Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maila pdf med unik text för varje mottagare?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker producera ett enkelt nyhetsbrev och distribuera det som pdf via mail.

Mottagarna prenumererar på nyhetsbrevet. Jag vill förstås inte att de kopierar och sprider det allt för mycket. Så jag vill ha med en text av typen: "Detta nyhetsbrev är sänt till Organisation X och får användas inom Organisation X, men inte kopieras och spridas utanför organisationen." Organisation X är alltså varje adressat, och den texten skall anpassas för varje mail.

Själva nyhetsbrevet skapar jag t ex i Pages, som ju fungerar utmärkt. Så långt begriper till och med jag. Men sedan? I Word kan man länka in fält med adressater, men hur skapar man olika pdf-er och mailar dem till olika adressater?

Finns det sådana här tjänster på nätet, eller mjukvaror för detta?

Antalet mottagare kan bli flera hundra, så jag vill ha en helt automatiserad process.

Jag är läskunnig och skulle uppskatta att "bli satt på spåret". För jag fattar inte ens vad jag skall googla på... Det finns tjänster som skapar mail som html eller text (mailcom, e-soc m fl), men jag vill alltså sända pdf.

/Magnus

Och här är Apples egen länksamling i ämnet, kanske finns det något som fungerar här även om de flesta applikationerna bara kan sända text eller html, utan bilagor.

Apple - Downloads - Mac OS X - Email & Chat

Nu har jag haft anledning att återkomma till detta.

Jag tror att AppleScript kan vara en lösning, ungefär så här:

Skapa utskicket i t ex Word, spara det.
Skapa en prenumerantförteckning, inklusive mailadresser.

Och så i skriptet:

1. Öppna utskicket i Word.

2. Hämta nästa prenumerants namn.

3. Lägg till text som innehåller prenumerantens namn, t ex "Detta material får fritt användas inom <prenumerantens namn> men inte spridas utanför organisationen."

4. Skriv ut som pdf.

5. Hämta prenumerantens mailadress.

6. Maila prenumeranten med filen som bilaga.

7. Släng filen i papperskorgen.

8. Upprepa steg 2-7 tills dess att listan över prenumeranter är slut.

Tips och tankar emottages tacksamt!

/M

• Oregistrerad
  • 2011-03-30 10:53

Dum fråga, men varför måste meddelandet stå i pdf dokumentet på det sättet?

Du skulle ju kunna göra processen bra mycket kortare om du:

1.) I Mailet skriver att nyhetsbrevet i PDF form enbart är avsett för mottagarens organsiation (detta kan du ju ordna i en mailmerge i apple mail)
2.) Skriver i pdf'en att denna PDF inte får spridas utanför "Er organisation" (Där behöver du ju inte ha med organisationens namn)

Några andra kommentarer:
Du kan ju göra ditt nyhetsbrev i pages, spara det som HTML. Men istället för att själv mejla det kan du ju använda en webbaserad nyhetsbrevstjänst, dessa kan ju lätt ersätta valfri-text med text från en lista (som du importerar från excel med två kolumner (organisation, epost-adress). På så sätt slipper du PDF (Det är inga idag som skickar "nyhetsbrev" som PDF)

Ursprungligen av studiox:

Du kan ju göra ditt nyhetsbrev i pages, spara det som HTML. Men istället för att själv mejla det kan du ju använda en webbaserad nyhetsbrevstjänst, dessa kan ju lätt ersätta valfri-text med text från en lista (som du importerar från excel med två kolumner (organisation, epost-adress). På så sätt slipper du PDF (Det är inga idag som skickar "nyhetsbrev" som PDF)

Egentligen är det inget "nyhetsbrev" utan metodbeskrivningar som jag skall sända ut. Då passar PDF bättre.

Jag inser att jag utryckte mig lite slarvigt.

/M

Nu har jag knåpat ihop mitt första AppleScript, och det fungerar.

Själva utskicket gör jag i Pages. Copyrighttexten som anpassas för varje prenumerant ligger i sidfoten.

En del trubbel är det med att ange sökvägar, "paths". Men det skall jag nog få hål på!

Loopen kör ett varv för mycket också, så det blir ett utskick till prenumeranten "Slut" med. Men det skall jag fixa.

Citat:

-- Ange var prenumerantförteckningen finns, det är en excelfil med två kolumner
-- Den första kolumnen innehåller prenumerantens man, den andra mailadressen
-- Den första raden i filen innehåller kolumnrubriker
-- Den sista raden i förteckningen innehåller värdet "Slut"
set Prenumerantfil to choose file with prompt "Ange prenumerantförteckning:"
tell application "Microsoft Excel"
activate
open Prenumerantfil
-- set Prenumerantfil to active document
end tell

-- Ange var filen med utskicket finns.
set Utskicksfil to choose file with prompt "Ange filen som innehåller utskicket:"
tell application "Pages"
activate
open Utskicksfil
end tell

-- Inledande variabeltilldelning
-- Radnummer i prenumerantförteckningen, rubriktext på rad 1
set radnummer to 1
-- Inledande variebeltilldelning, strängar
set prenumerant to "Dummy"
set prenumerantmail to "dummy"
-- Ange bilagans namn och plats. Ändra filnamnet här
-- set bilaga to "Macintosh HD:Users:magnus:Desktop:bilaga.pdf"
-- Ange mailets rubrik
set mailrubrik to "Utskick april 2011"

-- Sista cellen i kolumnen skall ha värdet Slut
repeat until prenumerant = "Slut"
set radnummer to radnummer + 1

-- Hämta prenumerantens namn och mailadress
tell application "Microsoft Excel"
activate
copy value of (column 1 of row radnummer) to prenumerant
copy value of (column 2 of row radnummer) to prenumerantmail
end tell

-- Skapa text om copyright med prenumerantens namn
set Copyrighttext to "Detta material får endast användas inom " & prenumerant & ". All kopiering utanför " & prenumerant & " är inte tillåten."

-- Infoga copyrighttext
tell application "Pages"
tell every section of front document
set odd footer to Copyrighttext
end tell
end tell

-- Spara det anpassade utskicket som .pdf
tell application "Pages"
set Utskicksfil to front document
save Utskicksfil in "Macintosh HD:Users:magnus:Desktop:bilaga.pdf"
end tell

-- Maila utskicket
tell application "Mail"
set theMessage to make new outgoing message with properties {visible:true, subject:mailrubrik}
tell theMessage
make new to recipient at end of to recipients with properties {name:prenumerant, address:prenumerantmail}
end tell
tell content of theMessage
make new attachment with properties {file name:"bilaga.pdf"} at after last paragraph
end tell
tell application "Mail"
send theMessage
end tell
end tell

-- Ta bort filen
-- delete file "Macintosh HD:Users:magnus:Desktop:bilaga.pdf"

end repeat

Tack för att du delar med av dina ansträngningar. Jag har använt MS Access för liknande saker tidigare, men en 100%-Maclösning är ju bättre. Och med pages och liknande program kan man göra roligare layouter än vad Access (2000) tillåter.

Vill bara ge dig lite beröm för det friska mod med vilket du tog dig an, och löste uppgiften. Det är många som tror att applescript är oöverkomligt svårt, men det är just för den här typen av uppgifter som det är oslagbart produktivt.

Pga. av lite oberäkneliga buggar i Mail vill jag dock råda dig att kontrollera att mailen verkligen gått iväg. Du borde också vinna en del prestanda på att inte skicka ett mail i varje loop, utan istället bara skapa dem och efter loopen skicka alla mail på en gång.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vill bara ge dig lite beröm för det friska mod med vilket du tog dig an, och löste uppgiften. Det är många som tror att applescript är oöverkomligt svårt, men det är just för den här typen av uppgifter som det är oslagbart produktivt.

Pga. av lite oberäkneliga buggar i Mail vill jag dock råda dig att kontrollera att mailen verkligen gått iväg. Du borde också vinna en del prestanda på att inte skicka ett mail i varje loop, utan istället bara skapa dem och efter loopen skicka alla mail på en gång.

Tack för det! Jag har ett förflutet som programmerare, men det var på åttiotalet...

Jag har noterat att det är lite lurigt med mail, så tack för det tipset också. Jag har testat på ett gäng kollegor, och mailen verkar gå iväg.

/Magnus

Ursprungligen av Husaby:

Tack för det! Jag har ett förflutet som programmerare, men det var på åttiotalet...

Jag har noterat att det är lite lurigt med mail, så tack för det tipset också. Jag har testat på ett gäng kollegor, och mailen verkar gå iväg.

/Magnus

Då blir det genast lättare att förstå att du så snabbt svängde ihop det. Icke desto mindre tror jag det är bra för vanliga användare att se att det faktiskt kan vara en ganska begränsad insats att få till användbara saker.

Jag gjorde något liknande i höstas och trodde att det gått iväg. Problemet var att det funkade perfekt till kollegor (vår server) men dessvärre inte till dom som låg utanför vår domän. Fick skicka manuellt dvs en och en. Så kolla en gång till. Snyggt och välskrivet script

Ursprungligen av Kottemannen:

Jag gjorde något liknande i höstas och trodde att det gått iväg. Problemet var att det funkade perfekt till kollegor (vår server) men dessvärre inte till dom som låg utanför vår domän. Fick skicka manuellt dvs en och en. Så kolla en gång till. Snyggt och välskrivet script

Jag prövade att "mailbomba" några väl valda vänner på olika domäner. Det funkade t ex till gmail.

/M

1
Bevaka tråden