- Gäst
- Oregistrerad ●
Det var ungefär det jag menade. Jag fattade inte varför man skulle juridisk regga en av dessa "celler" som eget juridiskt bolag med egen styrelse. Ingen vits med det liksom. Och Jobs spyr väl när han tänker på det :-D. Risken finns ju då att hans insyn blir - om inte svårare - så segare...det blir kanske då längre tid mellan hans pskrapp och träffande snärt.
Håller du inte med om att Apples Pro produkter redan verkar ha en väldigt trög utveckling? Visst gör de bra produkter men kolla vad som hände med deras servers trots en lovande start och bristen på timing när det gäller att följa med att implementera nya standards andra formfaktorer och få ökat utbud av grafikkort m.m. Finns en hel del att ta tag i som verkar vara i limbo på Apples Pro-sida.
Yes. Helt sant - som gammal pro-användare har det ju stundom varit riktigt sorgligt. Men vad har det med dotterbolag att göra?
Håller du inte med om att Apples Pro produkter redan verkar ha en väldigt trög utveckling? Visst gör de bra produkter men kolla vad som hände med deras servers trots en lovande start och bristen på timing när det gäller att följa med att implementera nya standards andra formfaktorer och få ökat utbud av grafikkort m.m. Finns en hel del att ta tag i som verkar vara i limbo på Apples Pro-sida.
Yes. Helt sant - som gammal pro-användare har det ju stundom varit riktigt sorgligt. Men vad har det med dotterbolag att göra?
Som sagt behöver inte vara ett dotterbolag men lite mer fokus på prosidan och mer resurser skulle garanterat inte skada.
Visst är det så, men detta kommer inte ändras oavsett hur många bolag apple startar sålänge steve finns där.
En del behöver en lastbil med släp och hydraulisk kran (MacPro) - andra (nästan alla) bara en moppe (iOS-grejerna). Helt naturligt. Om Apple slutar att tillverka lastbilar så är det för mig en tragedi och stora delar av planetens mediaproduktion stannar av. Det händer dock inte. Moppeförsäljningen går ju så bra att man givetvis har råd att fortsätta med lastbilstillverkningen. Den går inte back i sig själv heller tror jag (ingen vet ju utanför Apple så klart). Men att Apple skulle lämna pro-sektorn är ju absurt. Det går ju bara inte.
Hmmmm...
Jag var med på 80-talet. All seriös databearbetning gjordes på stordatorer eller mini-datorer. IBM. VAX. (ND, Pr1me, etc, etc). Där fanns resurserna. Visst, det kom en del PC-aktiga mikroprocessor-baserade datorer. Men de var väldigt begränsade. Hobby-artade. Kunde inte dela skrivare. Fanns inte i nätverk. Kom inte riktigt åt data-mängderna på de riktiga datorerna och hade heller inte resurser att bearbeta informationen. De riktiga datorerna var mångfalt snabbare och kunde betjäna många fler användare. ADB-avdelningarna försökte mota de nya PC-maskinerna som köptes in utanför ADB-budgeten och programmerades av mellanchefens son.
Hur det gick sen vet alla. PCn vann.
Tror ni historien upprepar sig? iPad tar över?
Det jag tror artikeln handlar om är att Apple just nu definierar spelreglerna på marknaden för plattor. På PC sidan handlar det fortfarande till stor del om hårdvara och specifikationer och Apple "måste" hänga med där. Med iOS-produkterna har man ett annat läge
Det jag tror artikeln handlar om är att Apple just nu definierar spelreglerna på marknaden för plattor. På PC sidan handlar det fortfarande till stor del om hårdvara och specifikationer och Apple "måste" hänga med där. Med iOS-produkterna har man ett annat läge
Specifikationer och features på plattor kommer också vara viktiga under en lång tid framöver eftersom de driver på försäljningen vilket Steve mycket väl vet. Vad Apple vill är nog att ligga tilräckligt längt framme i teknikracet och samtidigt kunna tjäna pengar för det är ofta svårt att tjäna pengar om man måste bygga med de senaste och hetaste komponenterna.
Specifikationer och features på plattor kommer också vara viktiga under en lång tid framöver eftersom de driver på försäljningen vilket Steve mycket väl vet. Vad Apple vill är nog att ligga tilräckligt längt framme i teknikracet och samtidigt kunna tjäna pengar för det är ofta svårt att tjäna pengar om man måste bygga med de senaste och hetaste komponenterna.
Tvärtom, specifikationer och features rasar i betydelse. Vinner gör den som fokuserar på funktion, som Apple gör.
Tvärtom, specifikationer och features rasar i betydelse. Vinner gör den som fokuserar på funktion, som Apple gör.
Visst är funktion viktigast men att specifikationer och funktioner rasat i betydelse tyder ju inte direkt Androids framgångar på. Apple måste vare sig de vill eller inte hålla sig på tårna för att inte tappa smartphone och tabletmarknaden precis som de tappade försprånget på dator marknaden en gång i tiden.
Visst är funktion viktigast men att specifikationer och funktioner rasat i betydelse tyder ju inte direkt Androids framgångar på. Apple måste vare sig de vill eller inte hålla sig på tårna för att inte tappa smartphone och tabletmarknaden precis som de tappade försprånget på dator marknaden en gång i tiden.
Jag vet inte om Androids MHz har något med dess framgångar att göra, men säger du det så är det säkert så
Jag vet inte om Androids MHz har något med dess framgångar att göra, men säger du det så är det säkert så
Dt handlar inte bara om det utan om att Androids OS är ett mer komplett mobil-OS än iOS med fler funktioner som folk vill ha, även om de sedan inte kommer använda dom alls. Apples teori har ju varit att generation för generation expandera funktionerna vilket funkat bra rätt länge, men nu går det ju med raketfart i Android-lägret och Apple måste hänga på eller förlora ännu mer smartphonemarknadsandelar. En del kanske invänder att Apple ändå tjänar bra med pengar på sina mobiler, men det inser nog de flesta att det är inget bra argument i längden.
Dt handlar inte bara om det utan om att Androids OS är ett mer komplett mobil-OS än iOS med fler funktioner som folk vill. En del kanske invänder att Apple ändå tjänar bra med pengar på sina mobiler, men det inser nog de flesta att det är inget bra argument i längden.
Oj, du och jag är väldigt långt ifrån varann i de här frågorna. Jag är av rakt motsatt uppfattning.
Oj, du och jag är väldigt långt ifrån varann i de här frågorna. Jag är av rakt motsatt uppfattning.
Egentligen kanske vi inte är så långt ifrån varandra. Jag föredrar ju än så länge Apples iOS före Android men man kan ju inte låta bli att reagera på att Apple inte infört vissa dealbreakerfunktioner som driver miljontals användare till att köpa Android-mobiler istället för iPhones.
*snip* Apple måste hänga på eller förlora ännu mer smartphonemarknadsandelar. En del kanske invänder att Apple ändå tjänar bra med pengar på sina mobiler, men det inser nog de flesta att det är inget bra argument i längden.
Vad kunde vara ett bättre argument för att de gör rätt, än att de tjänar bra med pengar? Varför skulle marknadsandel vara en bättre måttstock? McDonalds säljer fler hamburgare än min favoritgrill, men jag tänker inte köpa några Happy Meals för den sakens skull... jag är trygg i att min egen smak funkar bra för mig.
Apple har 4% av den globala mobilmarknaden men hystar in 51% av den globala vinsten. Android må sälja dubbelt så många smarta telefoner, men vad spelar det för roll? (Sen finns kanske lite luft i Androidsiffrorna, 2-for-1, etc men det är en annan femma. Se också stickiness/churn rate för Androidanvändare kontra iOS-användare... en av fyra vill lämna Android kontra en av nio som vill lämna iOS. Marknadssiffror kan ändras.)
Apple tjänar stora pengar på sin iPhonestrategi, och kommer därför kunna (och vilja) fortsätta framåt på den vägen. Titta på Nokia, 40% av mobilmarknaden men deras VD jämförde dem just med en brinnande kille som hoppar av en oljeplattform ner i ett iskallt hav, och gav bort deras tömmar till Steve Ballmer...
Vad kunde vara ett bättre argument för att de gör rätt, än att de tjänar bra med pengar? Varför skulle marknadsandel vara en bättre måttstock?
Jag säger inte att markandsandelsprocent är allenarådande men det är ju lätt för Apple att slå sig för bröstet med tanke på deras fantastiska intäkter men de kommer ju inte vara för evigt om Apple inte är aggressiva med att kontinuerligt lansera nya innovationer och funktioner, att sitta nöjd funkar inte, kolla bara Nokia Motorola och Ericsson.
Jag säger inte att markandsandelsprocent är allenarådande men det är ju lätt för Apple att slå sig för bröstet med tanke på deras fantastiska intäkter men de kommer ju inte vara för evigt om Apple inte är aggressiva med att kontinuerligt lansera nya innovationer och funktioner,
Inget varar för evigt. Så sant.
Slå sig för bröstet? De har Apple väl aldrig gjort pga iPhoneintäkterna, däremot ofta för vad de tycker om sin egen funktionalitet kontra andras. Ditt resonemang hänger inte ihop.
Apple's marknadsandel har kanske slutat öka, de blev aldrig mer än trea på smartphones men tjänar ändå 51% av vinsten. De t o m tappar marknadsandel i vissa undersökningar, men behöver inte sänka priserna för att sälja allt de producerar - till slutkund. Huruvida produkten är bättre än konkurrenterna kan man tycka olika om, men siffrorna ljuger inte.
Du berättar vad du inte säger, men vad är det du egentligen försöker säga?
att sitta nöjd funkar inte, kolla bara Nokia Motorola och Ericsson.
Menar du att Apple gör det? Jag ser en Verizonlansering i USA, en snar lansering av personal hotspot för alla operatörer som vill, förbättrad integration med hemmamediabiblioteket, etc, bara den sista och kommande månaden. Sanningshalten i ryktena om femman vet jag inget om, men där lär finnas en del i andra trådar här på sajten.
Hur menar du egentligen, "sitta nöjd" - är det nåt du sett Apple göra!?
Wishful thinking doesn't make it so.
Hänger du med i teknikbranschen och lyssnar på vad Steve Jobs säger och vad ryktessidorna släpper så kan du ganska lätt hänga med i vad Apple kommer lansera. Det är ganska få stora överraskningar, däremot är det en massa personliga önskemål och flummerier som folk hittar på som inte blir av. (Sen kan man ju bli överraskad över hur bra en del grejer blir som man själv inte trodde skulle flyga särskilt långt. iPad utan kamera!?)
Inget varar för evigt. Så sant.
Slå sig för bröstet? De har Apple väl aldrig gjort pga iPhoneintäkterna, däremot ofta för vad de tycker om sin egen funktionalitet kontra andras. Ditt resonemang hänger inte ihop.
Jodå det hänger ihop, sen får man ta det här med de fantastiska mobilintäkterna med en nypa salt olika företag redovisar ofta intäkter ganska annorlunda.
Hur menar du egentligen, "sitta nöjd" - är det nåt du sett Apple göra!?
Jodå Apple har missat en hel del intressanta möjligheter just för att de suttit nöjda, men det har ju gått bra för dom ändå.
Jodå Apple har missat en hel del intressanta möjligheter just för att de suttit nöjda, men det har ju gått bra för dom ändå.
Jag listade några saker de gjort närmsta 60 dagarna, som tagit mig till min slutsats. Du listade ingenting så jag vet inte vart vi tar debatten härnäst. Kanske bara ska konstatera att du och jag har olika definition på "sitta nöjd".
Det här börja bli pinsamt likt en chat-tråd... och jag återkommer till frasen "Wishful thinking doesn't make it so" så ofta att jag snart får lägga in den som signatur.
Kanske gör de en traditionell tv med antenningång som funkar i Sverige. Kanske släpper de en projektor. Jag ser inget sånt de närmsta åren, med tanke på vad Steve Jobs och andra säger. Du ser nåt annat. Live and let live.
Kanske gör de en traditionell tv med antenningång som funkar i Sverige.
Vem har pratat om en traditionell TV med antenningång? Nästan alla har ju boxar nuförtiden som är kompatibla med alla storbildsskärmar.
Titta på Nokia, 40% av mobilmarknaden men deras VD jämförde dem just med en brinnande kille som hoppar av en oljeplattform ner i ett iskallt hav, och gav bort deras tömmar till Steve Ballmer...
Vilket inte är så konstigt i dubbel bemärkelse eftersom Nokias VD kommer från Microsoft. Känns nästan som att det är en långtgående konspiration som drabbat finnarna.
Känns nästan som att det är en långtgående konspiration som drabbat finnarna.
Konspiration? Vilket då, det faktum att folk slutat köpa deras premium smartphones? Stort gäng i den konspirationen i så fall.
Eller menar du det faktum att deras telefoner näppeligen är lönsamma utan mest volymprodukter i lågpris/lågmarginalsegmentet? Eller det faktum att de inte lyckats lansera en enda smartphonemodell som gör något som helst avtryck i folks medvetande (utanför nördbloggar och teknikrecensionssajter)?
Wishful thinking doesn't make it so...
Konspiration? Vilket då, det faktum att folk slutat köpa deras premium smartphones?
Nej mer att finnarna släppt makten till MS som de senaste åren misslyckats ännu mer kapitalt än Nokia när det gäller mobiltelefoner.
Sen i ärlighetens namn så säljer Nokia fortfarande rätt många smartphones, dock mest till företagsanvändare.
Sen i ärlighetens namn så säljer Nokia fortfarande rätt många smartphones, dock mest till företagsanvändare.
Du menar sådana som köps via inköpsavdelningar och sen portioneras ut till anställda utan eget val? Eller nischprodukter som Communicator (vad den nu heter år 2011)?
Men du har säkert rätt i att Nokia säljer till företagare, det säger ju hursomhelst inte emot något av det jag sa.
Nej mer att finnarna släppt makten till MS som de senaste åren misslyckats ännu mer kapitalt än Nokia när det gäller mobiltelefoner.
Nåja, framgången ligger i lågprismodeller, det har det alltid varit för alla tillverkare. Det är därför SE går så dåligt eftersom dom inte lyckas ta fram sådana. Detta har ju inget med Apple och göra.
Vilket inte är så konstigt i dubbel bemärkelse eftersom Nokias VD kommer från Microsoft. Känns nästan som att det är en långtgående konspiration som drabbat finnarna.
Ja, du råkar ju missa att både Nokia och Microsoft har styrelse och aktieägare, dom låter säkert sådana här beslut fattas helt av en vd och dom är nog inte dugg intresserade av Nokias framtid. *suck*
Nåja, framgången ligger i lågprismodeller, det har det alltid varit för alla tillverkare. Det är därför SE går så dåligt eftersom dom inte lyckas ta fram sådana
?? Ericsson har ju lågprismodeller men de undviker nog billigaste telefonerna eftersom att det är riktigt dåliga marginaler på dessa. Vilket avspeglar sig i Nokias resultat och nu håller ju dessutom en massa nya lågprismärken på att ta marknadsandelar från Nokia.
Ja, du råkar ju missa att både Nokia och Microsoft har styrelse och aktieägare, dom låter säkert sådana här beslut fattas helt av en vd och dom är nog inte dugg intresserade av Nokias framtid.
Nokia svaga styrelse har ju gjort en väldigt massa misstag de senaste åren förutom detta. Så de har ett flertal anledningar att sucka. MS jublar dock säkert för att deras trojan-VD lurat in Nokia i MS-fållan/fällan och även Apple lär säkert jubla åt det.
Nu är du ju ute och snurrar, precis som artikeln är enligt min mening. Features och specar är väl faktiskt precis det som gör att Apple kommer vinna på sina nya produkter. Kollar du på lyftet på macbookarna och ipaden var det ju i princip bara hårdvaru-specarna som bättrades på. För inte kan du påstå att några millimeters tjocklek gör stor skillnad för upplevelsen?.
Det var ju helt klart ett strategiskt steg av Apple att INTE implementera kamera i sin första iPad, just för att man behövde ny hårdvara i nästa modell!
Nu är du ju ute och snurrar, precis som artikeln är enligt min mening. Features och specar är väl faktiskt precis det som gör att Apple kommer vinna på sina nya produkter. Kollar du på lyftet på macbookarna och ipaden var det ju i princip bara hårdvaru-specarna som bättrades på. För inte kan du påstå att några millimeters tjocklek gör stor skillnad för upplevelsen?.
Det var ju helt klart ett strategiskt steg av Apple att INTE implementera kamera i sin första iPad, just för att man behövde ny hårdvara i nästa modell!
Både ja och nej, det jag egentligen var inne på var MHZ, MB och mängder av spridda features som jag menar är "dött". Det som säljer är saker som fungerar för konsumenten. Hellre en (1) välfungerande funktion är 10 halvkassa.
Vad är det för dealbreakerfunktioner som driver miljontals användare från iOS till Android? Jag tror snarare att det är Symbian som står för de miljontals "utvandrarna".
Symbian? Det är ju i princip döende. Dealbreakerfunktioner för många är bättre filstöd och mer flexibel BT-hantering & Micro SD kortplats. Allt lätt att implementera för Apple.