Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark 6 på G?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 11:12

Intressant, jag var på InLife igår när just NI demade 6:an. Då hade de inget releasedatum, men sade i samma andetag att den skulle lanseras samtidigt worldwide eftersom det från och med nu bara skulle finnas en version - Passport.

Ja inte vet jag.
Jag mejlade NI och Erik Näsman svarade att augusti var tiden för leverans.
På Apples hemsida står det att den ska finnas tillgänglig nästa vecka.

Det skulle vara intressant att få veta vad som verkligen gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 12:00

Å andra sidan, kan man inte köpa den från Apple USA då - det är ju ändå samma version...

Quarks hemsida skiljer de i alla fall på QXP och QXP Passport.

Nu har de svarat på Quark, kors i taket!

We are firmly commited to developing products, unfortunately I cannot
comment as to when the quark xpress version 6.0 is going to be out.
Company policy at our end is very strict concerning not speculating on
unreleased products. All I can suggest you is that for information of
the release and features of quark xpress 6.0, its compatibility issues and
so on please do visit our
website(http://www.quark.com/products/xpress/60_series1.html) which is
currently being updated with all this relevant information.We'll contact you
for your upgrade as soon as the product is released.

I hope this information is helpful.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-11 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ahlgren
Quarks hemsida skiljer de i alla fall på QXP och QXP Passport.

Vore ju knappast första gången motstridig information kommer kring Quarks produkter.

Time will tell, I guess...

Som jag antog så kommer den svenska Passport versionen skilja sig en aning i pris jämfört med den amerikanska versionen:

QuarkXpress Passport 6.0 svensk version
pris: 18995kr + moms

Och leverans i augusti...

  • Avstängd
  • 2003-06-12 11:50

Quark är rejält frånseglad av Indesign tycker jag....har bara en sak att säga om Quark numera: urk. Blä. Tvi. (tre saker).

  • Medlem
  • 2003-06-12 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen
Quark är rejält frånseglad av Indesign tycker jag....har bara en sak att säga om Quark numera: urk. Blä. Tvi. (tre saker).

För en funktionsryttare, ja.
I funktionalitet, nej.

Quark 6, det lilla jag sett, verkar väldigt bra.

  • Avstängd
  • 2003-06-12 13:52

Jag ångrar inte ett dugg att jag bytte till Indesign i alla fall....har kört på Quark i många år och det satt långt in att byta. Men som sagt; jag ångrar mig inte. Quark känns väldigt gammalt nu - och så värst mycket nya saker finns det väl inte i 6:an? Ett tabellverktyg som inte ens importerar Exceldokument? Buuuuu......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 14:44

Det lilla jag såg på demon verkade stabilt och funktionellt men inte mycket mer. Det känns inte som att det är så särdeles mycket mer än en carboniserad version av 4:an (5:an vill jag inte ens diskutera).

Mycket av det som InDesign klarar, går även att lösa i QXP 6, men ofta med hjälp av XTensions.

Jag har personligen jobbat med Quarken i tio år ungefär och har inte alltid varit nöjd - det har dock inte funnits något bättre alternativ att tillgå.

Men i och med OS X så började jag titta på InDesign ordentligt. Hittills har jag gjort nya jobb i InDesign/OSX och "gamla" jobb i Quark/Classic. Nu är ju inte Classic så kul, men jag har inte heller kännt mig sugen på att konvertera 160-sidiga dokument :p.

inDesign känns lite segt ibland, men jag uppskattar många funktioner. Jag hade hoppats på att Quark kunde leverera inte bara något som snurrade under X utan något som också gav mer och bättre funktionalitet än 4.x.

Jag kommer tveklöst att uppgradera, men jag vet ärligt talat inte vilket program jag kommer att skapa nya dokument i framöver...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 17:00

19.000 kr plus moms! Vilket jäkla skämt! Bye bya quarken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
19.000 kr plus moms! Vilket jäkla skämt! Bye bya quarken.

Från vart kommer den uppgiften?

  • Medlem
  • 2003-06-12 19:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen
Jag ångrar inte ett dugg att jag bytte till Indesign i alla fall....har kört på Quark i många år och det satt långt in att byta. Men som sagt; jag ångrar mig inte. Quark känns väldigt gammalt nu - och så värst mycket nya saker finns det väl inte i 6:an? Ett tabellverktyg som inte ens importerar Exceldokument? Buuuuu......

nu blir jag ondsint i ögat - igen! Kan alla ni som är övertygade om InDesigns förtäfflighet dunka varandra i ryggen på Adobe-avdelningen i stället för att förklara för oss, som är intresserade av QXP, hur lyckliga ni är för att ni har valt Adobe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 22:06

19.000 kr på Macoteket. Jag kör både INDesign och Quarken. Tills nu.

  • Medlem
  • 2003-06-12 22:33

Hur kan man ha ett påslag på typ 15.000:- för en översatt produkt? Jag håller med, med den här prisdifferensen tycker jag att man ska bojkotta Quark. Löjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 22:38

Uppgraderingspriset ska enligt NI vara ca 5.500:- från 4.x. Och med tanke på den tidigare prissättningspolitiken tycker jag i alla fall att det är humant. MEN återigen, med tanke på dröjsmålet så borde den vara kostnadsfri för reggade användare.

Som ett PS vill även jag tillägga att det är störande med alla "den här prylen rockar brallorna av den där prylen för den där prylen suger" uttalanden. Fram med saklig information och sakliga argument istället!:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Hur kan man ha ett påslag på typ 15.000:- för en översatt produkt? Jag håller med, med den här prisdifferensen tycker jag att man ska bojkotta Quark. Löjligt.

Är det ingen skillnad på QXP 6 och Passport 6? Den senare kostar 19 plus moms, men är det samma produkter? Väldigt förvirrande.

  • Avstängd
  • 2003-06-12 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
nu blir jag ondsint i ögat - igen! Kan alla ni som är övertygade om InDesigns förtäfflighet dunka varandra i ryggen på Adobe-avdelningen i stället för att förklara för oss, som är intresserade av QXP, hur lyckliga ni är för att ni har valt Adobe?

Eeeeeeeh....ok??

  • Medlem
  • 2003-06-13 00:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Är det ingen skillnad på QXP 6 och Passport 6? Den senare kostar 19 plus moms, men är det samma produkter? Väldigt förvirrande.

Flerspråksstöd och språklager är skillnaden. Jag är inte helt säker, men jag undrar om "vanliga" QuarkXpress kommer till Sverige.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
nu blir jag ondsint i ögat - igen! Kan alla ni som är övertygade om InDesigns förtäfflighet dunka varandra i ryggen på Adobe-avdelningen i stället för att förklara för oss, som är intresserade av QXP, hur lyckliga ni är för att ni har valt Adobe?

för mig handlar det inte om att indesign möjligen är bättre, utan det handlar om att jag anser att quark inte är ett framtidsföretag, varför skall jag satsa många pengar i licensavgifter till ett företag som jag anser att vara utan en framtid..?

låt mig uppsummera dom största nyheterna i de senaste två versioner.
- QXP5: I ett sidbrytningsprogram för print kan man nu skapa websidor!
- QXP6: en osx version kommer cirka tre år efter det OS'et släpptes. Den andra stora nyheten är mer en ett (1) ångrasteg!!

wow!!! colour me impressed!!! allt detta över vaddå? en femårsperiod!!
webbfunktionen (och skrytet ifrån quark om denna) är kanske det som mest har fått mig att rulla med ögonon... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-06-30 23:57

Jag citerar den gode Nurell och tycker fortfarande att det luktar fisk när man dissar ett program bara för att man gillar en konkurrent bättre. Jag gillar QXP och klarar mig utan sarkastiska kommentarer om hur dåligt det är. I alla fall i en tråd som faktiskt handlar om när QXP 6 ska komma, inte om vilket som är bäst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det verkar röra på sig hos Quark.
Om man uppgrader till 5.0 nu så får man 6an gratis. Och offentliga visningar har de haft.
Är det någon som har koll på när 6an kan tänkas vara skarp?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Jag citerar den gode Nurell och tycker fortfarande att det luktar fisk när man dissar ett program bara för att man gillar en konkurrent bättre. Jag gillar QXP och klarar mig utan sarkastiska kommentarer om hur dåligt det är. I alla fall i en tråd som faktiskt handlar om när QXP 6 ska komma, inte om vilket som är bäst.

kan säga att jag egentligen inte föredrar indesign eftersom det är tungt som fan på alla mina burkar..

Men men, min poäng var just att Quarks "nyheter" och annat vad gäller uppgraderingen till QXP6 (och alla tidigare uppgr. fr.o.m. trean) inte har bjudit på det helt stora vad gäller nytänkning och kreativitet för att underlätta mitt dagliga arbete..

Det var det som var hela min poäng och därför direkt relaterat till lanseringen (som jag fortfarende väntar på) av Quark Express 6.

  • Medlem
  • 2003-07-05 17:04

ok.

Fick dessa uppgraderingspriser från Quark.
De gäller om man förbeställer sin uppgradering innan den 23 juli.

Från v5.x till v6.0 - 309 euro - ca 2800 kr

Från v4.x till v6.0 - 469 euro - ca 4300 kr

Inwarehouse tar 3695 kr från v5.x och 5295 kr från v4.x.

Priser exkl. moms.

Bevaka tråden