Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.3 Feedbacktråd - testa "gilla" funktionen!

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kommer det menyval för detta, typ "Dagens mest gillade" (dvs de trådar som har flest "Gilla") eller liknande?

Allt är möjligt - vi tar det lite försiktigt så här i början vis av erfarenheterna från tidigare "Kharma" system. Jag har dock saknat en "gilla" knapp i trådarna så detta är steg 1.

Inte för att låta som en tråkmåns, men jag har aldrig förstått sådana listor som dagens mest gillade, populärast, hetast och sånt...

Ha!

Positivt överraskad av funktionen faktiskt.

När jag kom tillbaka till sajten såg jag att jag hade fått lite feedback. Sånt stimulerar.

Tycker även att implementeringen är snyggt gjord.

Är det nu man skall gå tillbaka, gå igenom sajten och "märka upp" alla inlägg man någonsin gillat?!?

Men va roligt!

Sicken toppenfunktion!

man blir ju glad i hela kroppen.

Hm, är skeptisk...

Känns lite Self-appreciation Society :o/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-05 14:46
Ursprungligen av LCR:

Hm, är skeptisk...

Känns lite Self-appreciation Society :o/

Håller med dej. Och det ser lite "grötigare" ut med raden under alla inlägg på dem som har Gillat...
Ocg jag tycker det borde heta Gillar.

Ursprungligen av kenjon:

Håller med dej. Och det ser lite "grötigare" ut med raden under alla inlägg på dem som har Gillat...

Håller med, men tänker inte "Gilla"

Skulle däremot gärna se möjligheten att stänga av funktionen på en individuell nivå så att man slipper ha alla namn som är ganska irrelevanta om man inte är intresserad av den klickiga Facebook livsstilen, men säger inte att de som vill hålla på och gilla varandras inlägg inte ska få göra det. Annars kan vi lika gärna lägga in en massa [F] [t] etc. knappar på varenda inlägg...

Ursprungligen av LCR:

Skulle däremot gärna se möjligheten att stänga av funktionen på en individuell nivå så att man slipper ha alla namn som är ganska irrelevanta om man inte är intresserad av den klickiga Facebook livsstilen, men säger inte att de som vill hålla på och gilla varandras inlägg inte ska få göra det. Annars kan vi lika gärna lägga in en massa [F] [t] etc. knappar på varenda inlägg...

Det önskar jag med, det skulle vara bättre än mitt förslag, men antagligen svårare att genomföra(?).

Ursprungligen av Papperskatt:

Det önskar jag med, det skulle vara bättre än mitt förslag, men antagligen svårare att genomföra(?).

Jag lägger det till backlog som ett förslag så får vi se vad utvecklarna säger - med lite tur är det busenkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 13:55

är det bara jag som saknar "dislike" knappen på facebook

Edit: såg att keptang var inne på samma spår

Ursprungligen av xtrem:

är det bara jag som saknar "dislike" knappen på facebook

Du är inte ensam om det.

Gilla!

... men ni behöver verkligen ordna ett nytt tema för grafiska humörsfigurer. De gamla som ligger kvar passar inte riktigt in på ett forum som annars är rätt unikt från hur forumet såg ut det presenterades i sin 4.0-version.

"Gillar" ändå den här funktionen på något vis måste jag säga! Finns många fall då jag har fått super mycket hjälp av många inlägg som jag har velat "dyrka, gilla, avguda m.m! Nu är det möjligt! Är väldigt okunnig när det gäller mac men kan ändå inte sluta besöka 99.se ca 100 ggr / dag, lär väl inte bli mindre nu.. tillsammans med lanseringen med mobilversionen.. usch aj aj:D

Kan man ångra sig? Är det möjligt att klicka bort en "gillning" om jag inte längre håller med det som framkommit i tråden?

EDIT: Ursäkta, läste tråden slarvigt. Det är fredag. :/

En sidofiness med gilla-knappen är att man kan uppmärksamma medlemmar om gamla trådar - den som blir gillad får nämligen en notifikation i uppdateringar-menyn.

Ursprungligen av Björnström:

En sidofiness med gilla-knappen är att man kan uppmärksamma medlemmar om gamla trådar - den som blir gillad får nämligen en notifikation i uppdateringar-menyn.

Vilket jag tycker är lite jobbigt. Man tror man fått PM...

Jo, tro det eller ej, någon har gillat några av mina inlägg...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-06 01:48

Det verkar inte fungera så bra i mobila skinnet. En sak till på todo listan?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det verkar inte fungera så bra i mobila skinnet. En sak till på todo listan?

//Rob

Det här kommer nog aldrig fungera varken i mobila skinnet eller iPhone appen tyvärr...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-06 11:03
Ursprungligen av Björnström:

Det här kommer nog aldrig fungera varken i mobila skinnet eller iPhone appen tyvärr...

Varför det? Är det inte bara att skapa en gilla knapp i mobila skinnet?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Varför det? Är det inte bara att skapa en gilla knapp i mobila skinnet?

//Rob

Teoretiskt sett ja, i praktiken innebär det en hel del knepigheter som jag inte vill lägga utvecklartid på. Med lite tur så kommer det i en framtida uppdatering (från våra leverantörer). Jag tror dock inte att det kommer i iPhone app:en eftersom den är framtagen av ett annat företag. 99mac är uppbyggt av komponenter från olika underleverantörer som inte alltid ser en poäng i att stödja varandras smarta idéer...

Vad tycker ni så här ett par dagar efter "gilla" lanseringen - verkar fungera rätt bra va? Det har inte blivit en massa konstiga effekter såvitt jag har sett.

Jag skulle vilja tillägga att den "gillar-ruta" som ligger i toppen brevid fb-knappen borde försöka vara i samma storlek. Nu ser den rutan ut att bara hamnat där av misstag.

För övrigt en funktion jag verkligen gillar!

Tycker det funkar bra, men hjärtat gillar inte jag heller, känns lite märkligt...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-06 20:05
Ursprungligen av Capeman:

Tycker det funkar bra, men hjärtat gillar inte jag heller, känns lite märkligt...

Ja hjärtat gör att det känns lite lunarstorm tycker jag.

Ursprungligen av kainen:

Ja hjärtat gör att det känns lite lunarstorm tycker jag.

99.se - lunarstorm för oldies

Jag ser verkligen inte nyttan med gilla-funktionen, och kommer med största sannolikhet aldrig att använda den.

Vilka som gillar inlägg tycker jag skulle komma fram först när man för musen över inlägget, precis som gilla-knappen, så att vi (bara jag?) som inte bryr oss om det slipper distraheras av det. Det stör läsflödet.

Tack och lov att alla verkar överens om att "gillar" är bra. "Lajka" var en hund!

Upprepar ett önskemål från tidigare v4-feedback-trådar:

Plats för längre trådrubriker i Dagens inlägg-listan (och även i alla andra liknande listor).

- Antingen ta bort lite luft till höger (i kolumnerna för antal svar, antal visningar, senaste svar och forumdel), så att rubriken får lite mer plats.

- Eller låta rubriken flöda över två rader, som det var i tidigare versioner.

Eller åtminstone:
- Flytta "soptunnan", "hänglåset" och "elden", som idag ligger efter rubriken, och placera dessa symboler före rubriken i stället. Det blir inte så snyggt kanske, men i väntan på plats för längre rubriker så kan detta vara en temporär lösning.

Senast redigerat 2011-03-07 13:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Upprepar ett önskemål från tidigare v4-feedback-trådar:

Plats för längre trådrubriker i Dagens inlägg-listan (och även i alla andra liknande listor).

- Antingen ta bort lite luft till höger (i kolumnerna för antal svar, antal visningar, senaste svar och forumdel), så att rubriken får lite mer plats.

- Eller låta rubriken flöda över två rader, som det var i tidigare versioner.

Eller åtminstone:
- Flytta "soptunnan", "hänglåset" och "elden", som idag ligger efter rubriken, och placera dessa symboler före rubriken i stället. Det blir inte så snyggt kanske, men i väntan på plats för längre rubriker så kan detta vara en temporär lösning.

Hur många tecken tycker du vi ska visa? Jag tror gränsen är 65 tecken just nu.

Något som många kommenterat tidigare är att det är "för mycket text" och då är kortare rubriker ett sätt att nå det. Jag tror inte på att flytta "soptunnan" etc till vänsterkanten.

Bevaka tråden