Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt och ångrat - obekväm och onödig pryl.

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Jag är kanske inte van än vid min nya iPad 2 därför känns det nu som en obekväm och opraktisk pryl som jag måste lära mig älska.
Iget dåligt om iPad2 - det är ett konstverk på alla sätt men nu efter lite användning finner jag att det är inget för mig. Obekvämt att hålla, jobbigt att titta neråt hela tiden, går inte att ladda ner några filer/bilagor alls osv osv osv. Ni kan säkert tilläga massor av liknande moment.
Personligen känns det så att jag borde ha satsat på en macbook air istället.

Är jag helt ensam om det?

Senast redigerat 2011-03-27 11:22

Du har köpt något du inte vill ha, det verkar onödigt. Köp något du vill ha istället (förmodligen inte en padda).

Vill du inte ha en ipad utan en dator så skulle du köpt en macbook air helt klart.

"Går inte att ladda ner några filer/bilagor alls". Det gör jag "hela tiden" till min padda.
Paddan är något man upptäcker efter en tids användning. Nu för tiden tycker jag att det är mycket smidigare att plocka fram den, för vissa saker, än min mba eller någon annan dator. Å andra sidan finns det tillfällen när det är precis tvärtom, och då tar jag mba/mbp eller något annat istället.

Precis... inte använder man elvispen för att koka kaffe med eller?

Det visades "Men in black" på TV igår - scenen där de best of the best of the best försöker fylla i häftet med testfrågor på knäna o Will Smith drar till sig bordet. Precis så känner jag mig med iPad (jag menar att det är inte så bekvämt att hålla plattan).

Senast redigerat 2011-03-27 12:08
Ursprungligen av Alex Freeman:

Det visades "Men in black" på TV igår - scenen där de best of the best of the best försöker fylla i häftet med testfrågor på knäna o Will Smith drar till sig bordet. Precis så känner jag mig med iPad (jag menar att det är inte så bekvämt att hålla plattan).

Jag håller inte med. Det fina med just en platta är att man kan använda den i så oändligt många scenarior som man aldrig skulle göra med en dator. Vill man dock använda den som en dator tex. sittandes med den i knät, då är det bara att ta fram en kudde eller nått att luta den på, eller ännu bättre köp ett fiffigt fodral/ställ använd fantasin!

Lämna i så fall tillbaka den om du har möjlighet. Om du inte har det går den säkert fint att sälja begagnat utan någon alltför stor förlust.

Lägg i kuvert, skicka till mig.

jag lovar döpa min förstfödde son efter dig.

Jag köpte en iPad utan att tänka mej för, gillade inte den, sålde den, ångrade mej direkt och köpte en till (som jag har kvar och jag ger den bara till Goflorp om jag får Bosse!!).

Varför? Inte för att jag behöver en utan för att jag verkligen älskar Apples koncept och att den är bra ibland, till vissa saker, men den behöver inte vara bra till allt. Jag har ju en iPhone (och en iPod Touch) när iPad:en är för stor), samt en MacBook Air när iPad:en är för liten (samt en MacBook när MBA:n är för liten, och en MBP när MB:n är för liten och en iMac 20" när MBP:n är för liten och slutligen en MacMini med 42" när allt annat inte duger = SANT!).

Jag behöver inte motivera varför jag ska ha en Apple produkt. Andra kanske gör det och då är det inte fel att göra det INNAN man köper den...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-02 08:43
Ursprungligen av LCR:

Jag har ju en iPhone (och en iPod Touch) när iPad:en är för stor), samt en MacBook Air när iPad:en är för liten (samt en MacBook när MBA:n är för liten, och en MBP när MB:n är för liten och en iMac 20" när MBP:n är för liten och slutligen en MacMini med 42" när allt annat inte duger = SANT!).

Du är ju helt galen! Helt galet underbar alltså

Och min Ipad2 (32GB, WiFI+3G) är fortfarande ouppackad. Det blev ett impulsköp som jag tror att jag sälja vidare eller lämna tillbaka - tar beslut idag.

Däremot så tror jag att jag lite senare skaffar en 16GB/WiFi istället:)

PS: Jag har redan en Ipad sedan länge - om det inte vore för det så skulle jag inte överväga att lämna tillbaka Ipad2

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-02 08:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Och min Ipad2 (32GB, WiFI+3G) är fortfarande ouppackad. Det blev ett impulsköp som jag tror att jag sälja vidare eller lämna tillbaka - tar beslut idag.

Däremot så tror jag att jag lite senare skaffar en 16GB/WiFi istället:)

PS: Jag har redan en Ipad sedan länge - om det inte vore för det så skulle jag inte överväga att lämna tillbaka Ipad2

Har du testat att ta på och av ett smartcover? Det är så vansinnigt kul och så himla läckert och så väldigt mycket Apple. Jag skulle ha kunnat köpa en ny iPad bara för det.

Ursprungligen av Eva:

Har du testat att ta på och av ett smartcover? Det är så vansinnigt kul och så himla läckert och så väldigt mycket Apple. Jag skulle ha kunnat köpa en ny iPad bara för det.

Varför får jag en stark bild av dej sittande i soffan fipplande med en Smart-cover som stress terapi...

Angående min lista så var listan bara uppåt i spec., jag har även en lång lista bakåt i tiden som går via PB G4, PB G3, ... PB 145, LCII och slutar med en Mac II...

Är det värt 7.000:-

Om jag bara hade gjort som jag tänkte först och köpt 16GB/WiFi modellen så hade jag nog inte haft denna beslutsångest:)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-02 08:57

Nja, kanske inte Ett smartcover passar ju på 16GB/WiFi också.

Får magsår att läsa den här tråden..

Ni skriver att ni "impulsköpte" ipaden... Själv fick man spara i 6 månader för att få ihop till en..

Är det detta som 99.se är till för? Skryta om sina apple produkter och tillbehör? vem som har störst skärm/hårddisk? Wifi eller 3g? Eller är det inte så att apple gör jävligt bra produkter som är till för att användas och inte för att stoltsera med?

Ursprungligen av PointDexter:

Får magsår att läsa den här tråden..

Ni skriver att ni "impulsköpte" ipaden... Själv fick man spara i 6 månader för att få ihop till en..

Är det detta som 99.se är till för? Skryta om sina apple produkter och tillbehör? vem som har störst skärm/hårddisk? Wifi eller 3g? Eller är det inte så att apple gör jävligt bra produkter som är till för att användas och inte för att stoltsera med?

Alla har inte samma förutsättningar, inget att bli upprörd över.

Den enda som nämner skryt är du i ditt inlägg.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-03 00:42
Ursprungligen av PointDexter:

Får magsår att läsa den här tråden..

Ni skriver att ni "impulsköpte" ipaden... Själv fick man spara i 6 månader för att få ihop till en..

Är det detta som 99.se är till för? Skryta om sina apple produkter och tillbehör? vem som har störst skärm/hårddisk? Wifi eller 3g? Eller är det inte så att apple gör jävligt bra produkter som är till för att användas och inte för att stoltsera med?

Vi är alla jävligt rika som hänger här på 99.se. Vi har just inget annat för oss än att skryta med vilka onödiga och svindyra Appleprodukter vi har råd med.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-03 13:34
Ursprungligen av onnyt:

Vi är alla jävligt rika som hänger här på 99.se. Vi har just inget annat för oss än att skryta med vilka onödiga och svindyra Appleprodukter vi har råd med.

Visst, man kan ironisera över PointDexters inlägg. Samtidigt finns det ibland ett oklädsamt framhävande av den egna köpkraften i ett prylforum som detta. Jag skriver "oklädsamt" eftersom det vare sig är har med moral eller fakta att göra, utan om hur man för sig socialt.

Just den här tråden är dock helt oskyldig i det avseendet, tycker jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-03 08:22
Ursprungligen av PointDexter:

Ni skriver att ni "impulsköpte" ipaden... Själv fick man spara i 6 månader för att få ihop till en..

Är det detta som 99.se är till för? Skryta om sina apple produkter och tillbehör? vem som har störst skärm/hårddisk? Wifi eller 3g? Eller är det inte så att apple gör jävligt bra produkter som är till för att användas och inte för att stoltsera med?

99.se är bl.a. till för att diskutera Mac och andra Apple-produkter. Det blir ju lite svårt om man inte faktiskt köper dem. Jag tycker iaf inte ett Mac-forum vore lika intressant om diskussionerna var mer åt "Om jag hade råd att köpa en Mac Pro vore det grymt!" än "Jag köpte en Mac Pro igår, den är grym!".

Sen att påpeka att man impulsköpte en iPad tolkar jag enbart som ett sätt att visa hur Apple-fanatisk man är. Ett annat sätt är ju att påpeka hur mycket man var tvungen att slita/spara för att kunna köpa den. I mina ögon samma "skryt", men utifån olika inkomstförutsättningar.

Ursprungligen av Vassius:

Sen att påpeka att man impulsköpte en iPad tolkar jag enbart som ett sätt att visa hur Apple-fanatisk man är. Ett annat sätt är ju att påpeka hur mycket man var tvungen att slita/spara för att kunna köpa den. I mina ögon samma "skryt", men utifån olika inkomstförutsättningar.

Att ett impulsköp innebär att jag är applefanatisk har jag svårt att se. Jag hade funderat länge och väl och just bestämt mig för att jag orkade inte stå i kö för att köpa den - eftersom jag har en Ipad sedan tidigare. Sagt och gjort - men så gick jag förbi kön strax innan öppning - hörde att butiken hade 100 enheter, gjorde ett snabbt överslag och tyckte att jag kan stå 30 minuter i kö, snacka med kompisar och köpa en - därav impulsköpet.

Så själva inköpet var en impuls - men det betyder inte jag måste vara applefanatisk. Jag har känt på tvåan och det är en rejäl skillnad mot ettan.

Sedan så är livet att vi prioriterar olika - jag föredrar att fokusera på att undvika att dra på mig "stora" inköp som kräver lån - just för att kunna unna mig mindre (men kanska ändå dyra) saker lite mer spontant. Både mitt nick - och min avatar - ger ledtrådar till sådana inköp (även om nicket inte var lika spontant som avataren:)

Nu har jag sålt mitt inköp till en arbetskollega men det kommer att bli en Ipad2 - det blir bara en mindre modell (16GB/WiFi) lite senare.

Edit: Fast nu när jag inser att jag har 11GB bilder på min gamla Ipad så undrar jag om jag verkligen kan klara mig med 16GB

Senast redigerat 2011-04-03 10:54
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-03 11:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Att ett impulsköp innebär att jag är applefanatisk har jag svårt att se.

Jag skulle nog inte kalla det impulsköp om det bara var verkställandet som var impulsivt, för du hade ju trots allt tänkt igenom det innan.

Men visst, nu efter att jag druckit mitt morgonkaffe skulle jag ha tagit bort ordet "enbart" i mitt tidigare uttalande. Och i min trötta och koffeinabstinenta hjärna vägde jag nog även in det PointDexter skrev om att skryta/stoltsera över sina prylar i vad som klassas som Apple-fanatism.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-04-03 08:37
Ursprungligen av PointDexter:

Får magsår att läsa den här tråden..

Ni skriver att ni "impulsköpte" ipaden... Själv fick man spara i 6 månader för att få ihop till en..

Är det detta som 99.se är till för? Skryta om sina apple produkter och tillbehör? vem som har störst skärm/hårddisk? Wifi eller 3g? Eller är det inte så att apple gör jävligt bra produkter som är till för att användas och inte för att stoltsera med?

Tråkigt att du känner så, och jag kan nog förstå att det är bli irriterad över allt "skryt" här. Lite dåligt samvete får jag allt. Samtidigt kan jag känna att det här är den enda platsen där jag riktigt kan ta ut svängarna och skryta och stoltsera över alla mina Appleprylar. Här där det finns så många andra "galningar" Jag tycker nog att 99 kan klara det också. Här ska vi få skryta och stoltsera utan att behöva skämmas liksom.

I mitt verkliga liv, i livet utanför 99, så håller jag en mycket lägre profil. Jag lovar.

Alla har inte användning för iPad, så är det. Det handlar dock mest om hur van man är vid sitt andra verktyg (exempelvis en macbook) och inte så mycket om att ipaden inte skulle kunna vara användbar. Men faller man inte direkt finns det alltid någon som vill köpa och bli nöjd.

Och att vissa behöver spara längre än andra för att kunna köpa en produkt får man anklaga sig själva för och ingen annan. Jag spenderar mycket pengar på teknik med mitt företag till exempel. Ingen hindrar någon annan att göra samma sak.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2011-04-03 10:02

Jag är så galen och fanatisk så att jag köpte den på avbetalning, grymt korkat egentligen men vad skulle jag göra, ville verkligen ha iPad 2!
Ångrar mig inte en sekund, helt fantastisk produkt!

Ursprungligen av Ovsing:

Jag är så galen och fanatisk så att jag köpte den på avbetalning, grymt korkat egentligen men vad skulle jag göra, ville verkligen ha iPad 2!

Vilken modell? Vad blir totalkostnaden? Eller är det bäst att inte fråga?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2011-04-03 10:57
Ursprungligen av LCR:

Vilken modell? Vad blir totalkostnaden? Eller är det bäst att inte fråga?

Jag köpte 16gb wifi, och så slängde jag in ett smart cover också, det vart totalt 4700kr.
Det är mycket pengar för mig, kände mig lite dum när jag gick ut ur butiken men samtidigt väldigt glad
Och euforisk på något konstigt sätt, det är inte ofta som jag unnar mig sådana här saker nuförtiden.
Och nu känns det helt rätt! Jag verkligen älskar min iPad 2.

Ursprungligen av Ovsing:

Jag köpte 16gb wifi, och så slängde jag in ett smart cover också, det vart totalt 4700kr.
Det är mycket pengar för mig, kände mig lite dum när jag gick ut ur butiken men samtidigt väldigt glad
Och euforisk på något konstigt sätt, det är inte ofta som jag unnar mig sådana här saker nuförtiden.
Och nu känns det helt rätt! Jag verkligen älskar min iPad 2.

Absolut!

Jag startade min impulsköpta MacBook Air igår som legat över en månad oöppnad, vilken känsla!!

Jag tänkte mest vad skillnaden med avbetalningen blev, betalar du mycket mer? Jag pröjsar alltid allt på en gång, har jag inte råd köper jag inte, men det är mitt motto, menar inte att andra gör fel.

Jag gissar att en av "obekvämlighetskänslorna" kan grunda i att den är så dyr - man är för rädd om den - försiktig - som fin porslin. Man kanske är rädd för att tappa den, repa den (andrahandsvärdet!), tappa vätska på den, var ska jag lägga den?, etc, etc. Det gör ju att det bli bökigare att använda den. Jämför med t.ex. ett kollegieblock.
Hade den kostat 300 spänn så hade den varit "bekvämare".

Bevaka tråden