Hej allihopa.
För första gången har jag börjat få rejäla problem med en apple-produkt (har varit kund sedan 2003). Jag har en Macbook Pro (inköpt Dec 2010) och kör Leopard 10.6.6 utan brandvägg.
För det första kraschade hårddisken konstant. Den har nu blivit utbytt.
I denna veva förlorade jag mina nätverksinställningar, och när jag återigen skulle koppla upp till mitt universitets trådlösa nätverk (802.X1 system) stötte jag på problem. Trots att jag följde manualen till punkt och pricka fick jag ett meddelande om "egentilldelad ip adress" med 169.xxx som följd.
Jag får full uppkoppling, men en egentilldelad ip adress och således ingen åtkomst till nätverket. Hemma kopplar jag upp på min Airport Express utan problem, likaså fungerar en del andra öppna nätverk som jag har testat.
Jag har surfat runt de senaste dagarna i jakt på en lösning.
Supporten på universitetet står hjälplös och hävdar att problem ligger i datorns mjukvara.
När man läser online stärks denna bild.
Jag har testat att ändra i licenserna, att ta bort licenserna, att ta bort airport, sätta på och av brandväggen, och en lång rad andra tips och tricks. Ett råd var att ta bort airport preferences plist, men någon sådan fil ligger ej i System Preferences mappen. Vidare försökte jag installera OS X 10.6.7, men det gick inte; varför vet jag ej.
Därutöver kraschar både Safari och Mail med jämna mellanrum trots att jag inte utsätter datorn för någon större belastning.
Frågor:
Någon som har ett tips som jag ej har provat?
Tror ni att (ännu en) formatering skulle hjälpa?
Är det måhända någonting annat som är snett med min dator?
För närvarande känns det verkligen hopplöst. Jag köpte datorn som ett arbetsredskap och eftersom Internet ej fungerar är jag mäkta besviken. När man läser online förstår man även att detta är ett någorlunda vanligt Mac-problem utan egentlig lösning, vilket gör situationen än hopplösare.
Är det möjligt att reklamera på dessa grunder?