Microsoft och Skype diskuterade från början ett partnerskap kring annonsering, men i slutändan blev ett uppköp den bästa vägen. Det säger Microsofts vd Steve Ballmer i sitt första framträdande efter det största företagsköpet i Microsofts historia.
– Vi har mer att tillföra som ett enda företag, säger Steve Ballmer.
Samtidigt underströk han att Microsoft lovar att att fortsätta utveckla Skype utan att skrämma bort den befintliga användarbasen. Och att Skypeklienter ska få fortsätta utvecklas även på andra plattformar än Microsofts, något som Skypes vd Tony Bates menade var en förutsättning för att affären skulle ske.
Det slutgiltiga priset – 8,5 miljarder dollar eller 53 miljarder kronor – sattes den 14 april och avtalet skrevs under på måndagskvällen amerikansk tid.
Skype kommer att bli en egen division på Microsoft under ledning av Tony Bates, som rapporterar direkt till Steve Ballmer. Där ska Skypes implementeras i eller kopplas samman med en lång rad Microsoftprodukter, som Outlook, Lync, Xbox, Messenger, Hotmail, Kinect, Windows Phone och operativsystemet för pc.
Något som betonades under pressmötet var Skypes tillväxt på videosamtal, något som Steve Ballmer uppenbarligen ser en stor potential i.
– Varumärket Skype har blivit ett verb synonymt med både röst- och videokommunikation, säger Steve Ballmer.
En viktig intäktskälla för Skype under Microsoft kommer bli annonsering. Samtidigt tror Steve Ballmer att Skypeköpet ska ge nya vägar att samarbeta med mobiloperatörer genom Windows Phone-plattformen.