Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autostartande CD?!?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-15 12:43

Hur gör man?

Det verkar inte finnas stöd för det i X?!?

Och hur gör man för att få en CD att öppna ett fönster direkt när skivan monteras på skrivbordet?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-15 17:34

Om du bränner i Mac Volume-format i Toast så skall fönsterpositioner och ikoner hänga med (om du vill att fönstret skall öppnas när CDn mountas ha det öppet på volymen du bränner av). Funkar inte det i X?

[ 15 Oktober 2002, 17:48: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-15 18:58

Har iofs inte provat med en fast volym, men däremot med en diskimage som jag gjort iordning. Och där funkade det inte. Trots att imagen såg fin ut hela tiden.

Vad gäller autostarten verkar det som det är Quicktime i os9 som tar hand om den. Har inte hittat någon inställning för det i X. Och det fungerar med autostart i X om Classic är igång, men inte annars.

När det gäller fönsterinställningar klarar Toast inte av att bränna så att ett fönster är öppet. Varken i X eller os9.
Den lägger även till en tom DesktopDB och DesktopDF även om man bränner i X. De verkar köra över .DS_store som (har jag fått för mig) innehåller info om ikonplacering od.

Så, någon som vet hur man åtgärdar?

Jag har sett att vissa .dmg öppnar ett fönster automatiskt vid montering, så det borde inte vara omöjligt.

När det gäller autostarten är jag helt lost... Finns den funktionen inte?!?

Jag är helt säker på att man i 9:an kan få CD.n att öppna med ett öppet fönster. Jag har gjort så av misstag för många gånger.

Kan det bero på att du väljer en skrivskyddad image?

Här är delar av en kom-ihåg jag skrev på mitt förra jobb för hybrid-CD-tillverkning (inkl delad data mellan mac o PC, men du kan skippa PC-biten helt, antar jag):

---------
Se till att alla filer är på plats och är rätt namngivna. För mac-partitionen gäller även att placeringen av ikoner etc är rätt då mac-CDn blir en exakt avbild av denna mapp.

Droppa macmappen på programmet "Skivavbildning" (Apples eget verktyg, finns normalt förinstallerat) och välj "Format:Läsa/skriva", "Lägg på skrivbordet" och "Nollställ block".

Spara.

Imagen kommer nu att monteras på skrivbordet som en hårddisk och det är denna vi jobbar med i fortsättningen. Rör alltså inte mac-mappen mer.

Stäng av fildelning.
Starta Toast. Exemplet är på "Toast Deluxe 4.1.2". På senare versioner är tillvägagångssättet liknande men det är mer automatiserat och inte så mkt att hålla reda på.

Välj "Mac/ISO Hybrid"

Klicka på "Data" (för Mac-partitionen) och välj din öppna image. Klicka i "Optimize on-the-fly for speed". "OK"

Klick på "ISO" (för PC-partitionen) och droppa PC-mappen i fönstret.

Klicka på fliken "Settings" och se till att "CD-ROM", "Allow Macintosh Names" och "Use Apple Extensions" är valt. Gå tillbaks till fliken "Files". (Använd CD-ROM XA om du skall göra en Audio Extra)

Klicka på "utvikningsfliken" så att CDns innehåll visas.
Ute i finder: öppna macimagen och droppa den mapp som skall delas på toastfönstret. På detta sätt blir innehållet i denna mapp även tillgängligt på PC, men tar inte upp dubbelt med plats..

Dubbelklicka i tur o ordning på de filer/mappar du vill gömma och välj "Invisible". "Done"

Ute i finder: göm filer o mappar (på imagen) med programmet "Blindfold" eller liknande. Stäng fönstret för macimagen annars kommer den att öppnas varje gång man stoppar in CDn. Irriterande.

Välj "save as image" och bränn från den, så är det lättare att sen göra flera identiska kopior, även om man har ändrat i originaldatan.

---------

Som du ser gillar jag inte CD.s med öppna mappar.

Innan du bränner kan du för säkerhets skull "ejecta" imagen och öppna den igen, då ser du fall fönstret öppnas. Det borde den göra.

Just det: apropå autostart är det nog som du säger att det bara är en inställning i QuickTime. Jag har alltid haft det avstängt (ännu en irriterande funktion enligt mig

) och jag har aldrig sett en autostartande CD på mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-15 23:33

Jag har testat autostart-funktionen. Man kan alltså i Toast välja ett program som man vill starta på. Och det fungerar under system 9. Jag har inte gjort under OSX.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-16 07:44

Ja, allt det jag vill göra fungerar under os9.

Men jag vill få det att fungera under X. Vilket inte verkar gå...

Jag har bränt autostartande skivor i nian massor av gånger, men nu när jag vill ha det i X så verkar det vara kört.

Någon som överhuvud taget testat det här i X?

(Tack för input hur man delar data, HankPank!)

[ 16 Oktober 2002, 07:58: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

Vad menar du med Autostartande i detta fall Kalle?
Att en fil ska autostarta är inga problem i Toast. Eller missförstår jag dig?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-16 08:52

Ja, precis. Jag vill få en fil att autostarta, och jag vet att det går väldigt lätt att ställa in det i Toast.

Men det funkar inte. Inte i X.
I os9 fungerar det. Men jag vill att det ska funka i X.

Men, men...jag är relativt säker att det har funkat för mig tidigare. Jag återkommer då jag testat.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-16 09:10

Det funkar om man har classic igång i X, men inte utan.

BootCD 0.5 - creates a disk image to burn a Mac OS X boot CD.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-16 09:29

Nja, jag vill inte kunna starta datorn från CD, utan jag vill att en fil ska starta automatiskt när jag sätter in CDn i datorn.

Men tack för länken, Andersson.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-16 10:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Jag har sett att vissa .dmg öppnar ett fönster automatiskt vid montering, så det borde inte vara omöjligt.

Har du testat att bränna just en sån dmg som test? Minns den fönsterinställningen då?

[ 16 Oktober 2002, 10:18: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-16 10:52

Efter ytterligare testande:

För att kunna spara fönsterinställningen måste man först göra en tom .dmg som man sedan fyller med det som den ska innehålla. Efter det konverterar man den avbilden till en skrivskyddad avbild. Bränner man den så kommer ikonplaceringen att sparas.
Dock lyckas jag inte få fönstren att öppna sig automatiskt.

Jag provade först att skapa en avbild av en mapp, men det blev bara kajko av det.
Provade också att bränna en avbild som inte var skrivskyddad, och det blev också bara kajko.

Det enda som återstår att fixa är autostart.

[ 16 Oktober 2002, 10:56: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Det enda som återstår att fixa är autostart.

Det borde inte fungera i Mac OS X .

Det är väl så att autostartfinessen hanteras av QuickTime, och i QuickTime för Mac OS X finns inte denna med. Däremot finns den i Classic, vilket är anledningen till att Classic måste vara igång och dess QuickTime tar hand om det hela.

//Mikael

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-16 12:00

Du har så rätt Mikael!

Nu har jag suttit och läst i stort sett hela hjälpen till Toast, och gissa vad jag httade:

• Mac OS 9.1 or later only: You can select a specific application in your volume to open (launch) when the CD is inserted into a CD-ROM drive. Then, in the Select Volume dialog box, select AutoStart. In the dialog box that appears, select the file or application you want. If you choose a file, be sure to include on the CD the application needed to open the file. On-screen messages alert you to any special considerations.

Det verkar uppenbart att funktionen inte finns i X.
Trist.

Men, det kanske går att göra på något annat sätt?!?
Tänker på hur det funkar på windows, men en autorun.inf. Tråkigt om autostart är ute ur bilden numer...

Verkar tyvärr som det är så. Har testat bränna några skivor nu med lite olika konfigurationer, och det fungerar tyvärr ej. Ratts.

Ledssen att dra upp et så här gammalt ämne

Men jag försöker just nu göra detta som Kalle W har försökt och jag lyckas inte heller att få en Fil att starta från cd skivan när man lägger in skivan i CD läsaren.
Är det någon som har lyckats med detta nu.

//TACK

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-10 22:57

Min slutsats är att autostart hanteras av Quicktime, och x-versionen av Quicktime har inte den funktionen. Alltså fungerar inte autostart i X!

Däremot har jag lyckats få skivavbilder att öppna ett fönster automatiskt när de monteras. Gör som följer:

1. Skapa en ny tom avbild i Skivavbildning med läs/skriv-möjlighet (alternativt använd en tom partition/disk).
2. Lägg i ordning allt som du vill att det ska se ut med ikonplacering och liknande.
3. Stäng fönstret och öppna det igen. Låt det vara öppet.
4. Öppna Skivavbildning och välj Arkiv->Ny->Avbild från mapp eller enhet. Välj din monterade avbild.
5. Spara som skrivskyddad/komprimerad.

Jag har dock inte lyckats få en cd att öppna ett fönster automatiskt, även om jag bränner en avbild som gör det. Men den fixar iaf fönsterplacering och ikonplacering. Alltid något...

Jepp det har även jag lyckats med.

Ett annat sätt att lösa mitt problem hade varit att få en websida att öppna sig istället för fönstret för innehållet i cd skivan.

(det ligger en websida på skivan som jag vill öppna.)

1
Bevaka tråden