Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra bildgalleri?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-05-05 22:24

Jag vill exportera en massa bilder till ett galleri och har testat några olika varianter utan att gilla någon av dem.
- Jalbum gör alla bilder extremt brusiga, och jag kommer inte runt det. Det måste vara fel, men jag hittar inte felet. Annars gillar jag resultatet.
- iPhoto ger ett väldigt "fult" galleri.
- Flickr har en begränsning på 200 bilder per "set".

Jag har Photoshop CS5 och iLife 11. Finns det några bra pluggar för PS/Bridge eller iPhoto?
Eller hur får man ordning på Jalbum?
Finns det något annat?
Hur är Picasa? Jag skulle helst slippa fler registreringar och jag vill gärna ladda upp det antingen på Flickr eller på ett eget hotell.

• Medlem
  • Gävle
  • 2011-05-06 00:49

Jag kör Picasa och laddar upp alla mina bilder dit. Betalar minsta summan för att öka lagringen också.
Tycker det fungerar ganska bra, dock är den ganska långsam på att ladda upp bilderna, men det är bara att låta den stå och jobba.
Picasa är ganska enkel att jobba i och den skapar ju backuper på alla bilder hela tiden.
Jag använder "olistat album" vilket gör att jag kan skicka länkar till bilder och album till folk som inte har gmail.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-06 01:12
Ursprungligen av Baron:

Jag vill exportera en massa bilder till ett galleri och har testat några olika varianter utan att gilla någon av dem.

- Hur många bilder är "en massa bilder"?
- Har du tittat på att använda albumfunktionen i DropBox…!?

• Medlem
  • 2011-05-06 14:59
Ursprungligen av Torkel:

- Hur många bilder är "en massa bilder"?

Mer än 200, som är Flickrs begränsning.

Är det bara dina bilder som blir brusiga i Jalbum eller ser du det även hos andra?
(man kan ju kolla en del galleriervia deras hemsida)
Att jag frågar beror på att jag inte tycker att mina blir brusiga.
Om det bara är dina så släng in en fråga i deras forum - jag har fått bra hjälp när jag haft problem.
Själv gillar jag jalbum - enkelt att publicera på egen sajt och en hel del trevliga mallar

Och du har förstås provat funktionen webbgalleri i Adobe Bridge? (Fönster>Arbetsyta>Utdata)

Du kan också ladda ner den tidigare pluggen till Photoshop "web gallery" gratis från Adobe.

• Medlem
  • 2011-05-06 12:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och du har förstås provat funktionen webbgalleri i Adobe Bridge? (Fönster>Arbetsyta>Utdata)

Du kan också ladda ner den tidigare pluggen till Photoshop "web gallery" gratis från Adobe.

Bridge var ganska nära vad jag var ute efter. Och slipper jag fler program, även om JAlbum var bra (om man hade fått bort bruset).

• Medlem
  • 2011-05-06 23:23
Ursprungligen av CyberPet:

Bridge har ju en albumfunktion, varför inte prova den?

Jo, det var ganska bra...

Ursprungligen av Baron:

Bridge var ganska nära vad jag var ute efter. Och slipper jag fler program, även om JAlbum var bra (om man hade fått bort bruset).

• Medlem
  • 2011-05-06 16:55

Jag hittar inte den.

• Medlem
  • 2011-05-06 10:33

@macwitty: jag har inte jämfört med andras album.
Jalbum-genererad bild:

iPhoto-genererad bild:

@Richard: nej, jag letade utan att finna. Ska kolla det.

@Torkel, Creops: jag håller mig helst till Flickr eller eget hotell.

• Oregistrerad
  • 2011-05-06 10:39

Dropbox är helt klart trevligt. Dropbox skalar inte heller om några bilder i överhuvudtaget utan visas ursprungsupplösning. Mycket trevligt.

Om du har eget hotell så är phpgallery trevligt

Jag tycker att det verkar vara något fel på din jalbum-app
De jag har själv är av typen "knäppa, ladda in ladda upp" men inte hittar jag bruset på dem
En som är lite bättre fotograf och har bättre kamera har bl a gjort detta i jabum och inte hittar jag ditt brus - eller är jag blind?
CIF Symposium

• Medlem
  • 2011-05-06 14:57

Jag håller med (om att det verkar vara fel). Jag drog lite i de reglage som finns, men det ledde ingen vart...

Ursprungligen av Baron:

Jag håller med (om att det verkar vara fel). Jag drog lite i de reglage som finns, men det ledde ingen vart...

Kanske kan detta hjälpa Grainy Photos ... - jAlbum forums

• Medlem
  • 2011-05-06 16:46

Kanske det. Jag testade också med ganska stora filer, obeskuret från Canon 7D.
Tack!

Bridge har ju en albumfunktion, varför inte prova den?

Grrrrr. Själv använder jag Lightrooms Webmodul, den har lite mer val än Bridge, plus att det är mindre bråkigt med förhandsvisningar, och du kan styra skärpan på outputen bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-11 22:42

Vet att det är lite 'off topic', men ni berör ändå min tidigare fråga om lämpligt bilddatabasprogram över nätverk (som förövrigt ännu inte har fått svar efter över ett år ...). Lightroom, iPhoto och Bridge är alla superba program som är bra på olika saker. De har också förmågan att skapa hyggligt ok bildgallerier på webben. Men över ett lokalt nätverk står det sig slätt. Segt, buggigt och omöjligt att jobba i professionellt.
Vi pratar databas på 20-30.000 bilder eller mer. Inget ovanligt idag.

Hur gör alla tidningsredaktioner... någon som vet?

• Medlem
  • 2011-05-11 23:21

Vi jobbar med Fotowares Fotostation och har väl i mycket runda slängar 700.000 bilder i arkivet idag, kan kolla i morgon. Många stora redaktioner jobbar med det. Några andra har Store från Iceman eller vad de heter.

Att använda klientprogram i servermiljö är ju per definition att tänja på gränserna, dock, har man ett första klassens gigabitnätverk så brukar sånt där faktiskt funka riktigt bra också.

• Oregistrerad
  • 2011-05-12 11:12

Att använda klientprogram i servermiljö är ju per definition att tänja på gränserna, dock, har man ett första klassens gigabitnätverk så brukar sånt där faktiskt funka riktigt bra också.

Där hänger jag inte med, du menar att bara för det är "klientprogram" så behöver man mer bandbredd?

Ursprungligen av studiox:

Där hänger jag inte med, du menar att bara för det är "klientprogram" så behöver man mer bandbredd?

Inte alls, men för att de inte är gjorda för att hantera stora mängder data annat än från lokal disk, alltså har de få felkontroller, ingen eller bristfällig cachning, inget fleranvändarstöd etc. etc.

• Oregistrerad
  • 2011-05-12 11:12

Om någon är intresserad så har jag jobbat med ett opensource DAM (digital asset management) för Bilder, Filmer, Logotyper etc. Skicka PM om någon skulle vilja ha en demo

Clavius, som det verkar kommer nog Lightroom 4 att stödja support över nätverk. I alla fall står det väldigt högt på önskelistan hos många användare. Och vill man verkligen att det ska upp på topp, så röstar man på lite olika förslag som man gillar.

Här är exempelvis just nätverk: Lightroom: Multi-User / Multi Computer (Shared catalog on a network)

Här är en länk för egna kortkommandon: Lightroom: Allow for keyboard shortcut customization

Och jag startade en med kortkommandon för reglagen och Presets: Lightroom: Keyboard shortcuts on Develop sliders and for presets

1
Bevaka tråden