Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken codec är mest universell?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-03-23 01:57

I VLC är ju aldrig några problem för mig att spela upp filmer men i min flickväns både TV (Sony Bravia) och hemmabioanläggning (Harmon Kardon) funkar så gott som aldrig de .avi-filer jag själv skapar. Brukar göra det i ffmpeg och det funkar inte. Det står där XviD som ett alternativ och det förefaller vara formatet på filmer som hon ibland har fått låna från sin syrra men mina filmer funkar aldrig.

Vilken codec ska jag egentligen använda? Jag är jätteförvirrad!

Hoppas också inte att detta relaterar alltför mycket till den klibbiga tråden. Jag tror utifrån det jag läste där att min tråd inte riktigt behandlar ämnet på det sättet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-03-23 10:20

Tror du får olika svar av olika personer.
Formulerar om din fråga till vilken codec som är mest universell för den hård/mjuk-vara jag använder mest så kanske du kan komma fram till något.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-23 10:36

Nu skriver du ju inte hur hon faktiskt spelar upp filmerna, men jag antar det är genom en DVD-spelare som du bränner skivor till?
Det borde stå i manualen vilka format som fungerar.

Dessutom är det där lite av en djungel. AVI är en s.k mediacontainer och kan innehålla media av diverse olika format (codecs).
Fast XviD säger du ju funkar, varför inte göra filmerna i det formatet?

Vilken codec är mest universell?

H264.

  • Medlem
  • 2011-03-23 11:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Vilken codec är mest universell?
H264.

Är detta en codec som kan rymmas i en .avi-fil alltså? Kan jag skapa såna filer genom vilket program?

Ursprungligen av urkan:

Nu skriver du ju inte hur hon faktiskt spelar upp filmerna, men jag antar det är genom en DVD-spelare som du bränner skivor till?
Det borde stå i manualen vilka format som fungerar.

Dessutom är det där lite av en djungel. AVI är en s.k mediacontainer och kan innehålla media av diverse olika format (codecs).
Fast XviD säger du ju funkar, varför inte göra filmerna i det formatet?

Nästan, jag brukar lägga över filmer till dvd och sen kollar vi på dem genom en usb-sticka.
Först hajar jag inte riktigt med vilket program jag helst gör det i. I ffmpeg finns ju också flera alternativ som genererar XviD

  • Medlem
  • 2011-03-23 15:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Vilken codec är mest universell?

H264.

Ok, men så långt verkar det ju lugnt med då jag rippar från HandBrake. Kan jag döpa om filen till xxx.avi då eller ska .m4v stå kvar? För som jag förstår det är det inte filändelsen den läser, utan codecen? Jag frågar detta för att jag vill förstå logiken i det hela.

Ska vi kunna hjälpa dig behövs egentligen modellbeteckning på den enhet som ska spela upp filmen. Olika modeller klarar olika codecs. Mest universell i TV-sammanhang brukar vara MPEG2 med AC3 audio, antingen som DVD eller som .mpg-fil. På andraplats faller DivX 5, sedan XviD, därefter H.264.

MPEG2-filer tar upp mkt plats, men ofta brukar en långfilm få plats på en DVD. FFmpegX har förinställningar för MPEG2 DVD, den heter "DVD ffmpeg2". Observera att denna är främst anpassad för NTSC, är materialet i PAL måste du kanske ändra i Video-inställningarna så det stämmer.

1
Bevaka tråden