Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.3 Feedbacktråd - testa "gilla" funktionen!

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 18:40
Ursprungligen av LCR:

Ibland vore det inte fel med motsatsen, en icke-gilla knapp...

Det håller jag inte med om. Gillar du inlägget trycker du på gilla. Gillar du inte låter du den vara. Stör du dig på inlägget rapporterar du den.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det håller jag inte med om. Gillar du inlägget trycker du på gilla. Gillar du inte låter du den vara. Stör du dig på inlägget rapporterar du den.

Man kan väl inte anmäla inlägg bara för att man starkt inte håller med, dvs motsatsen till gilla. Man vill visa att man misstycker på samma sätt som man visar att man gillar andra inlägg.

Ursprungligen av LCR:

Man kan väl inte anmäla inlägg bara för att man starkt inte håller med, dvs motsatsen till gilla. Man vill visa att man misstycker på samma sätt som man visar att man gillar andra inlägg.

Håller med, det finns faktiskt en poäng med det, men tror inte att det kommer implementeras.
http://www.99.se/feedback/285170-99mac-4-3-feedbacktrad-testa-gilla-funktionen.html#post1975152

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 18:59
Ursprungligen av keptang:

Håller med, det finns faktiskt en poäng med det, men tror inte att det kommer implementeras.
http://www.99.se/feedback/285170-99mac-4-3-feedbacktrad-testa-gilla-funktionen.html#post1975152

Det tycker jag inte och det är också varför det går endast att gilla på Facebook. Med ogilla knappen kan man lätt börja "mobba" någon.

//Rob

Ursprungligen av keptang:

Håller med, det finns faktiskt en poäng med det, men tror inte att det kommer implementeras.
http://www.99.se/feedback/285170-99mac-4-3-feedbacktrad-testa-gilla-funktionen.html#post1975152

Jamen, feel-good-känslan försvinner ju då.

Skriv ett inlägg, sedan sitter tio man och trycker på "Gillar Inte"-knappen - hur känns det nu då?

Ursprungligen av Goflorp:

Jamen, feel-good-känslan försvinner ju då.

Skriv ett inlägg, sedan sitter tio man och trycker på "Gillar Inte"-knappen - hur känns det nu då?

Visst är det så, om nu folk skulle göra så, men nu finns inte funktionen så det spelar ingen större roll..

Ursprungligen av Goflorp:

Jamen, feel-good-känslan försvinner ju då.

Skriv ett inlägg, sedan sitter tio man och trycker på "Gillar Inte"-knappen - hur känns det nu då?

Men kanske inlägget är så korkat att det förtjänar det då...

Låt säga att någon påstår något som är tekniskt felaktigt och liknar alla som anser motsatsen att tro på tomten/tro att jorden är platt...

En Gilla-inte knapp skulle passa ganska bra då, eller ?!

Ursprungligen av LCR:

Låt säga att någon påstår något som är tekniskt felaktigt...

Då skriver man ett inlägg i tråden, och påpekar felet.

Ursprungligen av LCR:

...och liknar alla som anser motsatsen att tro på tomten/tro att jorden är platt...!

Då argumenterar man mot det. Eller om det spårar ur helt, så rapporterar man.

Jag är helt övertygad om att en "ogilla"-funktion aldrig skulle funka.

Fast det här är inte Facebook, vi skulle väl aldrig mobba någon, det är därför det finns bl.a. moderatorer här, det gör det inte på Facebook.

Men som jag skrev ovan kommer det nog inte hända, så det är inte så mycket att diskutera.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 19:05
Ursprungligen av keptang:

Fast det här är inte Facebook, vi skulle väl aldrig mobba någon, det är därför det finns bl.a. moderatorer här, det gör det inte på Facebook.

Det spelar ingen roll var det är. Och moderatorer läser inte allt, det är därför rapportera knappen finns där. Och för det andra med ogilla knappen kommer många att känna sig tillrättavisade och skriver inte vad de kanske tycker bara för att vara rädd för att bli "ogillade".

//Rob

Swedroid provade på ett gillar/ogilla-system för att kommentera inlägg. Det höll i några veckor.

Numera är det ett gilla-system. Enbart.

Det behöver inte betyda att det inte skulle funka här, men jag kan inte på rak arm komma på någon site som framgångsrikt använt sig av ogillafunktionaliet utan att också ha moderatorpoäng för de som fäller omdömena.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-19 22:26

Håller med Jesper ovan att en "ogilla"- funktion ej funkar. Har ingen funktion utan att snabbt skapa osämja här på forumet ,förstår inte hur något sådant överhuvudtaget kan omnämnas seriöst vilket jag inte tror var meningen Jesper.

Återstår dock att se om alla är mogna här inne att kunna hantera "gilla" funktion ej så säker på det .

"Personligen" tycker jag att man ska vara sparsam, och inte börja någon inbördes beundran- kompis- tävlings gillande, då spelar "gilla" funktionen i mina ögon dvs: inläggets "kvalitet" snabbt ut sin roll.

hmmmm............ jag menar inte att man ska vara grav seriös missförstå mig inte, utan det måste väl finnas lite utrymme för personlig tolkning och beundran värme uppskattning som ändå är huvudtanken . självklart.......

Ursprungligen av CUBEIS:

Håller med Jesper ovan att en "ogilla"- funktion ej funkar. Har ingen funktion utan att snabbt skapa osämja här på forumet ,förstår inte hur något sådant överhuvudtaget kan omnämnas seriöst vilket jag inte tror var meningen Jesper.

Återstår dock att se om alla är mogna här inne att kunna hantera "gilla" funktion ej så säker på det .

"Personligen" tycker jag att man ska vara sparsam, och inte börja någon inbördes beundran- kompis- tävlings gillande, då spelar "gilla" funktionen i mina ögon dvs: inläggets "kvalitet" snabbt ut sin roll.

hmmmm............

Använd den så som du tycker att den ska användas så får du väl lita på att övriga användare gör samma sak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-19 22:38
Ursprungligen av keptang:

Använd den så som du tycker att den ska användas så får du väl lita på att övriga användare gör samma sak.

Helt sant, jag var inte riktigt färdig med mitt inlägg ovan innan du reptilsnabbt replikerade, det är lördag kväll och jag är inte lika flink i fingrarna som vanligt... nu är mitt inlägg färdigt och genomtänkt

Ursprungligen av CUBEIS:

...förstår inte hur något sådant överhuvudtaget kan omnämnas seriöst vilket jag inte tror var meningen Jesper...

Förstår inte alls det citatet.

Det har pågått en debatt här om att införa en ogilla-funktion. Jag lade in min åsikt i frågan.

Några verkar seriöst vilja införa det. Jag tycker seriöst att det inte skulle funka. Så ja, visst kan man nämna det seriöst.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förstår inte alls det citatet.

Det är lördagskväll, det är nog därför, jag förstår inte heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-26 10:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förstår inte alls det citatet.

Det har pågått en debatt här om att införa en ogilla-funktion. Jag lade in min åsikt i frågan.

Några verkar seriöst vilja införa det. Jag tycker seriöst att det inte skulle funka. Så ja, visst kan man nämna det seriöst.

Var inte alls riktat mot dig personligen Jesper , utan mot dom andra inläggen att eventuellt "seriöst" dvs på allvar, menade att en eventuell o-gilla funktion skulle införas. Det tyckte jag lät helknasigt Jesper, därför var min uppmaning till dig att dom bara små skojade, och det inte var seriöst menat från deras sida.

Men men jag är benägen att seriöst hålla med dig att det knappast skulle funka utanför denna tråd, när det knapphänt funkar att belysa ämnet inne i denna tråd

Jag har dock fortfarande problem att ta denna uppmaning om en "ogilla-funktion" seriöst

pss .. denna tråd handlar om gilla- funktionen, så nu tycker jag att vi släpper detta sidospår om en eventuell o-gilla knapp

Ursprungligen av CUBEIS:

pss .. denna tråd handlar om gilla- funktionen, så nu tycker jag att vi släpper detta sidospår om en eventuell o-gilla knapp

Jag kan acceptera en sådan här kommentar från en moderator men har lite svårt för sådana här kommentarer från en medlem, som jag själv är.

Varför ska man inte få vissa av oss inte få diskutera ogilla funktion?

Känner en ökning av vigilante censurister på 99.se... (trycker på den osynliga Ogilla-knappen)

Har totalt ändrat åsikt om "Gilla" funktionen!!!

En mycket bra knapp som spar en massa onödiga "jag håller med" inlägg

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-26 06:32

Gilla är bra. Kul att kunna markera ett bra inlägg på ett enkelt sätt.

Ibland skulle en ogilla knapp passa bra, men det är nog bäst att den inte finns för då blir man tvingad till att svara och motivera istället, alternativt hålla käft och läsa någon annans trevligare inlägg.

Detta är en feedbacktråd om 99mac 4.3. Självklart kan vi diskutera annat än bara "Gilla-knappen".

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-26 19:04

Okey jag ger mig, alla som är för en o-gilla knapp handen upp :

Jag tar en snabb titt och finner inga händer uppe hehehehe, och finner härmed att förslaget "ogillas" av majoriteten på forumet därmed faller förslaget tungt hehehehe.....

Jag förbjuder ingenting sluta vinkla saker nu "nisse" , men jag var så inne i det här med gilla grejen så jag föll i glömska över alla ogillande "pc-nissar" som finns där ute ........ hehehehe........ fortsätt ogilla diskutera ni om ni vill om jag nu som vanlig medlem får påpeka det förstås........

Om en o-gilla-knapp införs bredvid gilla-knappen...så kräver jag att en neutral-knapp ochså införs. Kan heta "Gäsp" eller "Njae". Detta är nationell tradition sedan kärnkraftsomröstningen. Detta är SVENSKT. Hallelujah!
Sedan borde man ha en knapp som fyller i att allt man skriver är en ÅSIKT och inte universiell sanning - många tror annars det och blir arga (och det är jobbigt att börja varje mening med: "Jag tycker att..." etc). Ironiknapp kanske också skulle vara på sin plats då ironi är svårt för många att snappa upp. Metafor-knapp kanske också behövs då ju så många tar allt bokstavligt.

Glöm inte en "Jag VET att..." som inte är samma som "Jag TYCKER att..."

Tycker vi kan enas om att "Gilla"-knappen är en av forumets största succéer.
Grymt bra, ökar sammanhållningen, ökar medkänslan och får en ofta att må väldigt bra.

Att logga in och se att man har ett par "Gillat" i övre hörnet - vem kan va sur då?

Ursprungligen av Goflorp:

Tycker vi kan enas om att "Gilla"-knappen är en av forumets största succéer.
Grymt bra, ökar sammanhållningen, ökar medkänslan och får en ofta att må väldigt bra.

Att logga in och se att man har ett par "Gillat" i övre hörnet - vem kan va sur då?

Håller med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-16 22:16

Facebook-ripoff...
Men, i dessa FB-tider så kommer vi snart alla att ha en 'GILLA'-knapp i pannan!

I går tittade jag på en mycket intressant Facebook dokumentär, man såg FB från insidan och jag gillar killarna och tjejerna som jobbar där mycket mer än jag gillar de användare som känner att de måste publicera sina liv för alla andras beskådan. Inte det sista företaget jag skulle jobba för måste jag säga! Zuckerberg verkar vara en riktigt skön kille!

Det här med rip-offs är ett farligt område. Som Mac fanatiker så känner jag alla Mac-firsts, men är också mycket medveten om de saker som Mac OS har ärvt från Redmond, och det är inte bara right-click...

Rip-off eller ej, jag tycker Gilla har lyft 99.se till en helt annan nivå, tillhörighet och feedback. Har däremot inte sparat någon tid som jag trodde då man kan klicka Gilla istället för att svara "håller med" eller liknande, istället kollar min in alla de gånger någon har gillat ens egna inlägg och "Aha..."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-17 12:59
Ursprungligen av LCR:

I går tittade jag på en mycket intressant Facebook dokumentär, man såg FB från insidan och jag gillar killarna och tjejerna som jobbar där mycket mer än jag gillar de användare som känner att de måste publicera sina liv för alla andras beskådan. Inte det sista företaget jag skulle jobba för måste jag säga! Zuckerberg verkar vara en riktigt skön kille!

Det här med rip-offs är ett farligt område. Som Mac fanatiker så känner jag alla Mac-firsts, men är också mycket medveten om de saker som Mac OS har ärvt från Redmond, och det är inte bara right-click...

Rip-off eller ej, jag tycker Gilla har lyft 99.se till en helt annan nivå, tillhörighet och feedback. Har däremot inte sparat någon tid som jag trodde då man kan klicka Gilla istället för att svara "håller med" eller liknande, istället kollar min in alla de gånger någon har gillat ens egna inlägg och "Aha..."

Var det på TV? Var kan jag hitta den?

Bevaka tråden