- ridax
- Medlem ●
- Göteborg
Nu kan ju även alla sluta vara rädda för att bli spårade när det inte ens är deras information.
Tycker att just den bortförklaringen är en aning krystad från Apples sida. Den lagrade informationen är inte information om telefonens position, utan information om omgivande WiFi-hotspots och telefonmaster? Ingen speciell skillnad faktiskt och "inte ens är deras information" antar jag syftar på detta?
På precis samma sätt kan man resonera sig fram till att en GPS-fix inte heller är telefonens position. Det är bara information om vilka GPS-satelliter som telefonen såg och vid vilken tidpunkt signalen togs emot....
Tycker att just den bortförklaringen är en aning krystad från Apples sida. Den lagrade informationen är inte information om telefonens position, utan information om omgivande WiFi-hotspots och telefonmaster? Ingen speciell skillnad faktiskt och "inte ens är deras information" antar jag syftar på detta?
På precis samma sätt kan man resonera sig fram till att en GPS-fix inte heller är telefonens position. Det är bara information om vilka GPS-satelliter som telefonen såg och vid vilken tidpunkt signalen togs emot....
Klart det är skillnad, beror dock på hur masttätheten är. Visst kan man få ett hum om var personen befunnit sig, men inte exakt.
Tycker att just den bortförklaringen är en aning krystad från Apples sida. .
Om det är en bortförklaring så lagrar ju apple positionen. Antagligen gör dom det, eller inte.
Som jag själv sa så har jag befunnit mig på landvetter en dag förra året, men om jag tittar på mitt data så hittar jag ungefär 500 location-data. Jag har naturligtvis inte varit på dessa ställen men telefonen har identifierat att det borde ligga basstationer eller wifi nät på dessa platser. Några av dessa var inne i Göteborg.
Anser jag mig kränkt av det ? Nej
Är jag sur för att Apple lagrat detta? Nej
Är jag sur för att Apple inte meddelat mig? Nja.
Anledningen till att jag blev sur tidigare är att om det varit min exakta position (dvs. GPS eller mobil-triangulering) kan detta användas mot mig oavsett sammanhang (jag nämnde USA som exempel men det kan naturligtvis vara svenska polisen också som undrar varför jag besökte min älskarinna i Göteborg när jag sa till min fru att jag var i Stockholm)
Så vitt som jag förstår så är det dessutom inte fråga om vilka master/WLAN som telefonen hör utan de som finns i ett större område där telefonen befinner sig så det är ganska liten noggrannhet i datat.
Sedan så slog det mig (visserligen off topic men besläktat). Det finns lagkrav i vissa länder (bland annat) USA att operatörerna ska kunna lokalisera telefoner som ringer 112/911 med 65 m noggrannhet (om jag inte missminner mig). Där kan vi tala om trackning:)
JAg förstår inte varför ni inte inser problemet med att Apple har gjort det möjligt för snokande myndigheter/polis att i "detalj" titta på saker jag/folk har gjort. Jag som dom senaste åren rest både i mellanöstern, asien, sydamerika kan lätt se (och har upplevt) närgånga och utförliga genomgångar av mitt resemönster. Om dom visste då att dom kunde ta min lur och kika i den för att få ut massa info hade dom gjort det.
Dom två länderna som var "skeptiska" var USA och Syrien. Jag skulle inte visa dom länderna vart jag varit. Bytte till och med pass efter några av resorna - eftersom jag skulle till USA och det är så sjukt tråkigt att fastna i immigrations länge.
JAg förstår inte varför ni inte inser problemet med att Apple har gjort det möjligt för snokande myndigheter/polis att i "detalj" titta på saker jag/folk har gjort. Jag som dom senaste åren rest både i mellanöstern, asien, sydamerika kan lätt se (och har upplevt) närgånga och utförliga genomgångar av mitt resemönster. Om dom visste då att dom kunde ta min lur och kika i den för att få ut massa info hade dom gjort det.
Dom två länderna som var "skeptiska" var USA och Syrien. Jag skulle inte visa dom länderna vart jag varit. Bytte till och med pass efter några av resorna - eftersom jag skulle till USA och det är så sjukt tråkigt att fastna i immigrations länge.
Håller fullständigt med. Det kan vara lite knepigt att komma in i USA med ett pass som bär stämplar ifrån Iran, Afghanistan etc. Lösning: man skaffar extra pass och ser till att hålla isär olika "kategorier" länder. Om man sen kommer valsande med sin iPad och iPhone och de snabbt och lätt ser var du har vistats så sitter du i skiten.
För det första. Ingen ser vad du har gjort, de ser bara vilka master telefonen har varit i närheten av. Det är inte alls säkert att samma person har använt den hela tiden.
För det andra kan du stänga av funktionen.
För det första. Ingen ser vad du har gjort, de ser bara vilka master telefonen har varit i närheten av. Det är inte alls säkert att samma person har använt den hela tiden.
Precis, INGEN ser vad du gjort, bara att du varit där, men det räckert tyvärr. Om du har varit i typ mellanösten och ska till USA är det just det som är problemet. Jänkarna är ju helt nojjiga. Har du fyllt i en ansökan om turistvisum för att komma in i det landet?
Precis, INGEN ser vad du gjort, bara att du varit där, men det räckert tyvärr. Om du har varit i typ mellanösten och ska till USA är det just det som är problemet. Jänkarna är ju helt nojjiga. Har du fyllt i en ansökan om turistvisum för att komma in i det landet?
Behöver man turistvisum till USA nu för tiden? Förr räckte det med en visa waiver för oss svenskar, just för att slippa visum.
Behöver man turistvisum till USA nu för tiden? Förr räckte det med en visa waiver för oss svenskar, just för att slippa visum.
Bara ESTA (är väl samma sak som visa waiver) som det numera heter, fylls i nedan minst 72 timmar innan inresa i USA.
Något visum behövs inte..
Bara ESTA som det numera heter, fylls i nedan minst 72 timmar innan inresa i USA.
Något visum behövs inte..
Aha, där ser man! Liknande system som jag använde när jag åkte till Australien 2008. Var lite längre sen jag var i USA sist, men jag trodde väl inte att det skulle behövas något visum.
Polaren var där för något år sedan och fick ansöka för att bli insläppt.
Är "förr" före patriot act liksom?
Polaren var där för något år sedan och fick ansöka för att bli insläppt.
Är "förr" före patriot act liksom?
Oh nej, flera år senare (och före också förstås). Har aldrig behövt visum till USA de fem-sex gånger jag varit där. Men nu är vi OT. Se keptangs inlägg.
Åh andra sidan kan man hävda att du inte ägde telefonen då o.s.v
Ja, jag har varit i USA. Hade inga problem att komma in.
Absolut jag förstår det - nu...
Men eftersom det inte varit allmänt känt att det var på detta sätt, så är det såklart svårt att veta det. In och ut i mellanöstern brukar dock vara lite shady varesig dom kan bevisa vad som har hänt eller inte.
Sen blir det såklart svårare och svårare att ha olika pass (precis som att ha olika iPhones) eftersom mycket av inpasseringen registreras (och delas) digitalt.
Men å andra sidan så har jag så många inresor i USA, så det brukar inte vara några problem. Enklare nu när man har barn och grejer med sig med, dom blir inte lika misstänksamma som när man var ung
Sen blir det såklart svårare och svårare att ha olika pass (precis som att ha olika iPhones) eftersom mycket av inpasseringen registreras (och delas) digitalt.
Men å andra sidan så har jag så många inresor i USA, så det brukar inte vara några problem. Enklare nu när man har barn och grejer med sig med, dom blir inte lika misstänksamma som när man var ung
Multipla medborgarskap löser problemet. I mitt fall kan jag välja om jag ska åka i egenskap av britt eller svensk.
Det kanske är dags att börja tillverka och lägga upp dessa hattar på Blocket igen?
Varför då? För att vi är konspiratoriska?
I så fall är jag ledsen att meddela att inte ens vi med västerländskt utseende går säkra längre. Det kan vara extremt meckigt med vissa gränser.
Men jag förstår vad du menar.