42" are kostade 18.000 och min 55" full-hd som jag har nu kostade 30.000. B&O säljer TV-apparater som kostar över 100.000. Men ingen av dessa är volymprodukter, vilket du självklart behöver om du ska konkurrera i pris. Om en ipad kostade 7.000 skulle apple inte ha sålt 15M - så är det bara.
Medimarkt har fler än 500 butiker, det är 500% fler än vad apple har.
Apple har betydligt fler än 100 butiker, de har över 300 butiker och de expanderar kraftigt, dessutom äger och driver Apple sina butiker själva medan MediaMarkt ofta kör med franchise-avtal. Sen har ju Apple dessutom 10.000-tals oberoende återförsäljare varav en hel del av dom redan idag säljer storbildsskärmar från andra tillverkare än Apple.
Detta baserar jag alltså på att jag själv jobbat i TV-branshen i ett antal år och har ett antal fd. kollegor som fortfarande gör detta. Om du tittar på dom stora kedjorna så är det faktiskt ingen som tjänar pengar idag. Men du får gärna peka på exempel på motsatsen om du vill.
Om du är i branschen så borde du känna till att distributions och finansdelarna av kedjorna ofta går bra medan butikerna går dåligt. Gissa varför?
Detta har dock inte så mycket med Apple´s eventuella släpp av storbildsskärmar som garanterat kommer frågan är bara när.
Om du är i branschen så borde du känna till att distributions och finansdelarna av kedjorna ofta går bra medan butikerna går dåligt. Gissa varför?
Detta har dock inte så mycket med Apple´s eventuella släpp av storbildsskärmar som garanterat kommer frågan är bara när.
Att kedjorna går dåligt vet jag precis vad det beror på, vet du? Den som lever får se, när säger din kristallkula att Apple kommer med en TV då? Kan ju vara intressant att ha som referens..
Att kedjorna går dåligt vet jag precis vad det beror på, vet du? Den som lever får se, när säger din kristallkula att Apple kommer med en TV då? Kan ju vara intressant att ha som referens..
Som sagt inom 5 år kommer vi med stor sannolikhet antingen få se en "Apple iTV" med storskärm eller en riktigt fet Cinema Display.
Kedjorna går inte riktigt så dåligt som de vill få dig/oss att tro.
Som sagt inom 5 år kommer vi med stor sannolikhet antingen få se en "Apple iTV" med storskäm eller en riktigt fet Cinema Display.
På vilket sätt skulle en sådan TV skilja sig från konkurrenterna? Varför skulle Apple skapa produkten?
På vilket sätt skulle en sådan TV skilja sig från konkurrenterna? Varför skulle Apple skapa produkten?
Som sagt om Apple lanserar "bättre" "smartare" och "snyggare" storbildsskärmar och projektorer än vad som finns på marknaden idag, så har de köpare så det räcker och blir över, blir de dessutom bland de första att lansera prisvärda superhögupplösta skärmar så kommer de antagligen sälja fler än de kan få fram.