Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till mina Macar hemma

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-03-14 10:49

Har en iMac och en mac mini hemma, i finder kan jag gå in på båda men bara på minin kan jag få upp hela hårddiskstrukturen när jag klickar på den. På iMacen får jag bara upp skärmdelning när jag klickar på den, har lagt till fildelning under delning i macen. Vad måste jag göra för att även kunna navigera hela hårddisken på iMacen via finder?

Ansluta från vad? Menar du från den ena datorn till den andra, och vice versa? Eller är det fler enheter inblandade här?

Eller menar du att ansluta utifrån - t.ex från jobbet eller någon annan plats?

Och vilken eller vilka versioner av OS X pratar vi om?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-03-14 11:14

Sorry lite otydlig, när jag är och jobbar i Belgien och framförallt är i min lägenhet så vill jag kunna nå båda datorerna hemma från min macbook air. Går fint på minin men inte får inte till det på iMacen..Ser ju båda i Findern men på iMacen får jag bara upp valet dela skärm när jag klickar på den. OS X 10.6.6. Hemma timecapsule i lägenheten Belgien airport express.

Detta är kanske självklara saker, men.. Har du kollat vilken användare den försöker ansluta som? Är du säkert på att du använder ett adminkonto på iMac:en för att ansluta med? Då ska du se alla volymer, om det är en annan user så ser du bara det du har delat ut som Shared Folders (dvs ingen alls om du inte ställt in vilka folders som ska delas ut). Du bör få upp en "connect as"-knapp i Finder när du markerar din iMac (till vänster om Share Screen-knappen, ovanför fillistan), klicka på den och dubbelkolla att du kör med ett adminkonto när du ansluter.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-03-14 11:40
Ursprungligen av Kermit:

Detta är kanske självklara saker, men.. Har du kollat vilken användare den försöker ansluta som? Är du säkert på att du använder ett adminkonto på iMac:en för att ansluta med? Då ska du se alla volymer, om det är en annan user så ser du bara det du har delat ut som Shared Folders (dvs ingen alls om du inte ställt in vilka folders som ska delas ut). Du bör få upp en "connect as"-knapp i Finder när du markerar din iMac (till vänster om Share Screen-knappen, ovanför fillistan), klicka på den och dubbelkolla att du kör med ett adminkonto när du ansluter.

Men jag får inte upp connect as knappen..På minin får jag det..

Läste någonstans att den knappen inte dyker upp om du valt att spara lösenordet i keychain. Kanske har du tidigare angett en annan användare (eller att den ska ansluta som guest) och sparat det. Kolla om du har något sparat lösen för iMacen i din keychain, och plocka bort det i sådana fall.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-03-14 23:50
Ursprungligen av Kermit:

Läste någonstans att den knappen inte dyker upp om du valt att spara lösenordet i keychain. Kanske har du tidigare angett en annan användare (eller att den ska ansluta som guest) och sparat det. Kolla om du har något sparat lösen för iMacen i din keychain, och plocka bort det i sådana fall.

Provade men det hjälpte inte..

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-03-15 10:04

Nu fungerar det, tog bort skärmdelning och nu på morgonen fick jag valet anslut som:)

1
Bevaka tråden