Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egentilldelad ip-adress på vissa trådlösa nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-04-12 23:25

Hej allihopa.

För första gången har jag börjat få rejäla problem med en apple-produkt (har varit kund sedan 2003). Jag har en Macbook Pro (inköpt Dec 2010) och kör Leopard 10.6.6 utan brandvägg.
För det första kraschade hårddisken konstant. Den har nu blivit utbytt.

I denna veva förlorade jag mina nätverksinställningar, och när jag återigen skulle koppla upp till mitt universitets trådlösa nätverk (802.X1 system) stötte jag på problem. Trots att jag följde manualen till punkt och pricka fick jag ett meddelande om "egentilldelad ip adress" med 169.xxx som följd.
Jag får full uppkoppling, men en egentilldelad ip adress och således ingen åtkomst till nätverket. Hemma kopplar jag upp på min Airport Express utan problem, likaså fungerar en del andra öppna nätverk som jag har testat.

Jag har surfat runt de senaste dagarna i jakt på en lösning.
Supporten på universitetet står hjälplös och hävdar att problem ligger i datorns mjukvara.
När man läser online stärks denna bild.

Jag har testat att ändra i licenserna, att ta bort licenserna, att ta bort airport, sätta på och av brandväggen, och en lång rad andra tips och tricks. Ett råd var att ta bort airport preferences plist, men någon sådan fil ligger ej i System Preferences mappen. Vidare försökte jag installera OS X 10.6.7, men det gick inte; varför vet jag ej.

Därutöver kraschar både Safari och Mail med jämna mellanrum trots att jag inte utsätter datorn för någon större belastning.

Frågor:
Någon som har ett tips som jag ej har provat?
Tror ni att (ännu en) formatering skulle hjälpa?
Är det måhända någonting annat som är snett med min dator?

För närvarande känns det verkligen hopplöst. Jag köpte datorn som ett arbetsredskap och eftersom Internet ej fungerar är jag mäkta besviken. När man läser online förstår man även att detta är ett någorlunda vanligt Mac-problem utan egentlig lösning, vilket gör situationen än hopplösare.

Är det möjligt att reklamera på dessa grunder?

Visst kan du reklamera, ring Apple support eller gå tillbaka till säljaren.

Jag är lite osäker på problemet, kan du länka till några källor där problemet diskuteras skulle det bli lite enklare?
När du säger formatera (igen) menar du inte ominstallation av OSX, eller? (ominstallation utan formatering motsvarar inte en formatering).
Vad får du för felmeddelande när du försöker installera 10.6.7?

• Oregistrerad
  • 2011-04-13 08:34

Hej akerstrom,

Här är ett antal sidor där jag har försökt hitta stöd:
Apple - Support - Discussions - Macbook Self Assigned IP address ...
Airport problem: self assigned IP address? [Archive] - The macosxhints Forums
10.6.6 - Major Airport Bug? - MacRumors Forums
Apple - Support - Discussions - WPA2 Enterprise connections don't work ...
Apple - Support - Discussions - Self-assigned IP address HELP ...

Mmm, jag menar ominstallering av Leopard.

Ang. uppdateringen tror jag tror inte att det är relaterat till ovanstående, men likväl är det underligt.
Efter att ha bytt hårddisken får jag meddelandet:
"Your software is up to date. Software Update doesn’t have any new software for your computer at this time."
Vidare så laddade jag ner Mac OS X Combo Update 10.6.7 men när jag ska välja min HD så klickar jag på Macintosh HD och får meddelandet: "Mac OS X Update Combined can't be installed on this disk. This volume does not meet the requirements for this update."

Kan man reklamera på grunder såsom mjukvaruproblem?
Jag ska ringa Apple Care idag.

Vänligen,

K

Jag hade provat att formatera och installera om 10.6 "från scratch", och sedan köra in 10.6.7-combo-uppdateringen.

Och sedan, innan man installerar några andra program överhuvudtaget, testa om nätverksuppkopplingarna funkar på detta helt rena system.

Ursprungligen av imported_Krumb:

kör Leopard 10.6.6

Du blandar ihop begreppen lite:
10.5 = Leopard
10.6 = Snow leopard

• Oregistrerad
  • 2011-04-13 11:22

Jag skulle gjort följande:

1.) Tagit bort nätverken i Airport, dvs via minustecknet (INTE VIA CONSOLLEN!!)
2.) Tagit bort lösenorden och certifikaten till nätverken i nyckelhanteraren
3.) Stängt av airport
4.) Startat om datorn
5.) Startat airport
6.) Testat igen

..
Om det inte fungerade skulle jag skapa en ny user, logga in med denna och testa igen.
Om det inte fungerar skulle jag (tyvärr) installera om osx.

• Oregistrerad
  • 2011-04-13 11:26

Tack for supporten.

Jag lamnat in datorn pa Apple Care p.g.a. harddisksproblemet jag namnde ovan.
Nu skall den ersattas for andra gangen, och forhoppningsvis forsvinner natverksproblematiken nar datorn formateras.

Aterkommer om 1-2 veckor nar jag fatt tillbaka min dator.

1
Bevaka tråden