Min mor har precis genomgått en operation och har långtråkigt och istället för att hålla på att bränna filmer och posta vilket känns väldigt 1993 så gav jag henne en iPad 1 och fyllde med filmer. Får jag bara påminna om att det är en herrans massa frågor som dyker upp första gången du använder en iPad så spendera ngt dygn med maskinen innan du lämnar över den, för den som inte är/vill bli insatt eller till och med är lite teknikrädd inte är helt enkla att förstå;
- PUSH-notiser som skall accepteras ("stjäl de min bankinloggning, är push ett Nigeriabrev?")
- Game Center skall det minsann loggas in i, cancel accepteras men frågan dyker upp hela tiden till du loggar in ("jag ville ju bara pröva ArgaFåglar-spelet men jag får en massa frågor om spel center, kan någon se att jag spelar nu?")
- Location-förfrågningar ("varför vill den veta var jag sitter, filmar den mig och kan någon se exakt var jag befinner mig, vågar jag läsa mail utan att någon samtidigt ser det ?")
- etc
Nej, min mor har inte ställt just dessa frågor men för den som en gång försökt introducera något nytt för den äldre generationen eller t.o.m arbetat i en helpdesk så finns det ju ingen gräns på frågorna...;-)
Och då har vi inte ens introducerat iTunes from hell!