Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En iPad till tjejens mormor?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Tjejens mormor vill komma åt internet och funderade på en laptop, men jag föreslog en iPad då det borde vara lättare för henne att lära sig (hon har aldrig rört en dator i princip). Hon vill kunna skriva ut saker ifrån den (främst hemsidor, word docs osv) och där blev jag lite osäker. Går det att göra via Airprint? Finns det någon bra inte allt för dyr skrivare som har stöd för det? Hon har ju ingen vanlig dator, kommer det att gå bra ändå?

Tack i förhand!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2011-03-21 18:52

Hej.

För att aktivera iPaden så måste den kopplas ihop med en dator och iTunes, det är i och för sig bara första gången så man aktiverar den och sedan laddar man bara via medföljande plugg. Datorn används också vid uppdateringar och för att göra backup osv.

Här kan du läsa lite mer om AirPrint och kompatibla skrivare

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-21 20:09

Om du eller din flickvän besöker henne någon gång då och då så är säkert en iPad en utmärkt lösning, och definitivt enklare än en vanlig dator.

Det som behövs är tillgång till trådlöst nätverk (en Airport Express eller motsvarande kan nog räcka), en skrivare som klarar Airprint (Queux länk har en lista) och så en iPad.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-21 21:51

Som varandes en äkta mormor så kan jag rekommendera den Skulle dock köpa till ett tangentbord.

Tack ska ni ha, då var det ungefär som jag trodde.

Eva: Haha, jag tror dock att hon är aningen äldre, hon är runt 80 har jag för mig. Men hon får testa själv så får vi se.

Såg förresten att IDG skrev att återförsäljare inte får börja sälja iPad 2 innan kl 17. Kan det verkligen stämma? Vi som hade tänkt åka o kolla på dom vid lunchtid..

Hr r de svenska priserna p iPad 2 - IDG.se

En annan fråga angående Airprint, går det bra att använda tillsammans med vilken trådlös router som helst? Kikade på Airport express men tyckte den var rätt dyr. Måste skrivaren vara kopplad till en dator?

Ursprungligen av AndreasA88:

Såg förresten att IDG skrev att återförsäljare inte får börja sälja iPad 2 innan kl 17. Kan det verkligen stämma? Vi som hade tänkt åka o kolla på dom vid lunchtid..

Hr r de svenska priserna p iPad 2 - IDG.se

En annan fråga angående Airprint, går det bra att använda tillsammans med vilken trådlös router som helst? Kikade på Airport express men tyckte den var rätt dyr. Måste skrivaren vara kopplad till en dator?

Japp, kl 17 börjar de säljas.

Ja, AirPrint fungerar med vilken router som helst. Nej, skrivaren måste inte vara kopplad till en dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 21:36

Min mor har precis genomgått en operation och har långtråkigt och istället för att hålla på att bränna filmer och posta vilket känns väldigt 1993 så gav jag henne en iPad 1 och fyllde med filmer. Får jag bara påminna om att det är en herrans massa frågor som dyker upp första gången du använder en iPad så spendera ngt dygn med maskinen innan du lämnar över den, för den som inte är/vill bli insatt eller till och med är lite teknikrädd inte är helt enkla att förstå;

- PUSH-notiser som skall accepteras ("stjäl de min bankinloggning, är push ett Nigeriabrev?")
- Game Center skall det minsann loggas in i, cancel accepteras men frågan dyker upp hela tiden till du loggar in ("jag ville ju bara pröva ArgaFåglar-spelet men jag får en massa frågor om spel center, kan någon se att jag spelar nu?")
- Location-förfrågningar ("varför vill den veta var jag sitter, filmar den mig och kan någon se exakt var jag befinner mig, vågar jag läsa mail utan att någon samtidigt ser det ?")
- etc

Nej, min mor har inte ställt just dessa frågor men för den som en gång försökt introducera något nytt för den äldre generationen eller t.o.m arbetat i en helpdesk så finns det ju ingen gräns på frågorna...;-)

Och då har vi inte ens introducerat iTunes from hell!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-22 22:14

Hahaha, jag känner igen det där...alldeles FÖR väl

1
Bevaka tråden